AndroidHealthClinic

Begonnen met sporten en 'in het ritme', maar doe ik het wel goed?

Corvus

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
76kg
Ik ben al een aantal maanden aan het sporten maar pas een week echt elke dag aan het sporten voor zeker twintig minuten, maar vaker dertig. Vanaf volgende week (of vanaf vandaag, eigenlijk) wil ik zes keer in de week mijn workouts doen en dan één dag niets doen omdat dat goed schijnt te zijn voor mijn spieren.

Nu moet ik allereerst zeggen dat sporten voor mij als wiskunde is; ik heb nooit echt gesport en ik lees overal iets anders. Voor mijn gevoel werd sporten als iets wat je exact goed moet doen, als een exacte wetenschap. En omdat ik dat maar niet begreep begon ik er vroeger maar gewoon niet aan. Uiteindelijk begon ik aan lange stukken wandelen in ongerepte bossen, aan squatten en lunges en aan boksen. Allemaal vrij makkelijk, ook al valt te twisten over of ik die squats toen wel goed deed, want ik deed ze allemaal in één keer, zonder sets. Ik ben nu in ieder geval op het punt dat ik weet wat 'reps' en 'sets' zijn :D.

Ik vraag me af of ik elke dag een ander gedeelte van mijn lichaam moet trainen (ik lees veel over 'leg day' en dan de andere dag zou je weer je armen kunnen trainen bijvoorbeeld, of je buik) of dat ik bijvoorbeeld elke dag zou moeten squatten ('everyday is leg day', lees ik ook veel. Weer verschillende meningen dus, en ik weet het niet).

Hier kunnen jullie zien wat ik deze week allemaal heb gedaan. Slaat vast nergens op, maar ik voel bijvoorbeeld vandaag wel mijn hele lichaam waar ik gisteren (zaterdag) aan heb gewerkt, zowel aan mijn buik als aan mijn armen als aan mijn onderlichaam.

Ik denk soms: misschien maak ik het wel veel te moeilijk in mijn hoofd en hoeft het allemaal niet zo precies. Maar ik zit nu bijvoorbeeld na te denken over die squats: ze gaan me inmiddels best goed af dus zal ik dan 4 sets van 12 doen? En de volgende dag dan weer, of zal ik dan met mijn dumbbells aan de slag gaan? En als ik ga boksen, kan ik dat dan elke dag doen? Ik kan trouwens echt geen push-ups, ja, 5 misschien, net. Alles moet beter, mijn armen moeten strakker want ik heb zo'n flapje, mijn buik lijkt vrij plat in vergelijking met de rest van mijn lichaam (peer) maar er zit onder de navel eigenlijk heel wat vet en mijn onderkant is mijn probleemzone. Ik was eigenlijk altijd wel blij met mijn kont, maar die ziet er eigenlijk alleen goed uit van de achterkant en niet van de zijkant, niet zo bol als ik zou willen, best wel Nederlands plat of zo. En daar zou ik die squats en die lunges dus voor moeten doen, lijkt me.

Ik zit in ieder geval héél erg in mijn sportritme, meer dan ooit, en ik wil echt heel graag en dat lukt me ook. Ik kan nu een half uur intensief sporten en dat gaat gewoon. Is dat trouwens beter dan bijvoorbeeld drie uur wandelen, een half uur intensief sporten?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes, een nitwit :).

Laatst bewerkt:
Je kan al de antwoorden op je vragen gewoon hier vinden hoor.
Zelfs Google kan ze beantwoorden.

Je traint niet elke dag dezelfde spiergroep.
Je gaat voor een splitschema ( elke dag andere spier/spiergroepen of bv push/pull/benen)
Of je doet full body, bv 3 keer in de week.
De andere dagen vul je op met cardio.

Alles hangt af van je doelen.

Zou gewoon heel veel gaan lezen over KT, sport en spieropbouw.
En over voeding.
Kijken wat je wil bereiken en dan concrete gerichte vragen stellen want zo is het een beetje moeilijk.

Het is zoeken waar je het zelf goed op doet.
En vooral niet overdrijven, 6 keer per week sport is best zwaar.
Hangt natuurlijk ook af van je prof en soc leven.
Prioriteiten stellen etc. Belangrijk is de motivatie te behouden.
Blessures etc kan je missen als je nog in de beginfase zit.

Nu 3uur wandelen is wel iets heel anders dan KT.
Dus je moet wel zien dat je over dezelfde dingen praat.
Ik wandel en fiets ook elke dag en heb nog een andere sportieve hobby, maar die tel ik niet mee in mijn sportschema.
Dat is gewoon dagelijkse beweging en dagelijks leven.
Wel bij het berekenen van je behoefte moet je er naar kijken natuurlijk.

Kortom ga je inlezen, dan wordt alles duidelijk.
Er staan hier 100e logs van meiden en mannen, waar hun trainingsdagen en schema's en reps en gewichten in staan.
Betere inspiratie en leerschool is er niet.

