AndroidHealthClinic

Bench Press Database

Ik heb eigenlijk wel een vraag voor deze database.

Wanneer weet je welk shirt je moet gaan gebruiken? Ik snap dat er verschillen zijn in arched shirts en flat shirts, maar dan zit je nog met de merken (Titan-Inzer-Metal).
Wanneer weet je welk merk shirt je moet hebben? Of is dit gewoon een kwestie van proberen?

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ik heb eigenlijk wel een vraag voor deze database.

Wanneer weet je welk shirt je moet gaan gebruiken? Ik snap dat er verschillen zijn in arched shirts en flat shirts, maar dan zit je nog met de merken (Titan-Inzer-Metal).
Wanneer weet je welk merk shirt je moet hebben? Of is dit gewoon een kwestie van proberen?

Heel belangrijk is sowieso dat een benchshirt voldoet aan de eisen van je bond. Als je dus voor de NPB uitkomt, zal je shirt "IPF approve" moeten zijn. De zg. "Approved supportive equipment list" vind je op:[Link niet meer beschikbaar]
In elk geval zijn bij de IPF alleen maar 1- ply shirts toegestaan.

Of je voor een Inzer of een Titan kiest, is een kwestie van voorkeur .
Ieder shirt heeft zijn eigen beweging en dus zijn eigen methode om te benchen. In een Inzer drukken is anders dan in in een Titan...het is een kwestie van uitproberen uit welk shirt en op welke manier jij het meeste voordeel hebt.

Ik heb met beiden ervaring, en mijn voorkeur ligt bij Inzer (vind ik gebruiksvriendelijker), maar er zijn genoeg mensen die bij Titan zweren. Velen beweren dat je uit een Super Katana meer kunt halen dan uit b.v. een Inzer Rage X, maar tevens wordt de Super Katana ook wel een Hit or Miss shirt (alles of niets, vrij vertaald) genoemd.
Feit is overigens dat Mendelsson, Rychlak & Kennely in Inzer diverse records hebben gedrukt. Metal heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik zou overigens niet meteen met de duurste shirts van een merk beginnen. Die zijn vaak bedoeld voor de meer ervaren (shirted) drukkers.

Het probleem is verder dat weinig verkopers van gear objectief zijn en altijd "hun" merk willen verkopen. Wellicht dat je iemand kent die een shirt heeft, en eens een keer kunt uitproberen?

P.S. ik vrees dat je aan mijn shirt niet veel zult hebben, het moet wel een beetje strak zitten, hé ;)

Vandaag weer eens geexperimenteerd/techniek geprobeerd bij te schaven,
-benen wijd
-goeie arch
-goede druk op de traps
-pinken op de ringen dus ellebogen haaks ten aanzien van de vloer
-schouder ingetukt
en toch bij het zakken valt de spanning weg. ook voelt het zakken vaak zwaar vergeleken met de enkele keer dat ik wel een goede herhaling maak.
iemand tips ?

-benen wijd
-goeie arch
-goede druk op de traps
-schouder ingetukt
en toch bij het zakken valt de spanning weg. ook voelt het zakken vaak zwaar vergeleken met de enkele keer dat ik wel een goede herhaling maak.
iemand tips ?

Ik vind het eigenlijk moeilijk om iemand een advies te geven, terwijl ik de persoon nog niet face to face ontmoet heb, en nog nooit "live" heb zien drukken. Wellicht dat je ook kunt weergeven hoe je voorheen drukte?
Zo weet ik b.v. dat je normaal vrij smal drukt, maar wellicht meer details?
Heb je b.v. normaal ook je benen wijd staan, druk je normaal ook met een flinke arch enz. Wellicht gewoon ook een kwestie van wennen?

Voorheen had ik me benen altijd onder de bank en met een bounce dus zou best gewoon wennen zijn idd, maar je hebt me al eens ontmoet op het nk prutswagentrekken in brunsum haha

Voorheen had ik me benen altijd onder de bank en met een bounce dus zou best gewoon wennen zijn idd, maar je hebt me al eens ontmoet op het nk prutswagentrekken in brunsum haha

Wacht es effies...je gezicht op je avatar en je filmpjes kwam me al bekend voor...jij bent N.R?
De kamaraad van "Neonak" of heb ik het nu mis?
Het NK in Brunssum was inderdaad niet zo fraai zullen we maar voorzichtig zeggen ;)

Waarom doe je dan nu de benen wijd voor je?
Als jij gewend bent om de benen onder de bank te houden (richting je oren zoals hier al werd gezegd) dan ben jij gewend op die manier spanning op te bouwen! Door nu je benen voor je / wijdbeens te plaatsen haal je die spanning weg!

Ja maar ik krijg me voeten dan niet vlak op de grond dus daarom, aangezien dat bij de NPB wel moet.

---------- Toegevoegd om 19:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:49 ----------

en ja dat ben ik ja.

Ja maar ik krijg me voeten dan niet vlak op de grond dus daarom, aangezien dat bij de NPB wel moet.

Verwacht a.u.b. niet meteen wonderen...je drukt al een hele tijd op de manier waarop jij gewend bent.
Logisch dat je daaraan wennen moet!
Probeer eens je voeten recht onder je knieën te plaatsen en kort bij de bank te houden (niet zo breed zetten) en als dat lukt, kun je vervolgens weer proberen om je voeten richting je oren te schuiven.

---------- Toegevoegd om 20:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:57 ----------

Aha...ik wist het! Al die nickname's hier op het forum zeggen me niet zo veel :o...nu weet ik precies wie je bent!

Via deze weg wil ik mijn ervaringen met de bench press met jullie delen, ook omdat Huggy mij daarom heeft gevraagd.

Allereerst moet ik kwijt dat ik een compleet groentje ben wat betreft deze oefening: ik doe het pas sinds november vorig jaar en heb welgeteld zeven keer gebankdrukt tussen toen en nu. Het wordt tijd om dat nu minstens eens in de week te doen!

Tot november 2009 heb ik nooit aan bankdrukken zelfs maar gedacht, omdat ik dacht dat dat toch niets voor mij was door mijn ecto-bouw. Maar sinds ik serieus wil gaan trainen moet ik toch ook aan de barbell en de dumbbells om vooruit te komen.

Starting position

Ik ga helemaal plat op de bank liggen met mijn voeten plat schuin naar voren, voor het bankje uit. De bar ligt ter hoogte van mijn ogen en ik pak hem vrij wijd beet (kan niet aangeven waar precies), ellebogen ook wijd. Ik besteed helaas nog geen aandacht aan spanning op schouders, borst, buik, billen en benen. :(

The Lift-off

Unracken doe ik zelf, want ik ben altijd alleen bezig. Eigenlijk doe ik het vooral vanuit de armen en niet vanuit mijn rug. De hoogte weet ik eigenlijk niet, maar voelt wel goed aan. Wel pauzeer ik de bar eventjes voordat ik hem laat zakken.

The Eccentric (lowering) phase

Ik probeer de bar langzaam te laten zakken tot ongeveer tepelhoogte. Bij de opwaartse beweging voel ik toch vrij weinig mijn borst en heb ik het gevoel dat ik vooral met mijn armen til. Wel voel ik licht mijn schouders bij hogere gewichten.

The Midpoint

Touch & go doe ik, anders heb ik het idee dat ik het gewicht nooit meer omhoog krijg, wat ik overigens wel in een rechte lijn probeer te doen ...
Ik heb moeite met de lockout bij 85% of hoger van mijn 1RM, maar dat zal wel logisch zijn toch?

The Finishing position

Ik leg zelf de bar terug (na een pauze).

Ademhaling

Dit is voor mij een onderdeel waaraan ik nog geen tot weinig aandacht besteed. Meestal neem ik een goede ademteug bij de Lift-off en probeer de reps te doen zonder echt op mijn ademhaling te letten ...

Oefening

Het bankdrukken op zich is geen hoofdoefening voor mij, dus je kan niet zeggen dat ik er ondersteunende oefeningen voor doe. Wel merk ik dat oefeningen voor de triceps en schouders mij zeker helpen, zoals: close-grip bench press, dips, db shoulder press en ook zoiets als db chest press.

Methode

Huggy heeft mij geadviseerd om met 5x5 te beginnen en dat doe ik nu ook met een gewicht dat ongeveer 66% van mijn 1RM (die ik trouwens niet weet) is. Het doel is dan ook om in een week of zes op 83% te komen. :D
P.S. Ik warm wel op met bijvoorbeeld 2x10xstang en 2x8x40kg.

Conclusie: ik heb nog veel te leren op het gebied van techniek/ademhaling, maar eerst moet ik gewoon frequent en progressief gaan trainen!

Laatst bewerkt:
Via deze weg wil ik mijn ervaringen met de bench press met jullie delen, ook omdat Huggy mij daarom heeft gevraagd.

Allereerst moet ik kwijt dat ik een compleet groentje ben wat betreft deze oefening: ik doe het pas sinds november vorig jaar en heb welgeteld zeven keer gebankdrukt tussen toen en nu. Het wordt tijd om dat nu minstens eens in de week te doen!

Tot november 2009 heb ik nooit aan bankdrukken zelfs maar gedacht, omdat ik dacht dat dat toch niets voor mij was door mijn ecto-bouw. Maar sinds ik serieus wil gaan trainen moet ik toch ook aan de barbell en de dumbbells om vooruit te komen.

Starting position

Ik ga helemaal plat op de bank liggen met mijn voeten plat schuin naar voren, voor het bankje uit. De bar ligt ter hoogte van mijn ogen en ik pak hem vrij wijd beet (kan niet aangeven waar precies), ellebogen ook wijd. Ik besteed helaas nog geen aandacht aan spanning op schouders, borst, buik, billen en benen. :(

The Lift-off

Unracken doe ik zelf, want ik ben altijd alleen bezig. Eigenlijk doe ik het vooral vanuit de armen en niet vanuit mijn rug. De hoogte weet ik eigenlijk niet, maar voelt wel goed aan. Wel pauzeer ik de bar eventjes voordat ik hem laat zakken.

The Eccentric (lowering) phase

Ik probeer de bar langzaam te laten zakken tot ongeveer tepelhoogte. Bij de opwaartse beweging voel ik toch vrij weinig mijn borst en heb ik het gevoel dat ik vooral met mijn armen til. Wel voel ik licht mijn schouders bij hogere gewichten.

The Midpoint

Touch & go doe ik, anders heb ik het idee dat ik het gewicht nooit meer ophoog krijg, wat ik overigens wel in een rechte lijn probeer te doen ...
Ik heb moeite met de lockout bij 85% of hoger van mijn 1RM, maar dat zal wel logisch zijn toch?

The Finishing position

Ik leg zelf de bar terug (na een pauze).

Ademhaling

Dit is voor mij een onderdeel waaraan ik nog geen tot weinig aandacht besteed. Meestal neem ik een goede ademteug bij de Lift-off en probeer de reps te doen zonder echt op mijn ademhaling te letten ...

Oefening

Het bankdrukken op zich is geen hoofdoefening voor mij, dus je kan niet zeggen dat ik er ondersteunende oefeningen voor doe. Wel merk ik dat oefeningen voor de triceps en schouders mij zeker helpen, zoals: close-grip bench press, dips, db shoulder press en ook zoiets als db chest press.

Methode

Huggy heeft mij geadviseerd om met 5x5 te beginnen en dat doe ik nu ook met een gewicht dat ongeveer 66% van mijn 1RM (die ik trouwens niet weet) is. Het doel is dan ook om in een week of zes op 83% te komen. :D
P.S. Ik warm wel op met bijvoorbeeld 2x10xstang en 2x8x40kg.

Conclusie: ik heb nog veel te leren op het gebied van techniek/ademhaling, maar eerst moet ik gewoon frequent en progressief gaan trainen!

Geweldig Sigi, dat jij als "groentje" ;) je ervaringen hier plaatst :thumbs: :clap:
Ik vind overigens dat het je wel siert als je van jezelf aangeeft dat je nog maar vrij recent bezig bent. Maaaaaaar leren moeten we allen nog...niemand is alwetend, en er is altijd wel ergens iemand die meer drukt! Er is dus geen reden tot arrogantie of verwaandheid van hen die vrij zware gewichten drukken. Neem mezelf als voorbeeld...ik kan voor Nederlandse begrippen wellicht vrij zware gewichten aan ( dat wil overigens niet zeggen, dat ik zo geweldig ben, maar geeft eerder aan dat het niveau in NL ligt niet zo super hoog ligt wat BD betreft, althans bij de heren), maar dat komt omdat ik het geluk heb dat ik van nature vrij sterk in bankdrukken ben. Er zijn velen die technisch beduidend beter zijn dan ik :o.

