AndroidHealthClinic

Binnenkant borst en onderkant biceps en soortgenoten!!

RichardV

Colossal Veteran
Waardering
155
Ik weet net als velen dat een spier over de gehele bewegingsbaan loopt.
Probleem is wat sommige hebben (en ik ook) is dat ze bijvoorbeeld wel de binnenkant of onderkant voelen.
Dat wil niet zeggen de spier, maar bijvoorbeeld de aanhechting.
Maar moet ik dit nu zie als een risico voor mijn aanhechting of juist een voordeel omdat mijn pezen een extra stimulans krijgen?

Lijkt mij alleen maar een voordeel, gewoon simpele logica eigenlijk.

• Topic Starter Topic Starter
GuyD zei:
Lijkt mij alleen maar een voordeel, gewoon simpele logica eigenlijk.

Maar kan ook omdat je extra stress erop krijgt dat je pees misschien wel loslaat/scheurt??!!
Dat is dus eigenlijk mijn vraag. Verhoog je zo niet je risico's met kans op blessures?

RichardV zei:
Maar kan ook omdat je extra stress erop krijgt dat je pees misschien wel loslaat/scheurt??!!
Dat is dus eigenlijk mijn vraag. Verhoog je zo niet je risico's met kans op blessures?

Kan altijd natuurlijk. Denk bijv. aan de gescheurde pectoralis aanhechting van Berry de Mey destijds.
Je lichaam kan veel hebben en geeft meestal van tevoren aan als er iets op knappen of scheuren staat. De kunst is om het verschil tussen ''ongemak' en echte pijn goed aan te voelen tijdens een training.
Plotselinge scheuren komen meestal alleen maar voor bij echt verkeerde bewegingen of een harde impact op het lichaam.
Bodybuilding is echter geconcentreerde, gecontoleerde bewegingen maken. Je moet het dan wel behoorlijk bont maken om zomaar wat te scheuren.
Gebruikers hebben er vaker last van omdat hun spierkracht vaak onevenredig snel toeneemt i.v.m. met hun gewrichts/ pees kracht. Spieren passen zich namelijk sneller aan dan pezen vanwege de doorbloeding.

er zal ook gekeken moeten worden naar de hersteltijd van de aanhechtingen. heeft andere dichtheid, minder doorbloeding. etc

Een pees zal niet zomaar afscheuren, aangezien de belastbaarheid van een pees velen malen hoger ligt dan die van de spier.
Het gevaar zit hem in chronische overbelasting van de pees, die dan naar verloop van tijd zwakker (kwetsbaarder) wordt waarmee de kans op een blessure of totale ruptuur zal toenemen. Ik denk dat je dit grotendeels kunt voorkomen door zonder a.s. te trainen en regelmatig een rust week te nemen en te periodiseren met maximale belasting.

• Topic Starter Topic Starter
InstructerB zei:
Een pees zal niet zomaar afscheuren, aangezien de belastbaarheid van een pees velen malen hoger ligt dan die van de spier.
Het gevaar zit hem in chronische overbelasting van de pees, die dan naar verloop van tijd zwakker (kwetsbaarder) wordt waarmee de kans op een blessure of totale ruptuur zal toenemen. Ik denk dat je dit grotendeels kunt voorkomen door zonder a.s. te trainen en regelmatig een rust week te nemen en te periodiseren met maximale belasting.

Vergeet niet dat een spier makkelijk aanpast (groeit) als een pees. Pezen kunnen niet echt in omvang toenemen, iets wat een spier wel kan!

RichardV zei:
Ik weet net als velen dat een spier over de gehele bewegingsbaan loopt.
Probleem is wat sommige hebben (en ik ook) is dat ze bijvoorbeeld wel de binnenkant of onderkant voelen.
Dat wil niet zeggen de spier, maar bijvoorbeeld de aanhechting.
Maar moet ik dit nu zie als een risico voor mijn aanhechting of juist een voordeel omdat mijn pezen een extra stimulans krijgen?

Ik denk dat je mijn antwoord hierop inmiddels wel weet richardV :cool:

RichardV zei:
Vergeet niet dat een spier makkelijk aanpast (groeit) als een pees. Pezen kunnen niet echt in omvang toenemen, iets wat een spier wel kan!

Zolang je geen a.s. gebruikt en geen extreme vooruitgang boekt in kracht zal je pees het wel kunnen bijbenen, aangezien je pees ook wel wat sterker zal worden. Ga je hem echter chronisch overbelasten of ineens veel zwaarder belasten(door b.v. extra kracht door a.s.) dan kan dit wel problemen veroorzaken.

je voelt dan wss de aanhechting van je spieren.

Terug
Naar boven