XXL Nutrition

Sticky Cutten: Hoe begin ik?

Ik heb een aantal vragen, ik wil ook gaan beginnen met cutten (nog nooit eerder gedaan)
en ik wil volgens dit schema m'n caloriebehoefte uit gaan rekenen: [Link niet meer beschikbaar]
(1) Is dit een goed schema om je dagelijkse caloriebehoefte uit te rekenen?

Wat ik me daarna afvroeg, als je je gewicht invult, berekent hij je caloriebehoefte, maar naamate je afvalt heb je minder calorieen nodig (lijkt mij), (2) moet je dan ook steeds weer als je een kilo kwijt bent je totale caloriebehoefte opnieuw bereken en dan ook nog eens je voedingsschema aanpassen???

Als derde puntje snap ik een stukje uit de guide niet, namelijk:
"Ja! Een normaal en doorgaans dagelijks tekort aan calorien in een cut ligt ongeveer tussen de 500 en 800 calorien. Als jij met een cardiosessie op de 1000, 1100, of misschien wel 1200 calorien komt, dan is dat heel mooi! Het is een té groot verschil om nog redelijk zeker te kunnen zeggen dat je geen spierweefsel gaat verliezen, dus een mooie oplossing hiervoor is om nóg wat extra te eten! Doe je een sessie van 1200 calorien, dan eet je gewoon 400 calorien extra. Je eet dan zelfs boven je dagelijkse behoefte, en tóch ben je vet aan het verliezen! Is het niet prachtig?"
(3) kan iemand mij dit nog eens duidelijk(er) uitleggen?

En de vierde en laatste vraag :p:

Hoe weet je in godsnaam hoeveel calorieen iets precies bevat?
Ik weet dat Big T een voedingswaarde tabel op dit forum heeft gezet waar nagenoeg alles opstaat wat je maar kunt bedenken, maar als ik een boterham smeer en ik doe er 1 plakje kipfilet op, hoe kom ik dan aan het precieze aantal calorieen wat ik dan binnenkrijg? (dan heb ik het dus over een volkoren boterham, boter en kipfilet)

BVD!!

vraag 2: ja
vraag 3: als je teveel cals verbrandt, of teveel onder je dagelijkse behoefte gaat, dan gaat je lichaam naast vet ook spieren aanspreken om dat goed te maken... daarom dus dat je tussen die 2 waardes moet zitten.
vraag 4: op alles wat je koopt staat per honderd gram op hoeveel erin zit, van eiwitten, tot callorieën... zo kan je dat berekenen. en volkorenbrood staat ook in die lijst van Big T

succes

ja, maar als jij één plakje kipfilet op je boterham doet, dan is dat geen 100 gram kipfilet, hoeveel zit er dan in?

Goed artikel :)

ja, maar als jij één plakje kipfilet op je boterham doet, dan is dat geen 100 gram kipfilet, hoeveel zit er dan in?

je weet de inhoud van je pakje kipfilet. neem nu 300 gram. hoeveel plakken zitten erin. zo weet je hoeveel dat 1 plakje weegt.
en anders, zoals ze tegen mij al zeiden, kan je een keukenweegschaal kopen

Berekenen??? Is toch niet zo moeilijk. Als 1 plakje bijv. 10 gram weegt, dan moet je dus 1/10 nemen van de voedingswaarde.

Dus bijv. 100 gram kipfilet = Calo: 300, KH: 2, E: 20, V: 4
Elk x 0,1. Dus dan word het:
Calo= 30, KH= 0,2, E = 2, V = 0,4

ja, ik vroeg me gewoon af of je dat zomaar zo makkelijk kon delen door elkaar, en dat het dan nog wel klopte, maar dat kan blijkbaar dus wel....bedankt!

en wat vraag 2 betreft, moet dat dus echt zo?

als je van 90 naar 89 gaat moet je in principe alles weer opnieuw gaan bereken?
of kan het ook gewoon als je eenmaal op de 85 komt opnieuw bereken?

ja, ik vroeg me gewoon af of je dat zomaar zo makkelijk kon delen door elkaar, en dat het dan nog wel klopte, maar dat kan blijkbaar dus wel....bedankt!

en wat vraag 2 betreft, moet dat dus echt zo?

als je van 90 naar 89 gaat moet je in principe alles weer opnieuw gaan bereken?
of kan het ook gewoon als je eenmaal op de 85 komt opnieuw bereken?

mja, volgens mij wel... maar ik ben geen expert... :$

en het is toch logisch dat als je een ander gewicht hebt, je ook een andere calorie behoefte hebt... nu zal dat wel niet heel veel schelen op 1 kg, maar je lijkt me een hele precieze kerel, dus doe het dan maar wel :p

Ja, als je iets doet moet je het goed doen he :cool:
maar in ieder geval bedankt voor je hulp!

Ga binnekort maar eens eerst me calorie-behoefte uitreken,
en dan eens beginnen met het voedingsschema opstellen, maar ik vrees dus dat ik daar weken mee bezig ben, one final question:
moet je dat voedingsschema voor 7 dagen maken (dus 7 verschillende)? of eet iedereen die cut iedere dag hetzelfde?
Of moet je het opsplitsen in 'trainingsdagen' en 'niet-trainingsdagen'?

Ja, als je iets doet moet je het goed doen he :cool:
maar in ieder geval bedankt voor je hulp!

