AndroidHealthClinic

Sticky De Fotohoek

Fotograferen is net als schilderen. De 1 houd van abstract, de ander van realistisch. De 1 schildert graag landschappen en de ander het liefst portretten.

Smaak verschilt dus.

Als ik als fotograaf een foto maak op bijvoorbeeld Defqon en een moment vastleg waar 10000 man helemaal uit zijn plaat gaat, dan zal die foto natuurlijk een stuk spannender eruit zien dan wanneer een pro een bloem of iets dergelijks fotografeerd.

Beauty is natuurlijk in the eye of the beholder, vooral met fotograferen.

Ps. Op feesten fotograferen is trouwens wel vet omdat je de mensen waarvan je een foto maakt helemaal gek kan maken zodat je een goed resultaat krijgt.

Kul. Die onstuimige beweegelijkheid van zo'n feestkudde is leuk voor vertier en een herrinerings sensatie, maar als artistieke invulling is het erbarmelijk schraal ten opzichte van de mogelijke potentie van een bedaard aanzicht.

Dit zijn twee foto's waar ik erg blij was met het resultaat. De eerste foto is op Schevingen en ik testte mijn ND filter voor de allereerste keer uit.

De tweede is van de Servaasbrug in Maastricht. De lucht was echt perfect die dag. Maar ik was vooral blij met de PP. We zijn uren met de nabewerking bezig geweest, maar uiteindelijk wel het exacte resultaat wat we zochten. (Ik fotografeer vaak samen met mijn pa en we doen ook veel post processing samen, vandaar de "we".)

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Kul. Die onstuimige beweegelijkheid van zo'n feestkudde is leuk voor vertier en een herrinerings sensatie, maar als artistieke invulling is het erbarmelijk schraal ten opzichte van de mogelijke potentie van een bedaard aanzicht.
Ik vind het grappig hoe je mijn post kul noemt en dan zelf met dat soort onzin komt.

Heb je enig idee hoe lastig het is om te fotograferen op feesten? Je moet met zoveel dingen rekening houden.
Ik heb het hier niet over gare partyflock foto's waar iedereen met dezelfde gare smile staat.

Fotograferen op een feest is net wildlive fotografie. Je hebt een kudde hersenloze dieren en jij moet het juiste moment vinden in de chaos.

Je kan echt hele mooie foto's maken op feesten als je gaat spelen met de belichting. Timing is alleen echt lastig als je met lasers werkt.

zoals ik al zei, beauty is in the eye of the beholder, dit vind ik bijv. een hele mooie zelfgemaakte foto.
3340881037_eb00715543_b.jpg

Dit was op Trance Energy in de Jaarbeurs, Utrecht.

Laatst bewerkt:
Wat voor apparatuur neem je eigenlijk mee naar een feest?

Ik zou me niet echt op mijn gemak voelen als ik voor 3k aan apparatuur bij heb tussen een kudde dronken mensen...

Ik neem die ouwe van me altijd mee naar feesten als we met een groep gaan en hij maakt veel foto's van onze groep enzo. Ik ga dan altijd zelf ook op pad met de camera om dan foto's te maken. Kvind het altijd vet en ervaring opdoen is nooit verkeerd.
En af en toe komen er dan mooie fotos uitrollen.

Hij neemt altijd zijn Nikkon D90 spiegelreflex mee en het is idd soms k*t met van die dronke malloten. Maarja, dat weet je al van te voren en daar houd je rekening mee.

ps. Het is trouwens vet grappig om met een camera rond de lopen door een menigte. Iedereen denkt dan dat je van partyflock bent en mensen gaan helemaal leip doen. Je maakt dan altijd de meest grappige dingen mee en je legt veel connecties. Het is ****ing makkelijk om zo op een knappe chick af te stappen aangezien ze meestal al op jouw afstappen als ze je camera zien dus je hebt geen openings zin en die onzin nodig :D. + sommige chicks doen de meest gekke shit voor de camera zoals bijv. chicks die hun bobs gaan flashen haha. Sta je daar vet waus op een party en dan maak je dat mee. Vet mooi :D. Dat is velen malen leuker dan natuurfotografie :D

Laatst bewerkt:
Ligt aan je doel. Ik vind het persoonlijk mooier om fotos surrealistisch te maken d.m.v. HDR zoals deze:
Room_HDR_by_alex12m.jpg

New_but_not_new_HDR_by_carlzon.jpg

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik wil zulk soort kunst kunnen produceren.
Het zier er gewoon te bruut uit.

Dit vind ik er ook echt ongelovelijk sick uitzien!

• Topic Starter Topic Starter
Dit zijn twee foto's waar ik erg blij was met het resultaat. De eerste foto is op Schevingen en ik testte mijn ND filter voor de allereerste keer uit.

De tweede is van de Servaasbrug in Maastricht. De lucht was echt perfect die dag. Maar ik was vooral blij met de PP. We zijn uren met de nabewerking bezig geweest, maar uiteindelijk wel het exacte resultaat wat we zochten. (Ik fotografeer vaak samen met mijn pa en we doen ook veel post processing samen, vandaar de "we".)

Mooi man, die eerste lijkt inderdaad net ijs. De tweede had misschien iets meer details mogen hebben onder de brug ook al is het niet storend die onderbelichte vlakken. Maar ik neem aan dat je met PP bewust die vlakken donker gelaten of gemaakt hebt?

