MuscleMeat

Ben je gelovig

Peiling Peiling Geloof je in God?

• Nee

Stemmen: 75 62,5%
  • Ja

Stemmen: 28 23,3%
  • Ik ben niet zeker

Stemmen: 17 14,2%

• Totaal stemmers
    120
Als je uitgaat van Big Bang + Big Crunch, dan is tijd per definitie niet oneindig. Tijd is een dimensie, en een dimensieloos object heeft dus geen tijd. Aangezien tijd niet doorloopt, kan je dus wel degelijk een begin- en eindpunt toekennen, zonder ook maar iets van willekeur. En zelfs al zeg je dat er geen Big Crunch komt, dan nog heeft tijd wel een vast beginpunt gehad. Dan is het daarna misschien wel oneindig, maar je kan toch op een niet-willekeurig moment beginnen met meten.

interessant ...maar, hoe moet ik me "het begin van de tijd" dan voorstellen ?

interessant ...maar, hoe moet ik me "het begin van de tijd" dan voorstellen ?

vanuit DJPhreak's optiek waarschijnlijk de bigbang.

En het einde der tijden is dan denk ik de bigchrunch. Maar als de bigchrunch na verloop van tijd weer een bigbang veroorzaakt kan je de bigcrunch ook als het begin van de tijd zien, of beter gezegd het begin van een nieuw tijdperk, of als het einde van een tijdperk. Het ligt er maar net aan welk meetpunt je neemt.

Fanatieke gelovigen moeten ook eens ophouden met stellen dat als je aan de Big Bang theorie twijfelt, dan het bijbelverhaal wel waar moet zijn.

Er zijn honderden alternatieve theorieën over het ontstaan van het heelal, en voor allemaal is meer bewijs dan voor het schepingsverhaal.

Echt, ik kan er niet bij dat zoveel mensen letterlijk nemen wat in één oud boek staat, en vervolgens alle andere mogelijkheden uitsluiten. Als er één goed voorbeeld is van kuddegedrag dan is dit het wel. Als er toevallig in had gestaan dat we afstammen van de smurfen zouden de gelovigen dát hebben aangenomen voor 'de waarheid'. Fanatieke gelovigen moeten eens leren kritisch na te denken.

Zoals Hans Teeuwen zei. Waarom moet dat? Oh, dat staat in een boek? Nou, dan schrijf ik toch ook een boek!

In de links die EricR gepost heeft hoor je ook geen enkel argument waarom God wel of niet zou bestaan.
We hebben enkel vage aanwijzingen verkregen door dubieuze methoden. Echter, de vage aanwijzingen dat Hij niet bestaat zijn voor mij een stuk overtuigender dan dat Hij wel zou bestaan.

Los van het feit of er nou wel of geen God is, religie staat vooruitgang in de weg. Veel religieuze mensen zijn actief bezig vooruitgang tegen te houden die niet past binnen hun denkwereld. Sterker nog, veel religieuze mensen proberen de persoonlijke vrijheid van anderen in te perken.

Fanatieke gelovigen moeten eens leren kritisch na te denken.

Velen doen dat wel, maar niet over die dogma's die ze in de kindertijd zijn opgedrongen. Maar gelovigen zijn volgens mij (of dat nu goed of slecht is laat ik in het midden) veel afhankelijker van sociale groepen. Ze zoeken volgens mij meer steun bij anderen, en zijn minder individualistisch. Als je zo'n persoonlijkheid hebt, dan kan ik me goed voorstellen dat je niet eerlijk na WILT denken over dingen die je wereld (en dus je "groep") verstoren. Kom je in de kerk, waar al je vrienden en kennissen zitten, je pastoor die zegt wat je moet doen om een goed mens te zijn, etc., en zeg je dat niet alles in de bijbel waarheid is -- dan ben je je hele sociale netwerk opeens kwijt en moet je opeens zelf gaan beslissen. Dat lijkt mij ook ongelooflijk eng.

Als je zo'n persoonlijkheid hebt, dan kan ik me goed voorstellen dat je niet eerlijk na WILT denken over dingen die je wereld (en dus je "groep") verstoren.

idd. Ik vrees dat dat niet alleen geldt voor mensen die veel behoefte hebben aan sociale steun vanuit een groep. De menselijke vrije wil wordt ernstig onderschat. Meestal willen we zelf helemaal geen beslissing nemen. Het is veel prettiger als een ander voor je nadenkt en zegt wat goed en slecht is.

ik heb bijvoorbeeld Corazon en D. als raadgevers. Via pm geven ze mij advies over wat ik moet doen met mijn leven. Dus nu zuip ik op moeilijke momenten en snuif ik me weer nuchter als het tijd is om dingen te ondernemen. Werkt perfect. :thumbup:

Zoals Hans Teeuwen zei. Waarom moet dat? Oh, dat staat in een boek? Nou, dan schrijf ik toch ook een boek!

In de links die EricR gepost heeft hoor je ook geen enkel argument waarom God wel of niet zou bestaan.
We hebben enkel vage aanwijzingen verkregen door dubieuze methoden. Echter, de vage aanwijzingen dat Hij niet bestaat zijn voor mij een stuk overtuigender dan dat Hij wel zou bestaan.

Los van het feit of er nou wel of geen God is, religie staat vooruitgang in de weg. Veel religieuze mensen zijn actief bezig vooruitgang tegen te houden die niet past binnen hun denkwereld. Sterker nog, veel religieuze mensen proberen de persoonlijke vrijheid van anderen in te perken.

Ik zat twee weken geleden naast Hans in een morsige kroeg in Amsterdam. :cool:

Zelf geloof ik niet, maar heb vorig jaar artikel bestudeerd met school over mensen die dood waren en terug tot leven gewekt worden. Telkens zeggen ze allemaal hetzelfde dat ze een goed gevoel hadden en een warm gevoel, dat ze naar het licht moeten gaan. Maar een zekere kubler ross ofzoiets heeft hiervoor theorie: "Als je weet dat je gaat sterven, en je gelooft in god, dan komt je gedachte uit." Soort van droom die je hebt, die je onbewust zelf bepaald hebt..

Op het moment dat je stervende bent gebeurt er vanalles in het lichaam. Bloed wordt niet meer goed door je lichaam gepompt, zuurstof wordt niet meer goed opgenomen, etc. Dit zorgt voor een noodsituatie in je hersenen, gevolg hiervan zijn o.a. hallucinaties. Hallucinaties zijn waarnemingen die niet overeenkomen met de realiteit. Je gaat lichtjes zien in verschillende vormen die langzaam veranderen. Het warme gevoel kan ook heel goed een lichamelijke reactie zijn. Wanneer je bijvoorbeeld ziek bent heb je het koud, terwijl je lichaamstemperatuur hoger is dan gemiddeld. Het stervingsproces zorgt misschien voor een omgekeerd effect.

Feit is dat al de bijna-doodervaringen, met tunnels van licht etc, simpele hallucinaties zijn van je hersenen. Gelovigen halen het vaak aan als "bewijs" voor het bestaan van God. Zie ook het achterhaalde verhaal dat je 33 gram lichter zou worden wanneer je sterft.

1. Tijd zoals we het ons voorstellen is oneindig.

2. De tijd die we dus noteren in ons leven is oneindig klein.

3. Iets wat oneindig klein is bestaat in theorie niet (ons leven zou niet bestaan)

4. Toch bestaan wij; "ik denk dus ik ben" (René Descartes)

5. Ipv dat wij niet bestaan, bestaat tijd dus niet.

6. Alles wat er ooit geweest is/ wat er nu is/ wat er in de toekomst zal zijn ;is er dus altijd al geweest/ is er nu/ zal er altijd zijn (statisch wereldbeeld, Plato)

7. Wat je gisteren/ vandaag/ morgen, meemaakte/ meemaakt/ zal meemaken gebeurt dus op dit zelfde moment (voor zover we nog van een moment kunnen spreken).

8. Er moeten dus verscheidene cycli zijn die hetzelfde steeds opnieuw herhalen zonder dat we ons ervan bewust zijn. Je leeft je leven een oneindig aantal keer met een oneindig aantal alter-ego's --> De perceptie van tijd als afgewerkt geheel.

Dit is zo eenvoudig mogelijk uitgelegd de manier waarop ik het beargumenteer. Adder doet dit vanuit ander, meer fysiologisch perspectief, maar met dit in het achterhoofd moet je er normaal gesproken wijs uit kunnen geraken.

Ons leven is een eindig deel uit een oneindige tijd. Dat is niet echt een reden om aan te nemen dat tijd niet bestaat. Maar tijd is een abstract begrip dat bedacht is om aanduiding te geven aan een dimensie. Tijd is eigenlijk alleen beweging. Het aangeven dat alles anders gerangschikt is dan een bepaalde "tijd" geleden. Maar jij en Blackadder vergeten denk ik een stap om uit te leggen waarom er een cyclus moet zijn. Want ik begrijp het niet. Voor zover ik weet is er tot nu toe, zoals EricR al eerder zei, te weinig materie om aan te nemen dat er een big crunch kan gebeuren. Als dat niet zal gebeuren en het Heelal blijft zich oneindig uitzetten is het onmogelijk dat er een cyclus is. Het aantal permutaties neemt gewoon af totdat het op een bepaald moment ophoudt en tijd stopt te bestaan.

2, 5 en 8 ben ik het dus niet mee eens.

