AndroidHealthClinic

Sticky De Fotohoek

Bezoekers in dit topic

Even maar geciteerd naar dit topic.

Ik wil niet perse naar FF, maar wil wel iets anders dan nu. Ik ben ozpich wel tevreden met met Sigma 17-50mm f/2.8 op een APS-C sensor, maar ik wil wat betere lowlight kwaliteiten, wat verder kunnen zoomen, een groter diafragma en een camera met eye-AF. Ik heb nog even gedacht aan een Sony A6xxx met een Tamron 28-75mm f/2.8, maar dat kost bijna net zoveel als een Canon RP met deze lens en voor wat ik wil is de laatste combi de betere optie.
Tamron 28-75 zou ik überhaupt niet aanraden voor een aps-c body. Denk dat het vooral belangrijk is om te kijken naar de lenzen die je er bij wilt hebben. Canon's RF line heeft een behoorlijk duur aanbod momenteel.

Verder heeft de RP geen continuous eye-AF of animal eye-AF. Ik ben echt erg blij met m'n overstap van a7ii > a6400. De veel nieuwere tech is bijna net zo goed op eenzelfde ISO, het verschil in ruis moet je voor mierenneuken om dat te zien. Dat doe ik dan wel. Maar toen zag ik ook dat ik drastisch meer foto's raak gefocust had en goed er uit kwamen op 3200. De continuous eye-AF en betere AF tech heeft daar mooi bij geholpen. Ik heb toch wel veel foto's gemist met de a7ii omdat die geen ogen kon tracken, wat vooral met beweeglijke kinderen & lichtsterke lenzen een erg fijne functie zal zijn.
 
Tamron 28-75 zou ik überhaupt niet aanraden voor een aps-c body. Denk dat het vooral belangrijk is om te kijken naar de lenzen die je er bij wilt hebben. Canon's RF line heeft een behoorlijk duur aanbod momenteel.

Verder heeft de RP geen continuous eye-AF of animal eye-AF. Ik ben echt erg blij met m'n overstap van a7ii > a6400. De veel nieuwere tech is bijna net zo goed op eenzelfde ISO, het verschil in ruis moet je voor mierenneuken om dat te zien. Dat doe ik dan wel. Maar toen zag ik ook dat ik drastisch meer foto's raak gefocust had en goed er uit kwamen op 3200. De continuous eye-AF en betere AF tech heeft daar mooi bij geholpen. Ik heb toch wel veel foto's gemist met de a7ii omdat die geen ogen kon tracken, wat vooral met beweeglijke kinderen & lichtsterke lenzen een erg fijne functie zal zijn.
Nog een vraag in het algemeen, over de Sony a6xxx en de lenzen, want ik heb ook serieus over die body nagedacht, maar ik wil ook een zoomlens, op APS-C het liefst 20-100mm f/2.8, maar dat bestaat niet, dan is de 28-75 de enige optie volgens mij als ik een E-mount lens wil, waarom raad je die niet aan?
 
Nog een vraag in het algemeen, over de Sony a6xxx en de lenzen, want ik heb ook serieus over die body nagedacht, maar ik wil ook een zoomlens, op APS-C het liefst 20-100mm f/2.8, maar dat bestaat niet, dan is de 28-75 de enige optie volgens mij als ik een E-mount lens wil, waarom raad je die niet aan?
Ik vond de tamron 28-75 al niet fijn in de hand op een a7ii (zonder grip). Met zo'n kleine lichte body als een a6x00 lijkt het mij al helemaal niet comfortabel + je mist veel in de wijdte. En een f/2.8 lens op aps-c = f/4 op FF, dus ook daar heb je niet zo veel aan.

Vanwaar overigens geen primes? De aanbod aan goedkope en haarscherpe en licht gewicht f/1.4 primes van Sigma is erg geweldig. Gezien je graag wat betere low-light performance en groter diafragma wilt. f/1.4 op APS-C komt dan wel een stop lager in DoF t.o.v. FF, maar het laat wel een stop meer licht binnen dan f/2 op FF. Denk dat je zulke specifieke zooms ook nog niet snel voor een degenlijk bedrag op nieuwe mirrorless mounts zult vinden, alleen met adapters.
 
