Fitness Seller

Branden toch niet zo voordelig?

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Ik hoorde dat zelfgebrande dvd schijfjes maar een slordige 10 jaar goed blijven, veel korter dan de gedrukte schijfjes die je in de winkel koopt. Heb hier eigenlijk nooit echt bij stilgestaan... Dat is toch wel een groot nadeel als je het nagaat, dat je dvd collectie na 10 j voor de vuilbak is of helemaal vernieuwt moet worden.

Dus zit er nu over te denken om films, games etc. grotendeels te backuppen op grote HD's. Die blijven veel langer goed en ze zijn heel betaalbaar geworden. Wat zijn de meningen hierover?

Ik brand nooit niks. Heb 400gig aan media (films, muziek en games) gewoon op een externe HDD staan.

Overigens denk ik ook wel dat het afhankelijk is van welk merk je de dvd's koopt. Ik kan me voorstellen dat Philips of Sony veel langer meegaat dan een B-merk.

Alles centraliseren en altijd een reservekopie bijhouden lijkt mij ook de meest verstandige en handige oplossing.

• Topic Starter Topic Starter
Als ik een film gezien heb gooi ik hem weg. Waarom zou ik ze bewaren als er steeds weer nieuwe uitkomen ? Ik ga ze toch niet nog een keer zien.

Tuurlijk, maar ik heb er nooit echt bij stilgestaan. Denk dat velen er niet bij stilstaan. Vandaar toch even een topic eraan wijden. Ben benieuwd naar hoe anderen er tegenaan kijken en hoe zij het doen...

ok

ik brand alleen prive docs op dvd en soms wat progjes; voornamelijk om mee te nemen.

progjes veranderen elk jaar, documenten worden vaak aangepast, dus back-ups ook.
;)

Als ik een film gezien heb gooi ik hem weg. Waarom zou ik ze bewaren als er steeds weer nieuwe uitkomen ? Ik ga ze toch niet nog een keer zien.
Het is een beetje een hobby om een dvd collectie te maken van goeie films (slechte gooi ik ook weg). Een goede film kijk ik om de zoveel tijd graag eens opnieuw.

Je hebt tegenwoordig van die 1 terabyte schijven toch? Kan je lekker 150 aXXo films op kwijt ofso :D

Je hebt tegenwoordig van die 1 terabyte schijven toch? Kan je lekker 150 aXXo films op kwijt ofso :D
Ja inderdaad...

Maar wat ik me nou afvraag... stel je koopt 2x 1TB interne SATA... je gebruikt ze puur als data schijven (backup). Verbruiken die dan extra stroom als je de PC inschakeld? Want in dat geval zou je beter de data erop zetten en die HD's gewoon in de kast bewaren ofzo?

eigenlijk is een tb schijfje veel makkelijker. Zou het ook zo doen, maar mijn tv heeft geen aansluiting daarvoor.

Externe HDDs nemen dan.

Ja inderdaad...

Maar wat ik me nou afvraag... stel je koopt 2x 1TB interne SATA... je gebruikt ze puur als data schijven (backup). Verbruiken die dan extra stroom als je de PC inschakeld? Want in dat geval zou je beter de data erop zetten en die HD's gewoon in de kast bewaren ofzo?

de extra stroom voor 2 schijfjes is verwaarloosbaar. iets van 80 watt ofzo.

Alsof externe HD de tien jaar wel halen. Dat moet ik ook nog maar zien.

En over 10 jaar hebben ze weer heel andere media om al je films op op te slaan, who cares dan nog om die dvdtjes...

hoax
om branden tegen te gaan
Ik heb op veel respectabele sites gelezen dat de gebrande schijfjes een verflaag (daar brand de data op) hebben die verslijt, terwijl de geperste dus onverslijtbaar zijn omdat het niet met verf gebeurd...

Alsof externe HD de tien jaar wel halen. Dat moet ik ook nog maar zien.
Ja, HD's gaan veel langer mee, afhankelijk hoe je er mee omgaat natuurlijk...

En over 10 jaar hebben ze weer heel andere media om al je films op op te slaan, who cares dan nog om die dvdtjes...
Als je een collectie hebt van 500-1000 films wil je na 10 j niet alles nog eens overdoen omdat je schijfjes plots verrot zijn hé.

Opslag/Distributiemedium----Formaat----Beeldgrootte----Ruimte/sec----Toelichting

• DV-tape AVI---- DV-kwaliteit---- 720x576---- 3,7 MB/s---- Beste kwaliteit
  • Harde schijf---- AVI met compressie---- 320x240---- 600-800 KB/s---- Goede kwaliteit om af te spelen op scherm
  • Dvd ----MPEG-2 dvd-kwaliteit---- 720x576---- 750 KB/s---- Dvd-formaat; goede kwaliteit
  • Cd (s-vcd-formaat) ----MPEG-2 s-vcd-kwaliteit---- 480x576---- 300 KB/s ---S-vcd-formaat; redelijke kwaliteit

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoorde dat zelfgebrande dvd schijfjes maar een slordige 10 jaar goed blijven, veel korter dan de gedrukte schijfjes die je in de winkel koopt. Heb hier eigenlijk nooit echt bij stilgestaan... Dat is toch wel een groot nadeel als je het nagaat, dat je dvd collectie na 10 j voor de vuilbak is of helemaal vernieuwt moet worden.

Dus zit er nu over te denken om films, games etc. grotendeels te backuppen op grote HD's. Die blijven veel langer goed en ze zijn heel betaalbaar geworden. Wat zijn de meningen hierover?

video-cd-dvd-hd - hoe je ook gaat noemen het gaat latijd wel een keer kapot - jammer dan , beginnen we weer opnieuw

[Link niet meer beschikbaar]

wees rap tegen 12u vanavond ist weg

Terug
Naar boven