XXL Nutrition

Bench press uitvoering en tegenstrijdige informatie

Omdat zwaarder trainen niet altijd gelijk is aan meer gewicht nemen? Je zegt zelf dat je meer kan benchen als je gaat locken. Hoe zou dit dan komen? Waarom kan je dit gewicht niet duwen wanneer je niet gaat locken? Omdat het de oefening zwaarder maakt?

Pak gewoon je normaal trainingsgewicht en doe 10 reps met locken en 10 reps zonder. Kom dan vertellen welke het zwaarste was.

---------- Toegevoegd om 19:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:14 ----------

Bench is inderdaad een compound waar je primair de pectoralis mee traint. EMG studies tonen nog steeds de meeste activatie bij bench press. Benieuwd naar jouw oefeningen om je pecs meer te isoleren.

De full ROM is een pro voor locken. Echter als je benched om je borst te verbeteren gaan die laatste graden elleboog strekking eerder invloed hebben op je triceps en NIET op je pectoralis. Als je triceps wil aanpakken ga je andere oefeningen doen of close grip benchen.

Het gaat niet om de oefening zwaarder maken. Het gaat om zoveel mogelijk gewicht kunnen verplaatsen. Je moet de oefening niet zwaarder maken maar je moet efficiënter de oefening uitvoeren waardoor je meer gewicht kunt verplaatsen.

Zoals Jezza aangaf, verschillende doelen. Je moet je wel kunnen verplaatsen in een andere denk en trainingswijze.

Je klinkt als een echte bro. Ik doe overigens al cgbp. Altijd grappig dit soort figuren met tunnelvisies over hoe te benchen. Ga toch fietsen man, met je EMG. Volgens mij bank je nog geen 100kg.

Je bent serieus bezig met trainen maar wat EMG studies vertellen boeien je niet?

Had je verder ook argumenten waarom ik een echte bro ben of roep je zo maar wat?

Wat EMG waarden betreft heb ik een goede site voor je.

Bekijk even en zoek ook of je een betere oefening dan bench kan vinden om je borst te isoleren.

http://suppversity.blogspot.be/2011/07/suppversity-emg-series-musculus.html

Je bent serieus bezig met trainen maar wat EMG studies vertellen boeien je niet?

Had je verder ook argumenten waarom ik een echte bro ben of roep je zo maar wat?

Wat EMG waarden betreft heb ik een goede site voor je.

Bekijk even en zoek ook of je een betere oefening dan bench kan vinden om je borst te isoleren.

http://suppversity.blogspot.be/2011/07/suppversity-emg-series-musculus.html

Emg interessert me geen f**k nee. En even voor jou, begrijpend lezen is een vak. Met meer isoleren doelde ik op andere oefeningen waarmee je gericht de borst gaat aanspreken. Dus nu kan je met je EMG gaan schemeren maar daar doelde ik niet op, de bank pakt volgens emg de pecs als meeste aan. Jij past een compound oefening aan om dit te doen. Ik doe het andersom.

Emg interessert me geen f**k nee. En even voor jou, begrijpend lezen is een vak. Met meer isoleren doelde ik op andere oefeningen waarmee je gerichter de borst gaat aanspreken. Jij past een compound oefening aan om dit te doen. Ik doe het andersom.

Als EMG je geen f**k interesseert moet jij misschien gaan fietsen?

Geef me dan andere oefeningen om gerichter en meer efficiënt borst aan te spreken?

Of lees toch de link maar even door...

Als EMG je geen f**k interesseert moet jij misschien gaan fietsen?

Geef me dan andere oefeningen om gerichter en meer efficiënt borst aan te spreken?

Of lees toch de link maar even door...

Ik fiets al. Je snapt niet wat ik bedoel. Ik bank voor kracht, het is een compound. Omdat ik sterker wordt heeft dit ook zijn uitwerking op andere oefeningen. Bijvoorbeeld een db fly, waarmee ik veel sneller massa aanzet op de borst. Nogmaals, jij gaat een compound qua uitvoering aanpassen ik doe daar niet aan mee. Heeft TS ook weinig aan, die kan beter locken en gewoon technisch vaardig worden.

bench als borst oefening nemen is zoooo 2014

Ik fiets al. Je snapt niet wat ik bedoel. Ik bank voor kracht, het is een compound. Omdat ik sterker wordt heeft dit ook zijn uitwerking op andere oefeningen. Bijvoorbeeld een db fly, waarmee ik veel sneller massa aanzet op de borst. Nogmaals, jij gaat een compound qua uitvoering aanpassen ik doe daar niet aan mee. Heeft TS ook weinig aan, die kan beter locken en gewoon technisch vaardig worden.