Vanwaar overigens geen primes?
Ik heb nu twee simpele goedkope primes van Yongnuo (35 en 50mm) en ik vind het wel wat hebben om met primes te schieten maar 99/100 maak ik foto’s van mijn kids (2 en 4 en die zitten niet stil) tijdens vakantie, een dagje weg of andere speciale momenten en dan vind ik een zoomlens wel heel fijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu twee simpele goedkope primes van Yongnuo (35 en 50mm) en ik vind het wel wat hebben om met primes te schieten maar 99/100 maak ik foto’s van mijn kids (2 en 4 en die zitten niet stil) tijdens vakantie, een dagje weg of andere speciale momenten en dan vind ik een zoomlens wel.
Of je wacht nog even tot er een a7iv komt en scoort een a7iii + 28-75mm voor een stuk minder geld. Bewegende kinderen is nog wel prima met een prime te doen, goede AF tracking is daar vooral belangrijk bij. De a7iii is wel een beest van een body op alle aspecten.
 
Bewegende kinderen is nog wel prima met een prime te doen
We begrijpen elkaar niet helemaal. In veruit de meeste gevallen is er niet een “fotomoment” en sta je dus niet op een juiste afstand van het onderwerp af. Ik heb het wel eens geprobeerd om een dag alleen mijn 35mm prime te gerbuiken, als je dan achteraf veel cropt, dan heb je wel wat leuke foto’s maar dan zoom ik gewoon liever op het moment.

Verder vind ik 75mm op FF nog niet lang genoeg.
 
We begrijpen elkaar niet helemaal. In veruit de meeste gevallen is er niet een “fotomoment” en sta je dus niet op een juiste afstand van het onderwerp af. Ik heb het wel eens geprobeerd om een dag alleen mijn 35mm prime te gerbuiken, als je dan achteraf veel cropt, dan heb je wel wat leuke foto’s maar dan zoom ik gewoon liever op het moment.

Verder vind ik 75mm op FF nog niet lang genoeg.
Ah, ik heb er zelf eigenlijk bijna nooit moeite mee met een 16 en 56mm op aps-c. Voorheen 35 en 85mm op FF. Ik crop meestal minimaal, maar vaak is het helemaal niet nodig. Af en toe switchen tussen de 16 en 56mm.

Denk dat je beste optie dan een standaard zoom + telefotozoom combi zou zijn. Maar de lichtsterke opties zijn beperkt/duur.
 
Worden hier ook nog foto's gepost?
 
Aannemende dat je zonder flits fotografeert, is het met kinderen vooral handig als je lens een beetje lichtgevoelig is. Of nou ja, het is fijn als je sluitertijd op zon 200 kan. Primelens kan daar een leuke aankoop voor zijn, mede omdat je daarmee ook niet snel vertekening krijgt. Nadeel is dat je benen je 'zoom' zijn, en dat je meestal erg dicht op je 'model' moet zitten. Iets wat al snel intimiderend kan zijn. Maar prime is vooral leuk als je het dan over portretten hebt. Wil je kids ten voeten uit, of 'sfeerfotos' van de kids, dan heb je er weinig aan. Verder is prime denk ik vooral leuk voor food, detail en stilleven enzo.

Maargoed... Als je (zoals veel mensen) op de automatische stand fotografeert, is het sowieso zonde van het geld
 
Tijd voor wat kunst in deze chatbox.
IMG_20200918_133744-01.jpeg
 
Maargoed... Als je (zoals veel mensen) op de automatische stand fotografeert, is het sowieso zonde van het geld
Ik schiet niet op de automatische stand en heb al een paar foto’s op 20x30cm laten drukken die ook als ik er kritisch naar kijk best goed gelukt zijn.
 
Ik schiet niet op de automatische stand en heb al een paar foto’s op 20x30cm laten drukken die ook als ik er kritisch naar kijk best goed gelukt zijn.
Oh.... Ik bedoelde dat algemeen hoor. Er staat niets in de tekst waardoor ik dacht dat je dat deed. Het grootste gedeelte doet dat, en ik vind dat gewoon onwijs zonde
 
Oh.... Ik bedoelde dat algemeen hoor. Er staat niets in de tekst waardoor ik dacht dat je dat deed. Het grootste gedeelte doet dat, en ik vind dat gewoon onwijs zonde
Schiet zelf vaak op aperture of donker long exposure full manual :) en doooooor
 
Aannemende dat je zonder flits fotografeert, is het met kinderen vooral handig als je lens een beetje lichtgevoelig is. Of nou ja, het is fijn als je sluitertijd op zon 200 kan. Primelens kan daar een leuke aankoop voor zijn, mede omdat je daarmee ook niet snel vertekening krijgt. Nadeel is dat je benen je 'zoom' zijn, en dat je meestal erg dicht op je 'model' moet zitten. Iets wat al snel intimiderend kan zijn. Maar prime is vooral leuk als je het dan over portretten hebt. Wil je kids ten voeten uit, of 'sfeerfotos' van de kids, dan heb je er weinig aan. Verder is prime denk ik vooral leuk voor food, detail en stilleven enzo.

