MuscleMeat

Ben ik nu goed bezig?

Ze weegt geen 50kg, maar 56 kg.

Plus vind ik 2gr eiwit/kg niet ontzettend veel, eerder weinig. Ikzelf ga persoonlijk liever richting de 2,5gr/kg. Dan houdt je opeens veel minder kh's over ;)

Ik zou gewoon myfitnesspal gebruiken, werkt prima en ontzettend veel keuze.

Het is al meerdere keer aangetoond met onderzoek dat 1.8gr eiwit per kg lichaamsgewicht voldoende is als je naturel traint. Doe daar een kleine buffer bovenop en dan kom je rond de 2.0-2.3 zo'n beetje. Niet erg als er soms wat extra bij komt (door verschil in avond eten of zo). Mijn eigen voeding beslaat sowieso 2.0 gr/kg en afhankelijk van avondeten komt er wat bij.

Je geeft aan:
kcal 1420
eiwit 106
kh 100,5
vet 40

Volgens de berekening van Harris-Benedict en Katch-McArdle kom ik met een lengte van 1.62m, gewicht van 56kg en vetpercentage van 20% (die laatste is gewoon gegokt) bestaat je BMR uit 1300-1400 kcal. Sporten komt daar echter nog bij. Zeg je activiteitsfactor is 1.3, dan kom je uit op een onderhoudsniveau van ongeveer 1800 kcal.

Als eerst worden eiwit en vet ingevuld, waarbij we voor eiwit 2.2 gr/kg nemen en voor vet 1gr/kg:
kcal: 1800
eiwit: 500 (123 gram)
vet: 500 (56 gram)

Dan blijft er 800 kcal over voor koolhydraten, dat is ongeveer 200 gram aan koolhydraten:
kh: 900 (200 gram)
vet: 500 (56 gram)

Je kan altijd kh een beetje naar beneden schalen en vetten bijvoorbeeld iets hoger.

http://bodybase.eu/voedingschema/start daar kan je je voeding invullen om te kijken hoe alles er nu uit ziet. Nu zijn deze waarden absoluut niet definitief, je zal continu bezig zijn met dingen aanpassen aan de hand van hoe je lichaam verandert.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Het is al meerdere keer aangetoond met onderzoek dat 1.8gr eiwit per kg lichaamsgewicht voldoende is als je naturel traint. Doe daar een kleine buffer bovenop en dan kom je rond de 2.0-2.3 zo'n beetje. Niet erg als er soms wat extra bij komt (door verschil in avond eten of zo). Mijn eigen voeding beslaat sowieso 2.0 gr/kg en afhankelijk van avondeten komt er wat bij.

Je geeft aan:
kcal 1420
eiwit 106
kh 100,5
vet 40

Volgens de berekening van Harris-Benedict en Katch-McArdle kom ik met een lengte van 1.62m, gewicht van 56kg en vetpercentage van 20% (die laatste is gewoon gegokt) bestaat je BMR uit 1300-1400 kcal. Sporten komt daar echter nog bij. Zeg je activiteitsfactor is 1.3, dan kom je uit op een onderhoudsniveau van ongeveer 1800 kcal.

Als eerst worden eiwit en vet ingevuld, waarbij we voor eiwit 2.2 gr/kg nemen en voor vet 1gr/kg:
vet: 400 (56 gram)

Dan blijft er 900 kcal over voor koolhydraten, dat is ongeveer 210 gram aan koolhydraten:
kh: 900 (210)
vet: 400 (56 gram)

Je kan altijd kh een beetje naar beneden schalen en vetten bijvoorbeeld iets hoger.

http://bodybase.eu/voedingschema/start daar kan je je voeding invullen om te kijken hoe alles er nu uit ziet. Nu zijn deze waarden absoluut niet definitief, je zal continu bezig zijn met dingen aanpassen aan de hand van hoe je lichaam verandert.
Dankje voor je uitleg, ik moet dus zo'n 1800 kcal per dag gaan eten ipv 1400. En wat meer vlees voor de vetten. Bij hoeveel % vet kan je ongeveer spieren op je buik gaan zien?

Charelle, je hebt al aardig wat kennis en je blijkt de nodige discipline te hebben. Jij hebt potentieel!
Succes!

Charelle, je hebt al aardig wat kennis en je blijkt de nodige discipline te hebben. Jij hebt potentieel!
Succes!
Thanks! Ik word gemotiveerd door de mensen die niet begrijpen waarom ik dit doe zeggen dat ik 'obsessed' met trainen en voeding ben(die mensen sporten zelf max 1 keer per week en eten dagelijks een zak chips leeg)

Succes!

Precies waarom ik normaal reageer ;)

Het percentage waarbij buikspieren zichtbaar worden zou ik zo niet weten. Dat verscheelt per persoon. Bij mannen is het 9-10% of zo geloof ik, bij vrouwen weet ik niet.

