MuscleMeat

Chronisch weinig eetlust

Kan beide lijkt me?
Ik heb deze meal normaal gesproken als "lunch" maar ik ben op dat moment wel thuis dus ik prep deze meal niet nee.
Maar je kan deze meal prima preppen overigens, zou alleen de burger wel los van de broodjes meenemen en pas als je gaat eten de burger op het broodje doen.

• Topic Starter Topic Starter
@Starx6673 Om toch even terug te komen op je vertical diet. Hoe lang doe je dit nu en wat merk je eraan?

Ik weet niet of je dat al doet maar ik eet gewoon alleen dingen die ik lekker vind. Met behulp van macros tracken zorg ik ervoor dat ik het juiste binnenkrijg maar dat ik wel elke dag varieèr in wat ik eet dus mijn eetlust komt voort uit dat ik dingen eet die ik chill vind

@Starx6673 Om toch even terug te komen op je vertical diet. Hoe lang doe je dit nu en wat merk je eraan?
Ik heb het een maand of 3 gedaan en ik merkte dat ik veel kon eten zonder snel vol te raken. Bovendien laat je veel minder scheten als je de FODMAP lijst redelijk aanhoudt.

Wat is er mis met mayo? Gewoon onverzadigde vetten. Kun je prima bij je aardappelen of op je burger gooien. Ik zie niet in hoezo dat ongezond zou zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Ik weet niet of je dat al doet maar ik eet gewoon alleen dingen die ik lekker vind. Met behulp van macros tracken zorg ik ervoor dat ik het juiste binnenkrijg maar dat ik wel elke dag varieèr in wat ik eet dus mijn eetlust komt voort uit dat ik dingen eet die ik chill vind

Dat is altijd een goede tip.

Ik heb het een maand of 3 gedaan en ik merkte dat ik veel kon eten zonder snel vol te raken. Bovendien laat je veel minder scheten als je de FODMAP lijst redelijk aanhoudt.

En hoe zag een dag eruit qua voeding? Is dit écht elke maaltijd rijst en gehakt? Zoals je vaak hoort.

Wat is er mis met mayo? Gewoon onverzadigde vetten. Kun je prima bij je aardappelen of op je burger gooien. Ik zie niet in hoezo dat ongezond zou zijn.

Goed punt, mijn perceptie van 'slecht voedsel' klopt misschien niet.

Al met al is de conclusie dat een high fat dieet het meest geschikt is voor mensen met weinig eetlust. Dan wel de onverzadigde- en transvetten zo veel als mogelijk vermijden.

Wat transvetten betreft heb je gelijk, verzadigd vet (met mate) kan echt geen kwaad.

En hoe zag een dag eruit qua voeding? Is dit écht elke maaltijd rijst en gehakt? Zoals je vaak hoort.
Ik houd in dit geval altijd de 80/20 regel aan. Ja, ik at vrij veel gehakt en rijst, meestal met kip- of runderbouillon en met spinazie of andijvie. Maar ik at ook regelmatig zoete aardappelen, wraps, biefstuk, vis, wortelen, sinaasappels, banaan en veel andere dingen. En ik ging ook minimaal 1 keer per week uit eten, waarbij ik er niet op lette. Dus ja: het bestaat uit veel gehakt en rijst en nee: je moet het absoluut niet al je maaltijden uit laten bestaan. Het dieet is bedoeld om gemakkelijk KCals binnen te krijgen, maar je moet wel zorgen dat er genoeg variatie is om het gezond en leuk te houden.

Schoon bulken is heel leuk ... maar je moet ook kijken naar de lange termijn .. er gaan dagen komen waar je gewoon trek gaat krijgen aan een "vies" patatje of een pizza of wat dan ook .. niks mis mee .. maar wees niet te afhankelijk van een vast schema tenzij je echt richting de 8 of 6 procent wilt gaan of het podium .. hou het leuk dat werkt het beste naar mijn ervaring.. en als je een keer een dag 1000 calorieën of meer boven je behoefte zit vergaat de wereld niet van..want dat compenseer je toch weer de volgende dagen ( vocht )

Schoon bulken is heel leuk ... maar je moet ook kijken naar de lange termijn .. er gaan dagen komen waar je gewoon trek gaat krijgen aan een "vies" patatje of een pizza of wat dan ook .. niks mis mee .. maar wees niet te afhankelijk van een vast schema tenzij je echt richting de 8 of 6 procent wilt gaan of het podium .. hou het leuk dat werkt het beste naar mijn ervaring.. en als je een keer een dag 1000 calorieën of meer boven je behoefte zit vergaat de wereld niet van..want dat compenseer je toch weer de volgende dagen ( vocht )

jij snapt het

En daarbij... wat is er ongezond aan?
Neem een keer ovenfriet... is niet eens "ongezond".. zit iets wat vet in en verder? Een goede mayo erbij is ook gewoon olie en ei. Goede vetten en niets mis mee. Veel mensen hebben het idee dat friet alleen maar slecht is. Dat hoeft helemaal niet. Je eet het ook niet elke dag.
Velen eten aardappelen met jus.. dat zal dit echt niet ontlopen in je kcal. ;) en wat is nu ongezonder?

