AndroidHealthClinic

Berekenen energie/eiwit/koolhyrdaat behoefte

jeff1979

Cool Novice
Waardering
0
Vraagje,

Ben al tijdje bezig met zoeken naar goede manier om uit te rekenen wat ik dagelijks aan energie/eiwitten/koolhyraten moet eten.
Voordat je gaat zeggen dat ik beter moet zoeken tussen de onderwerpen in dit forum, moet ik zeggen dat ik er al een paar geprobeerd heb maar dat ik daar wel hele vage uitkomsten uit krijg.

Kan iemand me vertellen hoe ik het moet uitrekenen, of kan iemand me een link geven waar ze er meer over vertellen.

b.v.d.

Er zijn drie manieren, 1) Harris-Benedict, 2) Katch-McArdle, of 3) je maakt een schatting aan de hand van wat je eet en wat je doet.

1) Als je je vetpercentage niet weet
2) Als je je vetpercentage wel weet, dit is nauwkeuriger (maar geloof niet in die Tanita weegschalen)
3) Als je je eetpatroon wil meenemen, maarrrr dit is lastiger uitrekenen en het blijft schatten, dus ik zou voor 1 of 2 gaan, en vervolgens zoeken naar je onderhoud.

Je begint met het uitrekenen van je basis behoefte via 1)

=66+(13,7*gewicht)+(5*lengte)-(6,8*leeftijd)

of via 2)

=370+(21,6*VVM)

en dat vermenigvuldig je met een activiteitsfactor:

1,2 - Weinig of geen training, kantoorwerk
1,375 - Lichte training/sport 1-3 dagen per week
1,55 - Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week
1,725 - Zware training/sport 6-7 dagen per week
1,9 - Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etc.

Download anders even deze excel sheet die ik heb gemaakt m.b.v. stukjes en beetjes die op het forum te vinden waren. Hiermee kun je dan ook meteen je voedingsschema opstellen, en je stats bijhouden.

Thnx Rbraakman, Goeie uitleg ;) en de sheet is ook lekker handig.

Greetz Juniormob

De sheet gaat trouwens uit van 2,5g eiwit / kg VVM; 1g vet / kg VVM; en de rest van je dagelijkse behoefte aan koolhydraten.

Dit moet voldoende zijn om te beginnen, je kunt later evt. experimenteren met meer minder eiwitten/koolhydraten

heb je toch niet goed gezocht ;) vandaag nog was er zo een info topic te vinden hier

http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=42851

Daar staat ook een sheet van rbraakman in :D ik had die gepost maar ik was vergeten van wie ik hem had gekregen ;). Heb wel een kleine aanpassing gedaan waardoor er daar ook de behoefte te vinden is voor en cut schema.

Ah top :thumb:

Maar ik zou bovenstaande ook eens proberen, die is al aangepast en wat overzichtelijker (tabbladen samengevoegd, grafieken op 1 tab, etc.).

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt jongens,

Ben dr al uit. Mn energiebehoefe lijkt me nog steeds veel maar de rest van de waarde zijn volgens mij wel ok !!

Alleen nog ff wat vraagkes
- Wat is vvm ?
- To rbraakman Je sheets zien er toppie uit moet ik zegge echt klasse maar als ik wat invul als maaltijd komen er procenten onder iedere maaltijd te staan dit zijn de verhoudingsgetallen neem ik aan?
Verder weeg ik 80 kg en ben 187m mijn bf is 17%.Hij geeft aan dat ik voor het bulken 1754kcal moet eten maar klopt dit wel ik kwam eerser namelijk over 2000kcal heen.Of heb ik ergens een missergemaakt :spaz:
Verders echt toppie !!!

• Topic Starter Topic Starter
vvm = 77.4 kg

VVM = Vet Vrije Massa

:slap:

Die berekeningen geven wel een mooi idee, maar komen voor mij steeds veel te laag uit...

Bijvoorbeeld bulken bij mij is +- 2500 volgens de berekeningen. Mijn cutten begint op 2500...

redhead zei:
Alleen nog ff wat vraagkes
- Wat is vvm ?
- To rbraakman Je sheets zien er toppie uit moet ik zegge echt klasse maar als ik wat invul als maaltijd komen er procenten onder iedere maaltijd te staan dit zijn de verhoudingsgetallen neem ik aan?
Verder weeg ik 80 kg en ben 187m mijn bf is 17%.Hij geeft aan dat ik voor het bulken 1754kcal moet eten maar klopt dit wel ik kwam eerser namelijk over 2000kcal heen.Of heb ik ergens een missergemaakt :spaz:
Verders echt toppie !!!

Procenten zijn energieprocenten (verhouding waaruit je energie haalt uit resp. eiwitten, koolhydraten en vetten). Persoonlijk houd ik elke maaltijd in constante verhoudingen, niet alleen mijn totalen.

En 1754kcal is veel te weinig... Je VVM is 66,4 kg. Je zou dan ongeveer 3000kcal moeten eten in de bulk bij een activiteitsfactor van 1,55. Kijk even of je VVM goed is berekend.

@daxie

Het blijft een schatting, maar zonder schatting zou niemand weten waar hij moet beginnen bij het samenstellen van een dieet. Bovendien bepaald ook wat je eet je onderhoud. Hoog in eiwitten -> meer eten. Er zijn wel manieren om je eetpatroon mee te nemen, maar wanneer je dat doet gaat echt niemand het meer begrijpen.

Het belangrijkste van deze methoden is dat mensen gaan beseffen hoeveel ze zouden moeten eten bij een gezonde stofwisseling, en dat het leeuwendeel domweg te weinig eet per dag.

Terug
Naar boven