AndroidHealthClinic

Borstspieren trainen, maar weinig succes in het midden van me borstspieren

Dat is appels met peren vergelijken. De schouder bestaat uit 3 koppen. Als ik front raises doe, belast ik voornamelijk de voorste schouderkop, en dat is ook de bedoeling. Als ik fly's doe, belast ik de borst over de gehele lengte. Maar soms veroorzaakt het verwarring, omdat de schouders al meegetraind worden met heel veel andere oefeningen.

Ik weet wel dat het appels met peren vergelijken is, maar ik geloof zelf in enkel compounds doen voor massa te bouwen. Daarom stelde ik eigenlijk die vraag aan jullie. Zo zie ik bijvoorbeeld flyes als een niet zo effectieve oefening, maar de verschillende bench presses wel.

Puur voor de borst is de dumbbell fly een betere oefening dan de bench press. Maar als je in enkel compounds geloofd, hoe ziet je trainingsschema er dan uit? Geen directe oefeningen voor biceps/triceps/kuiten neem ik dan aan?

Puur voor de borst is de dumbbell fly een betere oefening dan de bench press. Maar als je in enkel compounds geloofd, hoe ziet je trainingsschema er dan uit? Geen directe oefeningen voor biceps/triceps/kuiten neem ik dan aan?
Mijn trainingsmethode is als volgt:
Schouders: Military Press 6 sets van 4 tot 12 reps.
Borst: Incline Bench press: 6 sets van 4 tot 12 reps.
Benen: Squats: 6 sets van 4 tot 12 reps.
Rug: BOR: 4 sets van 4 tot 8 reps en Partial deadlift 3 sets van 4 tot 6 reps.
Ongeveer 1 x op 14 dagen doe ik 1 setje side laterals en incline flyes bij hun respectievelijke groep.
Alles to failure en met de grootst mogelijke intensiteit.
Rust tussen de sets van 2,5 tot 3 minuten (als mijn ademhaling terug normaal is).
Tussen elke trainingsdag zit 1 rustdag en ik train dus alles 1 x op 8 dagen.
Van zodra ik 3 weken geen vooruitgang maak in gewicht kies ik een andere basisoefening. Als ik bij geen enkele basisoefening nog vooruitgang ga maken, dan kies ik een ander programma (weet nog niet welk, dat moet de toekomst uitmaken).

Voor kracht prima, maar voor bodybuilding-doeleinden lijkt het me niet perse geschikt.

Voor kracht prima, maar voor bodybuilding-doeleinden lijkt het me niet perse geschikt.

Wat is er dan mis met mijn programma vanuit het oogpunt van BB. Ik ben altijd bereid om te leren, niet vergeten dat ik al decennia lang train met gewichten maar dan wel voor gevechtsport. BB is nog maar sinds enkele maanden mijn doel. Persoonlijk ga ik van het standpunt uit dat als je met zware gewichten kan trainen, en in de BB rep range blijft, en uiteraard veel eet, je wel moet groeien! Maar nog eens, ik ben altijd bereid om bij te leren!

Compounds zijn goed om te groeien en om kracht te winnen vind ik. Maar om je verhoudingen op pijl te houden ben ik van mening dat je spieren zoals biceps/triceps/kuiten/onderarmen apart moet trainen.

Het is onzin. De spierbanen lopen over de gehele breedte van de borst, er is geen manier om op 1 stuk meer druk te zetten dan op een ander stuk. Vaak wordt de vergelijking gemaakt met een ketting. Je kan hem strak zetten door hem aan te trekken, maar je kan niet bepalen op welke schakel(s) je de meeste spanning zet. Trek anders eens aan een stuk elastiek, en probeer op aan 1 kant meer spanning te zetten. Beetje simpel uitgelegd, maar zo is het principe.

oke, bedankt voor je uitleg! :cool:

Compounds zijn goed om te groeien en om kracht te winnen vind ik. Maar om je verhoudingen op pijl te houden ben ik van mening dat je spieren zoals biceps/triceps/kuiten/onderarmen apart moet trainen.

Ja, ik kan daar wel inkomen. Maar als je nu bijvoorbeeld power lifters ziet of strongman, die trainen toch ook niet als een echte BBer en hebben toch een indrukwekkende massa. Ik zie ze echt geen isolatieoefeningen doen.
Hoe dan ook, ik ga niet eeuwig trainen met hetzelfde programma, als ik geen vooruitgang meer maak in kracht, dan probeer ik echt wel eens andere programma's uit.

Ja, ik kan daar wel inkomen. Maar als je nu bijvoorbeeld power lifters ziet of strongman, die trainen toch ook niet als een echte BBer en hebben toch een indrukwekkende massa. Ik zie ze echt geen isolatieoefeningen doen.
Hoe dan ook, ik ga niet eeuwig trainen met hetzelfde programma, als ik geen vooruitgang meer maak in kracht, dan probeer ik echt wel eens andere programma's uit.

Zeker weten, en ik ben ook van mening dat powerlifting misschien wel de manier is om naturel de meeste pure massa bij elkaar te sprokkelen. Ik train zelf ook veel op een "powerlift manier" (zoveel mogelijk zware compounds en daar in low-reps) en bouw daar isolatieoefeningen omheen. Compounds zijn absoluut de ruggegraat van je trainingsschema en moeten dat ook altijd zijn. En het liefst kies ik ook isolatieoefeningen uit waarmee ik het meeste gewicht kan.

Terug
Naar boven