MuscleMeat

Cutten werkt averechts!

OttoKieft

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
75kg
Vetpercentage
14%
Goeiemorgen,

Ik ben sinds enkele weken actief aan het afvallen, vooral om omdat ik een veel te hoog vet% percentage had. (buikje) Hier was ik niet tevreden over, dus ben ik minder gaan eten. Nu stond ik zondag op de weegschaal en toen schrok ik me kapot! voorheen had ik een vet% van 22, nu was die zondagmorgen (nuchter) 25% en vanmorgen zelfs 27%! Ook mijn spiermassa is 2% gezakt in deze periode. Hoe kan dat? Dat mijn spiermassa is gezakt kan ik nog iets begrijpen, nl sinds woensdag de sportschool niet meer bezocht, kwam deze week allemaal net niet uit. Is het puur dat ik meer moet sporten, of is het iets anders?

bvd,

Otto

Een weegschaal kan het vetpercentage niet accuraat meten.. Dus je moet je daarover geen zorgen maken. Wat zegt je weegschaal qua kilo's?

Heb je je onderhoud berekend? Heb je een voedingsschema opgesteld en hierbij rekening gehouden met de activiteitsfactor?

Vooralsnog ontbreekt er teveel informatie dus kunnen we niet goed advies geven waar het evt. fout gaat (als dat al het geval is).

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben 18 jaar. 1,82m lang en weeg volgens de laatste keer 74,4 kg.

Wat ik zoal eet:
Ontbijt ( 7:00 )
Chocoladevlokken, puur
Kip-kerriesalade
Brood, tarwe
Boter Becel light
TopVit Aardbei-kers

Tussendoor (10:00)
Sultana fruitbiscuit

Lunch (13:00)
Jam
Boter Becel light
Gerookte kipfilet
Brood, koolhydraatarm

Tussendoor (16:00)
1 appel + 1 glas TopVit.

Avond (18:00)
Magere yoghurt met vruchten
Aardappelen, gekookt zonder zout
+ groente
+ stukje vlees

En tussendoor probeer ik ook zoveel mogelijk water te drinken.

Totaal kom je op ongeveer 1700 kcal op een niet-actieve dag.
Ik heb verder geen actieve levensstijl (buiten sport om). Nog naar school namelijk. Op woensdag en vrijdag ga ik als het even kan naar de sportschool, dan eet ik vaak nog een bak kwark. Heb ook eitwitshake besteld. Verder eet ik op zaterdag iets meer, dan werk ik namelijk (supermarkt)

Als je nog meer info nodig hebt hoor ik het graag.

Okay, daar kan ik al wat meer mee.

Als ik je onderhoud bereken, en hierbij rekening houd dat je een licht actief leven hebt (1-3x per week sporten) kom ik op een onderhoud uit van rond de 2575.
Met je kcalinname van 1700kcal heb je op je niet trainingsdagen een tekort aan voeding van om en nabij de 800 kcal. Dat is een te groot tekort.

Op 182cm en 74 kilo kun je niet veel te zwaar zijn en van afvallen ga je er echt niet beter uit zien. Dan blijft er in the end alleen maar een mager mannetje over. Ik zou zeggen een keertje vaker naar de sportschool, meer eten en lekker spieren kweken. Als je een beginner bent dan lukt het je misschien zelfs om een beetje spiermassa aan te zetten en ondertussen ook nog wat vet kwijt te spelen.

Als ik zo naar je voeding kijk ontbreekt het een beetje aan eiwitten, maar dat kan ik zo niet zeggen, dat zou je zelf moeten berekenen (bijv. via www.myfitnesspal.com)

Mocht je echt willen afvallen zou ik allereerst wat meer proberen te eten. Eet bijvoorbeeld elke dag kwark, neem er nog 1 of 2 gekookte eitjes bij en wat extra brood kan ook geen kwaad.

Verder kunnen de mannen hier op het forum je vast wat verder helpen wat je wel en niet zo moeten doen.

Op 182cm en 74 kilo kun je niet veel te zwaar zijn en van afvallen ga je er echt niet beter uit zien.

Qua gewicht ben ik idd niet te zwaar, maar qua vet percentage wel.
Het zit dus niet zozeer in het eten, als wel in het sporten. Ik dacht alleen dat je eerst moest cutten voordat het effectief is om te gainen. Hoeveel calorieën moet ik eten dan om flink wat vet% kwijt te raken?(12%)

Bedankt zover!

Je moet niet afgaan op die weegschaal meting, die klopt voor geen kant namelijk. Dus je hele beginpunt is al volledig verstoord, waardoor je never nooit tevreden gaat zijn met je resultaten. Vraag iemand in de sportschool of ze je vet kunnen meten. Kan dit niet ga dan gewoon af op de spiegel en het gewicht van de weegschaal + eventueel een meetlint om de cm's bij te houden.

Goededag mensen!
Ik heb maar eens gedaan wat Punjab mij aanraadde....
Resultaten vielen mij alles mee!
Gewicht: 75.0 kg
Vetpercentage: 14,0%
vetmassa: 10.5 kg
vetvrije massa: 64.5 kg
Spiermassa: 61.3 kg
Lichaamsvocht: 45.0 kg
Lichaamsvocht %: 60.0%
Botmassa: 3.2kg
BMR: 8079kj
1931kcal
metabolische leeftijd: 12
Viscerale vetwaarde: 1
BMI: 23.4
ideaal gewicht: 70.5kg

Dus ik ben blij!! :)
Ik ga nu 5x5 stronglifts doen, in combinatie met cardio om het buikje weg te krijgen.

Otto

Qua gewicht ben ik idd niet te zwaar, maar qua vet percentage wel.
Het zit dus niet zozeer in het eten, als wel in het sporten. Ik dacht alleen dat je eerst moest cutten voordat het effectief is om te gainen. Hoeveel calorieën moet ik eten dan om flink wat vet% kwijt te raken?(12%)

Bedankt zover!
Te hoog vp zit wel in je eten. Of je nu met sport of met eten een kcal tekort (dus verlies van onder andere lichaamsvet) creëert is om het even.

Terug
Naar boven