Ga binnekort maar eens eerst me calorie-behoefte uitreken,
en dan eens beginnen met het voedingsschema opstellen, maar ik vrees dus dat ik daar weken mee bezig ben, one final question:
moet je dat voedingsschema voor 7 dagen maken (dus 7 verschillende)? of eet iedereen die cut iedere dag hetzelfde?
Of moet je het opsplitsen in 'trainingsdagen' en 'niet-trainingsdagen'?

als je elke dag hetzelfde eet kan je het na 2 weken niet meer zien of rieken!
er is trouwens keuze genoeg qua alternatieven ;) bestudeer maar eens de voedinglijst
en je zegt het zelf, er is idd een verschil tussen training en niet trainingsdagen ;)

Maar ik zie vaak genoeg dat er gezegd wordt:
"laat je voedingsschema eens zien!"

en dan word er een voedingsschema voor één dag gepost...
Is het gewoon de bedoeling dat je in plaats van dat dagelijkse kipfiletje iets zoekt met ongeveer dezelfde waardes, en dat dan als variant eet?

Maar ik zie vaak genoeg dat er gezegd wordt:
"laat je voedingsschema eens zien!"

en dan word er een voedingsschema voor één dag gepost...
Is het gewoon de bedoeling dat je in plaats van dat dagelijkse kipfiletje iets zoekt met ongeveer dezelfde waardes, en dat dan als variant eet?
het ligt dr aan. Als je je maaltijden niet zat wordt, dan kan je heel goed dat voedingsschema aanhouden, maar raak je snel uitgekeken op je maaltijde, en heb je zo iets van 'oh nee niet weer' dan moet je zeker meerdere schema's maken.

Ik hou het goed uit op een beetje één en dezelfde schema. Het is gewoon persoonlijk.

oke, bedankt man! ;)

Ikzelf hou ook altijd hetzelfde schema aan. Er zit wel een klein verschil in trainingsdagen en niet-trainingsdagen. Trainingsdagen ongeveer 250 kcal meer.

Wei-eiwitshake met beetje dextro
Brinta

Tonijn
Cashewnoten (goede vetten)

Brood
Kalkoenfilet

Brood gekookt ei 2 a 3 (alleen het witte)

Brood met alternatief (deze maaltijd is het enige wat ik vaak rouleer)

Avondeten (aardappels, groente, vlees of een maaltijd rijst+groenten

Kwark met vla

Caseine shake

Genoeg variatie voor mij en het verveelt mij echt totaal niet

Heb zelf in korte tijd ongeveer 4% vet verloren (ben ook hoog begonnen moet ik erbij zeggen) zonder spiermassa verlies.

Wat ik uit eigen ervaring meemaak (kan persoonlijk zijn) is dat ikzelf beter wat meer kan eten en dit dan goedmaak door meer te cardio-en. Dit werkt beter dan minder eten en minder cardio

Dus op trainingsdagen 205 calorieen meer innemen vóór de training dan op niet-trainingsdagen?

en ik neem ook nog geen eiwitshake, is dit wel aan te raden of zijn er alternatieven? ik weet wat het doet enzo, maar m'n ouders hebben er een compleet verkeerd beeld van en hebben liever niet dat ik dat doe...

en dat vroeg ik laatst ook al ergens op dit forum, waarom het eigeel niet eten (of is dat alleen in de cut?)

Kun je mij misschien jou voedingsschema eens laten zien als voorbeeld shophorst?

in het eigeel zit ongeveer net zo eiwit als ik het witte gedeelte. nadeel is echter dat er in het eigeel meer vet zit en dit is 0% het geval bij het witte gedeelte

smorgens zou ik iig wel snelle eiwitten nemen met brinta en voor het slapen gaan neem ik zelf protein 80 (langzame eiwitten) maar magere kwark is ook prima (zit wat meer koolhydraat in)

in het eigeel zit ongeveer net zo eiwit als ik het witte gedeelte. nadeel is echter dat er in het eigeel meer vet zit en dit is 0% het geval bij het witte gedeelte

smorgens zou ik iig wel snelle eiwitten nemen met brinta en voor het slapen gaan neem ik zelf protein 80 (langzame eiwitten) maar magere kwark is ook prima (zit wat meer koolhydraat in)
Ligt eraan hoe je je dieet hebt samengesteld. De vetten heb je opzich nodig.

Ligt eraan hoe je je dieet hebt samengesteld. De vetten heb je opzich nodig.

Dat klopt, ben ik het mee eens. Het eigeel is onverzadigd vet dus heeft het lichaam nodig maar ik zou er niet teveel van nemen. Zonder vet maakt je lichaam minder testoteron aan wat dus leidt tot minder spiergroei. Maar tijdens de cut zal er toch geen spiergroei plaatsvinden.

cutten, maar...

Hallo, ik wil altijd een keer uitrekenen hoeveel gram eiwit, koolhydraten, calorien en vet opeet op een dag..maar het probleem is dat ik niet precies weet hoeveel er van in zit..kunnen jullie niet even een statestiekje typen waar wat in zit? ik kon het op het forum niet vinden en op internet ook niet precies dus ik vraag het hier even..en ik werk in de bouw dus ik kan niet even snel iets eten tussendoor..alleen in de pauzes(2)

en weten jullie nog n paar andere dingen dan kip kaas en rosbeef voor op brood waar veel eiwit in zit..? ik eet zeg maar niet zo gevarieerd

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven