Fitness Seller

Branden toch niet zo voordelig?

Vorige maand stond in C't Magazine een test over het eeuwig bewaren van bestanden, op DVD's of hardeschijven.

http://www.fnl.nl/ct/oude-nummers/nummer/toon/ct-nummer-200810/terug-naar/overzicht/

De DVD's die ze daarin hadden getest bleven soms maar enkele maanden leesbaar, sommige haalden 1 a 2 jaar. Alleen een enkeling haalde meerde jaren, maar volgens mij geen een de 10 jaar. (ze testen dit in een speciale kamer die het verouderingsproces nabootst).

Hun conclusie was ook dat de beste oplossing voor lange termijn bewaren zeker een hardeschijf is. Het beste was inderdaad beschrijven, bewaren in een kast en 1 keer in de 1 a 2 jaar weer aansluiten. Dan een beetje lezen en eventueel schrijven op de harde schijf en hij zou zeker zo'n 10 tot 20 jaar mee moeten kunnen. Schijven van tegenwoordig slijten eigenlijk niet meer als ze zo lang stil liggen (vroeger wel, stof etc.) maar het lezen en schrijven om de zoveel tijd is om het magnetisme intact te houden.

Succes.

Mijne staat dag en nacht aan, dat schijnt ook wel goed te zijn heb ik gehoord.

Als je een collectie hebt van 500-1000 films wil je na 10 j niet alles nog eens overdoen omdat je schijfjes plots verrot zijn hé.

Jij hebt zeker ook nog een hoop videobanden ergens in huis verstopt ? Over 10 jaar zal je denk ik niet veel gebruik meer maken van DVDs. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Media center ftw. Je koopt zon lege bak, flikkert al je ouwe zooi erin met een mega hardeschijf en je bent klaar :thumb:
Kan je hier iets meer over vertellen? Je bedoelt toch een apparaat waar je hd's in kan pluggen en dan zo de files op je tv bekijkt? Zoiets zou ik ideaal vinden, en dan liefst paar TB ruimte :thumbup:

Vorige maand stond in C't Magazine een test over het eeuwig bewaren van bestanden, op DVD's of hardeschijven.

http://www.fnl.nl/ct/oude-nummers/nummer/toon/ct-nummer-200810/terug-naar/overzicht/

De DVD's die ze daarin hadden getest bleven soms maar enkele maanden leesbaar, sommige haalden 1 a 2 jaar. Alleen een enkeling haalde meerde jaren, maar volgens mij geen een de 10 jaar. (ze testen dit in een speciale kamer die het verouderingsproces nabootst).

Hun conclusie was ook dat de beste oplossing voor lange termijn bewaren zeker een hardeschijf is. Het beste was inderdaad beschrijven, bewaren in een kast en 1 keer in de 1 a 2 jaar weer aansluiten. Dan een beetje lezen en eventueel schrijven op de harde schijf en hij zou zeker zo'n 10 tot 20 jaar mee moeten kunnen. Schijven van tegenwoordig slijten eigenlijk niet meer als ze zo lang stil liggen (vroeger wel, stof etc.) maar het lezen en schrijven om de zoveel tijd is om het magnetisme intact te houden.

Succes.
Tnx voor de info.

Mijne staat dag en nacht aan, dat schijnt ook wel goed te zijn heb ik gehoord.
Als een HD warmer dan 40° wordt, dan verslijt ze iig zeer sneller...

Jij hebt zeker ook nog een hoop videobanden ergens in huis verstopt ? Over 10 jaar zal je denk ik niet veel gebruik meer maken van DVDs. ;)
Daar heb je natuurlijk een punt.

Ik heb al mijn videobanden verkocht of weggegeven. DVD is digitaal en niet te vergelijken met VHS wat analoog is. Digitale gegevensdragers zullen nog heel lang bestaan, omdat digitale opslag nu eenmaal de way to go is. Ik denk dus niet dat je plots geperste DVD's gaat weggooien binnen 10j, wel is het natuurlijk zo dat blu-ray ed. superieur gaat worden en dus zal ook de DVD, net als de VHS, in de toekomst inferieur worden. Maar dat is nog geen reden om je DVD collectie slecht te bewaren vind ik.

Ik heb mooie kast die bij me tv past met ab erbij. Koste me 80 euro ofzo. Verder heb ik er allemaal oude pc spullen in gedaan met stille coolers. 2 Dvd spelers en paar nieuwe hd's werkt als een trein.

Zet die van mij gewoon op eeen externe harde schijf. Het is toch weggegooid geld ze te branden, aangezien ik een film maar eenmaal bekijk.

Gewoon vanaf schijf kijken bespaart je de rommel van massa's losse cd's en hoesjes. Pc kun je eventueel ook doorlinken naar tv of je knalt er een dikke monitor op. Gezien de oneindige technologische ontwikkelingen zal de cd tegen die tijd wel weer vervangen zijn door iets beters:p

Gewoon op tijd wederom kopieren.

Nog iemand die goeie media players kent die je kan aansluiten op externe HD's en TV/home cinema? Dit lijkt me namelijk de beste oplossing.

Tnx. Ik bedoelde eigenlijk zonder HD, want de HD's die erbij zitten zijn toch veel te klein. Ik las dat popcorn hour wel goede dingen zijn???

Homeserver maken met een paar schijven in raid 5

Ik gebruik ook geen dvd's, vind het gewoon onhandig. Op een harddisk heb je altijd alles binnen een klik bij de hand, netjes gesorteerd.

Een TB schijf kost 100 euro, kan je wel 1000 fatsoenlijke divx rips op kwijt. Of 200 dvd rips ofzo. Koop 2 schijven voor de zekerheid en maak er backup systeem van, dan zal je data nooit kwijt zijn.

Ja een RAID opstelling zou ik ook kunnen doen. Alleen wel wat duurder in de aankoop dan. Actieve RAID systemen verslijten ook wel wat sneller dan extern bewaarde disks. Maar ja, alles heeft voor -en nadelen.

Ben zelf ook een DVD-verzamelaar (Usenet.. :o ) en heb ook gehoord van dit probleem. Aan de ene kant denk ik van, het zal allemaal wel meevallen.. Hoe kan men in godsnaam weten dat de data over een x aantal jaren onleesbaar wordt. Al gebruik je media van een goed merk (lees: mediacode) zoals Verbatim of Taiyo Yuden i.c.m. een lage brandsnelheid en het netjes opslaan (geen directe zon etc.) het allemaal wel mee zal vallen.. Heb nu zelf meer dan 600 dvd's en ik zie het in ieder geval niet zitten om dit allemaal één voor één te rippen --> opslaan op een externe HD. Dit doe ik dan weer wel bij omgezette video8 bandjes, maar dat is dan weer een ander verhaal..

Hoop in ieder geval dat ik over een jaar of 20 nog kan zeggen dat al mijn dvd's perfect uit te lezen zijn. ;)

Terug
Naar boven