Ik snap inderdaad niet dat je zegt dat er andere oefeningen zijn waarmee je gerichter de borst gaat aanspreken en in dezelfde zin zegt dat de bank toch de meeste pectoralis (EMG) activiteit levert (wat klopt).

Ben wel benieuwd waar ik de uitvoering van een compound heb aangepast. Waar in het heilige BB wetboek staat dat locken deel uitmaakt van de technisch perfecte bench techniek? Ik heb ondertussen al begrepen dat je geen fan bent van wetenschappelijke studies en onderbouwing. Jammer genoeg leveren ze wel de basis voor krachttraining. Wel die basis is zeer verdeeld als het over locken bij bench press gaat. Er zijn voor- en tegenargumenten. Ik heb enkele argumenten tegen gegeven (wat niet wil zeggen dat ik volledig anti-locken ben). Jij hebt enkel zitten schelden.

Laatst bewerkt:
Ik snap inderdaad niet dat je zegt dat er andere oefeningen zijn waarmee je gerichter de borst gaat aanspreken en in dezelfde zin zegt dat de bank toch de meeste pectoralis (EMG) activiteit levert (wat klopt).
Gast, hoevaak wil je mijn uitleg? Als je een oefening wilt doen met accent voor de pecs (omdat deze achterlopen bv) laat ik het zo maar formuleren, dan doe ik db fly - dips en voor mijn part een decline bp erbij. De reguliere bench gebruik ik om sterk te worden en zal altijd locken. Met alle oefeningen overigens die ik doe.

Ik heb ondertussen al begrepen dat je geen fan bent van wetenschappelijke studies en onderbouwing.
Heb ik nergens zo gesteld.

Er zijn voor- en tegenargumenten. Ik heb enkele argumenten tegen gegeven. Jij hebt enkel zitten schelden.
Ik heb anders argumenten gegeven. En schelden?

...
Wanneer jij de bench gebruikt om je borst te trainen dan moet je dat zelf weten. De benchpress is een compound oefening en geen isolatie-oefening, daardoor is het geen borstoefening. Wanneer je het vanuit die gedachte benaderd doe je de bench press niet om je borst maximaal mee te trainen maar om je hele lichaam te trainen.

Het geheel is meer dan de som der delen en zo benaderd een powerlifter zijn training. Hij denkt in bewegingen en niet in spiergroepen. Jij benaderd het puur vanuit bodybuilding maar ook als bodybuilder kun je beter de bench press uitvoeren zoals deze bedoeld is, als een compound oefening en geen borstoefening. Imo is het zonde om zo'n goede oefening te beperken tot zo'n kleine spiergroep.

Wanneer jij de bench gebruikt om je borst te trainen dan moet je dat zelf weten. De benchpress is een compound oefening en geen isolatie-oefening, daardoor is het geen borstoefening. Wanneer je het vanuit die gedachte benaderd doe je de bench press niet om je borst maximaal mee te trainen maar om je hele lichaam te trainen.

Het geheel is meer dan de som der delen en zo benaderd een powerlifter zijn training. Hij denkt in bewegingen en niet in spiergroepen. Jij benaderd het puur vanuit bodybuilding maar ook als bodybuilder kun je beter de bench press uitvoeren zoals deze bedoeld is, als een compound oefening en geen borstoefening. Imo is het zonde om zo'n goede oefening te beperken tot zo'n kleine spiergroep.

Waar heb ik gezegd dat ik de bench enkel gebruik als isolatie oefening voor de borst?

Topic ging over het wel of niet locken bij bench. Ik geef aan dat wetenschappelijke literatuur zeer veel onenigheid aangeeft en dat niet locken zeker niet fout of slechter is dan wel locken. Als je toch locked zal dit vooral schelen in eindstandige triceps ROM zonder duidelijk effect op de pectoralis of andere spiergroepen binnen de compound.

Jezza geeft aan dat hij voor een achterlopende pectoralis eerder db fly's zal doen. Ik toon aan met EMG activatie resultaten dat er 30% méér pectoralis activatie is bij bench in vergelijking met de db fly's. Daarmee wil ik aantonen dat de bench als compound toch nog meer activatie van de pectoralis geeft in vergelijking met de db fly's.

Dus bench press is vooral een goede compound maar geeft bijkomend ook de hoogste EMG activatie waarden van de pectoralis in vergelijking met andere (meer isolatie) borstoefeningen (cable cross, db fly, pullover).

