XXL Nutrition

Ben ik nu goed bezig?

Charelle

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m65
Massa
54kg
Hallo Allemaal,

Ik ben een meisje van 15 jaar, nu een maand of 7 bezig met trainen. Ik doe 3x per week kracht, en 1x 10km hardlopen. Mijn doel is om strakker te worden en wat spieren op te bouwen (wil echt heel graag wat spieren op mijn buik zien) Ik ben de laatste tijd ook meer bezig met voeding. Mijn eetschema nu:

7.30 150g magere kwark met noten, chiazaad en wat blauwe bessen
11.00 handje rauwe amandelen
13.00 3 volkoren boterhammen met kipfilet
16.00 whey shake en wat groenten (worteltjes, tomaat, komkommer etc.)
18.30 wat de pot schaft, meestal aardappel groente vlees/vis of pasta
21.00 appel met veel kaneel

Ik drink ook elke dag minimaal 1,5 liter water. Op de dagen dat ik train neem ik na mijn training nog een whey shake en 5 gram BCAA.
Ben ik nu een beetje goed bezig? Hoop dat iemand mij wat advies kan geven!

Zet eventjes je kCal en macro's op een rijtje, dan kunnen wij beter beoordelen!

Je bent natuurlijk niet zo heel groot, maar volgensmij eet je ook niet zoveel!

spieren opbouwen EN vet verliezen gaat een lastige opgave worden, het zijn twee verschillende processen: maak een keuze!

Een 15 jarig meisje aan de whey en bcaa's lol, zie je ook niet vaak

post eens wat pics dan kunnen we beter oordelen

post eens wat pics dan kunnen we beter oordelen

i see what u did there

---------- Post toegevoegd 21 October 2013 om 00:03 ----------

Hallo Allemaal,

Ik ben een meisje van 15 jaar, nu een maand of 7 bezig met trainen. Ik doe 3x per week kracht, en 1x 10km hardlopen. Mijn doel is om strakker te worden en wat spieren op te bouwen (wil echt heel graag wat spieren op mijn buik zien) Ik ben de laatste tijd ook meer bezig met voeding. Mijn eetschema nu:

7.30 150g magere kwark met noten, chiazaad en wat blauwe bessen
11.00 handje rauwe amandelen
13.00 3 volkoren boterhammen met kipfilet
16.00 whey shake en wat groenten (worteltjes, tomaat, komkommer etc.)
18.30 wat de pot schaft, meestal aardappel groente vlees/vis of pasta
21.00 appel met veel kaneel

Ik drink ook elke dag minimaal 1,5 liter water. Op de dagen dat ik train neem ik na mijn training nog een whey shake en 5 gram BCAA.
Ben ik nu een beetje goed bezig? Hoop dat iemand mij wat advies kan geven!

Over je training etc kunnen we natuurlijk niets zeggen, maar je voedingsmiddelen die je eet zijn prima. Typische bodybuilder-voedingswaarden, dus goed. Misschien zou je bij de pasta je pasta/vlees/saus kunnen scheiden, en dan wat meer vlees en wat minder pasta en saus pakken!

3 x kracht trainen per week is prima, vergeet niet als vrouw dat ook je bovenlichaam getraind moet worden (dus niet alleen je billen en benen!).

Zorg in ieder geval dat je niet te weinig eet (zorg dat je nooit een hongergevoel hebt), je bent nog in de groei en het is naar mijn mening beter om wat meer te eten dan te weinig. Als je uitgegroeid bent kan je natuurlijk 100% gaan aftrainen of juist spieren bouwen.

Laatst bewerkt:
Mijn eerste indruk is eigenlijk zeer positief, zeker voor je leeftijd en in vergelijking met veel andere topics in de beginners sectie.

De post van Mark boven mij is zeer gelijk aan wat ik wilde plaatsen, staan goede tips in. Het hardlopen zou je eventueel kunnen variëren, bijvoorbeeld de ene keer sprintjes trekken of interval, de andere keer een 10km.

Bereken nog even je macro's (eiwit, koolhydraat en vet) en plaats waar je krachttrainingen uit bestaan.

Goed bezig!

Whey én bcaa's is beetje dubbelop, dan zou ik bcaa's achterwege laten (in whey zitten namelijk ook al aminozuren, mocht je die bcaa's willen blijven nemen dan zou ik die tijdens de training nemen). Scheelt ook weer geld.
Wat zijn je doelen: afvallen, aankomen of op gewicht blijven? Ook enig idee wat je vetpercentage is?
Probeer trouwens minimaal 2 liter te drinken per dag

• Topic Starter Topic Starter
Whey én bcaa's is beetje dubbelop, dan zou ik bcaa's achterwege laten (in whey zitten namelijk ook al aminozuren, mocht je die bcaa's willen blijven nemen dan zou ik die tijdens de training nemen). Scheelt ook weer geld.
Wat zijn je doelen: afvallen, aankomen of op gewicht blijven? Ook enig idee wat je vetpercentage is?
Probeer trouwens minimaal 2 liter te drinken per dag
Okee, ik ga stoppen met bcaa denk ik, scheelt geld idd! Mijn doelen zin strakker worden en wat spieren opbouwen. Heb geen idee wat mijn vetpercentage is, ga ik even uitzoeken binnenkort. 2 liter ga ik ook doen!

