MuscleMeat

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Ligt eraan hoever deze over datum is of gooi jij ook alles weg als deze zijn datum heeft bereikt:rolleyes:

Ik heb bijna nooit iets weg hoeven gooien. Ik kijk niet naar Een paar euro. Gooi medicijnen dan liever weg en koop dan nieuwe.

---------- Toegevoegd om 04:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 04:48 ----------

Merk zelf wel een gigantisch verschil tussen UG ROA en HG ROA

HG op 10mg droge lippen en na aantal dagen moest ik zelfs even stoppen zodat mijn lippen konden herstellen. UG knal ik 20-40 en heb ik vrijwel nergens last van maar het doet ook wel zijn werk en het is echt veel goedkoper. HG Roa is echt ongeloofelijk duur als je de echte van Roche wil

Als je prijs van HG afzet tegen UG en daarmee rekening houd dat je bij UG minimaal 2x zoveel of zelfs 3x moet nemen, dan is HG goedkoper.

Ik betaal voor 30 tabs van 20mg HG (600mg totaal) even veel als 100 tabs van 10mg UG (1000mg totaal)

Dus als je 2x zoveel UG moet nemen dan ben je al duurder uit met UG.

Echte roche hoeft trouwens niet. Ik heb een generiek merk roa gehad van de huisarts en via zwarte markt en was gewoon goed. Na korte tijd al flink droge lippen.

Ligt eraan hoever deze over datum is of gooi jij ook alles weg als deze zijn datum heeft bereikt:rolleyes:

Mja ik lees in een aantal artikelen van artsen, over droge medicatie (niet specifiek roa) , dat fabrikanten verplicht zijn een houdbaarheid van max 5 jaar op een product te zetten. Dit, terwijl ze vaak het dubbele aantal jaren goed zijn. Dit heeft deels met indekken te maken en deels met winst van de medicatie industrie.

Mja ik lees in een aantal artikelen van artsen, over droge medicatie (niet specifiek roa) , dat fabrikanten verplicht zijn een houdbaarheid van max 5 jaar op een product te zetten. Dit, terwijl ze vaak het dubbele aantal jaren goed zijn. Dit heeft deels met indekken te maken en deels met winst van de medicatie industrie.

Precies en daarom mijn opmerking:)

Iemand een idee na hoeveel weken de acne minder wordt? 10mg ed HG opbouwend tot 20/30

Ik zou het persoonlijk niet riskeren? Of zal alleen de werking minder worden als het echt over datum is?

Je mag ze wel naar mij sturen als ze over de datum zijn:p. Er is namelijk niks mis mee.

---------- Toegevoegd om 08:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:24 ----------

Iemand een idee na hoeveel weken de acne minder wordt? 10mg ed HG opbouwend tot 20/30

Je kan ook gewoon starten op 20mg elke dag.
Het zal de eerste 2 a 3 weken iets erg worden. (je krijgt een soort uitbraak) Daarna wordt het langzaam aan minder. (ligt er helemaal aan hoe erg je acne hebt)

Kan sowieso maanden duren voordat het beter wordt. Reken maar op 2-3 maanden. Daarom is een kuur meestal ook 6-7 maanden.

Je mag ze wel naar mij sturen als ze over de datum zijn:p. Er is namelijk niks mis mee.

---------- Toegevoegd om 08:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:24 ----------

Je kan ook gewoon starten op 20mg elke dag.
Het zal de eerste 2 a 3 weken iets erg worden. (je krijgt een soort uitbraak) Daarna wordt het langzaam aan minder. (ligt er helemaal aan hoe erg je acne hebt)

Oke ik ben benieuwd

Omdat dit zowat het enige 'acne' topic is wat nog een beetje tot stand blijft. Stel ik m'n vraag hier maar (ik weet dat het off-topic is)

Wordt de acne erger bij jullie als je creatine gebruikt? En kan creatine een grote invloed hebben op je acne?

Omdat dit zowat het enige 'acne' topic is wat nog een beetje tot stand blijft. Stel ik m'n vraag hier maar (ik weet dat het off-topic is)

Wordt de acne erger bij jullie als je creatine gebruikt? En kan creatine een grote invloed hebben op je acne?

Ik heb nog nooit gemerkt dat ik van creatine meer acne kreeg. Krijg wel meer acne van vet eten of varkens vlees.

Omdat dit zowat het enige 'acne' topic is wat nog een beetje tot stand blijft. Stel ik m'n vraag hier maar (ik weet dat het off-topic is) Wordt de acne erger bij jullie als je creatine gebruikt? En kan creatine een grote invloed hebben op je acne?

Nope bij mij werd het ook niet erger door creatine

1 teelepel zuiveringszout 2 thee lepels appel cider azijn. Beetje water erbij in een glas mixen en opdrinken. Doe dit 3x per week, en je merkt verschil. Ik had vrij veel acne erg agressief ook. Nu 2x gebruikt en het lijkt zich terug te trekken en te kalmeren.

1 teelepel zuiveringszout 2 thee lepels appel cider azijn. Beetje water erbij in een glas mixen en opdrinken. Doe dit 3x per week, en je merkt verschil. Ik had vrij veel acne erg agressief ook. Nu 2x gebruikt en het lijkt zich terug te trekken en te kalmeren.

Lekker die theelepel zout als je aan het kuren bent

Bij mij werkte roa prima. Heb het 5 maanden gebruikt en van 20mg opgebouwd naar uiteindelijk 80mg. 't Was HG roaccutane van de dermatoloog. Enkel nog een hoop rode vlekjes op m'n rug en schouders. Heb overigens nog een doosje over.

Bij mij werkte roa prima. Heb het 5 maanden gebruikt en van 20mg opgebouwd naar uiteindelijk 80mg. 't Was HG roaccutane van de dermatoloog. Enkel nog een hoop rode vlekjes op m'n rug en schouders. Heb overigens nog een doosje over.

En je lippen helemaal naar de klote?

Waar smeerde je mee dan?

Bij mij springen mijn lippen al open op 20mg EOD. Laat staan 80mg elke dag.

Voornamelijk met een lipbalsem van Eucerin. Werkt stukken beter dan een labello of blistex is mijn ervaring. Moet je gewoon altijd bij je hebben en regelmatig preventief smeren.
Als ik dan nog droge lippen kreeg gewoon vaseline. Voor droge huid gebruikte ik cetomacrogol crème.

Van 20-40mg naar 80mg ED merkte ik weinig verschil in bijwerkingen, nagenoeg hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven