XXL Nutrition

cutten op onderhoud

Abbas93

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m77
Massa
69kg
Ik heb de volgende vraag aan jullie!

Ik ben Matthijs Abbas
21 jaar en op dit moment 68kg.
Op dit moment ben ik bezig te cutten op onderhoud op 3000kcal

Mijn macro's zitten op :
K=45% 340gr
E=30% 226gr
V=25% 84gr

Ik train 4 keer in de week en doe daarvan 3dagen cardio van 40min. Ook fiets ik naar de sportschool intotaal 25 minuten 110 kcal
Hiermee verbrand ik gemiddeld 400 kcal met cardio.

Nou is mijn volgende probleem dat ik nu spiermassa ga verliezen, de eerste maanden bleef ik mooi stabiel op vetvrije massa en ging ik hard in vetpercentage naar beneden. Wat doe ik nu verkeerd?? Misschien teveel cardio wat ik eerst wat minder deed of kan het ergens anders aan liggen.

Bijgevoegd alle weegmomenten. Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

image1-4.jpg

image1 (5).jpg

image1 (6).jpg

image1 (7).jpg

Laatst bewerkt:
Heb je je vetpercentage ed gemeten op een weegschaal? Dit is namelijk niet betrouwbaar.
Ik weet niet hoe je er totaal fysiek uit ziet, maar met 1m77 en 68 kg cutten? Misschien is dat niet zo verstandig.

Je moet meer eten, je onderhoud zakt ook met het verliezen van gewicht en vet.

je bent 68kg hoe kom je aan 3000 kcal als onderhoud? wat voor berekening heb jij gemaakt?

• Topic Starter Topic Starter
Heb je je vetpercentage ed gemeten op een weegschaal? Dit is namelijk niet betrouwbaar.
Ik weet niet hoe je er totaal fysiek uit ziet, maar met 1m77 en 68 kg cutten? Misschien is dat niet zo verstandig.

Bedankt voor je reactie ja dit is op dit moment nog op de weegschaal om een beetje een indicatie te krijgen.
Qua fysiek ik heb foto's erbij gepost. Denk dat dat meevalt om met dit gewicht te gaan cutten als je naar de foto's kijkt.

---------- Toegevoegd om 22:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:00 ----------

je bent 68kg hoe kom je aan 3000 kcal als onderhoud? wat voor berekening heb jij gemaakt?

MR = 370 + (21.6 x LBM) LBM = totaal gewicht in KG x (100 – lichaamsvet %) / 100

370+ (21.6x 60.52) = 1677 afgerond 1700 x 1.7( ik heb een zeer actieve leefstijl) =2900

Ja vandaar dat ik al zei, weet niet hoe je fysiek eruit ziet. Ik zou wat meer gaan eten, maar ook iets minder gaan kijken naar die weegschaal, kan zijn dat je helemaal geen spier verliest.
Met cutten, zeker met zo'n fysiek, moet je proberen om zoveel mogelijk te blijven eten, dat wilt zeggen, niet te veel onder onderhoud gaan eten.
Als je aan je lichaam merkt dat je ook echt spier verliest (en ook vet, kan niet anders) dan moet je meer eten.

Ja vandaar dat ik al zei, weet niet hoe je fysiek eruit ziet. Ik zou wat meer gaan eten, maar ook iets minder gaan kijken naar die weegschaal, kan zijn dat je helemaal geen spier verliest.
Met cutten, zeker met zo'n fysiek, moet je proberen om zoveel mogelijk te blijven eten, dat wilt zeggen, niet te veel onder onderhoud gaan eten.
Als je aan je lichaam merkt dat je ook echt spier verliest (en ook vet, kan niet anders) dan moet je meer eten.

Kan ik gaan proberen inderdaad. ik verneem wel dat ik smaller wordt in men shirts maar dat komt vooral dat ik vet verlies. Ik wou eigenlijk het liefste clean gaan bulken . Ongeveer 10-20% boven men onderhoud. Om zo zo min mogelijk vet aan te zetten. Hoe zit dat eigenlijk op niet trainingsdagen?

Kan ik gaan proberen inderdaad. ik verneem wel dat ik smaller wordt in men shirts maar dat komt vooral dat ik vet verlies. Ik wou eigenlijk het liefste clean gaan bulken . Ongeveer 10-20% boven men onderhoud. Om zo zo min mogelijk vet aan te zetten. Hoe zit dat eigenlijk op niet trainingsdagen?

Je hebt volgens mij al niet heel veel vet, dus dat daardoor je shirts echt smaller worden..weet niet of dat de reden is.
Je moet doen wat jij wilt he..niemand dwingt jou om nu te gaan cutten ;) Lekker clean bulken als je dat wilt.
Het aantal kcal geldt eigenlijk per week. Dus als jij gemiddeld per dag 250 kcal boven onderhoud wilt eten, dan moet je per week een overschot van 1750 kcal hebben. Je kunt zelf kiezen wat je fijner vindt; op rustdagen op onderhoud en trainingsdagen +500 kcal of alle dagen hetzelfde of juist op rustdagen meer.

Je hebt volgens mij al niet heel veel vet, dus dat daardoor je shirts echt smaller worden..weet niet of dat de reden is.
Je moet doen wat jij wilt he..niemand dwingt jou om nu te gaan cutten ;) Lekker clean bulken als je dat wilt.
Het aantal kcal geldt eigenlijk per week. Dus als jij gemiddeld per dag 250 kcal boven onderhoud wilt eten, dan moet je per week een overschot van 1750 kcal hebben. Je kunt zelf kiezen wat je fijner vindt; op rustdagen op onderhoud en trainingsdagen +500 kcal of alle dagen hetzelfde of juist op rustdagen meer.

Heb ik inderdaad ook niet , ik ga denk ik mooi clean bulken "probeer ik" Weet jij zo hoe je moet uitrekenen hoe je aan je onderhoud komt op rustdagen. Je activiteit is namelijk dan veel lager.

Je activiteit is elke dag hetzelfde, omdat dat ook van een week uitgaat.

Hoe kom je daarbij?

Energie behoefte wordt berekent met VVM, deze zal met een goed voeding- en trainingsregime gelijk blijven dus EB ook!

68 kg, 15% vet(?) = 58 kg VVM

GS = 58 x 1 x 24 = 1392 kcal

Reken daar 70% bij ivm je zeer actieve levenstijl, kom je op een onderhoud van +/- 2400 kcal (is ook aannemelijker met je gewicht dan 3000 kcal).

Hoe kom je daarbij?

Energie behoefte wordt berekent met VVM, deze zal met een goed voeding- en trainingsregime gelijk blijven dus EB ook!

Reken daar 70% bij ivm je zeer actieve levenstijl, kom je op een onderhoud van +/- 2400 kcal (is ook aannemelijker met je gewicht dan 3000 kcal).

behoefte wordt niet berekend op vvm...

---------- Toegevoegd om 11:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:47 ----------

Dat weet ik niet helemaal zeker ook omdat ik in het weekend niet werk dus het een stuk rustiger heb.

dan is je activiteitsfactor dus lager, je schat over de gehele week, dus als je ma-vr heel actief bent en za-zo beweeg je niet zal je misschien niet de activiteitsfactor hebben die je nu denkt te hebben. activiteitsfactor is natuurlijk altijd subjectief, kunt er alleen achterkomen door te proberen en te meten en aan de hand daarvan aan te passen.

Natuurlijk wel.

Dus jij gaat een persoon met flink overgewicht een voedingsadvies geven op basis van zijn/haar totale lichaamsgewicht :p

Dus als iemand evenveel VVM heeft als ik, maar wel 30 kg meer weegt dan ik (aan vet), dan heeft diegene hetzelfde onderhoud als ik? Ondanks dat diegene elke dag 40 kg meer moet meesjouwen overal naartoe, waardoor zijn activiteit al wat hoger ligt?

Hoe kom je daarbij?

Zit op dit moment op 68Kg, 11% vet = 60.3 kg VVM
GS= 60.3 x1 x 24= 1447 kcal kom ong. op 2460 Kcal

Wat ik dan zo raar vind is dat ik wel vet aan het verliezen was ook al zat ik op die 3000Kcal hoe is dat eigenlijk dan mogelijk. Zou dan meer aan het bulken zijn, of zou dat komen doordat ik toch zoveel cardio doe.
Nu zit ik nog op 2900 kcal en ik verlies als nog spiermassa ik snap dan niet echt hoe dat weer kan hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Cardio is een tekort maken aan kcal. Als jij op onderhoud eet en 500 kcal verbrand met cardio, zit je 500 kcal onder onderhoud.
Ook is het zo dat een formule simpelweg een indicatie is. Uiteindelijk moet je toch zelf ontdekken wat je onderhoud is, deze is bij jou hoger dan de formule aangeeft.

Dus als iemand evenveel VVM heeft als ik, maar wel 30 kg meer weegt dan ik (aan vet), dan heeft diegene hetzelfde onderhoud als ik? Ondanks dat diegene elke dag 40 kg meer moet meesjouwen overal naartoe, waardoor zijn activiteit al wat hoger ligt?

Ja en je schrijft het zelf al in de laatste regel. Zijn activiteit ligt hoger dus dat zou je dan kunnen meenemen in de dagelijkse energie behoefte.

Wel grappig dat de fictieve persoon 30 kg meer vet heeft en 40 kg meer moet meesjouwen...;)

Ja en je schrijft het zelf al in de laatste regel. Zijn activiteit ligt hoger dus dat zou je dan kunnen meenemen in de dagelijkse energie behoefte.

Wel grappig dat de fictieve persoon 30 kg meer vet heeft en 40 kg meer moet meesjouwen...;)

Huh.

Alsof mensen met overgewicht serieus gaan denken: hey ik neem veel vet mee elke dag, mijn activiteit ligt hoger!
Nee..dat moet de calculator doen.

Ja dat laatste was een typfout denk ik :roflol:

Werkt die formule ook voor vrouwen? En werkt die ook als je je VVM niet weet? Hoe bereken je het dan?

Cardio is een tekort maken aan kcal. Als jij op onderhoud eet en 500 kcal verbrand met cardio, zit je 500 kcal onder onderhoud.
Ook is het zo dat een formule simpelweg een indicatie is. Uiteindelijk moet je toch zelf ontdekken wat je onderhoud is, deze is bij jou hoger dan de formule aangeeft.

Mits je bij dat onderhoud je cardio niet hebt meeberekent in je sporttoeslag.

---------- Toegevoegd om 15:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:12 ----------

Huh.

Alsof mensen met overgewicht serieus gaan denken: hey ik neem veel vet mee elke dag, mijn activiteit ligt hoger!
Nee..dat moet de calculator doen.

Ja dat laatste was een typfout denk ik :roflol:

Werkt die formule ook voor vrouwen? En werkt die ook als je je VVM niet weet? Hoe bereken je het dan?

De voedingsrichtlijn berekeningen die ik ken werken met vet vrije massa of lean mass. Het blijft natuurlijk - zoals je zelf aangeeft - een richtlijn.

Voor vrouwen zowel als voor mannen en als je serieus bent weet je imo bij benadering wel je VVM.

Grondstof wisseling is VVM x 1 x 24 (wat je in rust verbruikt)
+ 15% specifiek dynamische werking (vertering voedsel)
+ 30-80% arbeidstoeslag (kantoorwerk-verhuizer)
+ 10% sporttoeslag (4x per week uur KT)

Totaal is energie behoefte (onderhoud)

Mits je bij dat onderhoud je cardio niet hebt meeberekent in je sporttoeslag.

Het laatste is dan weer wel waar.

---------- Toegevoegd om 15:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:12 ----------

Alle voedingsschema's werken met vet vrije massa of lean mass. Het blijft natuurlijk - zoals je zelf aangeeft - een richtlijn.

Voor vrouwen zowel als voor mannen en als je serieus bent weet je imo bij benadering wel je VVM.

Grondstof wisseling is VVM x 1 x 24 (wat je in rust verbruikt)
+ 15% specifiek dynamische werking (vertering voedsel)
+ 30-80% arbeidstoeslag (kantoorwerk-verhuizer)
+ 10% sporttoeslag (4x per week uur KT)

Totaal is energie behoefte (onderhoud)

Thanks. Mijn voedingsschema werkt niet met VVM trouwens, gewoon met hele lichaamsgewicht, omdat Lyle Mcdonald me dat heeft geadviseerd ook.
Ik train vrij serieus, alleen hoe veel mijn VVM is boeit me niet, die twee hebben geen verband met elkaar als je geen bodybuilder bent/die richting op traint IMO.

Vage formule, VVM x 1 x 24 (waar the F is die x 1 voor? :o )

Terug
Naar boven