Pizza... ook niet eens een slechte. Als je zelf een pizza maakt kan je er nog opgooien wat je wil ook. Tomatensaus, groente, naar keuze vlees of vis en dat kan je zo vet of "ongezond" maken als je zelf wil. Ken genoeg mensen di een pizza boden beleggen met wat tomatensaus, groenten, tonijn, olijven, ansjovis (als je niet bang bent voor zout) en als je kaas niet wil denk dan aan huttenkase of een mozzarella oid. Het zijn gewoon rijkere maaltijden maar eigenlijk is het gewoon brood met beleg....

Je kan in principe alles wel ongezond vinden.. een paar kilo appels op een dag is ook ongezond.. maar 1 per dag prima.
Een stuk pure chocolade per dag kan ook prima. Als je maar niet elke dag een reep wegeet... het is net wat je eet en in welke mate dat iets "ongezond" zou kunnen zijn.

Sausen bij je rijst zijn ook niet perse ongezond. satehsaus.. heb je meteen de goede vetten van de pinda's. Doe eens een lepel pesto door je pasta.
Het zijn dingen die je eten mogelijk smakelijker kunnen maken waardoor je mogelijk ook wat meer kan eten. bijkomend voordeel is wat calorieen meer.

Een simpel ideetje.. doe je rijst groente en vlees door elkaar heen roerbakken. Gooi het geheel in een ovenschaaltje en kluts 1 a 2 eieren en giet dit eroverheen. Even 15 minuten in de oven of onder de gril. Zalig en niet eens "moeilijker/meer" om te eten.

Een lepel cacao of wat zonnebloempittten/noten oid door je kwark.

Denk simpel.. kleine idngen die allemaal prima in een clean bulk passen en het eten smakelijker en dus makkelijker maken. :)

succes!

Neem een keer ovenfriet... is niet eens "ongezond".. zit iets wat vet in en verder? Een goede mayo erbij is ook gewoon olie en ei. Goede vetten en niets mis mee. Veel mensen hebben het idee dat friet alleen maar slecht is. Dat hoeft helemaal niet. Je eet het ook niet elke dag.
Velen eten aardappelen met jus.. dat zal dit echt niet ontlopen in je kcal. ;) en wat is nu ongezonder?

Pizza... ook niet eens een slechte. Als je zelf een pizza maakt kan je er nog opgooien wat je wil ook. Tomatensaus, groente, naar keuze vlees of vis en dat kan je zo vet of "ongezond" maken als je zelf wil. Ken genoeg mensen di een pizza boden beleggen met wat tomatensaus, groenten, tonijn, olijven, ansjovis (als je niet bang bent voor zout) en als je kaas niet wil denk dan aan huttenkase of een mozzarella oid. Het zijn gewoon rijkere maaltijden maar eigenlijk is het gewoon brood met beleg....

Je kan in principe alles wel ongezond vinden.. een paar kilo appels op een dag is ook ongezond.. maar 1 per dag prima.
Een stuk pure chocolade per dag kan ook prima. Als je maar niet elke dag een reep wegeet... het is net wat je eet en in welke mate dat iets "ongezond" zou kunnen zijn.

Sausen bij je rijst zijn ook niet perse ongezond. satehsaus.. heb je meteen de goede vetten van de pinda's. Doe eens een lepel pesto door je pasta.
Het zijn dingen die je eten mogelijk smakelijker kunnen maken waardoor je mogelijk ook wat meer kan eten. bijkomend voordeel is wat calorieen meer.

Een simpel ideetje.. doe je rijst groente en vlees door elkaar heen roerbakken. Gooi het geheel in een ovenschaaltje en kluts 1 a 2 eieren en giet dit eroverheen. Even 15 minuten in de oven of onder de gril. Zalig en niet eens "moeilijker/meer" om te eten.

Denk simpel.. kleine idngen die allemaal prima in een clean bulk passen en het eten smakelijker en dus makkelijker maken. :)

succes!

Helemaal mee eens. Alles wordt tegenwoordig maar als ongezond bestempeld.

Constant volvreten tot je echt niet meer kan of bijna misselijk bent, je zult daardoor telkens meer kunnen eten

Buiten de sport word de term "ongezond" ook meer gebruikt voor calorierijk voedsel. Wat voor de sporters erg verwarrend en irritant is :mad::mad::mad:.

succes!
Je moet wel goed lezen dat ik vies tussen aanhalingstekens zet .. en dat mijn verhaal overeen komt met jou lange verhaal.

