XXL Nutrition

Sticky Cutten: Hoe begin ik?

Als je gaat cutten, moet je niet meer eten dan je nodig hebt. Doe je dat wel, dan ben je niet aan het cutten. Je zou eerder wat lager in je vet kunnen gaan zitten, maar niet in je carbs en eiwitten....

Super post. Ontzettend handig, dank daar voor!

Ik heb vrij fanatiek getraind in het verleden maar de laatste jaren eigenlijk totaal niet en ik zou het graag weer op willen pakken.

Wat kan ik het beste doen? Ik ben 22, 1.76 en ongeveer 80kg... ik heb nergens echt veel vet, maar heb wel een buikje :D Spiermassa heb ik amper. Is het nu slim om eerst met dit cut principe te beginnen zodat ik eerst m'n buik/vet % naar een redelijk niveau breng? Dus 3x per week trainen en zoveel mogelijk hardlopen en precies m'n behoefte eten? Tips zijn welkom. Ik ben ecto btw, 'vroeger' at ik 4k cal op een dag en kwam amper aan, dus vraag me niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen om een buikje te kweken :D.... sinds kort alleen wonen heeft er misschien wat mee te maken :D

heb nog 2 vragen:

- ik heb altijd gelezen dat voor spiermassa te kweken je boven je onderhoud moet eten. Waarom doen mensen dan krachttraining in de cut? Zal je lichaam dan zelfs niet je spiermassa gebruiken om aan genoeg bronnen te geraken omdat je te weinig eet?
Of eet je dan op trainingsdagen (KT + cardio) boven je onderhoud en andere dagen eronder?

- ochtendcardio voor ontbijt schijnt heel efficiënt te zijn voor vetverbranding. De meeste mensen combineren in de cut echter KT en erna cardio. KT kun je toch niet doen op een lege maag?

heb nog 2 vragen:

- ik heb altijd gelezen dat voor spiermassa te kweken je boven je onderhoud moet eten. Waarom doen mensen dan krachttraining in de cut? Zal je lichaam dan zelfs niet je spiermassa gebruiken om aan genoeg bronnen te geraken omdat je te weinig eet?
Of eet je dan op trainingsdagen (KT + cardio) boven je onderhoud en andere dagen eronder?

- ochtendcardio voor ontbijt schijnt heel efficiënt te zijn voor vetverbranding. De meeste mensen combineren in de cut echter KT en erna cardio. KT kun je toch niet doen op een lege maag?

Om er voor te zorgen dat je lichaam geen spieren gaat verbranden, blijf je júist KT doen, op een hoge intensiteit, eventueel wat lager volume.
KT op een lege maag kan ik je niet aanraden, gewoon zorgen dat je wat kh + eiwitten van tevoren inneemt. Cardio ná de KT is prima, bijvoorbeeld HIIT op trainingsdagen.

Om er voor te zorgen dat je lichaam geen spieren gaat verbranden, blijf je júist KT doen, op een hoge intensiteit, eventueel wat lager volume.
KT op een lege maag kan ik je niet aanraden, gewoon zorgen dat je wat kh + eiwitten van tevoren inneemt. Cardio ná de KT is prima, bijvoorbeeld HIIT op trainingsdagen.

Ik snap niet waarom het lichaam spieren zou verbranden als je genoeg gegeten hebt en op goede hartslag cardio doet. Ik heb het boek BFFM gelezen en daar wordt nergens vermeld dat KT een noodzaak is tijdens de cut. Enkel: "gooi KT in de mix en dan is het helemaal goed (voor metabolisme)".
Maar als ik het goed versta is het dus de bedoeling van op hetzelfde gewicht te trainen tijdens de cut (en dus niet te verhogen zoals je normaal in bulk zou doen)?

Tijdens de cut eet je precies voldoende carbs om te kunnen blijven functioneren. Je zorgt daarnaast voor een hogere eiwitinname, om te voorkomen dat je lichaam spierweefsel gaat zien als voedingsbron, in plaats van vet. En je wilt juist vet verbranden...

Voor de ecto van een post eerder: je moet helemaal niet willen om nu te gaan citten. Vanaf het moment dat je dat gaat doen, kom je geen gram spierweefsel meer aan. Ga gewoon goed eten, train met een voor jouw lichaam goede intensiteit. Dan komt de definitie vanzelf en zet je ook gewoon massa aan...

Ik heb een vraagje over het volgende punt: "Bereken eerst nauwkeurig wat je dagelijks nodig hebt aan calorien. Baseer dit op je VVM (Vet Vrije Massa), dus niet op je totale gewicht!" De dagelijkse behoefte aan calorien, hoe kom je daar achter? Is dat te berekenen met de BMR?

Je VVM bereken je door eerst je vetpercentage te meten. Als je 100kg weegt en je hebt een vetpercentage van 10%, dan heb je dus 10kg vet aan je body hangen. 100kg-10kg=90kg VVM.
In de regel kan je gewoon uitgaan van 2500Kcal, als je een gezonde vent bent. Als je daarnaast werkt, zal je iets meer nodig hebben. Die 2500 is gebaseerd op een gemiddelde lengte en een gemiddelde leeftijd en de hele dag op de bank hangen, zeg maar. Als je die 2500 tot je neemt in een goede verhouding, zal je dus niet zwaarder, maar ook niet lichter worden.

Oke, dus ik kan ook wel uitgaan van 2500 kcal? Of moet ik minder nemen, omdat mijn doel is om te cutten? Of krijg je juist een lager vetpercentage door de cardio en krachttraining?

Ik heb een paar vragen aan jullie als experts,

Ik heb het cutting-schema http://forum.dutchbodybuilding.com/...k-berekenen-bmr-vetverlies-voorspellen-34649/
van Big-T gelezen en ook het boek burn the fat. Goed boek. Maar heb toch nog een paar vragen.

Even kort over mijn huidige vorm en conditie. Ik ben en veel te dik mannetje momenteel (115 kg) en 185. Aantal jaren kantoorwerk en Bourgondisch leven laten we maar zeggen. Omdat ik 15 jaar terug een jaar of drie getraind heb en toen 79 a 80 kg woog en misschien 5% vet weet ik hoe het ook kan zijn.

- leeftijd 47
- VVM 74,5 (nu 115 kg - ca 40 kg vet) - wil 5 a 6 % vet over houden (mag ook 10 zijn).
185 cm
- BMR op basis VVM 1692
- BMR op basis 115 kg 2247
- kantoorwerk en verder weinig beweging

Trainen zal niet zo'n probleem zijn qua techniek, weet alles nogwel. En cardio (even niet hardlopen voor de knietjes) is ook wel te bedenken, dus gelukkig geen vragen over de training zelf. Trouwens gelijk maar jaarabonnement genomen want zal wel een jaar werk zijn.

Maar nu de vragen:

vraag 1
Als ik dat H-B Harris-Benedict methodeschemaatje bekijk en 115 als gewicht invoer dan kom ik op veel te veel calorieën volgens mij. Bij al die schema's moet je je gewicht invoeren, maar er staat niet VVM (bij mij 74,5 kg) bij. Maar neem toch aan dat ik voor die 115-74,5 kg aan vet niet meer hoeft te gaan eten? Klopt toch? Je moet voor je caloriebehoefte toch uitgaan van je VVM toch? Ja of nee?

Als ik van VVM uitga (74,5) en leeftijd (47) + lengte (185) invoer kom ik op 1692 cal.

Nu het volgende. Als ik het schema uit het boek aan zou houden (zig-zag), dan moet ik de 4-e dag op 100% of +5% zitten zeg maar. Ik verdeel het netjes over 6 maaltijden en ca 20 vet-50 kh-30 eiwitten (altijd eiwitten bij iedere maaltijd). Dus dat is wel te doen (wel uitzoekwerk trouwens). Heb ook trainingsschema gemaakt 3 x krachttraining doen, op ma, wo en vr (dus 2 schema's) van ca 45 minuten (zoals in boek aangegeven). Veel calorieën zijn dat niet (ca 150-300 in dit stadium), maar is voor de spieropbouw. Daarnaast 6x p.w. cardio ma en wo 35 (555 cal) minuten (vroeg in de ochtend voor het ontbijt zoals in boek staat) en de andere 4 x 55 minuten, ca 900 cal.

vraag 2
Moet ik nou een sporttoeslag invoeren van 0,1 (10% gebaseerd op 3 uur sporten zoals je overal leest) voor iedere dag of van 0,075 omdat het geen 3 uur, maar 3x 75% van een uur is en per dag of gewoon de calorieen van die dag? Of geen toeslag, want die is gebaseerd op een veldsport en verbruik je veel meer. Ik dacht zelf aan gewoon 3x150 delen door 7 dagen (aangezien je die extra energie niet alleen op de sportdag nodig hebt, maar die ook gebruikt door de groei van je spieren op rustdagen) dus dan gewoon 64 calorieën per dag als toeslag optellen (gebaseerd op 450 cal extra per week door de krachttraining)? Ik denk zelf gewoon 64 cal erbij per dag. Ja of nee?

Schema:

Intermediate workout: Chest, Shoulder, Triceps, Abs (Day One)
1. Flat Bench Press: dumbbell, barbell or machine (chest)
2. Incline Dumbbell flyes or pec deck flye machine (chest)
3. Seated Dumbbell or machine overhead press (shoulders)
4. Dumbbell side lateral raise (shoulders)
5. Tricep Pushdown (triceps)
6. Overhead tricep extension with dumbbell (triceps)
7. Crunches (abs)
8. Reverse Crunches (abs)

Legs, Back, Biceps, calves (Day two)
1. Leg Press machine (quads)
2. Leg extension machine (quads)
3. Lying Leg Curl (hamstrings)
4. Low back extension/hyperextension (lower back/hamstrings)
5. Pull-ups or lat pulldowns (lats/upper back)
6. Seated Cable Rows (lats)
7. Barbell curl (biceps)
8. Seated alternating dumbbell curl (biceps)
9. Standing Calf Machine (calves)
10. Seated Calf Machine (calves)

vraag 3
Moet je nou een arbeidstoeslag optellen van 0,3% (kantoorwerk) of niet. Dat is namelijk zo veel. Bijna 500 cal extra! Ik lees namelijk in het Cutten verhaal van Big-T dat je dat niet moet overdrijven in zijn voorbeeld rekent hij hem helemaal niet mee. En toch zegt hji dat hij is afgevallen (met een berekening erbij), dus neem ik aan dat hij die gewoon niet erbij telt als je het boek volgt. Ik zelf soms wel eens dat ik namelijk misschien maar 150 calorieën erbij zou moeten tellen op dagen dat ik naar kantoor ga en misschien 10 minuten fiets en voor de rest loop ik een paar keer heen en weer. Ik geloof niet zo dat dat 500 cal extra is. Hooguit 250 cal erbij, maar zou het liefste zijn schema aanhouden, want anders kan hij toich ook niet op

((2503) - (1857 + 1000 + 550)) /7,777
= 116 gram vetverlies per dag
zitten toch?

Dat haal je anders nooit als je er een 0,3 toeslag bij op zou tellen voor kantoorwerk. Of je ligt de hele dag in bed en beweegt alleen op de sportschool? Hij heft dus niks aan toeslag in dat schema. Ik wil toch ook rond de 100 gram vet verliezen. Dus mijn vraag is, een arbeidstoeslag of niet? En zo ja hoe veel? Ik heb alles nog eens goed oorgelezen enals ik er maar 150 of 250 nij reken heb ik wel erg weing calorieen, ergens rond de 2000. Dat lijkt me toch ook te weing eerlijk gezegd. En overal staat toch echt 500 erbij in de lichste vorm van werk. Ik kom dan om precies te zijn op 507 extra als toeslag, dus 1692 + 64 + 507 is 2263. Is dat goed? Ja of nee?

Wat ik eigenlijk wil doen is de donderdag altijd als 100% a 105% dag nemen + de zondag als rustdag (geen sport en dus ook gewoon 100% eetdag), dan is het wel niet om de 4 dagen, maar de zondag sport ik toch niet en dan doe ik 4-e dag en daarna de 3-e dag (ook iets minder kans in de starvationmode te komen denk ik-hoewel ik las dat uit onderzoek blijkt dat dat toch net iets anders werkt dan in het boek staat, namelijk dat je pas na 12 dagen extreme afvallen in de starvationmode komt op het moment dat je vetreserve helemaal op is. Maar goed, maakt niet uit. Je moet gewoon zorgen dat je niet extreme gaat neem ik aan. En ik wil wel m’n 4-e dag gewoon op 100% behoefte zitten. Is he toke om het zo te doen (do en zo rustdag in de zin van niet ondr de cal behoefte?)

Volgens het boek is zo'n 700 gram per week mogelijk. Ik zelf kom nu op totaal 2 kg vetverlies per 4 weken, dus 500 gram per week puur lichaamsvet. Dat is wel meer dan wat wordt aanbevolen, max 20-25% cutten. Met 20-25% zit TBig-T ook boven en ik denk dat als je 6x pd eet je je insulinegehalte stabiel genoeg houdt. Ik heb daarnaast gelezen dat uit onderzoek blijkt dat aantal vetcellen niet toenemen als je dicker bent geworden, maar zich gewoon meer vullen. In je jeugd wordt bepaald hoe veel vetcellen je hebt, dus ook niet zo bang, want ben in jeugd nooit dik geweest. En in geen enkel schema wat van 20-25% uit gaat kan je 700 gram verliezen. Dus wat is nou de waarheid? Ik ga gewoon 3 x 555 ma en wo en vrijdag ochtend (werk ik thuis en kan tussendoor ochtend trainen) (sportschool om 7 u open) doen. En daarnaast ma, wo en vr kracht avond en di, do en za 3 x 900 doen. Lijkt me toch oke, niet? Ja of nee.

Ik weet dat ik wat vraag, maar dit forum is redelijk serieus hiermee. Als ik niks hoor ga ik maar gewoon beginnen zo.

He, bedankt want er staat in ieder geval een heleboel goede info op de site.

Uxmal

Probeer alles zo goed mogelijk te verdelen over je maaltijden met uitzondering van de eerste en de laatste maaltijd. Als je E/K/V/ verhouding in je schema 35-40-25 is, zou je die verhouding ook in elke maaltijd terug moeten kunnen vinden. Dus niet bijvoorbeeld alle vetten van de hele dag in één maaltijd proppen.

Zijn deze verhoudingen mbt het aantal calorieen E/K/V of gewoon gewicht?

hoi hoi.

ik werk in de wegenbouw doe asfalteren.best fysiek zwaar werk.

maar nu heb ik dus een vraag .

ik ben voor een half jaar terug neergestoken.
ik mocht niet veel doen.heb nu door dat ik niet kon sporten een buikie gekregen.ik ben sinds kort weer begonnen .met hardlopen.
nu wil ik graag weten. jullie noemen zoveel termen op.dat ik het effe niet meer weet.

ik wil graag aan iets beginnen maar wil graag goeie informatie hebben.daarom zit ik hier op het forum.

ik zal eerst is vertellen wat ik zoal eet dagelijks.

4.00 eet ik een banaan.
9.30 4 crackers met kip of kalkoen.
12.30 4 crackers+bakkie halfe kwark+kiwie.
19.00 avond eten wat de pot schaft.
21.00 hardlopen.

jullie heben het over kwark moet dat kwark zijn zonder smaakstoffen .

wie o wie ken me helpen.

vriendelijke dan alvast

@fliegenfanger: ik denk dat je wat te weinig eet voor een volwassen man die ook nog eens fysiek werk doet. en kwark zonder smaakstoffen is beter omdat daar minder suiker in zit en vaak meer eiwit.

verder heb ik zelf ook nog een vraag:
in het artikel staat:
"Neem in je berekening ook de sporttoeslag mee, en verder eventuele andere dagelijkse bezigheden, zoals naar school/werk fietsen."

maar waarom zou je naar school of je werk fietsen mee rekenen in je sporttoeslag? stel je hebt een kantoor baan. en zit de hele dag op je kont maar fietst wel naar je werk. je BMR is 2500 dit doe je keer 1.2=3000

je rekent nu naar je werk fietsen dus neit mee. stel het is 20 min heen en 20 terug. dit is 40 minuten cardio op een dag. Dit is dan toch heel geschikt als cardio? waarom zou je dit meenemen in je sporttoeslag om vervolgens 's avonds in de sportschool wéér cardio gaan doen om een tekort te creeeren en vet te verliezen?

hoi hoi.

ik werk in de wegenbouw doe asfalteren.best fysiek zwaar werk.

maar nu heb ik dus een vraag .

ik ben voor een half jaar terug neergestoken.
ik mocht niet veel doen.heb nu door dat ik niet kon sporten een buikie gekregen.ik ben sinds kort weer begonnen .met hardlopen.
nu wil ik graag weten. jullie noemen zoveel termen op.dat ik het effe niet meer weet.

ik wil graag aan iets beginnen maar wil graag goeie informatie hebben.daarom zit ik hier op het forum.

ik zal eerst is vertellen wat ik zoal eet dagelijks.

4.00 eet ik een banaan.
9.30 4 crackers met kip of kalkoen.
12.30 4 crackers+bakkie halfe kwark+kiwie.
19.00 avond eten wat de pot schaft.
21.00 hardlopen.

jullie heben het over kwark moet dat kwark zijn zonder smaakstoffen .

wie o wie ken me helpen.

vriendelijke dan alvast

Je eet veelte weinig!!
Ik zou eest willen adviseren om eens rond te gaan kijken in het eetschema topic en daar wat advies inwinnen.

Cutten op je 14e, Slim idee?

Denk het niet?

verder heb ik zelf ook nog een vraag:
in het artikel staat:
"Neem in je berekening ook de sporttoeslag mee, en verder eventuele andere dagelijkse bezigheden, zoals naar school/werk fietsen."

maar waarom zou je naar school of je werk fietsen mee rekenen in je sporttoeslag? stel je hebt een kantoor baan. en zit de hele dag op je kont maar fietst wel naar je werk. je BMR is 2500 dit doe je keer 1.2=3000

je rekent nu naar je werk fietsen dus neit mee. stel het is 20 min heen en 20 terug. dit is 40 minuten cardio op een dag. Dit is dan toch heel geschikt als cardio? waarom zou je dit meenemen in je sporttoeslag om vervolgens 's avonds in de sportschool wéér cardio gaan doen om een tekort te creeeren en vet te verliezen?

Er is hier idd niet veel duidelijkheid over, er zijn zowel mensen die het meenemen in hun schema en andere weer totaal niet. De mensen die dit meenemen gaan uit van het basisprincipe, bereken de behoefte van je lichaam, hieronder vallen dus ook alle activiteiten die je op een dag doet. En vanuit daar werk je een schema uit waarmee je je doelen bereikt. Andere nemen niet dit mee en zien het als een extraatje.

Waar moet je mee beginnen als je de cut gaat voorbereiden?

• Neem in je berekening ook de sporttoeslag mee, en verder eventuele andere dagelijkse bezigheden, zoals naar school/werk fietsen.

Waarom moet ik het naar school fietsen er ook bij optellen? ik fiets per dag 2 uur, uur heen uur terug. waarom zou ik dit niet als cardio mogen rekenen. Ondanks dat het niet super actief is, is het nog steeds cardio.

---------- Toegevoegd om 17:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:21 ----------

[/LIST]

Waarom moet ik het naar school fietsen er ook bij optellen? ik fiets per dag 2 uur, uur heen uur terug. waarom zou ik dit niet als cardio mogen rekenen. Ondanks dat het niet super actief is, is het nog steeds cardio.

ja wtf, lees is wat erboven geschreven staat joh

slome

Ik wil beginnen met cutten en voor het eerst is een voedingsschema maken alleen snap ik niet precies wat je bedoelt met:

Bereken eerst nauwkeurig wat je dagelijks nodig hebt aan calorien. Baseer dit op je VVM (Vet Vrije Massa), dus niet op je totale gewicht!

Ik ben 20 jaar, weeg 75KG waarvan 20% vet
Doe 3x in de week muay thai en 3x FB training, zondag is rustdag.

Als ik dan deze site gebruik, helemaal onderaan:
http://www.giantpt.com/Voeding/GIANT_Voeding_BMR.htm
Mijn stats invullen, bij Activiteitsniveau = 4, levert 2874 calorieën op.

Is die berekening gedaan op VVM en moet ik dus 2874 calorieën eten elke dag ???

je vetvrije massa is.. wat je zou wegen als je helemaal geen vet hebt.
jij zegt: '75KG waarvan 20% vet'
75*0.8= 60 kilo. dus stel dat je geen vet had, woog je 60 kilo.
Dat getal moet je invullen op die site.

Terug
Naar boven