XXL Nutrition

CrossFit training, wie heeft het al gedaan?

Hadden we jaren geleden op een sportschool op de universiteit al, parcourstraining.
Wel heel gaaf, maar was nooit zo populair.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ja, wel aardig wat.
Bedoelde trouwens circuittraining, kon even niet op het woord komen ;)

Maar dat deden we dan met losse gewichten in de gymzaal.

Laatst bewerkt:
Is het ook een goede methode om spiermassa te kweken en vet kwijt te raken?

Het algemene crossfit is leuk voor conditie en vetverbranding ja. Sommige workouts daarvan zijn wel echt retarded though. Zoals uneven loaded power cleans voor max reps in een bepaalde tijd, oly lifts als HIIT/cardio gebruiken is al erg genoeg.

De sport-specifieke crossfit stromingen zoals http://www.crossfitfootball.com/ zijn vele malen beter, ook voor kracht/spiermassa.

Laatst bewerkt:
Echt heel veel spiermassa zul je niet zo snel hier mee winnen. Wel vetverbranding, toename conditie en grensverlegende doorzettingsvermogen!

En SLAP tears, achilles rupturen en rhabdo!

Crossfit is prima, zelf actief aan deelgenomen zelfs tot vrij recent maar als je jezelf er wat in verdiept kom je er snel genoeg achter dat de 'science' klink klare onzin is en dat het gebaseerd is op een hoop lucht en goede marketing. Ja het is prima toe te passen maar periodiseer zelf of zoek een no BS affiliate.

CrossFit is belachelijk.

Hier wordt alles goed uitgelegd:
http://www.youtube.com/watch?v=3Z2b2x6C5o0

[Link niet meer beschikbaar]

Paar jongens van mijn club doen CrossFit... niemand van hen is echt "sterk" behalve diegenen die nog eerst/daarna 3x5 doen.

• Topic Starter Topic Starter
En SLAP tears, achilles rupturen en rhabdo!

Crossfit is prima, zelf actief aan deelgenomen zelfs tot vrij recent maar als je jezelf er wat in verdiept kom je er snel genoeg achter dat de 'science' klink klare onzin is en dat het gebaseerd is op een hoop lucht en goede marketing. Ja het is prima toe te passen maar periodiseer zelf of zoek een no BS affiliate.

Alles draait om kundige instructeurs, dus ook bij Cross-fit. Zelfs in gewone sportscholen gebeuren de raarste ongelukken omdat de instructeur geen idee heeft wat hij/zij aan het doen is!
Alle sportactiviteiten vallen of staan met kennis van zaken.;)

Heb in de VS een aantal keer gecrossfit (om 5:30 'smorgens hehe)

Alles draait om kundige instructeurs, dus ook bij Cross-fit. Zelfs in gewone sportscholen gebeuren de raarste ongelukken omdat de instructeur geen idee heeft wat hij/zij aan het doen is!
Alle sportactiviteiten vallen of staan met kennis van zaken.;)

Mee eens al leent crossfit zich er wel heel erg voor om blessure gevoelig te zijn. Daarnaast zul je in een gewone gym maar weinig mensen tegen komen met rhabdomyolysis terwijl met crossfit dit vaker als eens aan de orde is omdat de effectiviteit van een workout beoordeeld word op iemands intensiteit ipv de behaalde progressieve overload zoals het behoord te zijn. De 'als men over moet geven en helemaal stuk zit, de volgende dag maar amper kunt bewegen dan heb je goed gewerkt mentaliteit' is gewoon kansloos!

Kipping pull ups > slap Tears
High rep oly/pl stuff na conditioning > nooit een goed idee
High rep Box jumps na confitioning > achilles rupturen
GHD sit-up/pull ups/box jumps in de 100den reps > Rhabdo

Buiten dat is de evidentie gewoon niet aanwezig! Er zijn vele malen betere manieren om hetzelfde te bereiken zonder crossfit te doen zelfs de top competitors doen vrijwel geen crossfit like workouts omdat ook zij inzien dat het anders beter kan.

Dont get me wrong ik ben niet tegen crossfit ik vind het idee geweldig en zie er ook wel iets goeds in alhoewel de manier waarop het uitgedragen word en toegepast vooral door bijvoorbeeld de main site echt dramatisch is.

Laatst bewerkt:
Lijkt me wel leuk om te doen als conditioning, maar zou er mijn gewoon schema toch niet door vervangen.

Daar lijkt me dus echt geen ene kloot aan.
Net als burpees, circuittraining, en dat soort dingen.

Lijkt mij best een interessante manier van workouts, maar net als alle andere dingen, heeft het ook zo zijn nadelen. Om het daarom volledig af te breken lijkt mij een stap te ver, het ligt er maar net aan wat je doelen zijn en hoe je ingesteldheid is, me dunkt.

Niet te vergeten hoe erg dat forum gemodereerd word! Veel topics waar scepsis in geuit word verdwijnen spontaan en members worden gebannend.
Dat ook, het is gewoon bijna een soort cult gedreven door marketing.

Het is niet voor niks dat Mark Rippetoe er al gauw niks meer mee te maken wilde hebben.

Dat ook, het is gewoon bijna een soort cult gedreven door marketing.

Het is niet voor niks dat Mark Rippetoe er al gauw niks meer mee te maken wilde hebben.

Idd, sterker nog zijn naam is zelf gebanned op het forum en naar zijn website kan niet gerefereerd worden en het mooie is hij is niet de enige.

http://www.youtube.com/watch?v=tzD9BkXGJ1M

Ik heb de WOD`s zoals ze genoemd worden al een aantal keren gedaan. Het is toch zeer intensief en vraag mij af of deze 'sport' niet zeer blessuregevoelig is?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen?..

Terug
Naar boven