---------- Post toegevoegd 21 October 2013 om 08:35 ----------

Mijn eerste indruk is eigenlijk zeer positief, zeker voor je leeftijd en in vergelijking met veel andere topics in de beginners sectie.

De post van Mark boven mij is zeer gelijk aan wat ik wilde plaatsen, staan goede tips in. Het hardlopen zou je eventueel kunnen variëren, bijvoorbeeld de ene keer sprintjes trekken of interval, de andere keer een 10km.

Bereken nog even je macro's (eiwit, koolhydraat en vet) en plaats waar je krachttrainingen uit bestaan.

Goed bezig!
Thanks! Ik ga binnenkort ook intervaltrainingen doen.

Mijn schema voor krachttraining(gemaakt door fitness instructeur)
warming up 10 min fiets
leg press 56kg 3x25
leg extension 12,5kg 3x25
abductor machine 22.5 3x25
adductor machine 22,5 3x25
leg curl 20kg 3x25
squat press 10kg 3x10
lunges 3x15 10 kg
bulgarian split squat 10kg 3x10
cable pulldown 22,5 kg 3x25
chest press 17,5 kg 3x25
triceps extension 17,5 kg 3x25
biceps curl 10kg 3x20
buikspierkwartiertje (oefeningen verschillen per keer)

Ik doe alle oefeningen 3x per week

Ik zou het bij een simpele fullbody schema houden in combinatie met een, op een clean bulk gerichte, eetschema. Ga alle sticky's eens bij langs en word wijzer.

Okee, ik ga stoppen met bcaa denk ik, scheelt geld idd! Mijn doelen zin strakker worden en wat spieren opbouwen. Heb geen idee wat mijn vetpercentage is, ga ik even uitzoeken binnenkort. 2 liter ga ik ook doen!

---------- Post toegevoegd 21 October 2013 om 08:35 ----------

Thanks! Ik ga binnenkort ook intervaltrainingen doen.

Mijn schema voor krachttraining(gemaakt door fitness instructeur)
warming up 10 min fiets
leg press 56kg 3x25
leg extension 12,5kg 3x25
abductor machine 22.5 3x25
adductor machine 22,5 3x25
leg curl 20kg 3x25
squat press 10kg 3x10
lunges 3x15 10 kg
bulgarian split squat 10kg 3x10
cable pulldown 22,5 kg 3x25
chest press 17,5 kg 3x25
triceps extension 17,5 kg 3x25
biceps curl 10kg 3x20
buikspierkwartiertje (oefeningen verschillen per keer)

Ik doe alle oefeningen 3x per week

Bicep curl 3x20 met 10kg? Dat vind ik nog behoorlijk wat. Lijkt me ook niet in verhouding met bijv de legpress die meestal toch (ook door ongetrainden) een stuk hoger wordt gepakt.
Daarnaast vind ik dat je bij de meeste oefeningen flink wat reps doet maar dat is je eigen keus natuurlijk.
Wat betreft de abs die je wilt zien bij jezelf; abs worden gemaakt in de keuken (dwz: als je ze wilt zien moet je vetpercentage dalen en dat doe je door minder te eten dan je onderhoud, niet door 10x per week abs te trainen)

i see what u did there

---------- Post toegevoegd 21 October 2013 om 00:03 ----------

Over je training etc kunnen we natuurlijk niets zeggen, maar je voedingsmiddelen die je eet zijn prima. Typische bodybuilder-voedingswaarden, dus goed. Misschien zou je bij de pasta je pasta/vlees/saus kunnen scheiden, en dan wat meer vlees en wat minder pasta en saus pakken!

3 x kracht trainen per week is prima, vergeet niet als vrouw dat ook je bovenlichaam getraind moet worden (dus niet alleen je billen en benen!).

Zorg in ieder geval dat je niet te weinig eet (zorg dat je nooit een hongergevoel hebt), je bent nog in de groei en het is naar mijn mening beter om wat meer te eten dan te weinig. Als je uitgegroeid bent kan je natuurlijk 100% gaan aftrainen of juist spieren bouwen.
Thanks voor je tips! Heb nog wel regelmatig een honger gevoel dus ik ga nog maar wat meer eten. Ik hoor heel vaak dat ik nog een beetje rustig aan moet doen omdat ik 15 ben. Als ik een jaar of 17/18 ben wil ik idd helemaal gaan aftrainen

ontbijt
tussendoor 1
lunch
tussendoor 2
avondeten
tussendoor 3

---------- Post toegevoegd 21 October 2013 om 09:26 ----------

hmm dr gaat iets fout met het weergeven van mijn macro's ik kan de tabel niet delen ik probeer het nog even opnieuw