Maargoed... Als je (zoals veel mensen) op de automatische stand fotografeert, is het sowieso zonde van het geld
Dicht op een model zitten is wel aardig afhankelijk van het type lens. Met een 85mm prime op aps-c kun je prima afstand houden. Zelfs met 85mm op FF kun je best wat afstand houden. Een f/1.4 lens helpt een stuk meer dan f/2.8, ook met bewegende dingen. Dat is gewoon bijna 2 stops extra licht.

Op de forum meet ben ik gedwongen geweest om het gros op f/1.4 en ISO 3200 te schieten om nog een sluitertijd van rond de 200-400 te krijgen. Met een f/2.8 zoom was dat absoluut niet gelukt bijvoorbeeld. Die 1 2/3e stop had ik niet kunnen compenseren door m'n ISO naar 10.000 te yeeten.
 
En best groot, al is de RF 70-200 relatief klein.
Alleen dat prijskaartje van bijna 2.6k is al intens :p. Voor Sony FE mount heb je iig nog Tamron's 70-180mm f/2.8 voor de helft van het bedrag en 200g minder.
 
Dicht op een model zitten is wel aardig afhankelijk van het type lens. Met een 85mm prime op aps-c kun je prima afstand houden. Zelfs met 85mm op FF kun je best wat afstand houden. Een f/1.4 lens helpt een stuk meer dan f/2.8, ook met bewegende dingen. Dat is gewoon bijna 2 stops extra licht.

Op de forum meet ben ik gedwongen geweest om het gros op f/1.4 en ISO 3200 te schieten om nog een sluitertijd van rond de 200-400 te krijgen. Met een f/2.8 zoom was dat absoluut niet gelukt bijvoorbeeld. Die 1 2/3e stop had ik niet kunnen compenseren door m'n ISO naar 10.000 te yeeten.
3200? Zo dan. Doe je normaal podium fotografie ofzo?
 
3200? Zo dan. Doe je normaal podium fotografie ofzo?
Forum meet gefotografeerd bij Fox Gym, niet de beste belichting in het zware gewichtenhok.

Paar schoten met m'n 16mm en 56mm f/1.4 op ISO 3200 (eerste en laatste op 16mm):

De aanhouder lift3.jpg
Dirk1.jpg
Garnaal hangend.jpg
Goei lift zonder kleur.jpg
 
Nog videografen hier? :p Vandaag een eerste video gemaakt om premiere rush uit te testen. Ik dacht dat ik het in mijn pakket had, maar was een trial voor 3 videos. Toen zag ik de studenten en docentendeal. Heb m'n fotografieplan geüpgradet naar de volledige creative cloud set. 19,66 p/m voor het eerste jaar, scheelt nog net geen 10je om LR + PS aan te vullen met alle andere adobe programma's. Even uitproberen en kijken of het mij bevalt.

Binnenkort een Takstar SGC-598 mic en DJI Ronin-SC gimbal aanschaffen om er echt voor te gaan! Maar, waar begin ik met leren op het gebied van software :o. Premiere rush ziet er simpel en basic uit, premiere pro lijkt in het Chinees te zijn. Als er mensen nog tips hebben om goed te beginnen dan zijn ze zeker welkom!

Mijn eerste clip van mijn spacecave om te testen:
. Met een a6400 + Sigma 16mm zonder enig vorm van stabilisatie. Geschoten op f/1.4, 1/50, ISO 400 en 25p. Ik heb maar gewoon de interne ClearImage zoom gebruikt die tot 1.5x kan zoomen met nog steeds echte 4k video, dus die is nogal haperig. Ik had HLG-2 gebruikt. Maar toen ik het in rush had bewerkt was het ineens van HDR naar SDR gegaan en er anders uitgekomen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven