XXL Nutrition

De HormoonFactor

Het is een combinatie van alles bij elkaar. Hormonen is 1 gedeelte van het totale spelletje maar spelen wel een belangrijke rol. De simpelste hormonen in dit geval zijn 1 het hormoon dat zorgt voor vetopslag en anderzijds het hormoon dat zorgt voor vetverbranding/afbraak. Het lijkt me logisch welke hormonen je het liefste in overmaat in je lichaam aanwezig hebt. Maar vet word niet zomaar afgebroken uit je lichaam. Alleen als er een energietekort is. Wanneer je lichaam energie nodig heeft en er geen voeding aanwezig is. zal het bij een overmaat aan vetverbrandhormonen overgaan op de verbranding van vet. De beste manier om dit energietekort tot stand te brengen is door middel van sport. Hormonen zijn dus wel heel belangrijk. Maar hormonen alleen zijn dus niet genoeg.

maar leren slim om te gaan met digen die de hormoonspiegels beinvloed is een goeie manier om sneller je doel te bereiken en zo te zien slaagt dit boek daar wel in.

grappig over dat water. Ik ben uit mezelf al veel bronwater gaan drinken al wist ik nooit waarom.

Laatst bewerkt:
Er is altijd wel een ''beter'' dieet.

Het enigste dieet wat 100% werkt, is het lage Kh/gemiddeld vet/hoge eiwit dieet.
Daarbij dagelijks zo'n 300-500kcal onder je behoefte zitten (afhankelijk van je gewicht), 30-45 minuten cardio, en om de 5/6 dagen een carb-up dag (en beperkt in vetten blijven op die ene dag)

Kh's stapelen is ook een optie; dag 1 en 2 laag, dag 3 medium, dag 4 laag en dag 5 een hoge dag... vervolgens de cycle weer herhalen.

Mensen met overgewicht hebben gewoon altijd een excuus nodig. Je komt niet aan van lucht. Natuurlijk kun je wel endo aanleg hebben maar dan moet je je onderhoud maar wat lager leggen of meer sporten.

Mensen met overgewicht hebben gewoon altijd een excuus nodig. Je komt niet aan van lucht. Natuurlijk kun je wel endo aanleg hebben maar dan moet je je onderhoud maar wat lager leggen of meer sporten.
overgewicht???? wie heeft het hier over aankomen?
als je moeite hebt om massa te winnen spelen hormonen wel een belangrijke rol.(of zijn aas geen hormonen volgens jou?)
IK HERHAAL, DIT IS GEEEEEEEEEEEN DIEETBOEK!!!!!!!!!!!
ik heb daarvoor gebulkt op 4200kcals met verhouding KEV 50/30/20 (goed verdeeld over 6 maaltijden ja)en het enige dat ik bereikt heb is een hoop vet op buik en heupen.

Zelf het boek ook besteld, 2 weken geleden. Nog steeds niet binnen gehad. Foutje, daar gok ik het op. Maar ben best benieuwd naar dit boek. Vooral ook op de wijze hoe eten&bewegen naar de mens toe wordt gebracht.
Nu is dit boek wel verheerlijkt door de media; RTL Boulevard e.a.

Maar ik lees hem zelf eerst, en geef dan pas een oordeel/mening.

ik had hem echt met 2 dagen binnen.... Boek had wel wat dikker gemogen van mij.

ik had hem echt met 2 dagen binnen.... Boek had wel wat dikker gemogen van mij.

Reden daartoe is?

**Zojuist contact gehad met de leverancier CocoBooks. Netjes e-mail bericht ontvangen waarin nog wat gegevens werden gevraagd.
Volgens hun zal het boek vandaag nog met TNT Post mee op de bus gaan, dus ik verwacht hem morgen ander uiterlijk overmorgen binnen te hebben.**

Vind die recensie echt een beetje onzin, want veel wat in het boek staat word hier ook dagelijks besproken, en is vaak ook het zelfde.

Maar vet word niet zomaar afgebroken uit je lichaam. Alleen als er een energietekort is. Wanneer je lichaam energie nodig heeft en er geen voeding aanwezig is. zal het bij een overmaat aan vetverbrandhormonen overgaan op de verbranding van vet. De beste manier om dit energietekort tot stand te brengen is door middel van sport. Hormonen zijn dus wel heel belangrijk. Maar hormonen alleen zijn dus niet genoeg.

Vet wordt continu afgebroken in het lichaam. Dat er alleen vetten worden verbrand tijdens een energie tekort of bij langdurige cardio is een fabel.
In rust is het aandeel vet in het totale metabolisme het grootst. Wel moet worden opgemerkt dat deze vetten afkomstig zijn uit de voeding en in mindere mate uit de vetdepots.
Het lichaam zal de glucose spiegel in het bloed beter bewaken dan de vetreserves in de vet depots, glucose is immers de enige brandstof voor de hersenen. Hierin speeld insuline een zeer belangrijke rol.
De bloedglucose moet tussen vaste waarden blijven om met name de hersenen goed te laten functioneren. Wanneer er enkelvoudig koolhydraat rijk voedsel wordt gegeten stijgt de bloedglucose spiegel zeer snel waarna de insuline spiegel ook zeer snel stijgt. De bloedglucose daalt naar normale waarden en zelfs daaronder. Gevolg; opnieuw een honger gevoel.
De glucose in het bloed wat te veel is wordt opgenomen door de cellen en wanneer deze vol zijn opgeslagen als vetten.
Een nadeel van insuline is de remming op de werking van enzymen betrokken in de vetmetabolisme zoals lipase. Voeding van een hoge glycemische index zorgt voor een zeer sterke stijging van de bloedglucose, insuline en remt het vet metabolisme.

Met krachttraining en goede voeding wordt de gevoeligheid van lichaamscellen voor insuline vergroot. Het lichaam zal minder insuline produceren voor een maximaal effect. Maar er is minder remming op het vetmetabolisme. Conclusie; krachttraining en voeding met een laag glycemische index zorgen voor een betere vetafbraak als gevolg van een beter in balans zijnde hormoonspiegel.

Insuline is slechts een facet van de hormoonhuishouding. Ik heb het boek niet gelezen maar ik krijg de indruk dat de grote lijnen van dit boek bij de serieuse bodybuilders al lang zijn geimplementeerd in hun voeding en trainingssesies.

de inhoud. Als de inhoud niet klopt, dan maakt het toch niet uit dat het ook op het forum wordt besproken? Dan is het toch niet ineens waar?

Grtz J

90% wat in het boek staat, wist ik al door dit forum... en dat waren dingen die al tientallen keren voorbij zijn gekomen, en die je ook terug vind in andere studie's.
Dus voor een leek een handig boekje... voor ons een samenvatting.
En dat de schrijver van deze recensie Sonja Bakker terug wil, zegt al genoeg denk ik.

Ga er nu eens inhoudelijk op in? Wat wist je al en hoe weet je dat het klopt. En roepen, studies bevestigen dit. Welke dan? Dat is precies wat het artikel stelt. Je vindt altijd een studie die jouw visie steunt, maar als je kijkt naar het totale onderzoekveld, kom je erachter dat het weinig steek houdt.

De zin over Sonja is sarcastisch bedoeld, omdat de auteur van het boek net doet of hij dé oplossing heeft, maar voorbij gaat aan de basis van de energiebalans.

Bij Chivo hebben ze een aantal onderzoeken erbij gehaald die het tegengestelde effect lieten zien en aan de auteur laten zien, die er geen antwoord op had. Heb jij ze?

Grtz J

Ga er nu eens inhoudelijk op in? Wat wist je al en hoe weet je dat het klopt. En roepen, studies bevestigen dit. Welke dan? Dat is precies wat het artikel stelt. Je vindt altijd een studie die jouw visie steunt, maar als je kijkt naar het totale onderzoekveld, kom je erachter dat het weinig steek houdt.

De zin over Sonja is sarcastisch bedoeld, omdat de auteur van het boek net doet of hij dé oplossing heeft, maar voorbij gaat aan de basis van de energiebalans.

Bij Chivo hebben ze een aantal onderzoeken erbij gehaald die het tegengestelde effect lieten zien en aan de auteur laten zien, die er geen antwoord op had. Heb jij ze?

Grtz J

Het is niet mijn boek... en als je denk dat het alleen maar gaat om kcal in vs kcal uit heb je wel een beetje de boot gemist. Ga er voor de rest ook niet op in... zou zeggen koop zelf het boek en kijk wat je er van vind.
Ik hoef zijn boek niet te verdedigen.;)

Het hele artikel gaat precies over deze reactie. De auteur roept van alles. Jij roept van alles, maar bewijzen, ho maar. Dan is er ineens niemand meer thuis. Dat is precies waarom het artikel zo goed is. Ze maken een punt en als je ergens niet mee eens bent, leggen ze het gewoon uit met bewijs. Zeldzaam goed!

Het hele artikel gaat precies over deze reactie. De auteur roept van alles. Jij roept van alles, maar bewijzen, ho maar. Dan is er ineens niemand meer thuis. Dat is precies waarom het artikel zo goed is. Ze maken een punt en als je ergens niet mee eens bent, leggen ze het gewoon uit met bewijs. Zeldzaam goed!

Heb je het boek zelf gelezen?

Ja, maar dat doet er niet toe. Wat belangrijk is, dat je inhoudelijk een aantal uitspraken doet, maar het niet onderbouwt of bewijst. En het interessante is dat de auteur van het boek dat ook doet. Typisch toch!

Terug
Naar boven