XXL Nutrition

Benen groeien niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
ooit eens gedacht aan GVT training (german volume training) heeft bij mij wel geholpen heb ook niet de super benen maar wel in verhouding nu

Train je ze nou 1x of 2x per week?
Ga voor de 'The Rock' split en train ze 2* per week. En niet teveel cardio en wellicht meer eten.
Screenshot_20200923-200108_Keep Notes.jpg

Aaighht dan verander ik dit dan maar ;)

Wat is voor jou een "heavy day?" Je kunt imho prima 2 maal per week op hoge intensiteit squatten, 3 maal is zelfs niet ondenkbaar. Als je nu al last begint te krijgen van heupen ed. zou ik een stapje terug nemen en eens zorgen dat je je form op orde krijgt, niet nodig om een stap terug te nemen in volume (sets/reps).

Bij mij beginnen ze juist eindelijk te groeien door meer herhalingen en hogere intensiteit. Is beter ook ivm kwetsuren. 15-20 reps op squat en leg press en diep genoeg gaan. En zeker niet extentions onderschatten. Kun je lekkere dropsets mee doen ;)

Frequentie van 1x per week per spiergroep (muv benen), lijkt me verreweg van optimaal.
Dat verhaal ken ik hier wel van het forum ja, wordt al jaren van elkaar nagepraat. Echter; wetenschap is het er redelijk over eens dat juist volume de belangrijkste factor is voor hypertrofie en dan kom je toch vrij snel uit op een uitgebreidere split. Als het draait om krachtwinst is het een iets ander verhaal.

Dat verhaal ken ik hier wel van het forum ja, wordt al jaren van elkaar nagepraat. Echter; wetenschap is het er redelijk over eens dat juist volume de belangrijkste factor is voor hypertrofie en dan kom je toch vrij snel uit op een uitgebreidere split. Als het draait om krachtwinst is het een iets ander verhaal.

Er zijn toch genoeg studies die aantonen dat een trainingsfrequentie van 1 maal per week inferieur is? Ben benieuwd waar je dit vandaan haalt. Die bro science is al jaren ontkracht.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Train je ze nou 1x of 2x per week?
Ga voor de 'The Rock' split en train ze 2* per week. En niet teveel cardio en wellicht meer eten.
Screenshot_20200923-200108_Keep Notes.jpg
Ik train ze zoiezo nu al 2 keer per week. Laatste maand altijd zo zwaar als ik kon. Daarmee de last in mijn heup denk ik

Er zijn toch genoeg studies die aantonen dat een trainingsfrequentie van 1 maal per week inferieur is? Ben benieuwd waar je dit vandaan haalt.
De trainingswetenschap is niet zo zwart wit dat je kan gaan spreken van iets inferieurs. Het onderscheidt ligt bij een focus op massa of kracht. Bij het tweede zijn er duidelijke aanwijzingen dat een hogere frequentie van submaximaal werk betere resultaten oplevert en dat is ook qua logica te verklaren.
Overigens zullen de meesten winst willen maken op zowel kracht als massa en is 2x per week een prima algemeen advies.

De trainingswetenschap is niet zo zwart wit dat je kan gaan spreken van iets inferieurs. Het onderscheidt ligt bij een focus op massa of kracht. Bij het tweede zijn er duidelijke aanwijzingen dat een hogere frequentie van submaximaal werk betere resultaten oplevert en dat is ook qua logica te verklaren.
Overigens zullen de meesten winst willen maken op zowel kracht als massa en is 2x per week een prima algemeen advies.

De wetenschap is in die zin zo zwart wit dat bij het overgrote deel van de studies op dit vlak significante verschillen weer kunnen geven tussen hoge en lage frequentie.

De wetenschap is in die zin zo zwart wit dat bij het overgrote deel van de studies op dit vlak significante verschillen weer kunnen geven tussen hoge en lage frequentie.
Nogmaals, richt je je op kracht of massa? Het overgrote deel van de studies laat ook significante verbetering zien zodra het trainingsvolume verhoogt wordt. Iets wat niet altijd realistisch bij een hogere frequentie. Gaat het om ervaren of onervaren trainees? Wordt er tot falen getrained en hoe wordt falen omschreven.
Het is echt een enorm grijs gebied. Geloof me enkele jaren stond ik er net zo in als jij, maar de praktijk laat iets totaal anders zien.

Nogmaals, richt je je op kracht of massa? Het overgrote deel van de studies laat ook significante verbetering zien zodra het trainingsvolume verhoogt wordt. Iets wat niet altijd realistisch bij een hogere frequentie. Gaat het om ervaren of onervaren trainees? Wordt er tot falen getrained en hoe wordt falen omschreven.
Het is echt een enorm grijs gebied. Geloof me enkele jaren stond ik er net zo in als jij, maar de praktijk laat iets totaal anders zien.

Ik richt mij persoonlijk op kracht, verkapte bodybuilder doet toch maar powerliften, maar dat terzijde. Hier een mooie samenvatting van 150+ studies omtrent alles wat met trainen te maken heeft.
Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, maar kan nauwelijks research vinden wat een trainingsfrequentie van eenmaal per week aan raadt. Tuurlijk kan en zal het voor velen in de praktijk wel 'werken,' maar of het optimaal is? Nee. Ik ben er van overtuigd dat dat niet het geval is.

Wat bedoel je met volume? Volume per spiergroep per week? Want dat kan bij een hogere frequentie even hoog zijn.

En voor natties/beginners is kracht een aardige proxy voor hypertrofie.

Wat bedoel je met volume? Volume per spiergroep per week? Want dat kan bij een hogere frequentie even hoog zijn.

En voor natties/beginners is kracht een aardige proxy voor hypertrofie.
Met volume bedoel ik het aantal sets per spiergroep per cyclus. Cyclus bestaat bij mij uit 6 dagen.
En ja, dat kan zeker maar is in de praktijk niet altijd realistisch, zeker niet indien er tot falen of daar voorbij getraind wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven