Fitness Seller

BB'en met BB

Peiling Peiling Meedoen is belangrijker dan winnen?

• Ja

Stemmen: 5 10,9%
  • Nee

Stemmen: 10 21,7%
  • Als je het maximale uit jezelf hebt gehaald ben je een winnaar :thumbs:

Stemmen: 19 41,3%
  • Ik ben BB :BB_:

Stemmen: 12 26,1%

• Totaal stemmers
    46
Als je zo traint 6 dagen in de week en kuurt behoud je denk ik ook echt wel je spiermassa. Ik zou niet inzien waarom niet. Denk dus beide.
Tegenwoordig werkt alleen nog het topset/backoff set systeem. Elke andere manier van trainen zorgt voor spierafbraak en werkt absoluut niet!
Dat zeg ik nergens. Maar met zoveel volume en amper rust kun je amper wat serieuze gewichten verplaatsen. En dacht dat het toch algemeen bekend was dat je in je cut ook zo zwaar mogelijk wil blijven trainen om spiermassa te behouden.

Dat zeg ik nergens. Maar met zoveel volume en amper rust kun je amper wat serieuze gewichten verplaatsen. En dacht dat het toch algemeen bekend was dat je in je cut ook zo zwaar mogelijk wil blijven trainen om spiermassa te behouden.
Je traint toch ook zo zwaar mogelijk alleen met minder rust?

• Topic Starter Topic Starter
Valt best mee. De eerste 2 weken is het gewicht inderdaad een stuk lager. De laatste 2 weken. Kun je weer best serieuze gewichten verplaatsen. En gezien de achtergrond van mijn coach denk ik dat daar wel goed over nagedacht is. Verder zoals @Bokito zegt, ik train nog steeds tot failure.

Je traint toch ook zo zwaar mogelijk alleen met minder rust?
Stel je kunt na 3 minuten rust 10x100kg op oefening X.
Na 1 minuut rust red je 6x100kg.
Je kunt dus niet maximale intensiteit leveren. Het voelt wel intensief maar wat je voelt is verzuring. Je prikkel is dus minder (want de spier is capabel om 10x100kg te verplaatsen maar faalt op herstel).

Valt best mee. De eerste 2 weken is het gewicht inderdaad een stuk lager. De laatste 2 weken. Kun je weer best serieuze gewichten verplaatsen. En gezien de achtergrond van mijn coach denk ik dat daar wel goed over nagedacht is.
Maar het blijft toch een feit dat je als je nu 3 minuten rust pakt je weer zwaarder kunt trainen? Zal ongetwijfeld wel over nagedacht zijn hoor door je coach, maar voor spiergroei of spierbehoud is kort rust niet optimaal (werkt ook, maar niet optimaal).. Zal ff kijken of ik ergens de literatuur kan vinden. Kom ik op terug.

Je kunt dus niet maximale intensiteit leveren. Het voelt wel intensief maar wat je voelt is verzuring. Je prikkel is dus minder (want de spier is capabel om 10x100kg te verplaatsen maar faalt op herstel).

Laten we niet teveel in de marge neuzelen bij mensen die ON zijn. Als je natty traint, ja dan moet je op die dingen gaan letten. Of als je wedstrijdambities hebt (en dan bedoel ik niet DBB wedstrijdambitie).

Ja na een halfuur rusten kan je 20x100

Dit soort shit gaat niet op voor mensen die juicen, ook word je beter in minder rust nemen en past je lichaam zich daarop aan.

Ik kan wel Pubmed artikelen rond gaan slingeren maar die zijn voor de meeste waardeloos om te lezen. Fit.nl heeft een beter te begrijpen stukje geschreven erover..

Als je net een (zware) set hebt gedaan, is het belangrijk om je spieren even te laten herstellen. Tijdens een fitnessoefening verbruik je namelijk een deel van de energie die in de spiercel opgeslagen ligt. Als je een (fitness)oefening uitvoert gebruik je een deel van de ATP-voorraad phosphocreatine (PC). Om weer een herhaling te doen met een vergelijkbare intensiteit moet je de spier even de tijd geven om de energievoorraad te herstellen [1]. De aanvulling van de ATP- en phospocreatinevoorraad loopt als volgt [2]:

• binnen 20-30 seconden wordt ongeveer 50% van de ATP en PC voorraad hersteld
  • binnen 40 seconden wordt ongeveer 75% van de ATP en PC voorraad hersteld
  • binnen 60 seconden wordt ongeveer 85-90% van de AATP en PC voorraad hersteld
  • binnen 3-5 minuten wordt ongeveer 95-100% van de ATP en PC voorraad hersteld.
Daarnaast raak je ook meer neuromusculair vermoeid naarmate de zet vordert. Dit komt deels door een verslechterde spiersamentrekking, kleine krachtlekken en een beperkte mogelijkheid om constant scherp te zijn op alle bewegingen die je maakt. Denk maar eens na hoeveel kleine spiersamentrekking en bewegingen van je je gewrichten er plaatsvinden in een squat. Het is een heel complexe beweging als je dieper induikt. Een klein beetje vermoeid in een bepaald onderdeel van de beweging kan een hele cascade aan compensaties veroorzaken.

