Fitness Seller

Burning the fat?

ik train voornamelijk in de avond, dus vandaar dat mijn avondeten zo laat valt.. (wel super slecht om na training te eten, zucht..)

Waarom zou dit slecht zijn?
Bereken eens je energiebehoefte en ga daar 5-10% onder zitten. Je maakt het jezelf wat makkelijker door dan wat regelmatiger te eten. Pak tijdens je KT ook de andere grote spiergroepen mee, deze vreten meer energie dan buikspieren. Ik weet niet hoe laat je traint maar zorg dat het gat tussen je laatste maaltijd en je training niet te groot is.

Als je echt diehard wilt zijn en resultaat ook snel wilt boeken, dan vermijdt je alle drankjes en ga je alleen voor water, thee en/of melk. Eerst gaat het moeilijk worden en wil je graag prik, maar dat gaat vanzelf weg.

Probeer 4-6 maaltijden per dag te eten, met als avondmaal wat extra. Kip, kalkoen en vis zijn heel goed omdat ze vrijwel altijd hoog in de eiwitten zitten en laag in carbs en vetten.

Doe dus krachttraining in combinatie met cardio. Eerst lekker krachtraining, 1-3 spiergroepen per sessie, en daarna lekker cardio.

Beetje bullshitdingen die je hier zegt.

Maar ik dacht altijd dat vrouwen het moeilijker hebben met spieren zichtbaar krijgen ivm met lage concentraties (heel weinig) testosteron in hun lichaam. Correct me if I am wrong.

Dat klopt deels, vrouwen hebben meer vetreserves dan mannen (denk ook aan borsten, heupen etc.) en hebben een hoger vetpercentage dan mannen. Voor vrouwen is het dus moeilijker om definitie of "blokjes" te krijgen omdat ze gemiddeld genomen met een hoger vetpercentage beginnen. Zeg nooit nooit.

Omdat je minder verbrandt als je laat eet, maar aan de andere kant is een maaltijd na een training ook niet verkeerd. Je hebt de voedingsstoffen hard nodig

Dat valt wel mee hoor;) De regel dat je niet na 20.00 meer zou mogen eten is achterhaald, gewoon lekker eten na je training. Met een lege maag slapen is ook niet alles.

@F4rOut: Heb je een smartphone? Zo ja dan kan je de app myfitnesspal eens checken. Ik ben er zelf sinds een paar dagen mee bezig en als je zelf je eten regelt kan je zo goed bijhouden wat je binnenkrijgt. Alleen niet te veel waarde hechten aan de doelen qua totale calorieen en eiwit/koolhydraat/vet targets want die zijn niet toegespitst op mensen die actief met hun lichaam bezig zijn (aka bodybuilden).

---------- Post toegevoegd Wed 28 Dec 2011 om 13:46 ----------

Dat valt wel mee hoor;) De regel dat je niet na 20.00 meer zou mogen eten is achterhaald, gewoon lekker eten na je training. Met een lege maag slapen is ook niet alles.

Waarom zou je meteen een lege maag hebben als je niet laat op de avond eet ??? Pas gewoon op met koolhydraten (dat is de brandstof voor je lichaam) eten zonder dat je ze verbrand. Een bord pasta voor je naar bed gaat is niet aan te raden maar wat koolhydraten bij je eiwit na de training is alleen maar aan te raden.
Of je aan het eind van de dag een leeg gevoel hebt hangt af van je voeding over de hele dag, niet alleen je laatste meal.

Omdat je minder verbrandt als je laat eet, maar aan de andere kant is een maaltijd na een training ook niet verkeerd. Je hebt de voedingsstoffen hard nodig

Vind ik altijd raar. Als je de hele dag niks eet en dan 2000 kcal eet voor het slapen gaan word je vetter dan wanneer je 5 maaltijden van 400 kcal eet, de laatste een paar uur voor het slapen gaan? Buiten het feit dat hier geen wetenschappelijk onderbouwing voor is vind ik het ook onlogisch. Over de hele dag gezien heb je namelijk juist hetzelfde gedaan en dus normaal ook hetzelfde aantal calorieën verbrandt. Ook heb je over de hele dag bekeken hetzelfde aantal calorieën binnen gekregen. Tenzij er veranderingen in metabolisme optreden wanneer je 5 keer per dag eet tegenover 1 keer per dag maar dit was ook al achterhaald dacht ik.

Vind ik altijd raar. Als je de hele dag niks eet en dan 2000 kcal eet voor het slapen gaan word je vetter dan wanneer je 5 maaltijden van 400 kcal eet, de laatste een paar uur voor het slapen gaan? Buiten het feit dat hier geen wetenschappelijk onderbouwing voor is vind ik het ook onlogisch. Over de hele dag gezien heb je namelijk juist hetzelfde gedaan en dus normaal ook hetzelfde aantal calorieën verbrandt. Ook heb je over de hele dag bekeken hetzelfde aantal calorieën binnen gekregen. Tenzij er veranderingen in metabolisme optreden wanneer je 5 keer per dag eet tegenover 1 keer per dag maar dit was ook al achterhaald dacht ik.

Dat is volgens mij inderdaad ook al weer achterhaald. Laatst zag ik hier nog een aantal posts voorbij komen waarin aangegeven werd dat dat hele "6x per dag eten" net zo veel of weinig uitmaakt als alles in 3 maaltijden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Intermittant Fasting, wat ook op heel andere principes werkt.

Wat wel redelijk bewezen is, is dat gaan slapen met een volle maag niet handig is in verband met de kwaliteit van je slaap. Je lichaam is ten slotte bezig met het verteren van je voedsel en schijnt daardoor dus niet echt tot rust te kunnen komen. Gevolg is een matige kwaliteit in je slaap.

Al met al lijkt het mij belangrijker dat je voldoende eet, en je dus niet blind staart op wanneer je t neemt.

---------- Post toegevoegd Wed 28 Dec 2011 om 14:02 ----------

Overigens bedoel ik hiermee niet dat je 's avonds laat nog vette troep moet gaan eten. Langzame eiwitten voor t slapen gaan lijkt mij nog steeds een goed iets.

Bottomline is IMO dat je niet eet "omdat je moet eten" maar dat je eet met een bepaald doel. Begrijp waarom je wat eet. Voorbeelden:
Ik ga straks trainen dus zorg ik dat ik voldoende koolhydraten eet.
Ik heb getrained dus zorg ik voor genoeg eiwitten voor mijn herstel direct na de training.
Ik breek mijn spieren af in de sportschool dus zorg ik er voor dat ik genoeg eiwit en meer calorieen dan mijn onderhoud binnenkrijg in de periode daarna om hier van te herstellen en zwaarder te worden.

Dat is volgens mij inderdaad ook al weer achterhaald. Laatst zag ik hier nog een aantal posts voorbij komen waarin aangegeven werd dat dat hele "6x per dag eten" net zo veel of weinig uitmaakt als alles in 3 maaltijden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Intermittant Fasting, wat ook op heel andere principes werkt.

Als je regelmatig eet zul je minder last hebben van een hongergevoel en ook minder de neiging hebben om naar (ongezonde) snacks te grijpen. Zolang je hetzelfde binnenkrijgt is het verschil in verbranding minimaal, maar je maakt het jezelf dus wel makkelijker.

Wat wel redelijk bewezen is, is dat gaan slapen met een volle maag niet handig is in verband met de kwaliteit van je slaap. Je lichaam is ten slotte bezig met het verteren van je voedsel en schijnt daardoor dus niet echt tot rust te kunnen komen. Gevolg is een matige kwaliteit in je slaap.

Al met al lijkt het mij belangrijker dat je voldoende eet, en je dus niet blind staart op wanneer je t neemt.

Maar hetzelfde geldt voor slapen op een lege maag. Als je dus in de avond traint dan is het dus wel aan te raden nog wat binnen te krijgen.

Maar hetzelfde geldt voor slapen op een lege maag. Als je dus in de avond traint dan is het dus wel aan te raden nog wat binnen te krijgen.

Ja klopt maar er is ook nog iets als gouden middenweg. Trium heeft het over "niet een volle maag", niet over "niks in je maag als je naar bed gaat".

Ja klopt maar er is ook nog iets als gouden middenweg. Trium heeft het over "niet een volle maag", niet over "niks in je maag als je naar bed gaat".

Klopt, maar ik doel ook meer op het feit dat TS dacht dat al het eten na je avondtraining (of na een bepaald tijdstip) slechts was.

Als je regelmatig eet zul je minder last hebben van een hongergevoel en ook minder de neiging hebben om naar (ongezonde) snacks te grijpen. Zolang je hetzelfde binnenkrijgt is het verschil in verbranding minimaal, maar je maakt het jezelf dus wel makkelijker.

