Er is altijd een acute hematocrietdaling, alleen is die niet persistent. Je neemt een halve liter bloed af en daarmee ook een hoop rode bloedcellen (het hematocriet). Vervolgens vult je lichaam vrij snel het verloren vocht en elektrolyten aan, waardoor je hematocriet (het % van je bloedvolume dat bestaat uit rode bloedcellen) verlaagd is. Zolang je ferritine echter hoog genoeg is (boven de ~50 µg/L inderdaad) schroeft je lichaam de rodebloedcelproductie flink omhoog om dit weer aan te vullen. Het duurt echter alsnog even voordat het hematocriet weer de oude waarde heeft bereik, circa 2-4 weken. Zodra je ferritine onder die cruciale waarde komt kan je lichaam het met de rodebloedcelproductie niet bijbenen, en dan duurt het enkele maanden (2-3).
En klopt inderdaad, na zo'n 8 uur is die meting niet echt meer betrouwbaar. De klanten die wij krijgen met uitslagen van bloedwaardentest.nl (of waar dan ook waar niet op dezelfde dag wordt geanalyseerd) beoordelen wij ook aan de hand van de hemoglobinewaarde i.p.v. de hematocrietwaarde om die reden. Met circa 24 uur valt de stijging op zich nog mee en zit het er niet heel ver naast, het is vooral daarna dat het een vogelvlucht neemt. En hoewel er geen wetenschappelijke data van zijn heb ik de indruk dat dit met name bij hoge temperaturen nog sterker is. Tijdens de warme dagen zagen we een stuk meer zeer verhoogde hematocrietwaarden binnenkomen vanuit het lab.
Ik had je trouwens net gemist gisteren, ik kwam een half uurtje later aan.
Misschien dat we ooit zelf zo'n hematologische celteller kunnen aanschaffen. Dan kunnen we alvast direct de hematocrietwaarde bepalen na een bloedafname. De prijs daarvan ligt volgens mij alleen wel in de prijsrange van €20.000-50.000. Wat het, in elk geval commercieel gezien, niet aantrekkelijk maakt omdat we dat er niet uit gaan halen.