AndroidHealthClinic

BB'en met BB

Peiling Peiling Meedoen is belangrijker dan winnen?

• Ja

Stemmen: 5 10,9%
  • Nee

Stemmen: 10 21,7%
  • Als je het maximale uit jezelf hebt gehaald ben je een winnaar :thumbs:

Stemmen: 19 41,3%
  • Ik ben BB :BB_:

Stemmen: 12 26,1%

• Totaal stemmers
    46
@Galen heeft een keer toegelicht hoe dat precies werkt met hema verlagen. Moest een paar keer voor een langer resultaat.
Denk dat je deze bedoelt:
Je hebt ook meerdere aderlatingen kort achter elkaar nodig voordat het een 'blijvend' effect heeft. Initieel daalt je hematocriet inderdaad snel met een paar procentpunt, omdat je bloed wordt aangevuld met vocht, en de rode bloedcellen trager worden aangevuld. Je lichaam kan de rodebloedcelproductie echter met een veelvoud opschroeven. Om dat dus tegen te gaan heb je meerdere aderlatingen nodig, een stuk of 4, kort achter elkaar (~4 weken ertussen), om de ijzervoorraad uit te putten. IJzer vormt namelijk de bouwsteen voor de rode bloedcellen, en als je maar genoeg ijzer uit je lijf onttrekt vertraagt die rodebloedcelproductie uiteindelijk. Zodra je ijzervoorraad voldoende is afgenomen hebben de meesten genoeg aan een aderlating per kwartaal ongeveer.

Kom je dan niet meer laag ijzer te zitten? Heeft ook een boel ongewenste effecten.
Lager wel ja, dat is de bedoeling, maar idee is natuurlijk niet té laag. En het effect van een te laag ijzer is een geremde rodebloedcelaanmaak (en resulterend dus bloedarmoede). Wat je dus wilt is de ijzervoorraad voldoende laag brengen dat de rodebloedcelproductie geremd is en het hematocriet niet meer te hoog komt, maar uiteraard ook niet zó laag dat je bloedarmoede oploopt. Daarom doe je dat ook met enige regelmaat samen met bloedonderzoek waarbij je, naast het hematocriet, ook de ijzerstatus meet (ferritine).

• Like
Waarderingen: BB_
  • Topic Starter Topic Starter
In hoeverre helpt het om water inname hoog te houden? Eerst dronk ik misschien 2-3 liter water per dag, zeker in een bulk omdat ik weinig trek had. Toen had ik ook vaker een te hoog ht, zelfs met bloeddonatie. Nu drink ik elke dag 5-6 liter en nu is mijn ht altijd mooi binnen ref. waarde.

In hoeverre helpt het om water inname hoog te houden? Eerst dronk ik misschien 2-3 liter water per dag, zeker in een bulk omdat ik weinig trek had. Toen had ik ook vaker een te hoog ht, zelfs met bloeddonatie. Nu drink ik elke dag 5-6 liter en nu is mijn ht altijd mooi binnen ref. waarde.
Daar vraag je me wat. Net zo zeer als dat uitdroging het hematocriet kan laten stijgen, zal hyperhydratie het wat laten dalen. Kan me gerust voorstellen dat het zo'n 2-3%-punt op je hematocriet zal schelen.

• Topic Starter Topic Starter
Ff PT met @Jwdoetookmee :flexing:
IMG_20240115_155450.jpg