XXL Nutrition

Benchpress frustraties

Gewoon meer gaan eten en meer aankomen. Soms kan het zo zijn dat je gewoon 'niet genoeg leverage' hebt om het gewicht in de lucht te krijgen (meer zo bij bankdrukken dan bij deadlift/squats). Als je meer aan komt dan ga je zeker sterker worden met bankdrukken.

Dit klopt zeker maar is het niet ook dat je een minder groot lichaamsgewicht (deels) kan compenseren door extra kracht uit je benen/glutes en core te pompen?

• Topic Starter Topic Starter
Hoe denken jullie over de inverted row als warmup voor de benchpress? En dan bedoel ik de inverted row met de voeten op een verhoging zodat ik wat meer gewicht pak, anders wordt het me te licht, zelfs voor een warmup.

tussen 12-15% kun je goed bouwen...
anders niet meer dan MAX 0,5kg/wk afvallen, voor behoud van kracht...dat is echt goed te doen hoor
Ik ga i.p.v. Cutten toch nog maar een tijdje door met op onderhoud te eten. Anders ben ik bang dat ik niet door mijn bp plateau breek. Zal wel gedeeltelijk psychisch zijn, maar toch...

Vooral je schouders flink opwarmen, Kijk maar naar de instuctie-video's van Alan Trall YTWL

Over het opwarmen: rows zijn zeker een goede warming up voor borst omdat de rug (antagonist van de borst) ook moet werken.

Zelf doe ik eigenlijk bij elke training een warming up van 3 x een superset
Squats, dumbellflies/press en dumbell rows op (relatief) lichte gewichten en een hoge reprange 15-20 met tussendoor rekoefeningen.

Dan zijn voor je compounds alle spieren ook een beetje warm en klaar om te werken.

Over het opwarmen: rows zijn zeker een goede warming up voor borst omdat de rug (antagonist van de borst) ook moet werken.

Zelf doe ik eigenlijk bij elke training een warming up van 3 x een superset
Squats, dumbellflies/press en dumbell rows op (relatief) lichte gewichten en een hoge reprange 15-20 met tussendoor rekoefeningen.

Dan zijn voor je compounds alle spieren ook een beetje warm en klaar om te werken.

+1 Doe ik ook sinds kort, werkt super!!!!

Gisteren i.p.v. mijn ramped up sets begonnen met 3x10 reps en 1x8 zoals besproken hier:

Hoe haal je elke set het zelfde aantal herhalingen?

Het 5x5 programma brengt me voor de benchpress te weining ben ik bang. Ik ga het wel gebruiken voor mijn squats.
De training was best wel ontnuchterend. De eerste 2x10 ging easy maar daarna ging het toch wel moeilijk met een gewicht waar ik normaal geen enkel probleem mee heb. Misschien omdat de vorm nu een stuk strakker is? Misschien omdat ik niet genoeg spier conditie heb? I Don't know.

Ik deed eerder altijd:
Benchpress
12x60
9x70
8x70
4x80

Totaal 2230kg 33 reps

Nu werd dat:
Benchpress
10x60
10x60
10x60
8x60
6x60

Totaal 2640kg 44 reps

Valt me eigenlijk wel een beetje tegen of was dit te verwachten?

Laatst bewerkt:
Ik zou op de grote 3 om daar mee te beginnen 5x5 gaan,
daar bouw je het snelst kracht mee op, en met assistance 8-10reps
Anders ga je nooit door je BP plateau heen komen.
Wanneer je de kracht heb komen de repjes vanzelf

Nu ben je alleen maar je BP aan het oppompen en op je werkset ben je leeg.
Probeer bv:
10 x 20
5 x 35
3 x 50
5 x 5 x 60 (2x/wk) daarna langzaam uppen met bv 1kg om door je plateau te komen :)

Ik zou op de grote 3 om daar mee te beginnen 5x5 gaan,
daar bouw je het snelst kracht mee op, en met assistance 8-10reps
Anders ga je nooit door je BP plateau heen komen.
Wanneer je de kracht heb komen de repjes vanzelf

Nu ben je alleen maar je BP aan het oppompen en op je werkset ben je leeg.
Probeer bv:
10 x 20
5 x 35
3 x 50
5 x 5 x 60 (2x/wk) daarna langzaam uppen met bv 1kg om door je plateau te komen :)
Toch maar gaan proberen over een tijdje dan. Ik probeer eerst dit even (moet het toch een kans geven) Krijg van alle kanten nl. een beetje tegenstrijdig advies.
Moet ik ook nog wat met de dumbbell Press doen? Of tijdelijk stoppen en me alleen richten op de BP? (zie mijn trainingslog voor de training van gisteren).

RaceRookies road to succes :)

Laatst bewerkt:
Toch maar proberen dan. Moet ik ook nog wat met de dumbbell Press doen? Of tijdelijk stoppen en me alleen richten op de BP? (zie mijn trainingslog voor de training van gisteren).

RaceRookies road to succes :)

Kan je afwisselen, Dumbell Press als assistance, waar je zelf voor kiest...ik denk dat je alleen aan BarbellBP je handen vol aan heb. Hoe vaker hoe beter en ook sneller resultaat zal zien.

Dus alleen de BP doen. Mooi, gooi ik er een extra triceps oefening bij.

Ik ben het helemaal met Bosco eens. Als ik train begint mijn training altijd puur op kracht na m'n zwaarste set (qua gewicht) laat ik daarna de reprange langzaam opbouwen. En gaandeweg mijn training verschuift de reprange steeds meer naar volume.
Als de tijd het toelaat eindig ik vaak ook met dropsets om ook het spieruithoudingsvermogen wat te prikkelen (plus dat pump there) en er is iets heel raar bevredigends aan om door 2,5 kg dumbells helemaal kapot te gaan XD.

Nou komt er toch een grote verschuiving aan in mijn tijdsindeling. Tot nu toe was het een rustig begin van het jaar, maar er komt nu een groot project binnen bij mijn werk. Ik kan nu nog maar drie dagen trainen per week i.p.v. vier dagen. :( Ach, elk nadeel heb z'n voordeel zal ik maar zeggen... ;)

Ik zit nu te denken om dan te gaan voor het 5x5 schema en die extra aan te vullen met twee assistance. Op die manier heb ik drie dagen met elk 3 compounds en 2 isolations. Ik moet toch voor de benchpress gaan voor de 5x5 en mijn squats lijken ook nergens op. Correct me if I'm wrong.

Kan ik op de bench en squats mooi wat kracht gaan winnen.

Man, had ik net vanmorgen een schema in elkaar geknutseld voor 4 dagen, kan het geknutsel weer overnieuw beginnen. :rolleyes:

In dat geval zou ik me mooi richten op SL 5x5
En die assistance heb je volgens het programma nog geeneens nodig, maar goed die meningen zijn nogal verdeeld.
Daar komt je SQ en BP zeker beter uit, en je bent lekker snel klaar, en je hebt ook een stukje gemoedsrust.
Calculeer het programma en kijk maar waar je over een half jaar staat

Bijlagen

Bezoek ook ff de website, daar staan alle ins and outs...zeker zo belangrijk...Race :)
Ik weet zeker dat je enthousiast wordt..

Assistance gooi ik er wel bij in, ook al is het misschien iets psychisch. :) Misschien zoiets als de jason blaha versie.

Zit ook te denken om de barbell shoulder press te vervangen voor de seated dumbbell shoulder press, die heeft bij mij altijd beter gescoord dan de barbell, of ben ik dan het programma aan het verknallen?

Begingewicht rond de 50% van mijn 5 rep max beginnen?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven