Fitness Seller

Bodybuilders en religie, enquete

Peiling Peiling welke religie?

• Atheist

Stemmen: 59 45,0%
  • Agnost, al denk ik dat de kans groter is voor het niet bestaan van een God.

Stemmen: 9 6,9%
  • Agnost, al denk ik dat de kans wel groter is voor het bestaan van een God.

Stemmen: 4 3,1%
  • Theist, maar niet hoe een kerlijk instituut het voor schrijft

Stemmen: 4 3,1%
  • Christen

Stemmen: 20 15,3%
  • Christen meer bepàald Katholiek

Stemmen: 6 4,6%
  • Christen meer bepaald protestant, Calvinist of iets dergelijks

Stemmen: 5 3,8%
  • moslim, je weet wel HaTeRzzzz !!!

Stemmen: 7 5,3%
  • Jood

Stemmen: 5 3,8%
  • Oosterse mystiek, boedhisme, reincarnatie e.d.

Stemmen: 12 9,2%

• Totaal stemmers
    131
At Eric, je moet wat karma punten...

Ghehe, inderdaad wel verontrustend dat de 3 grote mannen allemaal van (streng) protestante huize komen. Alhoewel het benoemen van een overtuigd atheist, de heer Plastkerk, tot minister wel goodwill kweekt. Alhoewel niet van de goede partij maar wat wil je met dit kabinet :D

Overtuigd atheist.

Heb ook steeds meer moeite om gelovige personen volwaardig serieus te nemen.

Iemand het Atheistisch manifest al gelezen van Prof. Philipse, of The God Delusion van Dawson?

So true. Des te meer de geloofsovertuiging het leven beheerst, des te meer deze persoon aan overtuigingskracht inboet.

• Topic Starter Topic Starter
Waar ik me vaak ook vaak aan erger is het statement: "God zit van binnen" of nog een stuk debieler: "iedereen is een beetje God".

Ghehe, inderdaad wel verontrustend dat de 3 grote mannen allemaal van (streng) protestante huize komen. Alhoewel het benoemen van een overtuigd atheist, de heer Plastkerk, tot minister wel goodwill kweekt. Alhoewel niet van de goede partij maar wat wil je met dit kabinet :D

Ach ja, als je ze beter wilt begrijpen kan ik je bij deze nog wel een boek aanraden. :roflol:

Waar ik me vaak ook vaak aan erger is het statement: "God zit van binnen" of nog een stuk debieler: "iedereen is een beetje God".

Dat ligt aan de interpretatie die een individu zelf heeft en wat hij of zij ziet als 'God'. Uiteindelijk is 'God' een door de menselijke geest geproduceerd begrip.

Als God te verklaren zou zijn, zou die niet meer bestaan. Denk daar maar eens goed over na. Als het begrip God er niet was, zouden er ook geen atheisten zijn.

Daar ga je in de fout: Atheisme is niet zo maar een verzet tegenover het bestaan van God, maar gewoon een denkwijze die er vanuit gaat dat het godsidee absurd is en helemaal niet nodig is om de wereld rondom ons te verklaren.
Mocht er nooit zoiets hebben bestaan als een godsidee zouden er zeker atheisten bestaan, enkel zou er gewoon geen term voor bestaan, omdat iedereen het als vanzelfsprekend zou vinden.

maar gewoon een denkwijze die er vanuit gaat dat het godsidee absurd is en helemaal niet nodig is om de wereld rondom ons te verklaren.

Een denkwijze, dat zit dus niet 'van binnen' volgens jou? ;) Voor mij bestaat God in m'n gedachteleven, fantasie of in een emotie die zich beperkt tot m'n eigen bewustzijn en volkomen los staat van alles buiten m'n vel.

En, hoewel ik dit niet zou moeten zeggen, geldt dat verder ook voor andere religies. Alleen worden ze geprojecteerd op de buitenwereld, met alle gevolgen van dien, in feite is dat eerder een zwakte dan een geestelijke krachtige stabiliteit. Ik hoef niemand m'n gedachtegoed op te leggen of ertoe te bekeren. Dat is het grootste verziekende aspect in deze wereld.

Contact met God is voor mij een opperste staat waarin ik op sommige momenten verkeer, alleen ben ik me ervan bewust dan m'n omgeving altijd hetzelfde blijft en het m'n eigen emoties zijn. Er zijn geen tempels, heiligdommen of gebieden die energie uitstralen, dat is enkel de link die een menselijke geest maakt bij het visueel waarnemen daarvan wat iets in hen opwekt. En dat gevoel neemt voor velen een vlucht naar buiten toe.

Daarom ben ik mild atheist, hang geen religie aan en beperkt de beleving ervan tot mezelf èn zat het nooit als verklaring koppelen voor wat er in de wereld gebeurd of zal moeten gebeuren. Daarvoor is er de politiek en wetenschap er.

Ik mis de religie: Satanisme (maar dan het modern Satanisme zoals Anton LaVey het openbaar gemaakt heeft).

Gaat hier over religies he, geen sektes.

Marky, maar het komt er dus wel op neer dat je gelooft in gevoelens en hersenen, hormonen en chemicaliën en niet in "god"?

god (de ~ (m.), ~en)
1 bovenmenselijk, machtig en aanbiddelijk wezen [bij polytheïstische volkeren] => godheid

God (de ~ (m.))
1 het Opperwezen, de Schepper, de Geest waardoor en waarin alles is, zoals Hij bij monotheïsten, vooral bij joden en christenen genoemd wordt => de alfa en de omega, de Allerhoogste, de Almachtige, de hemelse Vader, de Opperste Rechter, Heer, Heer der heerscharen, Onze-Lieve-Heer, Opperheer, Vader

Een denkwijze, dat zit dus niet 'van binnen' volgens jou? ;) Voor mij bestaat God in m'n gedachteleven, fantasie of in een emotie die zich beperkt tot m'n eigen bewustzijn en volkomen los staat van alles buiten m'n vel.

En, hoewel ik dit niet zou moeten zeggen, geldt dat verder ook voor andere religies. Alleen worden ze geprojecteerd op de buitenwereld, met alle gevolgen van dien, in feite is dat eerder een zwakte dan een geestelijke krachtige stabiliteit. Ik hoef niemand m'n gedachtegoed op te leggen of ertoe te bekeren. Dat is het grootste verziekende aspect in deze wereld.

Contact met God is voor mij een opperste staat waarin ik op sommige momenten verkeer, alleen ben ik me ervan bewust dan m'n omgeving altijd hetzelfde blijft en het m'n eigen emoties zijn. Er zijn geen tempels, heiligdommen of gebieden die energie uitstralen, dat is enkel de link die een menselijke geest maakt bij het visueel waarnemen daarvan wat iets in hen opwekt. En dat gevoel neemt voor velen een vlucht naar buiten toe.

Daarom ben ik mild atheist, hang geen religie aan en beperkt de beleving ervan tot mezelf èn zat het nooit als verklaring koppelen voor wat er in de wereld gebeurd of zal moeten gebeuren. Daarvoor is er de politiek en wetenschap er.

kan je hier uberhaupt dan nog wel over God praten? Als ik je zowat kan volgen bedoel je msschn de momenten waarop je je volledig bewust bent van je eigen vrijheid en dus echt existeert.
In ieder geval kan je hier nog moeilijk te term religie of god opplakken.
Onder God denk ik ook eerder aan volgende beschrijvingen.

God als beginnende oorzaak.
God als zingever
God als hoogste vorm van volmaaktheid.

390451960_2bdba61ee7_b.jpg

vinden jullie niet doordat vele ouders& hun kinderen god niet hebben in hun leven, dat er daarom zoveel zinloos geweld is?

iets-ist. Ik denk wel dat er een soort van oerkracht is die alles een beetje draaiende houdt. De aarde, ons eigen lichaam etc. Soms zou ik wel écht willen geloven. Volgens mij brengt dat wel een heleboel rust. Erop vertrouwen dat er een kracht is die over je waakt en dat alles uiteindelijk goed komt.... Bij mij blijft het dus ook een beetje bij hoop...... :rolleyes:

kan je hier uberhaupt dan nog wel over God praten?
Strikt genomen is het überhaupt onzinnig om over 'god' te spreken.
Aangezien we over zaken spreken in relatie tot hun gedragspatroon. En iets ongedefinieerds zoals 'god' is in feite zinloos om enige eigenschappen toe te dichten. Zoals je niet kunt stellen dat 'een appel van mij houdt', is iets dergelijks zeggen over iets zodanigs als 'god' complete horsecrap.

kan je hier uberhaupt dan nog wel over God praten? Als ik je zowat kan volgen bedoel je msschn de momenten waarop je je volledig bewust bent van je eigen vrijheid en dus echt existeert.
In ieder geval kan je hier nog moeilijk te term religie of god opplakken.

Als mensen zò ver gaan dat hun interpretatie anderen beperkt in hun vrijheid vanaf hun babyopvoeding, 'gerechtvaardigd' op grond van hun 'wijsheid', en bij afkering van de persoon overgaan op verstoting omdat zijn eigen innerlijke keuze van geluk niet strookt met hun normen.

Wie ben ik dan om te zeggen, dat m'n innerlijke geluk, begrip en mentale stabiliteit waar ik verder niemand bij betrek of tegen z'n wil deel van laat uitmaken niet als God kan worden omschreven?

Ik heb m'n 'normen' en levenswetten die ik individueel afgesteld heb op mezelf, daar zitten ook een aantal dingen in van bestaande grote religies. Zelfs van de Islam. Ik neem ze niet over uit een heilig boek met 'normen' om geluk te bereiken en anderen er eveneens mee te confronteren. Als ze op mij als mens een postieve uitwerking hebben en anderen er niet door worden geschaad of zelf gelukkiger worden, voeg dat wat toe. Anders leid het tot de dingen die je nu dagelijks in de wereld ziet.

Onder God denk ik ook eerder aan volgende beschrijvingen.

God als beginnende oorzaak.
God als zingever
God als hoogste vorm van volmaaktheid.

Hiervoor wend ik me tot de wetenschap en de natuurkunde, omdat dat extern is, en geloof iets introverts.

Laatst bewerkt:
vinden jullie niet doordat vele ouders& hun kinderen god niet hebben in hun leven, dat er daarom zoveel zinloos geweld is?

Ja, vroeger, ten tijde van de kruistochten, inquisitie, ontelbare onderlinge oorlogen in de Europese middeleeuwen en de schofterige manier waarop hele werelddelen met geweld werden gekerstend -- dat was tenminste geen zinLOOS geweld. Dat maakt het allemaal goed. :rolleyes:

Terug
Naar boven