XXL Nutrition

BB'en met BB

Peiling Peiling Meedoen is belangrijker dan winnen?

• Ja

Stemmen: 5 10,9%
  • Nee

Stemmen: 10 21,7%
  • Als je het maximale uit jezelf hebt gehaald ben je een winnaar :thumbs:

Stemmen: 19 41,3%
  • Ik ben BB :BB_:

Stemmen: 12 26,1%

• Totaal stemmers
    46
  • Topic Starter Topic Starter
Is 't niet zo dat een wat hoger hematocrit niet zo'n ramp is zolang de platelets (?) gewoon goed zijn? Meende dat te lezen op een US board maar ff geen zin en tijd om 't op te zoeken. Volgens mij waren ze daar ook niet perse voor bloed doneren/aderlaten gezien een laag ijzer ook kut is. Maar ik kan me vergissen.

Zelf iig nooit hoog gehad, max was geloof ik 49 of 50.
49-50 is niet hoog nee. Dat hebben zelfs niet-kuurders soms. Meen dat @Galen zelf al iets van 0,51 had van nature.

Is 't niet zo dat een wat hoger hematocrit niet zo'n ramp is zolang de platelets (?) gewoon goed zijn? Meende dat te lezen op een US board maar ff geen zin en tijd om 't op te zoeken. Volgens mij waren ze daar ook niet perse voor bloed doneren/aderlaten gezien een laag ijzer ook kut is. Maar ik kan me vergissen.

Zelf iig nooit hoog gehad, max was geloof ik 49 of 50.
Een verhoogde bloedplaatjesconcentratie kan het risico verder verhogen ja (het is waarschijnlijk één van de redenen waarom het risico bij polycythemie vera zo uitgesproken is). Maar een geïsoleerd verhoogd hematocriet verhoogt bij testosterongebruik, op basis van de beste data die we hebben, óók het risico op hart- en vaatziekten.

@Galen : is het dank ook beter om minder rood vlees, appelstroop, kaloenfilet en ijzerhoudende groenten te eten of dat niet?
Kan een beetje helpen, maar zou ik niet direct iets aan veranderen. Als je nu straks 3 aderlatingen verder bent en het hekelt nog steeds, dan is dat natuurlijk wel iets om naar te kijken.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
Ik heb hetzelfde gehad. Even wat uitleg incl. waarden. Op 26 maart heb ik een wedstrijd gedaan. Op het slechtste punt 1 week hierna bloedwaarden getest en hematocriet was toen 0.48. Sindsdien op cruise (200 mg pw) en begin mei bloed gedoneerd. Al die tijd minimaal 5 liter water per dag gedronken en vaak nog meer. 14 juni weer bloed geprikt (nu via @AndroidHealthClinic) maar toen heb ik mijn buisjes op de post gedaan en waarschijnlijk hebben ze de hele dag in een heet postnl busje gelegen. Hematocriet was 0.61. Ik behoorlijk geschrokken. 2 weken erna via de huisarts bloed laten prikken en daar was mijn hematocriet 0.47. Gaat dan toch ergens in de lijn iets mis denk ik.
Als aanvulling hierop nog contact gehad met @Galen:

Ik meen me te herinneren dat jouw bloedmonster ook pas 2 dagen later bij het lab was bezorgd ipv de volgende dag. We zien het ook bij de pakketten die door onze klanten op de post worden gedaan dat veruit de meeste niet de volgende dag geleverd worden door PostNL, heel frustrerend.
Ik heb net even je hematocrietwaarde bij ons nagerekend nu we die data hebben van het ETZ. Komt dan uit op 48,6%.

Leg overigens ook totaal geen schuld bij @AndroidHealthClinic mocht dat zo overgekomen zijn. Ik ben juist hartstikke blij dat we zoiets nu in Nederland hebben en ga binnenkort ook een afspraak maken voor cardioechografie en echo's van nieren en aorta.

Sorry voor het kapen van je topic Bert.

Als aanvulling hierop nog contact gehad met @Galen:

Leg overigens ook totaal geen schuld bij @AndroidHealthClinic mocht dat zo overgekomen zijn. Ik ben juist hartstikke blij dat we zoiets nu in Nederland hebben en ga binnenkort ook een afspraak maken voor cardioechografie en echo's van nieren en aorta.

Sorry voor het kapen van je topic Bert.
No problem, goeie discussies zijn altijd welkom. :)
Heb je de winactie op instagram nog gedeeld? Kun je t.w.v. € 1000 een complete analyse winnen inclusief echo's, cardioechografie etc.

No problem, goeie discussies zijn altijd welkom. :)
Heb je de winactie op instagram nog gedeeld? Kun je t.w.v. € 1000 een complete analyse winnen inclusief echo's, cardioechografie etc.
Ik ben niet zo van winacties delen en andere mensen taggen.

• Like
Waarderingen: BB_
20230706
Geen training, wel actief geweest
BW: 115.0 kg
KCal: ca. 3000

Vandaag een jaarlijkse dag gehad met alle technisch en logistiek officieren. Interessante dag, diverse sprekers over visie, data driven toekomst e.d. Interessante gastspreker was Mark Koense uit de autowereld / Formule 1 (Racing for Holland, Racing Team Nederland, hoofdredacteur en presentator GP Magazine, auteur) over teambuilding, het belang van data, innovatie etc. Hij wist goeie parallellen te trekken tussen de Formule 1 en (militaire) luchtvaart en had een sterk en goed op het publiek afgestemd verhaal.

In de middag hadden we een sporttoernooi, ik deed mee met volleybal. Was leuk en gezellig en veel genetwerkt. Heel veel (oud-)collega's en opleidingsgenoten gesproken en nog even kunnen sparren met de commandant.

Foodtrucks, cake en candybars waren er in overvloed, dus dat was even een ruggengraattest, maar goed doorstaan. :grinny:
En nog een beetje bijgekleurd en lekker actief geweest. :cool:

Morgen een vrije dag (op 1 vergadering na) en Leg Day. Zit nu wel weer goed in de flow van cutten.

Interessante post van James Krieger m.b.t. korte rustpauzes:
1688709439272.png

"Short rests impaired hypertrophy on a set-equated basis. However, if you did more sets so that total volume load was similar, then hypertrophy was similar.⁠"

Laatst bewerkt:
1688709439272.png

"Short rests impaired hypertrophy on a set-equated basis. However, if you did more sets so that total volume load was similar, then hypertrophy was similar.⁠"
Ah, dat is interessant. :thumbs:

1688735789720.png

1688709439272.png

Ik vind dit soort onderzoeken altijd een beetje bullshit. Hoe meet je dat? Misschien reageert persoon A wel beter dan B. Misschien traint persoon A wel als een mietje en zo kun je nog 100 variabelen verzinnen.

Ik vind dit soort onderzoeken altijd een beetje bullshit. Hoe meet je dat? Misschien reageert persoon A wel beter dan B. Misschien traint persoon A wel als een mietje en zo kun je nog 100 variabelen verzinnen.
Zoals altijd met wetenschappelijke onderzoeken, dient de streekproef groot genoeg te zijn om dat soort factoren uit te middelen en dient de steekproef representatief te zijn voor de populatie waar je een conclusie over wilt kunnen trekken.

Dus niet persoon A en B maar 50 personen A en B die allemaal getraind atleten zijn, allemaal natty of juist niet etc.

Zoals altijd met wetenschappelijke onderzoeken, dient de streekproef groot genoeg te zijn om dat soort factoren uit te middelen en dient de steekproef representatief te zijn voor de populatie waar je een conclusie over wilt kunnen trekken.

Dus niet persoon A en B maar 50 personen A en B die allemaal getraind atleten zijn, allemaal natty of juist niet etc.
Jay Whey heeft hier een mooi voorbeeld van toch

20 personen hebben maat 42
20 personen hebben maat 38
Komt gemiddeld uit op maat 40
Maar niemand die maat 40 heeft

Eens, daarom zijn er ook modus en mediaan. Daarom wordt niet over gemiddeld salaris, maar modaal salaris gesproken.

Uiteindelijk is er wel zo veel onderzoek gedaan dat je altijd wel iets vindt dat jouw standpunt onderschrijft. Een meta-analyse is daarom m.i. een stuk beter.

Maat is een ordinale variabele, daar gebruik je in veel gevallen niet het wiskundig gemiddelde voor en pas je ook een ander soort statistiek toe dan bij spiergroei (continue variabele wanneer gemeten als bijv. de delta dwarsdoorsnede op een MRI). Als je 20 personen hebt met maat 42, en 20 met maat 38, en 0 met maat 40, dan is de kans ook (enorm) groot dat er een bepaalde selectiebias in je steekproef zit en/of een fout in hoe de maat is bepaald.

En jij denkt dat er een dusdanige hoeveelheid mensen te vinden zijn die allemaal gear gebruiken en trainen alsof hun leven er van af hangt om een dergelijk onderzoek te doen? Ik betwijfel 't haha.

En jij denkt dat er een dusdanige hoeveelheid mensen te vinden zijn die allemaal gear gebruiken en trainen alsof hun leven er van af hangt om een dergelijk onderzoek te doen? Ik betwijfel 't haha.
Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat de meeste onderzoeken helemaal niet representatief zijn. Vaak lees je van die onderzoeken met 15 mensen die het een en 15 mensen die het ander doen. Meestal natty en niet echt heel getraind.

Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat de meeste onderzoeken helemaal niet representatief zijn. Vaak lees je van die onderzoeken met 15 mensen die het een en 15 mensen die het ander doen. Meestal natty en niet echt heel getraind.
Welkom in de wondere wereld van professor Schoenfeld!

1688709439272.png

Ik ga er even vanuit dat je voor de eerste set en tussen de opwarmsets ongeveer evenveel rust heb als tussen de sets, want na de laatste set rust je natuurlijk niet.

Als ik 3 sets doe met 3 minuten rust heb ik 9 minuten rust tussen de sets;
Als ik 1 minuut rust neem dan heb ik bij 5 sets dus 5 minuten rust tussen de sets.
Dan heb ik nog 4 minuten over om die extra sets te doen en tijd te winnen.

Dit onderzoek lijkt mij vooral te zeggen dat volume belangrijk is en dat er meerdere manieren van trainen zijn en je dit mogelijk ook kan afwisselen om met wat minder zware gewichten te trainen.

Met de mediaan kom je er dan ook niet echt uit, denk ik.

Dit onderzoek lijkt mij vooral te zeggen dat volume belangrijk is en dat er meerdere manieren van trainen zijn
Zo lees ik het ook. De reps die je verliest door de rust te verkorten, haal je in door extra set(s) te doen en zo op (ongeveer) evenveel reps in totaal uit te komen. Het resultaat zou dan ongeveer hetzelfde zijn.

Terug
Naar boven