Dat is een waarheid als een koe. Zoals je in mn logje kunt zien strijd ik al jaren tegen de neiging om structureel te weinig te eten (met als gevolg dat ik zoals ik het zelf noem 'armoede vet' heb) en een tijdje terug besefte ik ineens weer dat ik middenin een crashdieet zat. Pas toen ik weer normaal ging eten merkte ik hoe makkelijk het ineens was om op dieet te blijven. Hoe meer je jezelf uithongert, hoe zwaarder het wordt om <insert je favo evil food> te laten staan en bij je maaltijdplan te blijven. Frequenter eten is hier een belangrijk onderdeel van. Maar dat is dus vooral mentaal en heeft m.i. weinig te maken met de pure fysieke bijwerkingen.

Indeed.

Overigens hoor ik ook nog steeds wisselende verhalen over wanneer je nou geacht wordt koolhydraten te nemen. McMetronome neemt het voor zn training, anderen hebben het over na de training. Zelf heb ik straks Krav Maga (om 19.15 uur) en ik heb rond 16.30 uur 2 biefstukken, 2 eitjes, wat champignons en 225 gr. sperzieboontjes naar binnen getikt. Minimale koolhydraten dus. Vlak voor de training neem ik No-Xplode voor de energie, maar meer wil ik niet in mn pens hebben voor die training.

Ik vraag me af waar ik nou wijs aan zou doen.

Ik merk dat ik lekker train op een bepaald aantal carbs 45 min tot een uurtje van te voren. Maar ik eet snel te veel carbs als ik aan de pasta oid ga en met een volle pens squatten is geen pretje. Door trial en error en te monitoren wat je eigenlijk doet kan je redelijk eenvoudig bepalen op hoeveel koolhydraten je lekker trained en hoe lang van te voren etc.

Hehehe met een volle pens KM = kotsen. Gegarandeerd :D

• Topic Starter Topic Starter
klopt het dat je maar 3x per dag eet? of zit ik weer met mn neus te lezen (komt vaak voor)

Klopt, ik eet idd 3x op een dag. In januari ga ik beginnen met 6x op een dag kleine porties in de ekv verhouding.

Je eet erg weinig en valt nog niet af. Je lichaam gaat dus erg spaarzaam om met energie (misschien een lage stofwisseling door vroeger gedieet te hebben?) ofwel ben je erg gevoelig voor koolhydraten. Ik zou proberen om nog lager te gaan in koolhydraten en vetten te verhogen.

Heb weleens gedieet maar dat moet je niet als extreem dieten opvatten. Zal kijken of ik nog lager in KH kan gaan.. Maar waarom wel dat opvullen met vetten?!

@McMetronome heb een ipod dus download die app wel, thanks!:)

Oja, weet idd betrekkelijk weinig over bb en voeding etc. Ben ook een beginneling wat dit betreft! Hoop nog heel veel te kunnen leren via deze forum en artikelen en jullie post offc

Ik train meestal een uur of 5 anders rond 7.

Ik had overigens gelezen in de voeding stickys dat na trainen eten niet erg was ivm spierherstel door eiwitten..

Nee na t trainen heb je juist eiwitten nodig. Heb je al eens je onderhoudscalorieen uitgerekend? Dat is een mooi vertrekpunt. Daar dan 10-20% onder zitten en dan 50% carbs 30% eiwit en 20% vet is een mooie richtlijn. Kijk hoe je daar op reageert en adjust on the go!

Heb weleens gedieet maar dat moet je niet als extreem dieten opvatten. Zal kijken of ik nog lager in KH kan gaan.. Maar waarom wel dat opvullen met vetten?!

Je kan best je calorieën niet te laag laten gaan. Zo blijft je metabolisme hoger en kan je later nog een beetje in cal verlagen als je op een plateau komt. Ook is het zo makkelijker vol te houden, het is niet de bedoeling dat je honger lijdt.

• Topic Starter Topic Starter
Je kan best je calorieën niet te laag laten gaan. Zo blijft je metabolisme hoger en kan je later nog een beetje in cal verlagen als je op een plateau komt. Ook is het zo makkelijker vol te houden, het is niet de bedoeling dat je honger lijdt.

Nee dat zeker niet idd.. Maar was wel van plan om te gaan cutten..

Energiebehoefte uitgerekend: 1457,728
Dus daarvan 20% onderzitten. Komt erop neer: 1166,1824.
Klinkt weinig o0'. Hebben jullie trouwens een goede site waar alle voedingsverhouding staan (ekv-verhoudingen) kon ze niet vinden in de stickies...

Dat is waarschijnlijk je bmr zonder activiteitsfactor. Afhankelijk van hoe vaak je trained en hoe fysiek je bezig bent in het dagelijks leven moet je dat nog vermenigvuldigen met 1,2-2.

Terug
Naar boven