XXL Nutrition

Ben je gelovig

Peiling Peiling Geloof je in God?

• Nee

Stemmen: 75 62,5%
  • Ja

Stemmen: 28 23,3%
  • Ik ben niet zeker

Stemmen: 17 14,2%

• Totaal stemmers
    120
Big bang en big crunch maken net zo goed deel uit van dezelfde illusie. Het zijn conclusie's die gebaseerd zijn op waarneming die altijd subjectief gekleurd is. Anyway; je kan geen empirische paradigma's hanteren om een abstracte als fout te bewijzen.
Klinkt leuk. Maar bewijs dan eerst maar is dat die illusie waar is.

We leven helemaal niet oneindig lang in onze perceptie. Ons leven zoals wij het ons voorstellen heeft een begin en eindpunt, waar tijd 'an sich' dat niet zou hebben. Er is dus wel degelijk iets wat niet klopt. Een eindig deel van iets oneindig blijft in verhouding nog altijd oneindig klein als dus onbestaande. Je moet natuurlijk wel vanuit hetzelfde perspectief blijven redeneren.
??? Laat ik het anders stellen: jij stelt een deel van een rechte lijn voor. De lijn als geheel is oneindig. Is jouw lijnstuk per definitie ook oneindig? Nee, natuurlijk niet. Dat zou zo zijn als het geen vast begin- en/of eindpunt heeft. En aangezien jij zelf al zegt dat cogito ergo sum, is er een tijd geweest dat je niet dacht, en zal er een tijd komen dat je niet meer denkt. (ik kop hem niet in. ;) ) Kortom: jij bent een begrensd deel van een (mogelijk) onbegrensd fenomeen.

Je hebt zoals je bedoelt wel een oneindig aantal momentopname's in je leven, maar dat heb je met alles wat meetbaar is. Toch zijn dingen die meetbaar zijn eindig in onze perceptie--> Er hapert dus wat aan onze perceptie; tijd en ruimte zijn een illusie.
Zeno is idd erg leuk, en ik zelf jaren geleden ook geworsteld met zijn paradoxen. Goede oude tijd. :)

Klinkt leuk. Maar bewijs dan eerst maar is dat die illusie waar is.

Ik zeg ook niet dat het per definitie zo is. Aan de andere kant mag je evengoed eens proberen te bewijzen dat de Big Bang echt voorgekomen is en dat die het begin van tijd zou zijn. In onze perceptie is ze dat zeker niet het geval, heb ik trouwens al enkele malen gezegd. Een mens is gewoon niet in staat om zich het begin van tijd voor te kunnen stellen met of zonder Big Bang. Voor zo'n eventuele Big Bang moet er simpelweg ook iets geweest zijn.

In geval je een statisch wereldbeeld hanteert bestaat tijd gewoon niet en heb je ook niet dat probleem, dat was mn redenering.

??? Laat ik het anders stellen: jij stelt een deel van een rechte lijn voor. De lijn als geheel is oneindig. Is jouw lijnstuk per definitie ook oneindig? Nee, natuurlijk niet. Dat zou zo zijn als het geen vast begin- en/of eindpunt heeft. En aangezien jij zelf al zegt dat cogito ergo sum, is er een tijd geweest dat je niet dacht, en zal er een tijd komen dat je niet meer denkt. (ik kop hem niet in. ;) ) Kortom: jij bent een begrensd deel van een (mogelijk) onbegrensd fenomeen.

Ja dat zeg ik net. Ik voeg daaraan toe dat een begrenst deel van een oneindig fenomeen eigenlijk niet bestaat omdat het in verhouding oneindig klein is en er geen referentie is om het ergens te situeren (het is enkel definiëerbaar met behulp van abstracte constructies zoals tijd- en ruimtematen, het blijft dus abstract).

Ik zeg ook dat wij wel degelijk bestaan door het cogito ergo sum, dus moet tijd niet bestaan. Ik ben trouwens nog lang niet de eerste die tot deze conclusie is gekomen. Het is gewoon een statisch wereldbeeld.

Zeno is idd erg leuk, en ik zelf jaren geleden ook geworsteld met zijn paradoxen. Goede oude tijd. :)

Whaha, ik zie tegenwoordig overal paradoxen, het word wat saai eerlijk gezegd.

Guardian, je kan beter de filosofische overwegingen loslaten van de wetenschappelijke feiten en natuurkundige feiten die bij de mens bekend zijn. Door tijd voor te stellen als illussie ga je al voorbij aan het meetbare van tijd. Ik ga da niet eens in op de illusie die ruimte zou kunnen zijn, dat zijn filosofieen die geen raakvlak hebben met de werkelijkheid zoals gemeten door ontelbare wetenschappers wereldwijd.