Geen kul natuurlijk, goede party fotografie zal sommigen meer aanspreken dan een landschap of een abstracte foto waar veel tijd is in gestoken.

@Eric

Klopt, die onderkant is bewust donker gelaten. Ik wilde een wat donkere, grimmige sfeer zetten. Vandaar de vele donkere tonen. Daarnaast vond ik de doorgang mooier dan de details onder de brug. Als ik de exposure onder de brug flink omhoog zou gooien, zou dat de aandacht afleiden van wat er aan de overkant van het water zou staan.

@Eric

Klopt, die onderkant is bewust donker gelaten. Ik wilde een wat donkere, grimmige sfeer zetten. Vandaar de vele donkere tonen. Daarnaast vond ik de doorgang mooier dan de details onder de brug. Als ik de exposure onder de brug flink omhoog zou gooien, zou dat de aandacht afleiden van wat er aan de overkant van het water zou staan.

Dat is waar maar de oudheid van de brug komt nu wat minder uit de verf. Blijft verder een goed geslaagde bewerking en foto.

Welk pakket gebruik je om RAW-files te bewerken? Lightroom? Zelf gebruik ik Lightzone.

Lightroom 2.0 gebruik ik voor de standaardaanpassingen zoals exposure, witbalans, vibrance, clarity, recovery, etc. De RAW file save ik dan als 16 bits TIFF file en dan pas volgt de (veel extensievere) behandeling in CS3/CS4.

nqtrf4.jpg

Gister geschoten bij Burg-Haamstede :D

Sfeervol maar zou ook de kleurenversie wel eens willen zien.

:roflol: GOT blijft toch ook een teringforum ook. Post mijn foto's op diverse fora en meestal krijg ik goede reacties. Post ik die foto van het straatje in Sintra en gelijk weer de vraag waarom het showcasewaardig is. Echt op GOT zo goed als nooit een fatsoenlijke beoordeling gehad, bijna altijd gezeik. Of die nerds zijn uberkritisch of ze geven alleen goede beoordelingen als je een vriendje bent.

nvm, kzit r niet echt bij met me gedachte dus nvm

:roflol: GOT blijft toch ook een teringforum ook. Post mijn foto's op diverse fora en meestal krijg ik goede reacties. Post ik die foto van het straatje in Sintra en gelijk weer de vraag waarom het showcasewaardig is. Echt op GOT zo goed als nooit een fatsoenlijke beoordeling gehad, bijna altijd gezeik. Of die nerds zijn uberkritisch of ze geven alleen goede beoordelingen als je een vriendje bent.
GOT is echt een verschrikkelijk forum. Ook de moderators zijn daar niet goed bezig. Stel je een beginnersvraag (in hun ogen) dan gaat je topic gewoon zonder pardon op slot. Want de elite voelt zich daar al te goed om dat soort vragen te beantwoorden. Als men hier klaagt over slotjes of totalitair beleid weet men niet hoe goed het hier is. Heb er één keer gepost en daarna nooit meer.

Had je dan serieus verwacht veel mensen aan te treffen op dit forum die artistiek onderlegd zijn en weten wat kunst inhoud?

Mensen hier willen snelle spannende fotos waarin iets gebeurd.

Ik heb het over GOT, ze pretenderen daar wel dat ze masters of photography zijn. Vorige keer ook, 1 of andere nerd die ruisbakken schiet met overbelichting maar een haarscherpe foto van mij maar niks vind om dat het kader te krap is.

Nu hoef ik niet iedere keer lovende woorden te horen maar het uberkritische van GOT heb ik nog niet veel meegemaakt.

Ik heb het over GOT, ze pretenderen daar wel dat ze masters of photography zijn. Vorige keer ook, 1 of andere nerd die ruisbakken schiet met overbelichting maar een haarscherpe foto van mij maar niks vind om dat het kader te krap is.

Nu hoef ik niet iedere keer lovende woorden te horen maar het uberkritische van GOT heb ik nog niet veel meegemaakt.
Khad me post al aangepast ;)

GOT is echt een verschrikkelijk forum. Ook de moderators zijn daar niet goed bezig. Stel je een beginnersvraag (in hun ogen) dan gaat je topic gewoon zonder pardon op slot. Want de elite voelt zich daar al te goed om dat soort vragen te beantwoorden. Als men hier klaagt over slotjes of totalitair beleid weet men niet hoe goed het hier is. Heb er één keer gepost en daarna nooit meer.

Het heeft betere tijden gekend in ieder geval. Echt behulpzaam zijn ze inderdaad niet, ze verwachten daar in principe dat je alles al weet. Nu ben ik gelukkig op automatiseringsgebied goed onderlegd en hoef daar ook niks te vragen maar newbees worden daar echt behandeld als vuil.

De laatste paar foto's eigenlijk voor de lol er op gezet, van te voren al bedacht dat er van GOT wazige reacties moesten volgen. Als van 1 foto meerdere malen wordt gezegd dat ik er een poster van moet maken en ik van personen die van fotografie hun beroep hebben gemaakt ook goede reacties krijg dan vraag ik me af wat op GOT de kwaliteitseisen zijn. World Press Photo materiaal? Ook al won een paar jaar geleden een onscherpe plaat ook gewoon die prijs.

Terug
Naar boven