Eén adviesje heb ik nog...je geeft aan dat je BD minstens één keer per week wilt gaan doen...probeer 2 keer per week te bankdrukken. Dan zul je zien dat je sneller progressie zult boeken! En probeer aandacht te schenken aan het op spanning gaan liggen, leer ook werken met je lucht...het scheelt allemaal!
Suc6 verder, en ik hou je in de gaten ;)

En thnx voor je bijdrage! :)

1)The Starting Position.
Ik ga liggen en arch, en knijp mijn shouderbladen samen zodat ik hier zegmaar op lig/steun. mijn benen 90 graden. middelvinger op de ringen.

2)The Lift-Off.
Ik lift de stang er zelf uit, als iemand hem aangeeft krijg ik ineens het hele gewicht op mij wat ik niet als prettig ervaar.

3) The Eccentric (Lowering) Phase.
Ik laat de stang naar beneden gaan tot op mijn borst bij de tepels, ik tik overigens mijn borst even aan.

4)The Midpoint.
Ik laat de stang mijn borst aan raken en ga vervolgens weer omhoog.

7)The Finishing Position.
Bij het uitstoten leg ik de bar zelf terug.

Ademhaling
ik adem in bij het zakken waarbij mijn borstkast zover mogelijk omhoog duw om de ROM te verkleinen. Ik blaas uit bij het uitstoten

Oefening
Ik merk wel dat na bankdrukken ik ook altijd mijn tricep en schouders voel, dus denk wel dat het baat heeft om oefeningen voor de schouder en tricep erbij te doen

Methode
Op dit moment volg ik bill starr welke heel goed gaat.
Mijn max hiervoor was 5x65 kilo met pijn en moeite. train al 2 jaar
Ik zit nu op 5x 72,5 kilo wat voor mij een enorme vooruitgang is. Bankdrukken is nooit mijn sterkste punt geweest in verhouding met squatten en deadliften. Squatten zit nu op 5x107,5kg en deadliften op 3x130kg

Ik weet niet of je wat aan mijn bevindingen hebt, maar je weet maar nooit, ben nu 7 weken bezig met dit schema en ik vind het een goed schema die de max op de grootte 3 goed kan verbeteren.

1)The Starting Position.
Als ik ga liggen ga ik eerst met mijn schouders liggen en brug ik mijzelf als het ware op en schuif ik mijzelf op de juiste positie onder de bar, waarbij ik extra spanning opbouw in mijn rug. Hierbij arch ik dus redelijk wat. Mijn benen staan iets onder mijn lijf met mijn voeten plat. Verder heb ik mijn pinken op de ringen, ik ben vrij smal gebouwd dus is dit voor mij vrij ideaal.

2)The Lift-Off.
Ik unrack zelf, bij gebrek aan spotter. Heb maakt mij vrij weinig uit of ik hem zelf unrack of dat iemand dat voor mij doet. Bij shirted presses is het fijner als iemand de bar aangeeft. Ik houd de bar even stil, adem nog een keer diep in en laat hem dan zakken.

3) The Eccentric (Lowering) Phase.De bar zakt bij mij tot onderkant borst.

4)The Midpoint.
Ik druk meestal touch & go, en af en toe ook met stilstand. Mid point is bij mij altijd het lastigste, ik heb altijd het meeste moeite met het van mijn borst afkrijgen van gewicht.

Bij het uitdrukken adem ik uit, waarbij het uitademen de omzetting is van zakken naar pressen. Lockout het ik meestal weinig moeite mee.

Ademhaling
Voor het zakken adem ik diep in, en daarna adem ik uit als turn around van zakken naar pressen.

Oefening
Ik voel bankdrukken altijd het meeste in mijn borst, voorkant schouders en triceps.

Methode
Ik volg niet een bepaalde bekende methode. Maar doe meestal 5x5 of 3x3 + nog een aantal extra oefeningen.

Assistance oefeningen:
Close Grip, Board Presses, Lockouts, BOR, Flyes, DB benchpress, Wide grip BP

Laatst bewerkt:
1)The Starting Position.
Ik ga liggen en arch, en knijp mijn shouderbladen samen zodat ik hier zegmaar op lig/steun. mijn benen 90 graden. middelvinger op de ringen.

