Fitness Seller

buikspieren trainen

Half jaar geleden begonnen met buikspieren serieus in de routine op te nemen, naast de compounds en dergelijke. Zie wel degelijk verschil erin komen, en dat is niet alleen door meer zichtbaarheid. Voor mij werkt het dus om ze net als andere spiergroepen gewoon aan te pakken.

Ja toch?
Ligt er ook wel aan hoe je ze uitvoert lijkt me.

Of worden 500 squats (bijvoorbeeld) ook ineens cardio dan?

Ja 500 squats word ook cardio.
Maar leg uit wanneer is het volgens hou kracht training dmv welke uitvoering.

Want zelfs rest-pause breathing-style en negatives zit je niet meer je kracht te trainen maar alleen je uithouding.

Ja 500 squats word ook cardio.
Maar leg uit wanneer is het volgens hou kracht training dmv welke uitvoering.

Want zelfs rest-pause breathing-style en negatives zit je niet meer je kracht te trainen maar alleen je uithouding.

Uithouding van je spieren of uithouding van je conditie?

Vanaf hoeveel reps wordt het dan cardio in plaats van krachttraining? Waar trek je die lijn?

Vanaf hoeveel reps wordt het dan cardio in plaats van krachttraining? Waar trek je die lijn?

Uithouding van de spieren en er vanuitgaande dat je hartslag bij 1200crunches ookwel flink wat zal stijgen ook je cardio vasculaire uithouding.

20-30 is nog lokale uithoudingsvermogen, dus daarboven zou ik het cardio noemen.

30+ is duurtraining.
Maar leg mij een uitvoering uit die volgens jou nog kracht training is.

Uithouding van de spieren en er vanuitgaande dat je hartslag bij 1200crunches ookwel flink wat zal stijgen ook je cardio vasculaire uithouding.

20-30 is nog lokale uithoudingsvermogen, dus daarboven zou ik het cardio noemen.

30+ is duurtraining.
Maar leg mij een uitvoering uit die volgens jou nog kracht training is.

Okee ;) Wist ik niet.

Ik bedoelde overigens niet de uitvoering zelf, ik bedoelde op wat voor manier.
Als je bijvoorbeeld de hele dag door elke keer een setje van 25 reps doet, kan het toch alsnog krachttraining zijn.

Okee ;) Wist ik niet.

Ik bedoelde overigens niet de uitvoering zelf, ik bedoelde op wat voor manier.
Als je bijvoorbeeld de hele dag door elke keer een setje van 25 reps doet, kan het toch alsnog krachttraining zijn.

Maar om die setjes nuttig te maken moet je wel een bepaald gewicht van je 1rm gebruiken, zodat je wel moeite heb met bijv je 25e rep, maar dan ben je weer heel erg aan het overbelasten als je dat 480 keer zou herhalen.

Stel je 1rm squat is 100, zou je 30 tot 55 kilo moeten gebruiken.
Dan setjes van 25 doen.
Om dat vervolgens nog eens 480 keer te doen.
Denk dat je je wel voor kan stellen dat je dan aan het overtrainen ben.

Maar in het algemeen is het tussen de 6-15 voor spiergroei.
Nou zijn de buikspieren meer slowtwitch dus kan je wat hoger zitten in reps.

Maar om die setjes nuttig te maken moet je wel een bepaald gewicht van je 1rm gebruiken, zodat je wel moeite heb met bijv je 25e rep, maar dan ben je weer heel erg aan het overbelasten als je dat 480 keer zou herhalen.

Stel je 1rm squat is 100, zou je 30 tot 55 kilo moeten gebruiken.
Dan setjes van 25 doen.
Om dat vervolgens nog eens 480 keer te doen.
Denk dat je je wel voor kan stellen dat je dan aan het overtrainen ben.

Maar in het algemeen is het tussen de 6-15 voor spiergroei.
Nou zijn de buikspieren meer slowtwitch dus kan je wat hoger zitten in reps.

Dus eigenlijk weten we nog niet of het krachttraining is of cardio, aangezien we niet weten hoevaak hij dat deed per dag (ook niet erg belangrijk verder :p )
Weer wat geleerd ;)

Die lijn trek je -grofweg- op basis van het Intensiteits-percentage van de last/weerstand waartegen je de oefening uitvoert.

Alles wat duidelijk lichter is dan 50% van het 1RM van een beweging is meer duur/cardio georienteerd (ook aeroob van energiemetabolisme), alles daarboven gaat steeds meer richting krachtuithoudingsvermogen en kracht (ook toenemend anaeroob qua energiemetabolisme).

Nou is deze bepaling bij een squat misschien wat makkelijker dan bij crunches en situps, maar het doen van meer dan 50 reps crunches/situps achter elkaar is duidelijk een aeroebe vorm van bewegen=cardio.

Eens... Ik doe nooit (meer) buikspieroefeningen... je gebruikt je buikspieren bij genoeg andere oefeningen, waardoor ze toch wel getraind worden... paar jaar geleden deed ik 3 keer in de week 1.200 sit-ups, nu niets meer en ze zien er nog precies 't zelfde uit...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Beide, Grote compounds en abs gewoon als elke andere spier trainen 2-3x in de week zwaar.

Trainde mn abs ook nooit apart, en ze werden prima zichtbaar bij ca.10 % ofzo.
Train ze sinds ongeveer 2 jaar 2x p.week mee, en ze zijn nu goed zichtbaar bij 12/13 %.
Ook lijken ze "voller".

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

XLqMG.jpg

Handig schema haha, thanks!

Terug
Naar boven