Op zich maakt het niet uit waar de kcal vandaan komen, hoewel gezond natuurlijk een stuk beter is en dat raad ik dan ook aan.

Precies waarom ik normaal reageer ;)

Het percentage waarbij buikspieren zichtbaar worden zou ik zo niet weten. Dat verscheelt per persoon. Bij mannen is het 9-10% of zo geloof ik, bij vrouwen weet ik niet.

Op zich maakt het niet uit waar de kcal vandaan komen, hoewel gezond natuurlijk een stuk beter is en dat raad ik dan ook aan.
Ik ga proberen om het bij gezond te houden, ik weet van mezelf dat ik als ik een klein beetje ongezond ga eten dat ik dan veel moeite heb met maat houden en dat ik dan veel te veel ongezond ga eten.

Ze weegt geen 50kg, maar 56 kg.

Plus vind ik 2gr eiwit/kg niet ontzettend veel, eerder weinig. Ikzelf ga persoonlijk liever richting de 2,5gr/kg. Dan houdt je opeens veel minder kh's over ;)

Ik zou gewoon myfitnesspal gebruiken, werkt prima en ontzettend veel keuze.

Ik zei ook 'zeg 50kg en 2000kcal', was hypothetisch. En met 0.5gr eiwit/kg extra gaan je KH niet veel omlaag

Gebruik nu myfitnesspal.com goede site!
Heb getraind vanmiddag. Benen op 25 reps gehouden, de rest 15 reps, met +- 5kg zwaarder gewicht.

:thumb:
Beviel het?

Niet dat het veel uitmaakt want het gaat om je uitleg en die is goed, maar vet is 9kcal per gram.

Dankje voor je uitleg, ik moet dus zo'n 1800 kcal per dag gaan eten ipv 1400. En wat meer vlees voor de vetten. Bij hoeveel % vet kan je ongeveer spieren op je buik gaan zien?

Dat is uitgaande van 20% vet. Waarschijnlijk zal het bij jou wat hoger zijn, gemiddeld voor vrouwen is namelijk wat hoger, rond de 25% dacht ik.

Beviel het?

jaa beviel goed! 15 hh met een zwaarder gewicht werkt voor mij fijner dan 25hh. Had het wel zwaar tijdens de laatste 3 hh telkens, maarja 5kg er bovenop is best wel wat als je nog niet met hele zware gewichten traint

Welkom Charelle. Al goed bezig zie ik top ;)

Ik zei ook 'zeg 50kg en 2000kcal', was hypothetisch. En met 0.5gr eiwit/kg extra gaan je KH niet veel omlaag

Beviel het?

Niet dat het veel uitmaakt want het gaat om je uitleg en die is goed, maar vet is 9kcal per gram.

Dat is uitgaande van 20% vet. Waarschijnlijk zal het bij jou wat hoger zijn, gemiddeld voor vrouwen is namelijk wat hoger, rond de 25% dacht ik.

Oepsie, die sheet van DBB gebruikt 7 kcal i.p.v. 9, scherp gezien!

Mijn schema voor krachttraining(gemaakt door fitness instructeur)
warming up 10 min fiets
leg press 56kg 3x25
leg extension 12,5kg 3x25
abductor machine 22.5 3x25
adductor machine 22,5 3x25
leg curl 20kg 3x25
squat press 10kg 3x10
lunges 3x15 10 kg
bulgarian split squat 10kg 3x10
cable pulldown 22,5 kg 3x25
chest press 17,5 kg 3x25
triceps extension 17,5 kg 3x25
biceps curl 10kg 3x20
buikspierkwartiertje (oefeningen verschillen per keer)

Ik doe alle oefeningen 3x per week
Dit schema is niet erg in balans. Het heeft 8(!) oefeningen voor benen, 1(!) voor rug, 1 voor borst, 2 voor armen, en dan dat buikspierkwartiertje. Er is geen enkele reden waarom vrouwen meer nadruk zouden moeten leggen op benen en buik dan mannen. Kijk eens naar Full-body schema's gebaseerd op de grote samengestelde (compound) oefeningen: Squat, Deadlift, Benchpress, rows, pull-ups/downs, shoulder press. Voorbeelden zijn Starting Strength en Stronglifts maar er zijn er meer.

Verder goed en serieus bezig! Succes ermee!

Dit schema is niet erg in balans. Het heeft 8(!) oefeningen voor benen, 1(!) voor rug, 1 voor borst, 2 voor armen, en dan dat buikspierkwartiertje. Er is geen enkele reden waarom vrouwen meer nadruk zouden moeten leggen op benen en buik dan mannen. Kijk eens naar Full-body schema's gebaseerd op de grote samengestelde (compound) oefeningen: Squat, Deadlift, Benchpress, rows, pull-ups/downs, shoulder press. Voorbeelden zijn Starting Strength en Stronglifts maar er zijn er meer.

Verder goed en serieus bezig! Succes ermee!
okee ik ga me maar eens verdiepen in die compounds. Kan ik oefeningen als deadlift en benchpress gewoon doen? Ben 15 namelijk instructeur op mn sportschool wil dat ik nog n beetje rustig aan doe..

okee ik ga me maar eens verdiepen in die compounds. Kan ik oefeningen als deadlift en benchpress gewoon doen? Ben 15 namelijk instructeur op mn sportschool wil dat ik nog n beetje rustig aan doe..

Kan wel, maar focus voorlopig puur op de uitvoering.

Welkom, en zo te zien goed bezig

Okee, ik ga stoppen met bcaa denk ik, scheelt geld idd! Mijn doelen zin strakker worden en wat spieren opbouwen. Heb geen idee wat mijn vetpercentage is, ga ik even uitzoeken binnenkort. 2 liter ga ik ook doen!

---------- Post toegevoegd 21 October 2013 om 08:35 ----------

Thanks! Ik ga binnenkort ook intervaltrainingen doen.

Mijn schema voor krachttraining(gemaakt door fitness instructeur)
warming up 10 min fiets
leg press 56kg 3x25
leg extension 12,5kg 3x25
abductor machine 22.5 3x25
adductor machine 22,5 3x25
leg curl 20kg 3x25
squat press 10kg 3x10
lunges 3x15 10 kg
bulgarian split squat 10kg 3x10
cable pulldown 22,5 kg 3x25
chest press 17,5 kg 3x25
triceps extension 17,5 kg 3x25
biceps curl 10kg 3x20
buikspierkwartiertje (oefeningen verschillen per keer)

Ik doe alle oefeningen 3x per week

Blijkbaar heb ik alleen gereageerd met betrekking tot je voeding. Zal je nog even kijken naar je trainingsschema.

Ik ga er vanuit dat je momenteel richting de "fitness" kant gaat en niet het echte kracht en dergelijke, of wel?

Zoals LKK aangaf mist er wat balans in je schema. Ik ben erg fan van oefeningen die je in principe puur met je lichaam en dus zonder machines kan doen en daar zal ik ook vanuit gaan.

Voor een fullbody schema kan je denken aan:
5-10 minuten crosstrainer, of andere warming up.
Squat
Probeer richting een volledige squat (ass to floor) te werken. Eventueel kunnen wij stretch- en mobiliteitsoefeningen geven die je daarbij helpen. Mijn voorkeur gaat uit naar eentje waarbij de voeten op ongeveer schouderbreedte staan tot iets daarbuiten, maar dat verschilt per persoon en doel.

Lunges
Hier hebben "walking lunges" mijn voorkeur, of anders lunges waarbij je naar achter stapt in verband met de knie.

Push up
Ideaal zou zijn als je deze op je tenen kan (en niet je voeten), omdat het niet mogelijk is een correcte push up uit te voeren wanneer je je knieën gebruikt.

Pull up (met assistentie waarschijnlijk)
De breedte van de grip mag je zelf bepalen, wel overhands en dus geen chin up.

Deadlift
Voorlopig puur op techniek focussen. Techniek kan je eventueel hier na laten kijken. Als het niet lukt om je rug recht te houden bij een bepaalde diepte kan je voorlopig tot die specifieke diepte gaan (door bijvoorbeeld blokken neer te leggen) en zo langzaamaan dieper te gaan.

Daarnaast heb je natuurlijk nog de bench press, overhead press en olympische lifts, maar ook verschillende roei oefeningen, degene die je van je instructeur al had en een scala anderen. Probeer zoveel mogelijk "compound" oefeningen te gebruiken, dus oefeningen die veel spieren aanroepen.

Naar de hierboven genoemde oefeningen gaat mijn voorkeur uit naar een tweetal roeioefeningen (bent over row en cable row), bench press, dumbbell shoulder press, donkey raise of iets voor kuiten, of een paar oefeningen van je huidige lijst.

Een beetje een chaos, maar uiteindelijk gaat het erom dat je zelf in staat bent een schema samen te stellen op basis van je doelen en welke oefeningen je leuk vindt of het meest effectief zijn. De repranges zou ik voorlopig tussen de 10-15 houden, groot en gespierd zal je niet zomaar worden. De gewichten zal je geheel zelf aan moeten voelen, voor zover ik weet zal het je groei niet tegengaan zolang je de focus maar bij de uitvoering legt.

Kortom, ga bouwen met de dikgedrukte oefeningen en voeg daar anderen aan toe. Desnoods maak je 2 of 3 fullbody schema's en de ene keer doe je squat en lunges of iets en de andere keer deadlift en push up om maar wat te noemen. Een split schema is nog niet nodig.

Edit: misschien heb je hier wat aan: http://www.simplyshredded.com/16909.html

WK Kevinson, at your service

troll account om de pedobears van dbb te vinden.

Terug
Naar boven