Fitness Seller

Benen groeien niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met volume bedoel ik het aantal sets per spiergroep per cyclus. Cyclus bestaat bij mij uit 6 dagen.
En ja, dat kan zeker maar is in de praktijk niet altijd realistisch, zeker niet indien er tot falen of daar voorbij getraind wordt.
Hoeveelheid werk per trainingsessie is toch een veel grotere beperking? Na 10-12-15? zware sets houd het wel op. Als dat dan de enige training in de week is mis je enorm veel volume per cyclus. De helft ook echt want 20-30 sets per week zijn effectief gemeten. En proteine synthese blijft niet een week lang verhoogt na training dus het is sowieso niet tijd effectief maar misschien heb je geen haast.

rip 24 sets tot failure squatten voor leg day

• Topic Starter Topic Starter
Hoeveelheid werk per trainingsessie is toch een veel grotere beperking? Na 10-12-15? zware sets houd het wel op. Als dat dan de enige training in de week is mis je enorm veel volume per cyclus. De helft ook echt want 20-30 sets per week zijn effectief gemeten. En proteine synthese blijft niet een week lang verhoogt na training dus het is sowieso niet tijd effectief maar misschien heb je geen haast.

Dus 20+ sets is betzr ? 😃

20-25 zware sets moet in ieder geval prima lukken. Lijkt me dan ook sterk dat wanneer je die daadwerkelijk zwaar -tot of voorbij failure- pakt, je dat nog een of twee maal gaat doen binnen 7 dagen. Zeker wanneer de werkgewichten hoog worden gaat dat qua herstel gewoon niet lukken. Je opmerking over 24 sets squatten tot failure snap ik ook niet echt want dat doet niemand.

Iedereen lijkt te vergeten dat je in het echte leven traint en niet in een lab. Het is inderdaad een leuk advies wat is afgestemd op een gemiddelde, maar niemand is een gemiddelde. In de praktijk zal je zelf moeten leren wat voor jou werkt. Ik lees het hier al jaren en over het algemeen hebben de grootste aanhangers echt geen imposant fysiek of fantastische kracht.

Dus 20+ sets is betzr ? 😃
Beter dan 10 maar ik bedoel dat gaat niet in 1 trainingsessie lukken.

20-25 zware sets moet in ieder geval prima lukken. Lijkt me dan ook sterk dat wanneer je die daadwerkelijk zwaar -tot of voorbij failure- pakt, je dat nog een of twee maal gaat doen binnen 7 dagen. Zeker wanneer de werkgewichten hoog worden gaat dat qua herstel gewoon niet lukken. Je opmerking over 24 sets squatten tot failure snap ik ook niet echt want dat doet niemand.

Iedereen lijkt te vergeten dat je in het echte leven traint en niet in een lab. Het is inderdaad een leuk advies wat is afgestemd op een gemiddelde, maar niemand is een gemiddelde. In de praktijk zal je zelf moeten leren wat voor jou werkt. Ik lees het hier al jaren en over het algemeen hebben de grootste aanhangers echt geen imposant fysiek of fantastische kracht.
Ik snap al je opmerkingen niet :roflol:

Jij bedoelt zeker de helft van die sets op de antagonistische spiergroep voor hetzelfde lichaamsdeel. 5x squat 5x deadlift 5x leg press 5x leg curls 5x leg extensions, of 3 oefeningen biceps 3 triceps.

25 sets biceps in een training... en jij zegt dat na de eerste helft daarvan er nog effectief getraind wordt? Hoe dan? Maar ondanks die legendarische herstelcapaciteit die geen significante fatigue dropoff veroorzaakt binnen de training kan er later in de week echt helemaal niks meer mee gedaan worden? Omdat de spier dan afgestorven is zeker?

Heb je een filmpje van dit spektakel? :P

No way dat je met serieus trainen (in het echte leven buiten een lab) meer dan 10 hoogstens 15 met isolatie sets tot -zelfs nabij- failure kunt doen en dan nog lekker effectief -nog meer nabij failure- door kunt trainen. 2 dagen x die 10-15 effectieve sets per week echter... is zelfs als ze zwaar zijn toch goed te doen. Of wat zou er die 2e sessie waar je toch helemaal of aardig bent hersteld nog in de weg zitten om weer effectief te trainen dan?

Met echt trainen nabij failure met zware werkgewichten zul je na een paar sets toch zo vermoeid zijn dat je geen effectieve werkgewichten meer naar hun effectieve rep range nabij failure kunt bewegen?

Buiten al dat zou er zomaar een maximale stimulans per training/dag kunnen zijn waarna alle rest die je doet geen meerwaarde meer heeft of zelfs averechts kan werken.

je dat nog een of twee maal gaat doen binnen 7 dagen
Die 25 sets zouden verdeeld zijn over hoeveel sessies je wilt he, niet keer het aantal sessies dus niet met 2 dagen 50 sets totaal per week. Maar als je 25 sets in 1 sessie kunt dan lukt het vast nog wel een keer :o

Laatst bewerkt:
Ik snap al je opmerkingen niet :roflol:
Wellicht omdat je zaken uit verband trekt om je punt te versterken. ;)
Jij bedoelt zeker de helft van die sets op de antagonistische spiergroep voor hetzelfde lichaamsdeel. 5x squat 5x deadlift 5x leg press 5x leg curls 5x leg extensions, of 3 oefeningen biceps 3 triceps.
Ik bereken inderdaad niet mijn volume per spier want dan wordt je schema zo onoverzichtelijk.
25 sets biceps in een training... en jij zegt dat na de eerste helft daarvan er nog effectief getraind wordt? Hoe dan? Maar ondanks die legendarische herstelcapaciteit die geen significante fatigue dropoff veroorzaakt binnen de training kan er later in de week echt helemaal niks meer mee gedaan worden? Omdat de spier dan afgestorven is zeker?
Je legt echt woorden in mijn mond Chris.
No way dat je met serieus trainen (in het echte leven buiten een lab) meer dan 10 hoogstens 15 met isolatie sets tot -zelfs nabij- failure kunt doen en dan nog lekker effectief -nog meer nabij failure- door kunt trainen. 2 dagen x die 10-15 effectieve sets per week echter... is zelfs als ze zwaar zijn toch goed te doen. Of wat zou er die 2e sessie waar je toch helemaal of aardig bent hersteld nog in de weg zitten om weer effectief te trainen dan?
Een andere training bijvoorbeeld.
Die 25 sets zouden verdeeld zijn over hoeveel sessies je wilt he, niet keer het aantal sessies dus met 2 dagen 50 sets per week. Maar als je 25 sets in 1 sessie kunt dan lukt het vast nog wel een keer :o
Zoals aangegeven heb ik alles onder de zon wel geprobeerd en ben ik al met al beter af met 1x30 sets dan 3x10.

Wellicht omdat je zaken uit verband trekt om je punt te versterken. ;)
Of we praten ergens helemaal langs elkaar...

Ik bereken inderdaad niet mijn volume per spier want dan wordt je schema zo onoverzichtelijk.
Ja he ik had het over volume per spiergroep dat is toch het relevante in deze. Natuurlijk kun je na 10 sets quads nog 10 sets kuiten doen maar daar groeien je quads niet van. Mijn eerdere punt was dat zoveel volume (20-30 sets) per spiergroep van meerwaarde is voor hypertrofie tegenover wat je in 1 sessie voor die spiergroep kunt doen (10-15 sets) en je dus met 1 sessie maar half zoveel doet als nuttig zou kunnen zijn. Voor het potentieel van een spiergroep. Wat je toch wilt benutten voor een imposant fysiek of kracht.

Zoals aangegeven heb ik alles onder de zon wel geprobeerd en ben ik al met al beter af met 1x30 sets dan 3x10.
Ja verdeeld over meerdere oefeningen per training is die 3x10 dan zeker ook veel minder volume per spier. Maar met die ene sessie laat je per spier de halve week aan groei onbenut. Zou dan zeg maar 2x30 kunnen doen, met daarbinnen wat variatie in parameters vanwege herstel.