Je kan het je oneindig voorstellen, maar dat betekent niet dat het zo is. Als bijv. de Big Bang gevolgd gaat worden door een Big Crunch, dan is tijd zeker niet eindig.
Big bang en big crunch maken net zo goed deel uit van dezelfde illusie. Het zijn conclusie's die gebaseerd zijn op waarneming die altijd subjectief gekleurd is. Anyway; je kan geen empirische paradigma's hanteren om een abstracte als fout te bewijzen.

Als tijd al oneindig is, dan is de tijd van ons leven een oneindig klein deel van oneindig -- maar dat is zelf dus ook nog steeds oneindig lang. Zelfs het kleinste stukje oneindigheid is zelf ook oneindig. Dus ofwel we leven oneindig lang, of tijd is niet oneindig.

We leven helemaal niet oneindig lang in onze perceptie. Ons leven zoals wij het ons voorstellen heeft een begin en eindpunt, waar tijd 'an sich' dat niet zou hebben. Er is dus wel degelijk iets wat niet klopt. Een eindig deel van iets oneindig blijft in verhouding nog altijd oneindig klein als dus onbestaande. Je moet natuurlijk wel vanuit hetzelfde perspectief blijven redeneren.

Je hebt zoals je bedoelt wel een oneindig aantal momentopname's in je leven, maar dat heb je met alles wat meetbaar is. Toch zijn dingen die meetbaar zijn eindig in onze perceptie--> Er hapert dus wat aan onze perceptie; tijd en ruimte zijn een illusie.

Ons leven is een eindig deel uit een oneindige tijd. Dat is niet echt een reden om aan te nemen dat tijd niet bestaat. Maar tijd is een abstract begrip dat bedacht is om aanduiding te geven aan een dimensie. Tijd is eigenlijk alleen beweging.

En wat is beweging zonder tijd en in een oneindig grote ruimte? Zelfde probleem.

Het aangeven dat alles anders gerangschikt is dan een bepaalde "tijd" geleden. Maar jij en Blackadder vergeten denk ik een stap om uit te leggen waarom er een cyclus moet zijn. Want ik begrijp het niet. Voor zover ik weet is er tot nu toe, zoals EricR al eerder zei, te weinig materie om aan te nemen dat er een big crunch kan gebeuren. Als dat niet zal gebeuren en het Heelal blijft zich oneindig uitzetten is het onmogelijk dat er een cyclus is. Het aantal permutaties neemt gewoon af totdat het op een bepaald moment ophoudt en tijd stopt te bestaan.

2, 5 en 8 ben ik het dus niet mee eens.

Tijd stopt echt niet met te bestaan omdat het gewoon nooit bestaan heeft. Het is een abstract gegeven dat bedacht is om aanduiding te geven aan een dimensie, zoals je zelf al aangaf.

Beweging is tijd. Zonder beweging geen tijd en vice versa. Of doel je op de oneindige uitzetting van het heelal? Ik ben het met je eens dat tijd niet bestaat maar wanneer er geen veranderingen meer zijn of komen is er ook geen reden om nog een tijdsaanduiding te hebben.

Beweging is tijd. Zonder beweging geen tijd en vice versa. Of doel je op de oneindige uitzetting van het heelal?

En beweging is afhankelijk van tijd en ruimte, welke we alleen maar kunnen vatten met abstracte constructie's. Beweging is maw net zo subjectief als tijd en afstand.

Ik ben het met je eens dat tijd niet bestaat maar wanneer er geen veranderingen meer zijn of komen is er ook geen reden om nog een tijdsaanduiding te hebben.

Voor het leven in onze directe omgeving lijkt het me wel nuttig omdat onze planeet en alles wat we daarbuiten kunnen waarnemen wel eindig is in onze perceptie (functionele benadering). Tijd is enkel nuttig in een eindige omgeving. Wanneer iets oneindig is verliest ze haar betekenis.

Big bang en big crunch zijn natuurlijk machtige dingen die een aangrijpingspunt geven aan tijd en ruimte omdat ze eindigheid impliceren (of dat wordt ervan gemaakt). Toch word het moeilijk om me erin te laten geloven, omdat het begrip van tijd en ruimte zoals wij het ons kunnen voorstellen dit gewoon 100% tegenspreekt. In onze perceptie kan tijd en ruimte gewoon niet wegvallen. Daarom denk ik ook dat tijd en ruimte een illusie zijn.

idd. Ik vrees dat dat niet alleen geldt voor mensen die veel behoefte hebben aan sociale steun vanuit een groep. De menselijke vrije wil wordt ernstig onderschat. Meestal willen we zelf helemaal geen beslissing nemen. Het is veel prettiger als een ander voor je nadenkt en zegt wat goed en slecht is.

ik heb bijvoorbeeld Corazon en D. als raadgevers. Via pm geven ze mij advies over wat ik moet doen met mijn leven. Dus nu zuip ik op moeilijke momenten en snuif ik me weer nuchter als het tijd is om dingen te ondernemen. Werkt perfect. :thumbup:

Hey jij ook al :o

Terug
Naar boven