Onderaan het artikel staan verwijzingen naar de wetenschappelijke onderbouwing, voor de nerds die de theorie in willen.

Overigens zeggen ze ook dat variatie goed is.

Zoals @Vonk zei is het ook wel een beetje geneuzel in de marge misschien, maar gezien de achterliggende gedachte lijkt het mij toch dat je 80% van je trainingen beter langere rustperiodes aanhoud, en korte rustperiodes alleen gebruikt ter afwisseling.

Is er een optimale rusttijd tussen sets?

Ja na een halfuur rusten kan je 20x100

Dit soort shit gaat niet op voor mensen die juicen, ook word je beter in minder rust nemen en past je lichaam zich daarop aan.

Binnen 3-5 minuten wordt ongeveer 95-100% van de ATP en PC voorraad hersteld, dus een half uur maakt weinig verschil. En natuurlijk past je lichaam zich aan, maar resulteert dat in meer spiergroei?
Ik begrijp wel dat je als juicer echt wel meer ruimte hebt om kort rust te pakken, maar waarom zou je als de voordelen daarvan niet opwegen tegen de nadelen?

Ik probeer niet bijdehand te doen maar wil gewoon snappen wat de gedachte erachter is, want ik denk echt wel dat die er is. Maar optimale spiergroei of maximaal spierbehoud is het niet..

-binnen 20-30 seconden wordt ongeveer 50% van de ATP en PC voorraad hersteld
-binnen 40 seconden wordt ongeveer 75% van de ATP en PC voorraad hersteld
-binnen 60 seconden wordt ongeveer 85-90% van de AATP en PC voorraad hersteld
-binnen 3-5 minuten wordt ongeveer 95-100% van de ATP en PC voorraad hersteld.

Uitgaande van deze cijfers is 60 a 90 seconden de sweetspot? 3 a 5 mins per set, elke set bij elke oefening, lijkt mij een beetje overdreven.

Voor zware compounds als deadlift wel. Al is het maar om op adem te komen.

Relax. Dit schema is vier weken en daarna krijg je ‘m maanden niet😂

Is er een optimale rusttijd tussen sets?
Naja, ook afhankelijk van de persoon en oefening lijkt me. Squatten tot falen doe je niet met 1 minuut rust tussen je setjes lijkt me. Met bicep curls is dat een stuk beter te doen.. Right?
En per persoon verschilt ook de samenstelling van spiervezeltypen. Kan best zijn dat sommige mensen maximale force kunnen leveren na kortere rust dan anderen.

Naja, ook afhankelijk van de persoon en oefening lijkt me. Squatten tot falen doe je niet met 1 minuut rust tussen je setjes lijkt me. Met bicep curls is dat een stuk beter te doen.. Right?
En per persoon verschilt ook de samenstelling van spiervezeltypen. Kan best zijn dat sommige mensen maximale force kunnen leveren na kortere rust dan anderen.
Zie nieuwe post. Ik plaatste die vraag tegelijk met jouw post.

Uitgaande van deze cijfers is 60 a 90 seconden de sweetspot? 3 a 5 mins per set, elke set bij elke oefening, lijkt mij een beetje overdreven.

Voor zware compounds als deadlift wel. Al is het maar om op adem te komen.
Denk dat het idd verschilt per oefening. Deed vorige week een 6x495 legpress die me bijna crushte maar moet er niet aan denken om dan 90 seconden later alweer te gaan zitten. Daarentegen na een bicep curl of side raise is 60 a 90 seconden zat.

K dacht eens ergens een youtube video gezien te hebben van Cutler waarin hij stelt rond de 45sec rust te nemen tussen de sets. K vind het niet direct terug maar wel dit artikel waarin hij spreekt van max 1min.

K dacht eens ergens een youtube video gezien te hebben van Cutler waarin hij stelt rond de 45sec rust te nemen tussen de sets. K vind het niet direct terug maar wel dit artikel waarin hij spreekt van max 1min.

hij zegt ook dat hij op 500 test zat...

Terug
Naar boven