XXL Nutrition

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Dalacin-T is een anti-biotica depper, is alleen op voorschrift naar mijn weten..?

Sowieso wordt dit (of iets soortgelijks) eerst voorgeschreven alvorens wordt doorverwezen naar een dermatoloog en roa wordt voorgeschreven.

Klopt voorschrift maar ik was te lui om naar een derm te gaan. Ebay FTW

Hoef je geeneens voor naar de derma hehe, huisarts schrijft het voor. :)
Meestal volgt een huisarts dit traject:
Benzoylperoxide (5% -> soms 10%).
Anti-biotica depper (Dalacin-T)
Tretinoine 0.05%
Anti-biotica kuur (tetracycline groep)
Doorverwijzing naar dermatoloog

Amoxicline werkt ook zeer goed naar gehoord te hebben, maar heeft schijnt minder leuke bijwerkingen.

Ben 2 maanden terug naar de dermatoloog gegaan en die schreef me Epiduo voor, zo'n soort zalf dat je aan je gezicht moet smeren voor het slapen gaan.. Vond dat het zeer goed werkte maar nu ik men eiwit-inname heb verhoogd, komen ze weer allemaal terug ;( Iemand anders hier ervaring mee?

Ben 2 maanden terug naar de dermatoloog gegaan en die schreef me Epiduo voor, zo'n soort zalf dat je aan je gezicht moet smeren voor het slapen gaan.. Vond dat het zeer goed werkte maar nu ik men eiwit-inname heb verhoogd, komen ze weer allemaal terug ;( Iemand anders hier ervaring mee?

Als je echt last hebt van acne zal roaccutane uiteindelijk toch de échte oplossing bieden. Met zalfjes en cremé's kun je het wat onderdrukken of verminderen maar meer ook niet IMO. Acne is toch echt iets wat vanuit je lichaam komt en daarom moet je dit probleem ook zo aanpakken.

Als je echt last hebt van acne zal roaccutane uiteindelijk toch de échte oplossing bieden. Met zalfjes en cremé's kun je het wat onderdrukken of verminderen maar meer ook niet IMO. Acne is toch echt iets wat vanuit je lichaam komt en daarom moet je dit probleem ook zo aanpakken.

Raocutane (een vitamine a derivaat) verschrompelt je porien waardoor deze geen of minder talg afscheiden waardoor bacterien geen voedingsbodem meer hebben en er dus geen ontstekingen meer ontstaan.

Als je stopt met roacutane dan zullen na verloop van tijd onder het mannelijk geslachtshormoon testosteron de poriën toch weer groter worden en meer talg afscheiden.

Als je [Link niet meer beschikbaar] hebt is antibiotica de eerste keus om de ontstekingen minder te maken, en daarna wellicht een behandeling met Roa, om zo de talgproductie te verminderen.

Ik zelf neem veel eiwitten melk en verzadigde vetten etc, heb vroeger zelf vanaf mijn elfde tot mijn 26ste matige acne gehad, vooral op mijn rug, en ook gezicht, en heb dan ook alles geprobeerd, voeding aanpassen (minder melk etc) , meer vitamines, echter is het de leeftijd die mijn acne heeft doen afnemen en nu totaal helemaal weg is, en ik zeer veel troep eet 2 a 3 liter melk drink en dikke wheyshakes wegzuip, en geen pukkel op me hoofd meer :).

Echte Acne (propionibacterium acnes) word NIET door voeding veroorzaakt maar door een hormoonhuishouding die niet in balans is, en bij de een is deze sneller in balans en bij de ander duurt het tot zijn 30ste.

Ik vind Roa dus een zeer slecht middel, beter neem je gewoon levertraan in iets hogere doseringen voor het remmen van de talgproductie en wellicht vitamine C voor de bevordering van genezing van bestaande ontstekingen.

Zeer slecht middel? Jij liep tot je 26ste met matige acne, ik ben er nu al totaal vanaf. Anders liep ik er nu nog mee voor wie weet hoe veel jaren, ga ik ook litteken weefsel riskeren.

Zeer slecht middel? Jij liep tot je 26ste met matige acne, ik ben er nu al totaal vanaf. Anders liep ik er nu nog mee voor wie weet hoe veel jaren, ga ik ook litteken weefsel riskeren.

Had trouwens niet altijd acne op me gezicht, meer me rug en schouders.

Ik heb geen littekens, omdat de ontstekingen altijd weg waren voordat er nieuwe kwamen
(meestal eens in de maand kreeg ik er een aantal) waardoor ik nooit infiltraten heb gehad (dat zijn puisten die onderhuidse verbindingen hebben).

Je bent nu steady door Roa denk je?

Ja, bij 19 van de 20 gebruikers is geen nieuwe behandeling meer nodig binnen 5 jaar. M'n dermatoloog schrijft het spul al ruim 20 jaar voor en zegt dat het zelden voorkomt dat het bij iemand terugkomt. Dus ja, ik heb er wel vertrouwen in. Echter heb ik uiteraard ook AAS plannen, dit verandert de zaak.

Echte Acne (propionibacterium acnes) word NIET door voeding veroorzaakt maar door een hormoonhuishouding die niet in balans is, en bij de een is deze sneller in balans en bij de ander duurt het tot zijn 30ste.

Dat is theoretisch nooit bewezen dat bepaalde voeding effect heeft op acne, maar in praktijk blijkt van wel.

Zo kreeg ik vroeger altijd meer last van acne als ik chocolade of snoep etc at.
Mijn huisarts zei dat het niet aan de voeding lag maar aan de hormonen en dat het toeval was dat ik acne in de zelfde tijd kreeg als ik flink wat chocola at.

Dus toen at ik een tijdje geen chocola etc, mijn acne werd toen stukken minder en toen pakte ik weer flink wat en zoals ik had verwacht werd mijn acne ook meer en na een weekje weer minder omdat ik geen chocola etc meer at. Ik weer naar de huisarts hij zei dat het weer toeval was..

Toen besloot ik om langere tijd chocola etc te eten om te kijken of de acne ook langere tijd zal blijven of het toch elke keer toeval was..

En zoals ik al had verwacht bleef de ance langer en pas toen ik geen chocola meer at werd het minder.

Toen ik besloot om maar nooit meer chocola of snoep te eten omdat imo mijn acne er toch erger van werd. Sinds ik geen chocola meer at heb ik bijna nooit meer last gehad van acne.

Dat is theoretisch nooit bewezen dat bepaalde voeding effect heeft op acne, maar in praktijk blijkt van wel.

Toen ik besloot om maar nooit meer chocola of snoep te eten omdat imo mijn acne er toch erger van werd. Sinds ik geen chocola meer at heb ik bijna nooit meer last gehad van acne.

Dat de oorzaak van acne van binnenuit komt daarmee doel ik niet op voeding. Ik bedoel idd zoals gezegd op hormoonhuishouding & vitaminen-mineralen balans.

Maar zoals gezegd roaccutane is een afgeleide van Vit A. Met extra levertraan kun je nooit aan deze doses komen.

De werking ervan is essentieel voor de vorming van bloedcapillaire en daardoor draagt het bij tot de voedselvoorziening van alle organen (huid is ook een orgaan). Daar waar de meeste cellen afgebroken worden en een voortdurend vervangen van cellen nodig is (zoals de huid), komt een gebrek aan dit vitamine het eerst aan het licht. Bij een onvoldoende capillair vorming en een onvoldoende capillaire functie ontstaat een ophoping van afbraakproducten die tot voedsel dienen voor binnendringende bacteriën. Er ontstaan zo ernstige, vaak dodelijke etterringen. Tengevolge van een netvliesstoornis van het oog ontstaat nachtblindheid.

Citaat van http://www.natuurlijkerwijs.com/vitaminen.htm#vitamine_a

Dit verklaart bij een te laag vitamine A gehalte dit zich kan uiten in acne (onvoldoende aanvoer van voedingsstoffen etc). Antibiotica gaat de gevolgen hiervan tegen(anti-bacterieële werking). Roaccutane pakt het probleem de kern aan.

