Fitness Seller

Sticky De Fotohoek (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik heb nog maar heel kort even kunnen spelen met de RP, de menustructuur was me bekend dus dat is prima, verder is het wel fijn dat er geen aparte instellingen meer zijn voor de liveview en de ovf, dat is nu gewoon gelijk aan elkaar. De prestatie bij weinig licht valt me een beetje tegen, als je de foto’s van de RP en de 77D naast elkaar vergelijkt wint de RP het wel makkelijk qua ruis, maar ik had er rmeer van verwacht, misschien is dat gewoon niet realistisch. Bij weinig licht, binnenshuis na zonsondergang en met een paar lampen aan is de eye-AF niet super, maar wel bruikbaar. Overdags binnenshuis werkt het al prima, dus buiten moet het helemaal geen probleem zijn. Gisteren was ik met mijn zoontje bij mijn ouders en deze foto is in een seconde of 2 gemaakt na het oppakken van de camera, JPG sooc, helaas wel met de focus op het verste oog, maar ik vond het wel een strakke plaat.
Canon EOS RP, Tamron 35-150mm @101mm, 1/100sec, f/3.5, iso 2000
16B8A81A-5B0D-46CD-B4EB-B2BF4EFB4704.jpeg
 
Gisteren de pup van m'n ouders geschoten, die was behoorlijk enthousiast van het park hier :o. In Hengelo is er niet zo veel denderends qua parken en bossen te vinden, hier is iets meer te zien. Was een mooie uitdaging, geëindigd met 550 schoten en een hoop raak gefocust met zo'n snelle beest. Meeste geschoten op ISO 400-800 voor een 1/1000-2000 sluiter, had al snel wat last van motion rond 1/500.
Close-up doggo.jpg

doggo4.jpg

Doggo17.jpg

Doggo14.jpg

hoi.jpg
De prestatie bij weinig licht valt me een beetje tegen, als je de foto’s van de RP en de 77D naast elkaar vergelijkt wint de RP het wel makkelijk qua ruis, maar ik had er rmeer van verwacht, misschien is dat gewoon niet realistisch.
Bijzonder, de RP zou toch wel drastisch een verbetering moeten zijn op low-light. Op zo'n 77D zou ik al niet eens op 1600 willen zitten, een RP gaat gemakkelijk op 3200.

De 77D begint al aardig wat chroma noise te krijgen bij een magere ISO 1600, daar waar de RP het nog wel met gemak t/m 3200 red. Het is ook een stuk beter dan de a7ii, iets minder dan de a7iii. Met de a7ii schoot ik met gemak op 3200, met een RP zou ik daar toch wel zonder moeite een 1/3e tot 2/3e stop bovenop doen.

 
Gisteren de pup van m'n ouders geschoten, die was behoorlijk enthousiast van het park hier :o. In Hengelo is er niet zo veel denderends qua parken en bossen te vinden, hier is iets meer te zien. Was een mooie uitdaging, geëindigd met 550 schoten en een hoop raak gefocust met zo'n snelle beest. Meeste geschoten op ISO 400-800 voor een 1/1000-2000 sluiter, had al snel wat last van motion rond 1/500.

Bijzonder, de RP zou toch wel drastisch een verbetering moeten zijn op low-light. Op zo'n 77D zou ik al niet eens op 1600 willen zitten, een RP gaat gemakkelijk op 3200.

De 77D begint al aardig wat chroma noise te krijgen bij een magere ISO 1600, daar waar de RP het nog wel met gemak t/m 3200 red. Het is ook een stuk beter dan de a7ii, iets minder dan de a7iii. Met de a7ii schoot ik met gemak op 3200, met een RP zou ik daar toch wel zonder moeite een 1/3e tot 2/3e stop bovenop doen.

Toffe foto’s en wat een leuke hond haha :)
 
Mooi beestje.
Heb heel lang dieren voor een dierenasiel gefotografeerd. Bij dieren (en kleine kinderen) is het veel makkelijker als je ze hun gang laat gaan, en naar aanleiding daarvan gaat schieten (ipv een bepaald beeld in gedachten hebben en het dier dat laten doen). Ik gok ook dat dat de reden is dat het scherpstelpunt steeds net niet lekker zit (en dat je die wel hoog moest houden ivm te weinig licht)?
 
Bijzonder, de RP zou toch wel drastisch een verbetering moeten zijn op low-light. Op zo'n 77D zou ik al niet eens op 1600 willen zitten, een RP gaat gemakkelijk op 3200.

De 77D begint al aardig wat chroma noise te krijgen bij een magere ISO 1600, daar waar de RP het nog wel met gemak t/m 3200 red. Het is ook een stuk beter dan de a7ii, iets minder dan de a7iii. Met de a7ii schoot ik met gemak op 3200, met een RP zou ik daar toch wel zonder moeite een 1/3e tot 2/3e stop bovenop doen.
Misschien had ik gewoon meer verwacht, maar het is natuurlijk niet realistisch om zomaar een paar stops betere ISO performance te verwachten als er maar een paar jaar tussen de camera’s zit ook al stap je over van crop naar FF. Ik heb nog geen tijd gehad om er goed mee te spelen, maar ik ben al met al wel tevreden met de overstap.
 
Mooi beestje.
Heb heel lang dieren voor een dierenasiel gefotografeerd. Bij dieren (en kleine kinderen) is het veel makkelijker als je ze hun gang laat gaan, en naar aanleiding daarvan gaat schieten (ipv een bepaald beeld in gedachten hebben en het dier dat laten doen). Ik gok ook dat dat de reden is dat het scherpstelpunt steeds net niet lekker zit (en dat je die wel hoog moest houden ivm te weinig licht)?
De meeste zijn wel redelijk raak geschoten op de ogen m.u.v. de laatste. De resolutie is ook flink omlaag gehaald met het uploaden hierop naar 1200x800 (van 6000x4000). Heb AF-C gebruikt met spot tracking, dus alle werk ging naar de camera om het juist te focussen terwijl ze rond rent. Animal eye-AF is leuk met minder enthousiaste honden :o. Alleen die laatste zat er goed naast toen ze na een stuk sprinten bijna m'n lens ging boopen. Wel alles op f1.4 moeten schieten om m'n ISO onder de 1000 te houden, ook iets minder scherp dan f2.8-4.
Misschien had ik gewoon meer verwacht, maar het is natuurlijk niet realistisch om zomaar een paar stops betere ISO performance te verwachten als er maar een paar jaar tussen de camera’s zit ook al stap je over van crop naar FF. Ik heb nog geen tijd gehad om er goed mee te spelen, maar ik ben al met al wel tevreden met de overstap.
Je zou toch wel 2 stops beter kunnen verwachten, maar misschien dat jpeg noise reduction gewoon niet zo denderend is? Als ik op 3200 schiet verlaag ik alleen een beetje luma noise, maar niet allemaal. Zodat het toch nog scherp is en je het weinig merkt in normale kijkomstandigheden.
 
De meeste zijn wel redelijk raak geschoten op de ogen m.u.v. de laatste. De resolutie is ook flink omlaag gehaald met het uploaden hierop naar 1200x800 (van 6000x4000). Heb AF-C gebruikt met spot tracking, dus alle werk ging naar de camera om het juist te focussen terwijl ze rond rent. Animal eye-AF is leuk met minder enthousiaste honden :o. Alleen die laatste zat er goed naast toen ze na een stuk sprinten bijna m'n lens ging boopen. Wel alles op f1.4 moeten schieten om m'n ISO onder de 1000 te houden, ook iets minder scherp dan f2.8-4.
Waarom niet handmatig focussen en dan kaderen? Is toch veel fijner?
Af reageert ook op knopen en juist slecht op bv donker haar/huid en donkere ogen (zoekt op contrast)
 
Waarom niet handmatig focussen en dan kaderen? Is toch veel fijner?
Af reageert ook op knopen en juist slecht op bv donker haar/huid en donkere ogen (zoekt op contrast)
De tracking van m'n camera is behoorlijk nauwkeurig, handmatig is haast niet te doen op f/1.4 en de snelheid. Ik heb minder dan een seconde om een foto te schieten als ik ga bukken, ze rent direct op mij af. Door de tracking op het gezicht te zetten kan ik gelijk schieten als ik in de buurt kom en ga bukken. Ook veel foto's in actie waar ze naar mij toe rent, daar moet je wel een hoop foto's voor schieten om net de juiste te hebben. Met 10fps en tracking is dat een stuk makkelijker :p
 