Het enige waar je met jouw redenering op uitkomt is dat de werkelijkheid die wij kennen ook een ilussie is en dat valt buiten de feitelijke wetenschap waarmee het heelal wordt beschreven. Op macroniveau is het heelal geen quantummechanische verzameling van diverse hemellichamen. Het enige vlak waar eventueel gesproken kan worden van een ilussie is het quantummechanische niveau, aangezien daar voor de mens geen duiding is te geven in wat voor staat een deeltje/golf zich op een willekeurig moment in het heelal begeeft.

De Big Bang theorie is gebaseerd op wetenschappelijke modellen waarbij redelijk accuraat teruggekeken kan worden hoe ooit het heelal moet zijn ontstaan. Maar er zitten zeker gaten in die theorie, zo is niet duidelijk te beschrijven in een model wat er gebeurt is tijdens de inflatiefase waarin het heelal sneller groeide dan de lichtsnelheid. Wat dus voorbij gaat aan de bij ons bekende wetten dat materie niet sneller kan bewegen dan de lichtsnelheid. Maar ook daar kan gezegd worden dat misschien die wet pas in werking ging door die inflatiefase.

De achtergrondstraling die we kunnen waarnemen is zeker een ondersteunende factor in het opstellen van het model van de Big-Bang. Nog voor het feitbaar meten van die achtergrondstraling waren wetenschappers er al uit dat deze straling moest bestaan. Pas zo'n 20 later werd deze straling pas echt gemeten. Per ongeluk eigenlijk, maar dus wel aansluitend op theoretische modellen die veel eerder waren opgesteld.

ik heb bijvoorbeeld Corazon en D. als raadgevers.

??? ik heb jou nooit een PM gestuurd Lauw en van D. zou ik geen advies aannemen op dat gebied :D

ontopic: ik ben niet gelovig, maar ik vraag me wel af of het leven makkelijker zou zijn als ik gelovig was. Ik heb het gevoel dat hoe meer ik leer over de wereld hoe somberder ik ervan word. 'Ignorance is bliss' of 'knowledge is power' welk gezegde voelen jullie meer bij?

Eeuwige uitzetting van het heelal of samentrekking heeft te maken met de hoeveelheid materie aanwezig in het heelal. Tot nu toe is er niet genoeg materie gevonden om er van uit te gaan dat het heelal ooit weer in een samentrekkende fase zal komen. Echter is er waarschijnljk zeer veel donkere materie aanwezig in het heelal, een gedeelte waarneembaar door afwijkingen in het zwaartekrachtsveld.

Antilianen met overgewicht ??

:D :eek: :p

Guardian, je kan beter de filosofische overwegingen loslaten van de wetenschappelijke feiten en natuurkundige feiten die bij de mens bekend zijn. Door tijd voor te stellen als illussie ga je al voorbij aan het meetbare van tijd. Ik ga da niet eens in op de illusie die ruimte zou kunnen zijn, dat zijn filosofieen die geen raakvlak hebben met de werkelijkheid zoals gemeten door ontelbare wetenschappers wereldwijd.

Het enige waar je met jouw redenering op uitkomt is dat de werkelijkheid die wij kennen ook een ilussie is en dat valt buiten de feitelijke wetenschap waarmee het heelal wordt beschreven. Op macroniveau is het heelal geen quantummechanische verzameling van diverse hemellichamen. Het enige vlak waar eventueel gesproken kan worden van een ilussie is het quantummechanische niveau, aangezien daar voor de mens geen duiding is te geven in wat voor staat een deeltje/golf zich op een willekeurig moment in het heelal begeeft.

De Big Bang theorie is gebaseerd op wetenschappelijke modellen waarbij redelijk accuraat teruggekeken kan worden hoe ooit het heelal moet zijn ontstaan. Maar er zitten zeker gaten in die theorie, zo is niet duidelijk te beschrijven in een model wat er gebeurt is tijdens de inflatiefase waarin het heelal sneller groeide dan de lichtsnelheid. Wat dus voorbij gaat aan de bij ons bekende wetten dat materie niet sneller kan bewegen dan de lichtsnelheid. Maar ook daar kan gezegd worden dat misschien die wet pas in werking ging door die inflatiefase.

De achtergrondstraling die we kunnen waarnemen is zeker een ondersteunende factor in het opstellen van het model van de Big-Bang. Nog voor het feitbaar meten van die achtergrondstraling waren wetenschappers er al uit dat deze straling moest bestaan. Pas zo'n 20 later werd deze straling pas echt gemeten. Per ongeluk eigenlijk, maar dus wel aansluitend op theoretische modellen die veel eerder waren opgesteld.

:D

chill dude

Geloof in de evolutie theorie...(bewijs)

Verder kan ik geloof respecteren, voor sommigen mensen is het stukje houvast.
Alleen je hebt ook weer mensen die doorslaan, die kunnen niet meer voor hen zelf denken.

Verder heb ik wel een schurft hekel als mensen er op tv over praten dat zogenaamd god het zo bedoeld heeft of iets dergelijks.

Neen, ik geloof absoluut niet in een godheid. Heb wel geloofd, maar kwam er na lange, frustrerende jaren achter dat ik mijn geloof baseerde op willen geloven wat voor 100% gebaseerd was op verhalen van anderen. En totaal niet op enige vorm van persoonlijke ervaring.

Dit in combinatie met een van buiten afgelegd schuldgevoel maakt het nog tot een focking "goddelijk wonder" dat ik er uiteindelijk in geslaagd ben mijn leven vorm te geven aan de hand van dingen waar ik wel zelf in geloof...

Ik ben afgelopen jaar in Amerika geweest en heb daar vrij veel gesproken met verschillende mensen. Wat me opviel was dat ze daar dus heeeel gelovig (= in zekere zin Christelijk) zijn.

OP een bepaalde manier vond ik het best inspirerend moet ik zeggen. Een man in een rolstol die dankzij "the Lord" zijn leven toch kon vormgeven op een manier zoals hij dat wilde omdat "the Lord" hem kracht gaf... Ik zag ook een bodybuilder preachen op straat.

Bij de premiére van de film over het WTC (Oliver Stone); de marinier die geloofde dat "the Lord" hem de gave had gegeven om mensen te helpen en vervolgens naar de WTC-puinhopen vertrok voor reddingsacties..

Best mooi vond ik eigenlijk... Soms zou ik wel willen geloven, maar dan niet op de platte Nederlandse (Calvinistische) manier die doortrokken is met schuld en zonde... Misschien meer op de Amerikaanse manier (alsof dat niet plat is :D ), maar ik geloof best dat er mensen zijn die daar steun en kracht uit putten.

Kortom ik geloof eigenlijk niet; maar zou dat stiekem wel een beetje willen.. :rolleyes: :rolleyes:

Het geeft hoop en zekerheid, dat is de kracht van het geloof.

Je had ze eens wat moeten vragen over homo’s, abortus, stamcelonderzoek en het moslimgeloof. Dan krijg je ook hele inspirerende antwoorden. :D

Het is bizar om te zien hoever sommige mensen het brengen, zeker de amerikanen, God bless america, god bless zo en en god bless dit. Terwijl er niks als ellende verspreidt wordt door amerika.

In mijn ogen is het geloof uigegroeid tot het aanbidden van een soort idool, ipv het perfectioneren van je levenswijze zoals dat oorspronkelijk bedoeld moet zijn.

Bush zegt altijd "God bless America", hoe weet hij dat? Voor hetzelfde geld kotst God van Amerika.

"George W Bush is a man sent by God to lead this nation in challenging times," Florida Republican chair Carole Jean Jordan said at a meeting of the state's delegates held as the gala got underway.
Kan je geloven dat men zoiets durft te zeggen en dat men zoiets nog gelooft ook? Alleen in de VS...

Mensen gebruiken een bijbel/tora/koran jammer genoeg te vaak om elkaar me om de oren te slaan. En daar is ie naar mijn idee niet voor bedoeld. Ik geef toe dat ik niet weet wat ik geloof.
Maar de evolutietheorie vind ik wel lachwekkend. Daar is in mijn ogen veel meer geloof voor nodig. Ook zie ik mijzelf niet als christen, moslim of wat dan ook. Ik heb geen idee eigenlijk. Heb me er de laatste jaren ook heel erg weinig mee bezig gehouden.

Het is bizar om te zien hoever sommige mensen het brengen, zeker de amerikanen, God bless america, god bless zo en en god bless dit. Terwijl er niks als ellende verspreidt wordt door amerika.

In mijn ogen is het geloof uigegroeid tot het aanbidden van een soort idool, ipv het perfectioneren van je levenswijze zoals dat oorspronkelijk bedoeld moet zijn.

en wie heeft jou dat wijsgemaakt?

staat dat ergens schriftelijk vastgelegd dan?

in de Bijbel staat vastgelegd in oa de 10 geboden, hoe je zou moeten leven......!

:D

Bush zegt altijd "God bless America", hoe weet hij dat? Voor hetzelfde geld kotst God van Amerika.

Kan je geloven dat men zoiets durft te zeggen en dat men zoiets nog gelooft ook? Alleen in de VS...

en als ik zeg: "GOD bless DBB.....", geloof je het dan wel ??

:D :D :D

Terug
Naar boven