Of we praten ergens helemaal langs elkaar...
Daar hebben wij vaker last van ;)
Ja he ik had het over volume per spiergroep dat is toch het relevante in deze. Natuurlijk kun je na 10 sets quads nog 10 sets kuiten doen maar daar groeien je quads niet van. Mijn eerdere punt was dat zoveel volume (20-30 sets) per spiergroep van meerwaarde is voor hypertrofie tegenover wat je in 1 sessie voor die spiergroep kunt doen (10-15 sets) en je dus met 1 sessie maar half zoveel doet als nuttig zou kunnen zijn. Voor het potentieel van een spiergroep. Wat je toch wilt benutten voor een imposant fysiek of kracht.
Ik heb persoonlijk de mazzel dat ik enkel naar een squatrek hoef te kijken voor beengains maar dat ligt buiten het punt. Ik geloof niet dat iemand slechts 10-15 sets per spiergroep kan doen. Het volume wat jij beschrijft kan imo gemakkelijk binnen een training vallen. Dan betekent dat wel dat dat een wat grotere klap geeft op je herstelvermogen en dit wat langer duurt. Stel dus dat ik op maandag 30 sets voor de benen doe (20quads en 10 hams) zal ik waarschijnlijk pas op zondag of maandag dit nog eens doen. Jij daarentegen pakt op die maandag 15 sets en doet dat op donderdag nog eens. Uiteindelijk doen we beiden evenveel werk.
Ja verdeeld over meerdere oefeningen per training is die 3x10 dan zeker ook veel minder volume per spier. Maar met die ene sessie laat je per spier de halve week aan groei onbenut. Zou dan zeg maar 2x30 kunnen doen, met daarbinnen wat variatie in parameters vanwege herstel.
Besef je ook dat in elk splitschema een enorme overlap voorkomt waardoor spieren effectief veel vaker worden aangepakt dan het lijkt.

Ik geloof niet dat iemand slechts 10-15 sets per spiergroep kan doen.
Ken je beetje die groep van JP? Kuba, AJ Morris enzo doen 6 werksets per week voor quads en 6 voor hams. 1 werkset per oefening maar die is wel intens, dus echt tot failure. Vrij nieuwe methode die erg effectief is voor veel mensen, @Joostb_2000 traint volgensmij ook zo, maar dan met iets meer volume en rest pause/dropsets etc.

Of had dat potentieel eerder kunnen bereiken?

Volgens mij heb ik het eerder neergezet maar de grootste/snelste spierwinst op mn benen heb ik behaald in een periode van 1 keer in de 10 dgn HIT na een volumeperiide , dus wat dat betreft denk ik niet dat ik sneller e.e.a. heb behaald.

Daarnaast, eerder je potentie behalen is belangrijk omdat......... ?

Ken je beetje die groep van JP? Kuba, AJ Morris enzo doen 6 werksets per week voor quads en 6 voor hams. 1 werkset per oefening maar die is wel intens, dus echt tot failure. Vrij nieuwe methode die erg effectief is voor veel mensen, @Joostb_2000 traint volgensmij ook zo, maar dan met iets meer volume en rest pause/dropsets etc.

is voor iedereen specifiek natuurlijk.
Mijn gedachte is: weg van BB squats (te belastend voor CNS) en proberen sterk te worden op een hack/vsquat of goeie legpress.

1. Adductor 2 x 10-12
2. Leg ext 1 x 8-10 / 1 x 10-12
3. Hack squat 1 x 5-8 / 1 x 10-12
4. Leg press 1 x 8-10 + restpause / 1 x 10-12
5. Db split 1 x 12-15 + drop
6. Leg curl 1 x 8-10 / 1 x 10-12
7. Glute bridge 1 x 8-10 + restpause / 1 x 10-12
8.DB/BB stiff 1 x 8-10 / 1 x 10-12 + restpause en stretch
hierna nog setjes kuiten

je kunt natuurlijk als je hams/glutes achterlopen daar meer focus op leggen. Dit zijn voor mij 7 sets quad en 6 glute/ham en met hoge intensiteit echt meer dan genoeg. Probeer gewoon te focussen op overload op hack squats/leg presses/glute bridges/stiff legs

Volgens mij heb ik het eerder neergezet maar de grootste/snelste spierwinst op mn benen heb ik behaald in een periode van 1 keer in de 10 dgn HIT na een volumeperiide , dus wat dat betreft denk ik niet dat ik sneller e.e.a. heb behaald.

Daarnaast, eerder je potentie behalen is belangrijk omdat......... ?
1 keer om de 10 dagen ? :0

Eigenlijk zou je moeten genieten van het proces, het doel blijft toch verschuiven.

Ik probeer hier letterlijk tussen de lijnen te leaen aangezien het ao verschillend is :p maar is gewoon duidelijkd dat ik zelf ga moeten zoeken wat werkt wat ik al wist alleen had geen meerdere idieën voor goeie leg gainz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven