Fitness Seller

Crashen met chrash strongman uitprobeersels

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.501
Chille tuin man! Toen ik voor strongman trainde, liep ik zelden met zware gewichten, veel te veel belasting voor je cns. Of lange afstanden (voor grip en traps) of snelle runs met weinig rust (conditioning/snelheid) zijn de way to go! Op wsm (spoiler alert, sorry) zag je weer heel duidelijk dat grip niet alles is voor farmers walk. Mark Felix (de man met misschien wel de beste grip van de wereld) werd "maar" 3e in zijn groep op de farmers op afstand. Als je hobbelig loopt is je grip slechter, als je langzamer loopt moet je ze langer vast houden en onder vermoeidheid doe je helemaal rare dingen. Dus ook om "beter te worden in farmers" hoef je echt niet zwaar te gaan. Als je aimed op een "lichte wedstrijd" om te beginnen in de toekomst, gok ik dat (als ze erin zitten) farmers tussen de 80 en 100kg per hand gaan zijn. Om daarvoor te trainen, hoef je echt niet zwaarder dan 50-70kg te gaan in training, zeker niet als de wedstrijd nog niet eens in de planning staat. Ik trainde bijna altijd 50-80kg en heb het altijd prima gedaan op grip events tot en met zelfs 125kg per hand op wedstrijden/150kg per hand op training :)
100per hand lukt nog wel redelijk, lange afstanden op gras zijn dan vervelend, met lichter op gras kan ik veel langere afstanden afleggen zonder al te veel scherpe bochten enz. Traint veel fijner, al is af en toe zwaar gaan toch leuk, maar durf ik niet goed op gras. Als er een wedstrijd in zou zitten zou het idd een lichte wedstrijd zijn. Beginner. De echte strongman zijn minimaal dubbel zo sterk en dat zie ik niet snel gebeuren :p. Hoef ook niet persee te winnen ofzo, ik wil gewoon wat plezier hebben en anderen leren kennen.

Ik vind dat je jezelf onderschat. Je bent best wel sterk! Je zit niet ver af van waar ik zat toen ik beginnerswedstrijden won. Jou ding wordt techniek werk en atletisch vermogen. Als je een echte beginnerswedstrijd doet, heb je probably de sterkste bench daar, één van de sterkste squat/deadlifts en een prima overhead. Je gaat alleen voorbij gerend worden door fitte 20ers met highland games ervaring of whatever. Daarom is het goed dat je (lichte) farmers, lichte tireflip etc. veel traint.

• #2.503
Ik vind dat je jezelf onderschat. Je bent best wel sterk! Je zit niet ver af van waar ik zat toen ik beginnerswedstrijden won. Jou ding wordt techniek werk en atletisch vermogen. Als je een echte beginnerswedstrijd doet, heb je probably de sterkste bench daar, één van de sterkste squat/deadlifts en een prima overhead. Je gaat alleen voorbij gerend worden door fitte 20ers met highland games ervaring of whatever. Daarom is het goed dat je (lichte) farmers, lichte tireflip etc. veel traint.
Ochja, het is het totaalpakket. Ik ben echt eens benieuwd hoe het zou zijn, als ik eens 1keertje kan meedoen dan weet ik meteen waar ik echt mijn focus moet gaan leggen. Ik hen er best wel zin. Ondanks dat ik weet dat ik ingemaakt ga worden door kerels die mss 10kg lichter zijn :)

10kg lichter niet per sé, want jij bent al best licht, maar wel veel minder spiermassa. Wat ik je aanraad is om, als er dalijk weer wedstrijden zijn, eerst 2/3 wedstrijden "semi-ongetraind" mee te doen. Dwz, niet specifiek de events trainen, maar gewoon doen wat je altijd doet en kijken waar je staat. Zeker als je niet (of iig niet recent) "officiele" wedstrijden hebt gedaan (in welke sport dan ook), gaan zenuwen toch een ding zijn. Als je dan inprent dat je een X aantal reps met "die log" of een X aantal meters met "die farmers" haalt, kan het weleens vies tegenvallen. Gewoon blanco ingaan en knallen!

Ik vind stones nog altijd de coolste :p deden we vroeger 1x per jaar met woopy en nog een paar. Vond ik altijd leuk. Farmers, stones, yoke. En de dagen erna volledig naar de klote zijn lol

• #2.506
Ik vind stones nog altijd de coolste :p deden we vroeger 1x per jaar met woopy en nog een paar. Vond ik altijd leuk. Farmers, stones, yoke. En de dagen erna volledig naar de klote zijn lol
Stones heb ik nog nooit kunnen doen :( staat hier een leuk zoekertje op dbb voor Stones en ben er al even op aan het azen, maar is het wel slim om Stones te kopen (ons budget is nog 1,5j beperkt vanwege enkel inkomen :) )

Nee, gewoon naar lex komen ;) Wij hebben ze vanaf 60 tot en met 200kg!

Het is serieus best wel te doen. Alex is niet overdreven handig, ik al helemaal niet en we hebben er best een paar zelf gemaakt. De vraag is alleen, of je er erg veel aan hebt. Elke steen is anders en het is best wel een event die veel vraagt van je herstel. Van alle events, denk ik dat stones, mits je de techniek kan, het minst fijn is om vaak te trainen.

Ja ik voelde wel telkens ik stones heb gedaan dat mijn volledige lichaam stuk was.... Dus geen idee of je die vaak kan trainen. Dus denk niet dat stones thuis nodig zijn. Als je iemand kent waar je enkele keren naar toe kan voor een wedstrijd ofzo....

• #2.514
Af en toe een keer zal toch geen kwaad kunnen :) zo 1tje in de tuin, maar welk gewicht dan? 100is te licht lees ik online...

Hier is echt niks fatsoenlijk strongman in de buurt, crosfit wel maar dat is niet helemaal mijn ding... en ik ben redelijk beperkt in dagen en uren, zit al even achter mensen te zoeken die hier in de tuin wat mee willen trainen in de zomer, maar geen animo

10kg lichter niet per sé, want jij bent al best licht, maar wel veel minder spiermassa. Wat ik je aanraad is om, als er dalijk weer wedstrijden zijn, eerst 2/3 wedstrijden "semi-ongetraind" mee te doen. Dwz, niet specifiek de events trainen, maar gewoon doen wat je altijd doet en kijken waar je staat. Zeker als je niet (of iig niet recent) "officiele" wedstrijden hebt gedaan (in welke sport dan ook), gaan zenuwen toch een ding zijn. Als je dan inprent dat je een X aantal reps met "die log" of een X aantal meters met "die farmers" haalt, kan het weleens vies tegenvallen. Gewoon blanco ingaan en knallen!
Maar onderschat je dan het belang van techniek niet? Bij het volgen van Martins Licis valt op dat die gast met superieure techniek soms meer gewicht kan verplaatsen, ook op statische lifts for reps, dan mannen met duidelijk meer massa en kracht. Tijdens een gezamenlijke training vorig jaar in IJsland maakte Hafthor daar al een opmerking over en Martins werd niet veel later met overmacht kampioen op de WSM.

Maar onderschat je dan het belang van techniek niet? Bij het volgen van Martins Licis valt op dat die gast met superieure techniek soms meer gewicht kan verplaatsen, ook op statische lifts for reps, dan mannen met duidelijk meer massa en kracht. Tijdens een gezamenlijke training vorig jaar in IJsland maakte Hafthor daar al een opmerking over en Martins werd niet veel later met overmacht kampioen op de WSM.

Tuurlijk helpt techniek enorm. Maar een goede techniek leer je van iemand, niet alleen in je achtertuin. Daarnaast; stones kan je eigenlijk alleen maar tillen met een bolle rug. goed voor je is het dus nooit. En, niet te vergeten, je onderarmen worden altijd opengeschuurd. Geloof me, ik heb jarenlang veel stones gedaan maar merkte zelf dat, toen ik éénmaal de techniek had, ik ze beter minder trainde.

Waarom zou je ipv een stone niet eerst zelf goedkoop een zware zandzak maken?

• #2.520
@Steks, die heb ik hier al, maar +100kg is al heel moeilijk te maken, en dat til ik redelijk vlot

Terug
Naar boven