AndroidHealthClinic

BB'en met BB

Peiling Peiling Meedoen is belangrijker dan winnen?

• Ja

Stemmen: 5 10,9%
  • Nee

Stemmen: 10 21,7%
  • Als je het maximale uit jezelf hebt gehaald ben je een winnaar :thumbs:

Stemmen: 19 41,3%
  • Ik ben BB :BB_:

Stemmen: 12 26,1%

• Totaal stemmers
    46
Misschien een noob question (sorry daarvoor) maar is die verhoogde hematocrietwaarde het gevolg van AAS gebruik? Ik herinner me nog uit de dark ages van het wielrennen (jaren 90, tourwinnaar Bjarne Riis, die als bijnaam 'Mr. 60%' kreeg) dat renners met extreem hoge ht-waarden rondliepen door EPO gebruik.
Komt door aas idd.

• Topic Starter Topic Starter
Misschien een noob question (sorry daarvoor) maar is die verhoogde hematocrietwaarde het gevolg van AAS gebruik? Ik herinner me nog uit de dark ages van het wielrennen (jaren 90, tourwinnaar Bjarne Riis, die als bijnaam 'Mr. 60%' kreeg) dat renners met extreem hoge ht-waarden rondliepen door EPO gebruik.
Dat klopt. De hematocrietwaarde is van nature bij de ene persoon wel wat hoger dan bij de ander, maar de sterke verhoging die je ziet komt door het gebruik van AAS. Aderlatingen zijn de beste manier om deze omlaag te krijgen (of natuurlijk niet kuren).

Dagje werken op Eindhoven, lekker rustig op de weg. Daarna een aderlating gehad bij @AndroidHealthClinic . Onlangs trouwens via bloedwaardentest mijn hematocriet laten bepalen en daar kwam ik op 0.50 uit. Een paar weken eerder was het 0.54, dus wel verschil. Nu zit ik weer even goed.

Vermoeide dag. Net nog wel goed getraind.
Screenshot_2023-08-09-22-42-01-392_sp.repcount.jpg
Screenshot_2023-08-09-22-42-05-733_sp.repcount.jpg
Screenshot_2023-08-09-22-42-11-379_sp.repcount.jpg
IMG_20230809_224223.jpg
Ter info: bloedwaardentest.nl gebruikt exact hetzelfde laboratorium als wij (en dezelfde bloedbuisjes, we dienen ook als prikpost voor ze). Je hebt ook een aderlating gehad wat het met zo'n 3%-punt laat zakken voor een week of 2-4 alvorens het weer is wat het was.

• Like
Waarderingen: BB_
AAS verhogen het inderdaad. Het is zelfs de meest voorkomende bijwerking bij TRT. Dus zelfs op een normale dosering is het een probleem (bij ouderen, op jongere leeftijd minder).

Ter info: bloedwaardentest.nl gebruikt exact hetzelfde laboratorium als wij (en dezelfde bloedbuisjes, we dienen ook als prikpost voor ze). Je hebt ook een aderlating gehad wat het met zo'n 3%-punt laat zakken voor een week of 2-4 alvorens het weer is wat het was.
Yes, ik heb het gisteren besproken met Diederik en stuur de resultaten door. De verwerking was snel (bij de prikpost maandag geprikt en op de post gedaan daarna, woensdag uitslag in mn mailbox), maar ik begreep dat na 8 uur al toename van hematocriet kan optreden.

Daarnaast vernomen dat pas wanneer het ferritine gehalte beneden de 50 is een afname van hematocriet verwacht wordt, en er vaak dus meerdere aderlatingen nodig zijn om dit te bereiken.

Yes, ik heb het gisteren besproken met Diederik en stuur de resultaten door. De verwerking was snel (bij de prikpost maandag geprikt en op de post gedaan daarna, woensdag uitslag in mn mailbox), maar ik begreep dat na 8 uur al toename van hematocriet kan optreden.

Daarnaast vernomen dat pas wanneer het ferritine gehalte beneden de 50 is een afname van hematocriet verwacht wordt, en er vaak dus meerdere aderlatingen nodig zijn om dit te bereiken.
Er is altijd een acute hematocrietdaling, alleen is die niet persistent. Je neemt een halve liter bloed af en daarmee ook een hoop rode bloedcellen (het hematocriet). Vervolgens vult je lichaam vrij snel het verloren vocht en elektrolyten aan, waardoor je hematocriet (het % van je bloedvolume dat bestaat uit rode bloedcellen) verlaagd is. Zolang je ferritine echter hoog genoeg is (boven de ~50 µg/L inderdaad) schroeft je lichaam de rodebloedcelproductie flink omhoog om dit weer aan te vullen. Het duurt echter alsnog even voordat het hematocriet weer de oude waarde heeft bereik, circa 2-4 weken. Zodra je ferritine onder die cruciale waarde komt kan je lichaam het met de rodebloedcelproductie niet bijbenen, en dan duurt het enkele maanden (2-3).

En klopt inderdaad, na zo'n 8 uur is die meting niet echt meer betrouwbaar. De klanten die wij krijgen met uitslagen van bloedwaardentest.nl (of waar dan ook waar niet op dezelfde dag wordt geanalyseerd) beoordelen wij ook aan de hand van de hemoglobinewaarde i.p.v. de hematocrietwaarde om die reden. Met circa 24 uur valt de stijging op zich nog mee en zit het er niet heel ver naast, het is vooral daarna dat het een vogelvlucht neemt. En hoewel er geen wetenschappelijke data van zijn heb ik de indruk dat dit met name bij hoge temperaturen nog sterker is. Tijdens de warme dagen zagen we een stuk meer zeer verhoogde hematocrietwaarden binnenkomen vanuit het lab.

Ik had je trouwens net gemist gisteren, ik kwam een half uurtje later aan.

Misschien dat we ooit zelf zo'n hematologische celteller kunnen aanschaffen. Dan kunnen we alvast direct de hematocrietwaarde bepalen na een bloedafname. De prijs daarvan ligt volgens mij alleen wel in de prijsrange van €20.000-50.000. Wat het, in elk geval commercieel gezien, niet aantrekkelijk maakt omdat we dat er niet uit gaan halen.

Er is altijd een acute hematocrietdaling, alleen is die niet persistent. Je neemt een halve liter bloed af en daarmee ook een hoop rode bloedcellen (het hematocriet). Vervolgens vult je lichaam vrij snel het verloren vocht en elektrolyten aan, waardoor je hematocriet (het % van je bloedvolume dat bestaat uit rode bloedcellen) verlaagd is. Zolang je ferritine echter hoog genoeg is (boven de ~50 µg/L inderdaad) schroeft je lichaam de rodebloedcelproductie flink omhoog om dit weer aan te vullen. Het duurt echter alsnog even voordat het hematocriet weer de oude waarde heeft bereik, circa 2-4 weken. Zodra je ferritine onder die cruciale waarde komt kan je lichaam het met de rodebloedcelproductie niet bijbenen, en dan duurt het enkele maanden (2-3).

En klopt inderdaad, na zo'n 8 uur is die meting niet echt meer betrouwbaar. De klanten die wij krijgen met uitslagen van bloedwaardentest.nl (of waar dan ook waar niet op dezelfde dag wordt geanalyseerd) beoordelen wij ook aan de hand van de hemoglobinewaarde i.p.v. de hematocrietwaarde om die reden. Met circa 24 uur valt de stijging op zich nog mee en zit het er niet heel ver naast, het is vooral daarna dat het een vogelvlucht neemt. En hoewel er geen wetenschappelijke data van zijn heb ik de indruk dat dit met name bij hoge temperaturen nog sterker is. Tijdens de warme dagen zagen we een stuk meer zeer verhoogde hematocrietwaarden binnenkomen vanuit het lab.

Ik had je trouwens net gemist gisteren, ik kwam een half uurtje later aan.

Misschien dat we ooit zelf zo'n hematologische celteller kunnen aanschaffen. Dan kunnen we alvast direct de hematocrietwaarde bepalen na een bloedafname. De prijs daarvan ligt volgens mij alleen wel in de prijsrange van €20.000-50.000. Wat het, in elk geval commercieel gezien, niet aantrekkelijk maakt omdat we dat er niet uit gaan halen.
Bedankt voor de uitleg! :)
Als ik het goed begrijp verkoop je dus die slee van je en staat er volgende week zo'n celteller? Ik had onlangs iets gezien met een of andere centrifuge, kan zijn dat dat ergens anders over ging.

Vandaag voor het eerst sinds lang weer tijd gehad om met circuittraining op werk mee te doen.
IMG-20230810-WA0013.jpg

Kern van de training binnen 23 minuten gedaan, maar ging wel goed kapot. Was lekker. :D

En de tram reed niet, dus 40 minuten gewandeld naar het station. Heerlijk weertje gelukkig.

Drukke werkweek gehad. Vandaag had ik wel goeie focus, en dat moest ook wel want ik moest een rapport afkrijgen om volgende week vliegtesten uit te kunnen voeren. In de avond getraind. Voor het eerst dat ik mij ertoe moest zetten naar de gym te gaan, ik voelde me behoorlijk leeg. Tijdens de derde oefening kreeg ik wel weer een goeie pomp. :grinny: Valt me nog mee, eigenlijk pas voor het eerst deze cut dat ik dit gevoel voor de training had. Nog maar twee weekjes, en dan gelijk ook mijn eerste vakantie van het jaar. :D
Screenshot_2023-08-11-23-48-22-698_sp.repcount.jpg
Screenshot_2023-08-11-23-48-29-153_sp.repcount.jpg
Screenshot_2023-08-11-23-48-33-112_sp.repcount.jpg

Briefje opgehangen of de postbezorger het pakket van Musclemeat voor de deur wilde zetten, dus bij thuiskomst stond ie er. :D
IMG_20230811_215827.jpg
IMG_20230811_222231.jpg
IMG_20230811_223507.jpg

Hier mijn verloop tot nu toe:
1691790476691.png

Ben echt niet te genieten vandaag. Moet even discussies mijden komende week denk ik. :roflol:

Net klaar met trainen. Tot aan mn training lekker bezig geweest, maar training moest van ver komen. 15 dagen, aftellen is begonnen. :)
Screenshot_2023-08-12-19-59-19-855_sp.repcount.jpg
Screenshot_2023-08-12-19-59-23-809_sp.repcount.jpg
Screenshot_2023-08-12-19-59-27-923_sp.repcount.jpg
IMG_20230812_195941.jpg

Hoe is je huidige shape? Serieuze weightloss laatste weken alleszins. Gaat wel lekker.

• Like
Waarderingen: BB_
Alleen hartecho's of alle echo's?
Alle echo's. Lever, nieren, aorta en prostaat doen we al op onze eigen locatie. Alleen het point-of-care-apparaat wat we daarvoor hebben is niet geschikt voor het hart. Met het apparaat dat we nu aanschaffen kunnen we ook de hartecho's bij ons in de kliniek maken.

Vandaag een rustdag gepland, want incl. reistijd en werktijd van 07:00 tot 21:30 op pad geweest. Wel 45 minuten gewandeld, vanaf het station naar de kazerne. :)
Vergeten te wegen vanochtend. Morgenochtend vroege work-out. Nog 13 daagjes. :flex: Dan gelijk ook vakantie. :D

2300 kcal.

Terug
Naar boven