XXL Nutrition

Boxen óf MMA?

je bedoelt dat bij jullie recreanten dus niet sparren?

En opgefokte wedstrijdboksers? Een club die wedstrijdboksers tegen nieuwelingen op 100% laat sparren is idd waardeloos, maar een overbeschermende ook.

Ik heb zelf 5 jaar op kickboks gezeten 1 op karate en nu een half jaar bjj,

Als ik jou zo hoor: kijken of ik harder sla is boxen meer jouw sport (heden).

Later kan je altijd overstappen &/of mma trainen.

Niet bij de vechtscholen hier in de buurt. Die laten je eerst toe tot beginnelingen/recreanten en dan kijken ze of je goed genoeg bent voor de wedstrijdselectie, om dan wedstrijden te''spelen''. Dit doen ze naar eigen zeggen om blessures te voorkomen en te zorgen dat je als recreant, niet tussen de naar hun zeggende opgefokte wedstrijdsboksers te mijden.

Als jij vanaf je 15e trouw 2-3x per week mma gaat doen / boksen heb je rond je 18e al behoorlijk wat ervaring en zullen wedstrijden er makkelijk in zitten! Eerder al wel zelfs.

Ben zelf 18 heb een jaar lang MMA gedaan, maar ze deden op dat moment eigenlijk alleen de bjj kant, sindsdien doe ik nu al een half jaar thaiboksen en pas ondertussen best goed in de groep kan goed meegaan. En ook ik word nog als jong beschouwt, met de juiste toewijding en aanleg zou je zelfs nog hoog kunnen komen. Het gaat er allemaal om wat jij wilt

Bij het boksen ben je wel wat zwaar voor je 1.69 ben zelf 1.80 en heb -64 gebokst.
Zelf raad ik aan om te gaan boksen met wat MMA. Boksen kan snel gaan vervelen als je mma leuk vindt, kijk er zelf graag naar en zou het graag willen doen maar heb door school helaas geen tijd meer om zoveel te boksen/mma te doen.

Om even terug te komen op het : ik fitness en wil het terugzien in harder slaan.
Techniek = harder slaan. Ik met mijn 64 kilo sloeg harder dan sommige 70+ers, zwaargewichten is weer een ander verhaal maar die hebben natuurlijk meer massa achter de stoot.

Bedankt. Ik ga eens kijken bij een sportschool hier dicht in de buurt waar ze echt heel veel sporten aanbieden.
Vindt het wel leuk om te horen dat ik er met 15 optijd bij ben(bij bv ijshockey, wat ik vroeger deed, haal je het niveau dan nooit meer in), want wedstrijdsambitie heb ik wel (ookal weet ik of denk ik dat er geen grote kans is om bij een goede sportschool/vechtschool opgenomen te worden in de wedstrijdselectie).
Wat betreft de tijd, 2x per week mma of boksen kan ik toch nog zeker 2/3 x massa ''bijjbouwen''/

je kan beginnen met amateurwedstrijdjes, zou ik in ieder geval niet zo snel doen, je kan beter eerst helemaal op voorbereiden tot je denkt klaar te zijn, dan explosief je wedstrijden winnen en wachten tot je geselecteerd wordt ( als je graag in ufc of iets dergelijks terecht wilt komen, dan zal het erg zwaar worden maar niets is onmogelijk ), dan zou je evt in de semi-pro of pro klasse terecht kunnen komen.
Als je naast mma/boksen wilt fitnessen om massa op te bouwen zou ik zeker even je situatie neerleggen bij een personal coach en samen met hem een goede training/voedingsschemamaken.
Bovendien is 5x in de week te veel op je leeftijd, je kan beter op je eigen tempo gaan opbouwen, het moet ook niet zo zijn dat je niet meer groeit omdat je te intensief en te vaak traint. :)

---------- Post toegevoegd Thu 10 May 2012 om 19:56 ----------

Verbrand je zoveel calorieën op n goede training?
Heb mma gedaan, tijdelijk zelf overgestapt naar thaiboksen (vind ik leuker) weet wel dat t intens zwaar is enzo maar 1000kcal? Damn das nice:D

Met een goede training valt dat zeker te behalen, aangezien je explosief bezig bent, neem als voorbeeld 45 minuten spinnen, daar verbrand je 600 kcal mee, vergeleken met mma-trainingen vind ik spinnen nog een eitje.
(hangt dan natuurlijk ook nog wel af van je gewicht e.d.)
Wij waren meestal anderhalf uur aan 't trainen waarvan 75 minuten intensief. Alleen al bij 75-minuten sparren verbrand je al 950 calorieen, dus met mma valt 1000 zeker te halen

• Topic Starter Topic Starter
Echt super bedankt voor de reacties!
Vind 't zeker leuk om te horen met de juiste toewijding en tijd die je erin steekt, ook nog 's hoog ZOU kunnen komen.
Wat betreft 't sparren; ik zal zeker wel de tijd nemen om me klaar te maken, en ben nu al toch wat gerichter aan 't fitnessen (sprint oefeningen doen, gewicht bij t krachtgedeelte wat aan t opvoeren).
Ik denk dat de conclusie eigen is; gewoon BEGINNEN met boxen, en na een tijdje verder kijken of ik MMA zou willen doen & dan zou ik nog altijd met MMA kunnen beginnen ( het argument dat ik met boxen al een belangrijk gedeelte van MMA heb geleerd vind ik eigenlijk heel redelijk en dat zou dan ook denk ik beter voor mezelf zijn). Mee-eens? :)

---------- Post toegevoegd Thu 10 May 2012 om 20:47 ----------

Oja, qua kg, ik ben nu 60 kg, en door de intensiviteit van 't boxen/mma/fitness zal de rest (paar kilotjes maar, 2/3) er heel snel af gaan denk ik. (mbt gewichtsklassa, maarja, duurt toch nog lang tot ik tot een wedstrijdsselectie zou gaan én zou willen)

[/COLOR]Oja, qua kg, ik ben nu 60 kg, en door de intensiviteit van 't boxen/mma/fitness zal de rest (paar kilotjes maar, 2/3) er heel snel af gaan denk ik. (mbt gewichtsklassa, maarja, duurt toch nog lang tot ik tot een wedstrijdsselectie zou gaan én zou willen)

Je bent 15 maak je daar nog maar geen zorgen over en verder is het een redelijke keuze. Ik zou je wel aanraden om te gaan kick/thaiboksen niet normaal.
Verder kun je je nauwelijks voorbereiden op je 1e training het is een ander soort conditie dan kracht / cardio, dat zul je wel merken. Gewoon beginnen dan stijg je het snelste.

Je bent 15 maak je daar nog maar geen zorgen over en verder is het een redelijke keuze. Ik zou je wel aanraden om te gaan kick/thaiboksen niet normaal.
Verder kun je je nauwelijks voorbereiden op je 1e training het is een ander soort conditie dan kracht / cardio, dat zul je wel merken. Gewoon beginnen dan stijg je het snelste.

Waarom beter kick/thaiboksen? Omdat het meer op MMA lijkt omdat je het trappen er al bij hebt? En met gewoon, bedoel je ''gewoon boksen''? Of raadt je me dit aan uit eigen ervaring?
Dankje voor de reactie!

Nou, ik heb zelf geen boksen gedaan ben direct begonnen met thaiboksen. (en heb half jaar mma gedaan.)

Ik snap niet waarom als je een basis wilt bouwen voor mma je maar voor de halve basis gaat (zonder beenwerk.) Lijkt mij dat je het trappen erbij het beste meteen kan aanleren, dit is ook een klus om goed te leren. Zelf lijkt boksen mij maar saai en eentonig trappen horen d'rbij om t af te wisselen. En het is uiteindelijk een betere basis voor mma dan boksen alleen. Maargoed beiden kunnen je moet doen wat je zelf wil.

En met gewoon bedoel ik dat je moet beginnen, ik bedoelde niet gewoon als in een soort sport xD. Pak gewoon de sport die je wil en begin d'rmee.

IMO is het beter om al een basis te hebben in een andere vechtsport voordat je begint met MMA. Kies gewoon wat jou het beste ligt, als je er geen plezier in hebt, moet je het ook niet doen.

Nou, ik heb zelf geen boksen gedaan ben direct begonnen met thaiboksen. (en heb half jaar mma gedaan.)

Ik snap niet waarom als je een basis wilt bouwen voor mma je maar voor de halve basis gaat (zonder beenwerk.) Lijkt mij dat je het trappen erbij het beste meteen kan aanleren, dit is ook een klus om goed te leren. Zelf lijkt boksen mij maar saai en eentonig trappen horen d'rbij om t af te wisselen. En het is uiteindelijk een betere basis voor mma dan boksen alleen. Maargoed beiden kunnen je moet doen wat je zelf wil.

En met gewoon bedoel ik dat je moet beginnen, ik bedoelde niet gewoon als in een soort sport xD. Pak gewoon de sport die je wil en begin d'rmee.

Ah oke, zo haha. Thx man!
Ik ga dit weekend 's mailen/bellen met de (sportschool)school.

Laatst bewerkt:
Als voorbereiding op mma kun je idd beter kickboksen, hier in maastricht is een school die geeft boksen en kickboksen kun je 2x gaan kickboksen en 1x boksen. Dat moet je zien te vinden. Grondwerk is bij mma ook heel belangrijk he! vergeet dat niet BJJ!

Ben nu zelf ook al circa 3 maandjes flink aan het thaiboksen na kort mma gedaan te hebben, wanneer en of ik nog overstap op mma zie ik wel. Zijn iniedergeval beiden goede sporten.