De tracking van m'n camera is behoorlijk nauwkeurig, handmatig is haast niet te doen op f/1.4 en de snelheid. Ik heb minder dan een seconde om een foto te schieten als ik ga bukken, ze rent direct op mij af. Door de tracking op het gezicht te zetten kan ik gelijk schieten als ik in de buurt kom en ga bukken. Ook veel foto's in actie waar ze naar mij toe rent, daar moet je wel een hoop foto's voor schieten om net de juiste te hebben. Met 10fps en tracking is dat een stuk makkelijker :p
Ja, de broek is scherper dan de hond op die ene foto (want AF zal de print op de broek als oogjes zien). T is een afweging waar je voor kiest. Het is net als een drukke hond icm hoog diafragma. Ik zou denken, f1 of 2,8 maakt niet uit, focussen moet je toch. Ik zou zelf liever eerst zorgen dat t beestje moe is (dan is zijn aandacht krijgen sowieso wat makkelijker). Maar zoals ik zeg, zijn keuzes. Beiden niets mis mee, als t maar bij je past

Ik heb het puntje om scherp. Te stellen nooit in 't midden staan. Juist altijd iets uit t midden en opzij. Maar is omdat ik voornamelijk portret fotografie doe, en alles handmatig focus en kader. Dat scheelt weer kaderen.
Kan aan de allerlaatste foto zien dat die van jou recht in 't midden zit, vandaar.

Tracking is trouwens makkelijker op statief, maar wordt door te doen sowieso steeds makkelijker. En idd, veel. Foto's die je weg gooit heb je altijd. Geen fotograaf vertelt hoeveel foto's hij weggooit haha
 
Je zou toch wel 2 stops beter kunnen verwachten, maar misschien dat jpeg noise reduction gewoon niet zo denderend is? Als ik op 3200 schiet verlaag ik alleen een beetje luma noise, maar niet allemaal. Zodat het toch nog scherp is en je het weinig merkt in normale kijkomstandigheden.
Kijk zelf maar, ik heb twee dezelfde foto’s proberen te maken in een donkere setting, de ene met de 77D @50mm f/2.8, dan ander met de RP @80 f/4.0. Er zit wel verschil in, maar niet zoveel als ik gehoopt had.

22585DC1-19C7-4B17-A8A7-48B18F12A689.jpeg

7707EB02-1A05-4915-8300-D2A947CEC3E9.jpeg
 
Ja, de broek is scherper dan de hond op die ene foto (want AF zal de print op de broek als oogjes zien). T is een afweging waar je voor kiest. Het is net als een drukke hond icm hoog diafragma. Ik zou denken, f1 of 2,8 maakt niet uit, focussen moet je toch. Ik zou zelf liever eerst zorgen dat t beestje moe is (dan is zijn aandacht krijgen sowieso wat makkelijker). Maar zoals ik zeg, zijn keuzes. Beiden niets mis mee, als t maar bij je past

Ik heb het puntje om scherp. Te stellen nooit in 't midden staan. Juist altijd iets uit t midden en opzij. Maar is omdat ik voornamelijk portret fotografie doe, en alles handmatig focus en kader. Dat scheelt weer kaderen.
Kan aan de allerlaatste foto zien dat die van jou recht in 't midden zit, vandaar.

Tracking is trouwens makkelijker op statief, maar wordt door te doen sowieso steeds makkelijker. En idd, veel. Foto's die je weg gooit heb je altijd. Geen fotograaf vertelt hoeveel foto's hij weggooit haha
De focus ligt anders aardig op de hond, zowel de broek als hond zijn even scherp. Niet zo heel scherp gezien het op een afstandje is en f1.4 wat scherpte mist, maar zelf zie ik weinig verschil in scherpte. Ik denk eerder dat het zo lijkt voor je omdat de broek grotere vormen heeft. De hond is flink behaard met fijnere details, dat is minder scherp als je op een afstandje schiet. De broek heeft niet echt fijne details waardoor het beter oogt.

De camera zag de broek niet aan als ogen, ik gebruik een flexibel focuspunt. Heb het steeds op het gezicht van de hond gelocked, of die nou in het midden is of helemaal aan de zijkant. Ik lock de focus op het gezicht en de camera doet de rest. Zo nu en dan zit die er dan wat naast omdat het de snelheid en beweging bij moet houden en continu aan blijft passen, maar dat is in deze foto's m.u.v. de laatste niet het geval. Dat is meer het ontbreken van scherpte vanwege de afstand + open diafragma, dat pakt gewoon minder fijne details dan.

Tracking is niet bepaald makkelijker op een statief, in tegendeel. Terwijl ik loop en de pup rent blijft die scherpstellen, vooral ik moet continu in beweging blijven in zo'n situatie.
 
Kijk zelf maar, ik heb twee dezelfde foto’s proberen te maken in een donkere setting, de ene met de 77D @50mm f/2.8, dan ander met de RP @80 f/4.0. Er zit wel verschil in, maar niet zoveel als ik gehoopt had.

Bekijk bijlage 512909
Bekijk bijlage 512910
Lastige foto om te vergelijken. De tweede ziet er uit alsof het wel een derde stop meer belicht is. Wat waren de volle settings van beide?
 
Lastige foto om te vergelijken. De tweede ziet er uit alsof het wel een derde stop meer belicht is. Wat waren de volle settings van beide?
De eerste is van de RP, 85mm f/4.0, 1/10sec, ISO2000, de tweede is van de 77D, 50mm, f/2.8, 1/10sec, ISO1250. Waarom deze instellingen, ik wilde crop 50mm f/2.8 vergelijken met het FF equivalent, dus beiden x1.6, dan kom je uit op 80mm en f/4.5, ik zat 5 mm te ver. Verder een zelfde sluitertijd gekozen om het vergelijk echt "eerlijk" te maken en de camera's daarna op auto iso gezet. Is dit de beste optie, dat weet ik niet, maar ik vind de verschillen zo wel erg klein. Ik zie nu trouwens pas dat het forum deze foto's niet fullress laat zien, dus eigenlijk is die vergelijk waardeloos zo.

Afgelopen zondag dan eindelijk irl de camera kunnen gebruiken tijdens een korte wandeling in de natuur met het gezin. Wat werkt de eye-AF makkelijk en goed, 95% van de foto's zijn gewoon goed gefocussed, niet allemaal superscherp. Dat komt waarschijnlijk ook door bewegingsonscherpte omdat ik volgens mij alles zonder lensstabilisatie heb geschoten, kennelijk stond dat uit. Maar dan nog zijn de meeste foto’s goed genoeg. Dus al met al ben ik erg te spreken over de combi van een RP met een Tamron 35-150mm f2.8-4, bijelkaar heeft het me nog geen €2000 gekost en voor dat geld zou ik voor mij geen betere keuze kunnen bedenken op dit moment.
 
Ik heb trouwens een Luminar AI besteld, ik ben benieuwd.
 
ISO 5000, aps-c houdt het toch best goed bij t.o.v. FF. Eens even getest buiten mijn comfortable <3200 zone. tot aan 6400 zou ik er toch geen moeite mee hebben hoe het er uit komt.
Koda1.jpg

Koda2.jpg
 
Nootmuskaatje, welke zoomlens heb je op je camera? Dit kan wel een mooie optie zijn.
 
Eindelijk heb ik dan wat tijd gevonden om naar de foto's te kijken die ik met de Canon EOS RP gemaakt heb, ik heb hem nu 3 of 4 keer gepakt om er serieus wat foto's mee te maken, 99% van mijn kinderen en wat werkt die Eye-AF dan lekker zeg 90% is gewoon scherp (genoeg :)). Buiten met de Tamron 35-150mm en binnen met Sinterklaasavond met een 50mm 1.8 en een TTL flitser erop en een kind kan de was doen, zeker als je dan naar het LCD schermpje kijkt en je heel makkelijk je focuspunt kan corrigeren als dat nodig is. Het enige nadeel is dat hij niet heel snel is, en in burst mode hapert de EVF dan na een paar foto's, maar over een tijdje kan ik natuurlijk altijd nog upgraden naar een (gebruikte) R6. Ik denk ook dat ook nog wel een 85mm prime lens wil aanschaffen, een Samyang RF 85mm 1.4 lijkt mij wel een mooie toevoeging.

6A6E2BEB-49BD-48E1-AA38-CA61B606C546.jpeg
277E58F1-3A5A-4B98-9C07-7096511A1C5B.jpeg
66028F11-4ED9-4D2F-891D-1CBA1E8E27F4.jpeg
953F52C1-2701-41B0-9A95-A693678E6DAB.jpeg
FEF10FD0-2E24-4503-B61C-670DF39BF8F3.jpeg
9C06ABCF-1C9C-46D5-A333-5F724FCD3227.jpeg
DCCE54B8-58B4-452F-BE51-644F8BEC9CC1.jpeg
 
Back
Naar boven