---------- Post toegevoegd 21 October 2013 om 09:34 ----------

Bicep curl 3x20 met 10kg? Dat vind ik nog behoorlijk wat. Lijkt me ook niet in verhouding met bijv de legpress die meestal toch (ook door ongetrainden) een stuk hoger wordt gepakt.
Daarnaast vind ik dat je bij de meeste oefeningen flink wat reps doet maar dat is je eigen keus natuurlijk.
Wat betreft de abs die je wilt zien bij jezelf; abs worden gemaakt in de keuken (dwz: als je ze wilt zien moet je vetpercentage dalen en dat doe je door minder te eten dan je onderhoud, niet door 10x per week abs te trainen)
hmm okee zou 15 reps met een zwaarder gewicht beter zijn dan?
Ik ga dan maar proberen om mn vetpercentage te laten dalen, heb niet veel vet op mn buik ofzo dus ik denk dat dat wel haalbaar is

hmm okee zou 15 reps met een zwaarder gewicht beter zijn dan?
Ik ga dan maar proberen om mn vetpercentage te laten dalen, heb niet veel vet op mn buik ofzo dus ik denk dat dat wel haalbaar is

Benen reageren meestal wel goed op veel reps, maar voor armen en borst/rug/schouders is 15 reps meer dan genoeg. Gewoon even kijken wat voor jou het fijnst is

kcal eiwitten koolhydraten vetten

ontbijt 130 16 5 0,3
tussendoor 1 115 5 1,5 8
lunch 300 17 41,5 4,5
tussendoor 2 215 26 8,5 2
avondeten 560 41,5 29 25
tussendoor 3 100 0,9 15 0,4
Totaal 1420 106 100,5 40

Dit zijn mijn macro's, als avondeten heb ik zalm met aardappeltjes en broccoli gedaan want dat eet ik vaak. De voedingswaarden komen voedingswaardetabel.nl

kcal eiwitten koolhydraten vetten

ontbijt 130 16 5 0,3
tussendoor 1 115 5 1,5 8
lunch 300 17 41,5 4,5
tussendoor 2 215 26 8,5 2
avondeten 560 41,5 29 25
tussendoor 3 100 0,9 15 0,4
Totaal 1420 106 100,5 40

Dit zijn mijn macro's, als avondeten heb ik zalm met aardappeltjes en broccoli gedaan want dat eet ik vaak. De voedingswaarden komen voedingswaardetabel.nl

Om alles wat overzichtelijker te maken kan je een leeg voedingsschema in excel invullen of kijk even op www.myfitnesspal.com en maak een screenshot en plaats die hier.
Je zit wel laag in kcal en KH zijn ook aan de lage kant

macro's

heb mn macro's nu in de bijlage gezet, hoop dat jullie het zo wel kunnen zien gewoon excel werkt niet

Bijlagen

Mwah, ik vind kh prima. Eerder vetten aan de lage kant.
Denk dat je wel wat meer kcals mag eten idd.

In principe ga je uit van 2gr eiwit en 1gr vet per kcal en de rest vul je aan met KH. Als je uitgaat van 50kg en 2000kcal, dan zou je dus 2*50*4=400kcal uit eiwitten en 1*50*9=450kcal uit vet. Dan houd je 1150kcal over, wat neerkomt op iets minder dan 300gr KH. Vandaar dat imo KH aan de lage kant zijn

heb mn macro's nu in de bijlage gezet, hoop dat jullie het zo wel kunnen zien gewoon excel werkt niet

Bedoelde een leeg voedingsschema die hier op de site te vinden is, ik heb het bestand wel maar kan die niet sturen omdat het te groot is. In dat schema hoef je enkel te kiezen wat je eet en de voedingswaarden staan er al in verwerkt. Misschien dat je zo'n schema bij de voedingssectie kan vinden

In principe ga je uit van 2gr eiwit en 1gr vet per kcal en de rest vul je aan met KH. Als je uitgaat van 50kg en 2000kcal, dan zou je dus 2*50*4=400kcal uit eiwitten en 1*50*9=450kcal uit vet. Dan houd je 1150kcal over, wat neerkomt op iets minder dan 300gr KH. Vandaar dat imo KH aan de lage kant zijn

Bedoelde een leeg voedingsschema die hier op de site te vinden is, ik heb het bestand wel maar kan die niet sturen omdat het te groot is. In dat schema hoef je enkel te kiezen wat je eet en de voedingswaarden staan er al in verwerkt. Misschien dat je zo'n schema bij de voedingssectie kan vinden

Ze weegt geen 50kg, maar 56 kg.

Plus vind ik 2gr eiwit/kg niet ontzettend veel, eerder weinig. Ikzelf ga persoonlijk liever richting de 2,5gr/kg. Dan houdt je opeens veel minder kh's over ;)

Ik zou gewoon myfitnesspal gebruiken, werkt prima en ontzettend veel keuze.

Gebruik nu myfitnesspal.com goede site!
Heb getraind vanmiddag. Benen op 25 reps gehouden, de rest 15 reps, met +- 5kg zwaarder gewicht.

Terug
Naar boven