---------- Toegevoegd om 10:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:39 ----------

Ik kan trouwens jouw 'hier' niet zien.
Moet me inloggen.

Op die site van je moet ik een account aanmaken anders kan ik het niet zien (wat ik uiteraard niet ga doen).

Beter post je hier gewoon wat je eet en hoe je traint, dan kun je reacties verwachten.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor jullie antwoorden, ik zal wat duidelijker zijn, te beginnen met wat ik deze week allemaal heb gedaan:

Maandag:

Stretching

00:03:00

Jumping Jacks

30 jumping jacks

High Knees

30 reps

2-Arm Dumbbell Preacher Curl

2 kg x 10 reps

Walking Lunge

20 reps

Body Weight Squat

60 reps

Stretching

Dinsdag:

Stretching

Jumping Jacks

40 jumping jacks

High Knees

40 reps

360 Twist Jump

30 reps

Walking Lunge

25 reps

Body Weight Squat

65 reps

360 Twist Jump

30 reps

Stretching

Woensdag:

30-Day Shred, level 1

Donderdag:

Stretching

Body Weight Squat

40 reps

Walking Lunge

25 reps

Stretching

Vrijdag:

Stretching

Jumping Jacks

10 jumping jacks

High Knees

10 reps

Tai Chi

00:10:00

Half One-arm Kneeling Cable Row

2 kg x 20 reps

Elbow-Supported Dumbbell External Rotation

2 kg x 20 reps

Renegade Row

2 kg x 10 reps

Arnold Dumbbell Press

2 kg x 10 reps

Boxing

00:06:00

Stretching

Zaterdag:

Stretching

Jump Rope

00:04:00

Jumping Jacks

20 jumping jacks
2 sets

High Knees

20 reps
2 sets

Arnold Dumbbell Press

2 kg x 6 reps
4 sets

Dumbbell Raise

2 kg x 6 reps
4 sets

Push-Up

6 reps

Crunch

6 reps

Dumbbell Deadlift

2 kg x 6 reps
2 sets

Stretching

Zondag:

Stretching

Jump Rope

00:04:00
2 sets

Jack Knife Sit-Up

4 reps 5
3 sets

Waiter Walk

00:02:00 | 2 kg
2 sets

Incline Push-Up

6 reps
2 sets

Ninja Jump Tucks

3 reps
2 sets

Savate

00:10:00

Body Weight Squat

20 reps
3 sets

Dumbbell Rear Lunge

2 kg x 14 reps
3 sets

Stretching
De reden dat er soms wellicht wat gekke oefeningen tussen staan is omdat ik zoveel mogelijk dingen wil proberen en dan elke dag dus ook iets anders kan doen.

Mijn doel is om algeheel slanker te worden, om vet te verbranden en om een 'strak lichaam' te krijgen. Gespierd worden is mijn doel niet eens, althans nu nog niet, want ik moet eerst dat vet verliezen.

Ik eet 1100 calorieën per dag, soms iets meer, soms iets minder, maar dat gaat dan om honderd calorieën verschil. Ik eet niet altijd even gezond, 60% gezond en 40% niet zo gezond denk ik. Ik heb die 1100 berekend en omdat ik buiten mijn sporten verder niet echt beweeg zou ik dit dan nodig moeten hebben. Geen vlees en vis, wel zuivel (één à twee glazen per dag en vla, dat laatste is echt niet goed natuurlijk al ligt dat niet aan de calorieën), veel spinazie, veel andere groente ook, één boterham per dag of twee dagen, geen frisdrank, veel water, geen aardappelen, ongeveer vier stuks fruit per week, pasta's ongeveer eens per twee weken. Ik eet vooral veel kleine warme maaltijden. Een halve pot spinazie met een ei en een vegetarische burger bijvoorbeeld, glaasje met iets van zuivel erbij.

Meer details over wat dan ook kan ik uiteraard geven.

Ik begrijp wat jullie bedoelen met dat lezen, maar waar ik op vastloop is dus op die tegenstrijdige meningen over sporten en dan weet ik niet wat ik moet doen. Ik sport nu intensief zes dagen in de week voor 20 minuten tot een half uur en dat gaat eigenlijk best, ik doe eerst cardio en dan de oefeningen zoals de squats en de lunges. Maar ik weet nu niet of ik bijvoorbeeld elke dag die squats zou moeten doen of juist niet. Als ik de ene dag aan die spiergroep werk en de andere dag aan de andere, een splitschema, zou ik dan voor de ene dag oefeningen moeten zoeken die helemaal over mijn armen gaan of over mijn benen? En dan bijvoorbeeld ook een aantal dagen gaan boksen, full body? Of gaan jullie altijd voor het één of het andere?

Die logs die hier staan ga ik zeker lezen.

Terug
Naar boven