AndroidHealthClinic

conditie opbouwen

Batigol

Cool Novice
Waardering
0
Eeey,,

ik had een vraag over mijn conditie. Het is niet slecht maar ook niet goed. Dus wilden ik vragen hoe ik een goede conditie kon krijgen? Ik hoorde dat dat met intervallen moet? (kan iemand hier een voorbeeld van geven wat je daarmee bedoelt) en kan dat ook op de loopband in de fitnessschool?

MvG,
Batigol

Interval is de beste manier om je conditie op te bouwen, maar elke medaille heeft zijn keerzijde.

Ik ga het heel kort en simpel uitleggen:
Bij interval wordt je hart groter. Dit is geen probleem zolang je blijft trainen.
De problemen doen zich voor als je stop. Als je rustig afbouwd is er geen enkel probleem en zal je geen hinder ondervinden op de lange termijn. Het gevaar is er wanneer je plotseling stop met interval. Het hart wordt weer kleiner, maar ons hartzakje wordt dit niet. En daar zit het gevaar hem.

Het beste is om interval te combineren met lange en korte afstand.
bv.
Maandag: 5km lopen
Dinsdag: 3km interval lopen
Woensdag 20 km fietsen
Donderdag: rust
Vrijdag: 3 km interval
Zaterdag: 5 km lopen
Zondag rust
**dit is een voorbeeld en ter plaatse uitgevonden om te illusteren.

Wat je ook kan doen is interval inlassen in een lange afstand.
vb.
- 3km lopen rustig tempo, 1 km interval, 3 km lopen rustig tempo
- 1 km lopen rustig tempo, 1 km interval, 1 km rustig tempo, 1 km interval, enz.

De bedoeling is dat je niet teveel interval doet. Als je je conditie wil opbouwen moet je geduld hebben en is lange afstand gecombineerd met kort en snel en interval ideaal.

ps: je lichaam wordt interval snel gewoon.

Dat er ruimte (speling) komt tussen de twee..

Het is denk ik ook wel goed om af en toe in plaats van hardlopen ook andere dingen te doen. Zo'n typische 'bokstraining' is ook heel goed voor je. Bokszak slaan, touwtje springen, etc. Eigenlijk alles wat je moe maakt :D

Hoe 'slecht' is je conditie? Heb je al interval gedaan en kon je het aan?

Interval is de beste manier om je conditie op te bouwen, maar elke medaille heeft zijn keerzijde.

Ik ga het heel kort en simpel uitleggen:
Bij interval wordt je hart groter. Dit is geen probleem zolang je blijft trainen.
De problemen doen zich voor als je stop. Als je rustig afbouwd is er geen enkel probleem en zal je geen hinder ondervinden op de lange termijn. Het gevaar is er wanneer je plotseling stop met interval. Het hart wordt weer kleiner, maar ons hartzakje wordt dit niet. En daar zit het gevaar hem.

ps: je lichaam wordt interval snel gewoon.

Ik vraag me af of je hart echt groter word. Lijkt mij net als je longen dat het niet opeens kan gaan groeien. Denk dat het een fabel is. :eek2:

• Topic Starter Topic Starter
Mijn conditie is niet drama 3km lopen hou ik goed vol..

Ik vraag me af of je hart echt groter word. Lijkt mij net als je longen dat het niet opeens kan gaan groeien. Denk dat het een fabel is. :eek2:

Je hart is een spier en kan dus wel degelijk groeien, zowel het volume als de wanddikte. Op die manier kan een vergroot sporthart meer bloed verplaatsen in een enkele pompbeweging. Daarom hebben atleten zo'n lage hartslag in rust.

Terug
Naar boven