Ik raad je aan om mma te gaan doen, 15 jaar is een mooie leeftijd om te beginnen, was zelf ook op m'n 15e begonnen. En wat harder slaan betreft, dat komt vanzelf wel, de trainingen zijn niet makkelijk, daarnaast zou ik je aanraden om nog wat thaibox lessen te nemen (hoeft natuurlijk niet als je geen wedstrijdsambitie hebt), omdat je voornamelijk het grapplen clinchen en takedowns zal leren op mma. Ook moet je rekening houden dat massa opbouwen en mma moeilijk samengaan als je minimaal 2x per week mma wilt gaan doen. Wij hadden altijd anderhalf uur les, waarin je op z'n minst duizend calorieen verbrandt.

MMA is echt heavy shit, ik heb het ook gedaan.. bij mij was het wel onderverdeeld

donderdag: thaikboks
zaterdag: brazilian jiu jitsu

maar de uitputting van zo'n trainingen is bijna met geen woorden te beschrijven, dat zal jij hoogstwaarschijnlijk wel beamen

Iemand enig idee hoe ik nu mijn moeder er van moet overtuigen (kickboksen, MMA)..
M'n vader vond het prima (alleen over MMA twijfelde hij nog), en nu mag ik van beide mn ouders boksen, maar kickboksen weer niet (?).
Ik begin nu sws met boksen dan maar, maar hoe kan ik daarna m'n ouders nog overhalen tot MMA óf eerst nog ff kickboksen? :(

Je ouders zullen het boksen als de meest "veilige" optie zien waarschijnlijk, geen ouder wil dat hun zoon pijn aangedaan word maar als ze straks zien dat je gepassioneerd bent van de sport en dat je er hard voor werkt zullen ze het misschien wel goed vinden dat je eea uitbreid met kickboksen of mma. Een ouder wil namelijk ook dat hun kind gelukkig is in wat hij doet. Ik heb ook wel momenten gehad dat ik dacht...dit is toch wel pittig voor mijn kleine jongen maar als je ziet dat dat is wat hij wil dan probeer je als ouder, waar mogelijk, steun te bieden. Gewoon lekker met boksen beginnen dus en over een goed jaar ben je 16-17 dan bepaal je veel dingen toch al wat meer zelf en heb je je ouders kunnen laten zien dat het geen gril is maar dat je dit echt wil.

Succes!

Je ouders zullen het boksen als de meest "veilige" optie zien waarschijnlijk, geen ouder wil dat hun zoon pijn aangedaan word maar als ze straks zien dat je gepassioneerd bent van de sport en dat je er hard voor werkt zullen ze het misschien wel goed vinden dat je eea uitbreid met kickboksen of mma. Een ouder wil namelijk ook dat hun kind gelukkig is in wat hij doet. Ik heb ook wel momenten gehad dat ik dacht...dit is toch wel pittig voor mijn kleine jongen maar als je ziet dat dat is wat hij wil dan probeer je als ouder, waar mogelijk, steun te bieden. Gewoon lekker met boksen beginnen dus en over een goed jaar ben je 16-17 dan bepaal je veel dingen toch al wat meer zelf en heb je je ouders kunnen laten zien dat het geen gril is maar dat je dit echt wil.

Succes!

Bedankt voor de tip! Lijkt me idd 'n goed idee, dat ga ik doen.

Haha typisch, mijn vader vind het ook wel gaaf dat in een vechtsport doe en mijn moeder heeft het liever niet!

Kwam een keer thuis met een blauw oog, mijn moeder hem helemaal flippen dat ik geslagen was op thaibokstraining :roflol: Die spoort niet xD.

Misschien beter geweest om met kickboksen te beginnen, maar je bent nog 15 en het maakt dus verder vrij weinig uit je kan het altijd nog opbouwen!

Ja, 't leek mij ook beter beginnen met kickboxen maarja, ik heb nu wel een hele goeie boksschool gevonden (lijkt mij) en daar krijg ik al snel een goede basis (ze geven je meteen van dag 1 een thuistrainingsschema mee). Ik denk ook dat ik na een jaartje ofso al snel wat anders mag doen als ze idd zien dat ik er echt effort in steek.

---------- Post toegevoegd Sat 12 May 2012 om 15:00 ----------

Haha typisch, mijn vader vind het ook wel gaaf dat in een vechtsport doe en mijn moeder heeft het liever niet!

Kwam een keer thuis met een blauw oog, mijn moeder hem helemaal flippen dat ik geslagen was op thaibokstraining :roflol: Die spoort niet xD.

Misschien beter geweest om met kickboksen te beginnen, maar je bent nog 15 en het maakt dus verder vrij weinig uit je kan het altijd nog opbouwen!

M'n vader vindt t niet gaaf, maar niet erg, laat k t zo zeggen haha. Hij is een echte renner, moet niks van vechtsporten hebben ( maar vindt t wel gaaf wat voor conditie die boksen/kickboksers hebben haha.

Terug
Naar boven