Ikzelf heb echt 'alleen' last in mijn gezicht. IMO is acne op rug & schouders en di KAN (!!!!!!) duiden op AAS of verstoorde hormoonhuishouding. Voor mij is roaccutane het middel ondanks bijwerkingen

laatste opmerking roaccutane trek de poriën niet samen hiervoor zorgt Zink. En zink en vitamine A werken synergistisch samen. Wanneer ik een zink tablet pak merk ik na een tijdje dat de huid veel strakker is (niet onaangenaam).

Trouwens laatst een gesprek gehad met een arts en hij zegt dat dermatologie vooral een beschrijvende richting is. Denk aan vitiligo, psoriasis en ook acne. Ze kunnen alles goed omschrijven qua kenmerken en symptomen maar ze kunnen niet écht de vinger leggen op plek wat de oorzaak is en zodoende een goede remedie voorschrijven.

Nog een algemene vraag. Werd bij jullie de acne ook erger in de beginfase van je roa kuur?

Ik zit op 20 mg en nu na een week is het wel erger geworden. Acne is roder geworden en zijn echt dikke knikkers geworden. :O

Nog een algemene vraag. Werd bij jullie de acne ook erger in de beginfase van je roa kuur?

Ik zit op 20 mg en nu na een week is het wel erger geworden. Acne is roder geworden en zijn echt dikke knikkers geworden. :O

Ja, komt vaak voor. Ook bij dosisverhogingen.

zal idd toenemen in het begin. Ik werd vuurrood (roodheid één van de tekenen van een ontsteking) en dit betekent natuurlijk wel dat het lichaam de huidonstekingen aan het oplossen is. Dit verdween nagenoeg geheel na een week. Daarna nog kleine twee weken af en toe wat uitbraken maar daarna werd het bij mij alleen maar minder.

Oke even geduld hebben dus :rolleyes:

eey jongens mijn rug zit vol met puisten! heb ze alleen daar en een beetje bij me nek maar wat doet het pijn zeg! Ik ga maandag gelijk een afspraak maken heb al 3x benzyl gekregen en alcohol ervoor maar helpt voor geen reet.

Vraag om 'n anti-biotica kuur.

wie van jullie heeft door roa druk op/onder de schedel gehad/gekregen?

na 3 dagen 20mg/dag had ik met momenten n soort van hoofdpijn, (maar geen echte hoofdpijn, ik weet wel wat migraine is) rechts, boven men oor ongveveer; het voelde alsof de binnenkant van mn kop pijn deed (pijn is veel gezegd)

google kwam terug met cranial pressure en nog wat als mogelijke (zeldzame) side van roa; lang verhaal kort: ik ben helemaal para nu - druk binnenin je schedel is natuurlijk ook wel te vermijden denk ik zo

ben ik de enige of hoe zit dat?

gr

s

Stal1n, het klinkt me helaas niet bekend (druk onder schedel door roa), heb er ook (tot nu toe) niks over gelezen. Gebruik je nog iets anders naast je roa? En ervaar je het als ernstig en heb je ooit eerder iets soortgelijks gehad?? Soms wijs je al snel naar iets nieuws dat je gebruikt als boosdoener, terwijl het uiteraard ook toeval kan zijn he. Hoofdpijn ansich komt trouwens wel vaker voor met roa, zolang het slechts tijdelijk, niet vaak en niet ernstig aanvoelt zou ik me daar dan geen zorgen over maken.

nee; die druk is nieuw voor mij.

ik gebruik momenteel alleen supps voor de training ( arginine, citrulline, result/creatine, beta-alanine en beetje caffeine) en die stack neem ik al tijden...

ik heb het vandaag ook niet meer (geen pil gepakt vandaag) en die cranial pressure gelul is echt wat ik voelde: een druk van binnenuit op je schedel (een "soort" koppijn)

ik vind zoiets redelijk weird, je hersens enzo zitten daar, beter safe than sorry :/

---------- Toegevoegd om 02:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 02:16 ----------

intracranial hypertension , zo noemt google het...

---------- Toegevoegd om 02:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 02:18 ----------

fakkin hell, dit komt close:
[Link niet meer beschikbaar]

bij mij was het zonder antibiotica, enkel boven mijn rechts oor maar ik had ook een zeer gevoelig punt aan de uitloper van mijn rechts oog...

ik blijf van die shit af vanaf nu :/

Terug
Naar boven