Ik geef aan dat wetenschappelijke literatuur zeer veel onenigheid aangeeft en dat niet locken zeker niet fout of slechter is dan wel locken.
Heb je later aangepast dit stond er eerst niet, niet dat het uitmaakt overigens. Mijn grootst bezwaar tegen EMG is dat het toch wel discutabel is.
Jezza geeft aan dat hij voor een achterlopende pectoralis eerder db fly's zal doen.
Bijvoorbeeld een db fly staat er. En dips. En van mijn part een decline erbij. Kijk en daarom zegt die 30% mij niet zoveel. Ik deel oefeningen in naar main lifts en ondersteunende oefeningen. Waarschijnlijk waren de ellebogen flared tijdens het emg onderzoek (wordt vaak niet goed omschreven bij emg daarbij blijft het een momentopname), ik tuck de ellebogen meer en lig niet als een dode vis op de bench maar zet spanning op mijn hele lijf tot aan de lats. Hoe deed de persoon dit tijdens de EMG. Daarom kijk ik er wel naar maar laat me er niet door leiden.

EMG score als leidraad gebruiken voor een oefening die op zoveel manieren gedaan kan worden is toch al dubieus imo. Iemand die zijn schouders wil verkloten zal misschien meer chestactivatie hebben bij een wide grip elbows flared bench zonder arch ja, maar of dat dan beter is. Een benchpress lock je gewoon, net zoals je onder par squat. Anders is het geen benchpress/squat.

Een benchpress lock je gewoon, net zoals je onder par squat. Anders is het geen benchpress/squat.

Squat onder par is een ander verhaal.

'Benchpress lock je gewoon' is een eigen interpretatie.

Open de meest bekeken bench press youtube video's (cutler, coleman, greene) en je ziet ze nergens locken.

Ja laten we naar ifbb pro's gaan kijken voor benchtechniek

EMG score als leidraad gebruiken voor een oefening die op zoveel manieren gedaan kan worden is toch al dubieus imo.

Klopt zijn veel variabelen om rekening mee te houden. Maar als je keer op keer studies ziet waar dezelfde conclusie getrokken kan worden zal er ergens toch waarheid in zitten.

Bij bodybuilding gaat het toch niet om zoveel mogelijk te benchen (locken of niet-locken)? Het gaat volgens mij om de muscle-contraction, uiteraard speelt de zwaarte van het gewicht een rol maar het doel is en blijft zoveel mogelijk spiermassa kweken. Geen idee of het locken of niet-locken hier een rol bijspeelt? Bij locken kan je inderdaad meer benchen maar heeft dit een gevolg dat je ook meer spiermassa gaat aanzetten of niet?

Ikzelf lock altijd omdat dit natuurlijker aanvoelt.

Ja laten we naar ifbb pro's gaan kijken voor benchtechniek

Maakt mij niet uit naar wie we kijken voor bench techniek.

Punt is dat iedereen doet alsof locken gewoon standaard de enige juiste manier is terwijl zowel literatuur als BB pro's aantonen dat het niet perse zo is.

Omdat zwaarder trainen niet altijd gelijk is aan meer gewicht nemen? Je zegt zelf dat je meer kan benchen als je gaat locken. Hoe zou dit dan komen? Waarom kan je dit gewicht niet duwen wanneer je niet gaat locken? Omdat het de oefening zwaarder maakt?

Pak gewoon je normaal trainingsgewicht en doe 10 reps met locken en 10 reps zonder. Kom dan vertellen welke het zwaarste was.
Ik ben het met je eens dat een oefening zwaarder maken niet gelijk staat aan gewicht verhogen al geef ik liever de voorkeur aan progressieve overload dan aan TUT. Maar stel ik doe 10x100 zonder locken, en 15x100 met locken (met locken zal je in principe altijd meer volume draaien per set). Dan draai je meer volume en zal volgens mij de TUT, bij elkaar opgeteld, in de variant met locken langer zijn dan tijdens de variant zonder locken. Ervan uitgaande dat in beide varianten dezelfde explosieve snelheid wordt gebruikt. Welke rol speelt dan het constant spanning houden in jouw voorbeeld? Als jij daarin al een rol weggelegd ziet, dan ga ik voor een ondersteunende oefening om de pecs te ondersteunen i.p.v niet locken en minder sterk worden.

---------- Toegevoegd om 22:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:25 ----------

'Benchpress lock je gewoon' is een eigen interpretatie.
Voor plusminus 1950 werd er zover mij bekend altijd gelocked.

in !

Terug
Naar boven