Proppen!!

Zag dit topic enkele dagen geleden en wilde toen al reageren, maar kwam er niet en toe. Maar bij deze alsnog.

Ik lees met name dat jij een bepaald beeld hebt bij wat 'gezonde' en 'ongezonde' voeding is. Meestal is het echter niet zo zwart wit. Je focust erg veel op het vermijden van dingen die je 'ongezond' vindt, terwijl gezond of ongezond vaak ook van de context afhangt.

Bij de inname van vet gaat het om het totaal qua vetzuren en of hier een balans in zit.

In het totaalplaatje van iemand die bijvoorbeeld weinig groenten en fruit, geen noten of vette vis, weinig onverzadigd vet en veel snel verteerbare koolhydraten en suikers eet. Zal het toevoegen van flink wat verzadigde vetten niet goed zijn. Niet perse omdat verzadigde vetten 'slecht' zijn. Maar omdat er al voldoende verzadigde vetten in het eetpatroon zitten en er andere tekortkomingen in het dieet aanwezig zijn. (Te weinig vezels, te weinig onverzadigde vetten, omega 3 vetten, etc). En de kcal kunnen beter benut worden om deze tekortkomingen op te vullen.

Tips:
Probeer keuzes te maken met iets meer vet. Een bordje kip, rijst en groenten is vaak 500-600 kcal. Een bordje pasta of rijst met groenten, gehakt en wat kaas is eerder 800-1000 kcal. Terwijl de een niet beter verzadigd dan de ander. probeer dit recept maar eens: https://forum.bodybuilding.nl/topics/lekker-gainen-ragu-alle-bolognese.415397/

Ook vis zoals makreel of zalm kunnen helpen met het toevoegen van kcal. 4 snee volkorenbrood met 160g makreel is al 700 kcal. Glas melk en banaan erbij en je zit aan de 1000 kcal. Je kunt ook noten eten bij de kwark voor het slapen. Bij het avondeten kun je als voorafje wat brood met een lekkere olijfolie eten (3-4 stukjes brood en wat olie tikt toch weer enkele 100 kcal erbij). Bij die snack na je ontbijt kun je ook nog wel 250g griekse 10% yoghurt erbij pakken (300 kcal extra).

Daarnaast:
Hoe meer gevarieerd mensen eten, hoe meer eetlust ze hebben. Elke dag twee bakken kwark gaat sowieso tegenstaan op verloop van tijd.

Vloeibare calorieën zijn je vriend. 1 liter chocomel is 800 calorieën, oftewel maar vier glazen. Halve pak vla 500 calorieën, kan je nog suiker of honing bij doen voor extra kcal.

Daarnaast kan je kijken hoe wedstrijd eters zich voorbereiden voor een wedstrijd. Die doen allerlei maagoprekkingstechnieken zoals veel water drinken en hun maag oprekken door het eten van grote volumes “sla soep”.

Je kan ook zoet en hartig afwisselen, zoet (vla, watermeloen etc) eten totdat je vol zit en dan overgaan tot hartig (chips, nootjes). Zo kan je blijven eten totdat je 300 kilo weegt.

Of dit allemaal gezond is, is een ander verhaal. Ik heb dit probleem eigenlijk nooit gehad, ik kan makkelijk 1200 gram steak eten in een sessie met aardappelen en een toetje achteraf. Ergens zou ik liever jouw probleem willen hebben dat ik niet teveel kan eten, dan de situatie waar ik nu in zit waar ik moeite moet doen om te cutten

Vloeibare calorieën zijn je vriend. 1 liter chocomel is 800 calorieën, oftewel maar vier glazen. Halve pak vla 500 calorieën, kan je nog suiker of honing bij doen voor extra kcal.

Daarnaast kan je kijken hoe wedstrijd eters zich voorbereiden voor een wedstrijd. Die doen allerlei maagoprekkingstechnieken zoals veel water drinken en hun maag oprekken door het eten van grote volumes “sla soep”.

Je kan ook zoet en hartig afwisselen, zoet (vla, watermeloen etc) eten totdat je vol zit en dan overgaan tot hartig (chips, nootjes). Zo kan je blijven eten totdat je 300 kilo weegt.

Of dit allemaal gezond is, is een ander verhaal. Ik heb dit probleem eigenlijk nooit gehad, ik kan makkelijk 1200 gram steak eten in een sessie met aardappelen en een toetje achteraf. Ergens zou ik liever jouw probleem willen hebben dat ik niet teveel kan eten, dan de situatie waar ik nu in zit waar ik moeite moet doen om te cutten

Helemaal mee eens.

Cutten is daarom ook een hel.

Terug
Naar boven