2)The Lift-Off.
Ik lift de stang er zelf uit, als iemand hem aangeeft krijg ik ineens het hele gewicht op mij wat ik niet als prettig ervaar.

3) The Eccentric (Lowering) Phase.
Ik laat de stang naar beneden gaan tot op mijn borst bij de tepels, ik tik overigens mijn borst even aan.

4)The Midpoint.
Ik laat de stang mijn borst aan raken en ga vervolgens weer omhoog.

Bij het uitstoten leg ik de bar zelf terug.

Ademhaling
ik adem in bij het zakken waarbij mijn borstkast zover mogelijk omhoog duw om de ROM te verkleinen. Ik blaas uit bij het uitstoten

Oefening
Ik merk wel dat na bankdrukken ik ook altijd mijn tricep en schouders voel, dus denk wel dat het baat heeft om oefeningen voor de schouder en tricep erbij te doen

Methode
Op dit moment volg ik bill starr welke heel goed gaat.
Mijn max hiervoor was 5x65 kilo met pijn en moeite. train al 2 jaar
Ik zit nu op 5x 72,5 kilo wat voor mij een enorme vooruitgang is. Bankdrukken is nooit mijn sterkste punt geweest in verhouding met squatten en deadliften. Squatten zit nu op 5x107,5kg en deadliften op 3x130kg

Ik weet niet of je wat aan mijn bevindingen hebt, maar je weet maar nooit, ben nu 7 weken bezig met dit schema en ik vind het een goed schema die de max op de grootte 3 goed kan verbeteren.

Als één schaap over de dam is volgen er meer ;)
Ook jij watchout thnx voor je uitvoerige uiteenzetting :thumbs: :clap:
En uiteraard hebben we wat aan jouw bevindingen!!!

En er is naar mijn mening overigens absoluut niets mis met Bill Starr, Rippetoe & Stronglifts. Ik hanteer zelf ook nog altijd bepaalde elementen (zoals het 5x5 / 3x3 ) waar in deze methoden ook mee gewerkt word.
Daarnaast leggen deze methoden de nadruk op het doen van compounds (zoals b.v. SQ, BP, DL, OP, BOR).
Fijn dat je zo'n progressie hebt geboekt met Bill Starr :).
Suc6 verder!

---------- Toegevoegd om 15:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:21 ----------

1)The Starting Position.
Als ik ga liggen ga ik eerst met mijn schouders liggen en brug ik mijzelf als het ware op en schuif ik mijzelf op de juiste positie onder de bar, waarbij ik extra spanning opbouw in mijn rug. Hierbij arch ik dus redelijk wat. Mijn benen staan iets onder mijn lijf met mijn voeten plat. Verder heb ik mijn pinken op de ringen, ik ben vrij smal gebouwd dus is dit voor mij vrij ideaal.

2)The Lift-Off.
Ik unrack zelf, bij gebrek aan spotter. Heb maakt mij vrij weinig uit of ik hem zelf unrack of dat iemand dat voor mij doet. Bij shirted presses is het fijner als iemand de bar aangeeft. Ik houd de bar even stil, adem nog een keer diep in en laat hem dan zakken.

3) The Eccentric (Lowering) Phase.De bar zakt bij mij tot onderkant borst.

4)The Midpoint.
Ik druk meestal touch & go, en af en toe ook met stilstand. Mid point is bij mij altijd het lastigste, ik heb altijd het meeste moeite met het van mijn borst afkrijgen van gewicht.

Bij het uitdrukken adem ik uit, waarbij het uitademen de omzetting is van zakken naar pressen. Lockout het ik meestal weinig moeite mee.

Ademhaling
Voor het zakken adem ik diep in, en daarna adem ik uit als turn around van zakken naar pressen.

Oefening
Ik voel bankdrukken altijd het meeste in mijn borst, voorkant schouders en triceps.

Methode
Ik volg niet een bepaalde bekende methode. Maar doe meestal 5x5 of 3x3 + nog een aantal extra oefeningen.

Assistance oefeningen:
Close Grip, Board Presses, Lockouts, BOR, Flyes, DB benchpress, Wide grip BP

Thnx TGA dat ook jij je bevindingen hier plaatst! :thumbs: :clap:
We hebben al wat langer regelmatig contact met elkaar, en ik vind dat je momenteel een goede progressie op de bank maakt.
Zo zie je maar dat hard en gestructureerd trainen zijn vruchten afwerpt. Je hebt van diverse mensen adviezen gehad en was niet te beroerd om je horizon te verbreden. Suc6 met het bereiken van je volgende mijlpaal: 150kg bench press! :)

P.S. 5x5 & 3x3 is overigens best wel een vrij bekende methode ;)

Bench press: "Hummer style"

Starting Position:
Mijn mantra:
"Voeten, benen, rug, schouders, grip, bar."

Liggend op het bankje met de bar ongeveer boven mijn ogen denk ik, zet ik mijn voeten iets buiten het bankje zo ver mogelijk naar achter en plat op de grond.
Ik arch zo veel mogelijk en zet met mijn benen druk op de schouders en traps die ik zo probeer stevig in de bank te drukken.
Meestal schuif ik dan wat in mijn shirt, en compenseer dit door opnieuw te archen tot mijn shirt vrij strak aan mijn keel zit zodat ik niet meer naar achter kan schuiven.
Dan trek ik mijn schouderbladen bij elkaar, en maak dus zo mijn schouders zo smal mogelijk.
Ik pak de bar zo stevig mogelijk vast, en draai de bar in mijn handen tot ik 'm echt heel goed bee heb, en hij recht op mijn polsen rust.
Ik trek de bar een beetje uit elkaar als het ware nadat ik een goede greep heb verkregen.
Mijn greep is vrij smal.
Ik zet mijn pinken op de breedste ring van de bar, en mijn duimen op de grens knurling glad gedeelte, en pak dan de bar vast.
De pinken zitten dan enkele cm's tussen de buitenste ringen.
In de laagste positie staan mijn armen dan ongeveer vertikaal tov de grond.
Als alles goed voelt trek ik me op aan de halter en zet de arch nog iets hoger en strakker waarbij ik er op let dat ik mijn schouders zo mogelijk nog smaller terug neer zet.
(Zogauw mijn schouders de bank weer raken na de tweede keer de arch te zetten licht ik de halter uit de steunen.)

Lift-off:
Mijn halter ligt vrij laag in de steunen, de steunen zijn hoog, en ik moet dus een flinke afstand overbruggen om de halter uit te pakken.
Dit is met opzet omdat ik vaak alleen train, en het veiliger vind.
Dat betekend wel dat ik met behoorlijk gebogen armen aanvang.
Het uittillen gebeurd puur op triceps kracht omdat mijn armen vrij gebogen zijn, en de ellebogen in deze fase iets meer dan 45 graden naar buiten wjzen.
As mijn zoon met me meetraind hept hij me bij de zware sets een beetje met uittillen, wat wel iets comfortabeler is eigenlijk...
Na het uitpakkken moet ik dan de halter nog wat naar voren brengen om hem in de juiste uitgangspositie voor het zakken te brengen.
Ik houd de halter even onder maximale beheersing op die hoogste positie voor ik aan het zakken begin.

Adem:
Ik adem maximaal in tijdens het laten zakken van de halter, waardoor ik net voor de halter de borst raakt, helemaal vol met lucht zit.
Tijdens de pauze houd ik mijn adem in.
Ik begin uit te ademen als het zwaar word, en als het heel zwaar is ben ik alle lucht kwijt die ik had als de halter weer boven is.
Dat gaat dan meestal gepaart met een brul (iets dat me lang geleden is aangeleerd door mijn "karate sensei" ;) )

Midpoint:
De halter komt bij mij ongeveer op de plexus terecht, waar ik hem dus met ingehouden adem pauzeer.

Uitdrukken:
Het uitdrukken doe ik met zo veel mogelijk snelheid en aggressie, en in een rechte lijn naar boven.

Methode:
Vroeger, in mijn "sterke" tijd deed ik altijd een soort van halve pyramide training voor het bankdrukken.
Ik begon met een licht gewicht (wat ik nog steeds fijn vind) en eindigde toen meestal met een setje van 5 herhalingen.
Heel sporadisch misschien eens met een setje van 3 herhalingen, maar ik topte nagenoeg nooit.
(Ik drukte in die tijd max een setje van 6x165, en heb een keer 1x180 gedrukt, wat beduidend onder de uitslag van de huidige calculators ligt voor 6x165. Ik trainde toen niet specifiek op het bankdrukken zoals tegenwoordig wel word gedaan, maar deed wel eens aan een wedstrijd mee)
Daarna deed ik altijd 2-3 setjes smal bankdrukken, waarin ik eigenlijk net zo sterk was als gewoon bankdrukken in die tijd...
Nu doe ik nog maar wat, maar meestal zijn mijn werksets tussen de 2 en 5 herhalingen.
En ik beperk het volume ivm minder herstel tov vroeger.
Wel heb ik nu een paar keer een DE dag gedaan, speedbenching, en dat bevalt me goed, en ik vermoed dat het bijdraagt aan een betere bank met de tijd.
Verder geen bands, chains, boards enz wat een naam mag hebben tot nu toe.
En vroeger ook niet want toen bestond die dingen nog niet... ;

Oefeningen:
BP
NGBP
BOR
Shrugs
Reverse curl
Chin up (Fatman style! :D )
En allerlei oefeningetjes waar ik wel eens zin in heb, maar bovenstaande zijn digenen waar ik vwb bankdrukken de meeste waarde aan hecht.

Ik ben nog niet zo lang wakker na een lange nachtdienst, dus zal misschien mijn post later nog eens nalezen op 'foutjes'... ;)

Laatst bewerkt:
Starting Position:
Mijn mantra:
"Voeten, benen, rug, schouders, grip, bar."

Liggend op het bankje met de bar ongeveer boven mijn ogen denk ik, zet ik mijn voeten iets buiten het bankje zo ver mogelijk naar achter en plat op de grond.
Ik arch zo veel mogelijk en zet met mijn benen druk op de schouders en traps die ik zo probeer stevig in de bank te drukken.
Meestal schuif ik dan wat in mijn shirt, en compenseer dit door opnieuw te archen tot mijn shirt vrij strak aan mijn keel zit zodat ik niet meer naar achter kan schuiven.
Dan trek ik mijn schouderbladen bij elkaar, en maak dus zo mijn schouders zo smal mogelijk.
Ik pak de bar zo stevig mogelijk vast, en draai de bar in mijn handen tot ik 'm echt heel goed bee heb, en hij recht op mijn polsen rust.
Ik trek de bar een beetje uit elkaar als het ware nadat ik een goede greep heb verkregen.
Mijn greep is vrij smal.
Ik zet mijn pinken op de breedste ring van de bar, en mijn duimen op de grens knurling glad gedeelte, en pak dan de bar vast.
De pinken zitten dan enkele cm's tussen de buitenste ringen.
In de laagste positie staan mijn armen dan ongeveer vertikaal tov de grond.
Als alles goed voelt trek ik me op aan de halter en zet de arch nog iets hoger en strakker waarbij ik er op let dat ik mijn schouders zo mogelijk nog smaller terug neer zet.
(Zogauw mijn schouders de bank weer raken na de tweede keer de arch te zetten licht ik de halter uit de steunen.)

Lift-off:
Mijn halter ligt vrij laag in de steunen, de steunen zijn hoog, en ik moet dus een flinke afstand overbruggen om de halter uit te pakken.
Dit is met opzet omdat ik vaak alleen train, en het veiliger vind.
Dat betekend wel dat ik met behoorlijk gebogen armen aanvang.
Het uittillen gebeurd puur op triceps kracht omdat mijn armen vrij gebogen zijn, en de ellebogen in deze fase iets meer dan 45 graden naar buiten wjzen.
As mijn zoon met me meetraind hept hij me bij de zware sets een beetje met uittillen, wat wel iets comfortabeler is eigenlijk...
Na het uitpakkken moet ik dan de halter nog wat naar voren brengen om hem in de juiste uitgangspositie voor het zakken te brengen.
Ik houd de halter even onder maximale beheersing op die hoogste positie voor ik aan het zakken begin.

Adem:
Ik adem maximaal in tijdens het laten zakken van de halter, waardoor ik net voor de halter de borst raakt, helemaal vol met lucht zit.
Tijdens de pauze houd ik mijn adem in.
Ik begin uit te ademen als het zwaar word, en als het heel zwaar is ben ik alle lucht kwijt die ik had als de halter weer boven is.
Dat gaat dan meestal gepaart met een brul (iets dat me lang geleden is aangeleerd door mijn "karate sensei" ;) )

Midpoint:
De halter komt bij mij ongeveer op de plexus terecht, waar ik hem dus met ingehouden adem pauzeer.

Uitdrukken:
Het uitdrukken doe ik met zo veel mogelijk snelheid en aggressie, en in een rechte lijn naar boven.

Methode:
Vroeger, in mijn "sterke" tijd deed ik altijd een soort van halve pyramide training voor het bankdrukken.
Ik begon met een licht gewicht (wat ik nog steeds fijn vind) en eindigde toen meestal met een setje van 5 herhalingen.
Heel sporadisch misschien eens met een setje van 3 herhalingen, maar ik topte nagenoeg nooit.
(Ik drukte in die tijd max een setje van 6x165, en heb een keer 1x180 gedrukt, wat beduidend onder de uitslag van de huidige calculators ligt voor 6x165. Ik trainde toen niet specifiek op het bankdrukken zoals tegenwoordig wel word gedaan, maar deed wel eens aan een wedstrijd mee)
Daarna deed ik altijd 2-3 setjes smal bankdrukken, waarin ik eigenlijk net zo sterk was als gewoon bankdrukken in die tijd...
Nu doe ik nog maar wat, maar meestal zijn mijn werksets tussen de 2 en 5 herhalingen.
En ik beperk het volume ivm minder herstel tov vroeger.
Wel heb ik nu een paar keer een DE dag gedaan, speedbenching, en dat bevalt me goed, en ik vermoed dat het bijdraagt aan een betere bank met de tijd.
Verder geen bands, chains, boards enz wat een naam mag hebben tot nu toe.
En vroeger ook niet want toen bestond die dingen nog niet... ;

Oefeningen:
BP
NGBP
BOR
Shrugs
Reverse curl
Chin up (Fatman style! :D )
En allerlei oefeningetjes waar ik wel eens zin in heb, maar bovenstaande zijn digenen waar ik vwb bankdrukken de meeste waarde aan hecht.

Ik ben nog niet zo lang wakker na een lange nachtdienst, dus zal misschien mijn post later nog eens nalezen op 'foutjes'... ;)

Thnx Hummer! Voor je heldere en uitvoerige bijdrage :thumbs: :clap:
Hummer en ik zijn "lotgenoten" we zijn beiden 40 plussers èn zwaargewichten ;)

Ik volg altijd met plezier het log van Hummer, het is niet alleen humoristisch maar ik herken me in veel dingen...en vindt het stimulerend dat Hummer ondanks dat hij toch ook wel eens wat last heeft van kwaaltjes (zoals de meeste "oudjes" :p) niet bij de pakken gaat neerzitten, maar nog altijd keihard traind en heel indrukwekkende stats heeft!

You are too kind, dear Huggy bear. :D

-benen wijd
-goeie arch
-goede druk op de traps
-schouder ingetukt
iemand tips ?

Het valt ook wel geregeld bij mij voor dat mijn spanning weg valt. Eén van de oorzaken hiervan is de stand van je benen en de spanning die ze uitoefenen op de rest van je lichaam. Nog een punt waar veel mensen vaak hun spanning verliezen is bij het uithalen van de barbell. Je zou eigenlijk een trekkende beweging moeten maken terwijl je hem unrackt en niet eruit duwen, immers doet laatstgenoemde wederom je spanning verliezen (van je lats).

Laatst bewerkt:
. Nog een punt waar veel mensen vaak hun spanning verliezen is bij het uithalen van de barbell. Je zou eigenlijk een trekkende beweging moeten maken terwijl je hem unrackt en niet eruit duwen, immers doet laatstgenoemde wederom je spanning verliezen (van je lats).

Goede opmerking, salieri! :thumbs:
Ik merk dat zelf ook...ik kan best wel wat spanning opbouwen, maar bij de lift-off verdwijnt die grotendeels doordat je een duwende beweging maakt waarbij je schouderbladen weer uit elkaar gaan.
Hulp van een spotter bij de lift-off (zeker bij de zwaardere gewichten) voorkomt dit probleem gedeeltelijk, is althans mijn ervaring.

Ik kwam deze foto tegen op internet.
Duidelijk hier het verschil te zien in ROM als je je borst goed met lucht vult en je schouderbladen samenknijpt.
Het scheelt de nodige centimeters!

bench-press-tech.jpg

Ik zou zeggen, ga voor de spiegel staan, en kijk wat het scheelt ;)

Terug
Naar boven