MuscleMeat

De Islam & Moslims

Status
Niet open voor verdere reacties.
Al die voorhuiden kunnen ook makkelijk gebruikt worden bij plastische chirurgie.

Ik vertrouw blind op jouw medische kennis, mijn kennis is niet toereikeind.
https://www.ad.nl/den-haag/actie-om-allochtonen-donor-te-laten-worden~a2e7b9c2/

Echter heb je binnen Europa ook Moslims. Deze hebben fysiek heel veel overeenkomst met de Nederlandse meerderheid (blond, blauwe ogen,etc). Ooit in voormalig Joegoslavië geweest??
Maar dat komt door verovering en vermengingen van die rassen toch? Maar nee en ik verwacht ook geen organen van zo ver weg te krijgen.

Dus dat lijkt me weinig relevant voor de racistische opvattingen van Nederlanders die gewoon uit een menging van enkele germaanse en noorse - ver van afrika en arabie verwijderde - stammen voortkomen.

Hoe je medisch met gemixte mensen om moet gaan is wel een goede vraag.

Daarnaast heb je ook genoeg Nederlanders, geboren als Jos van moeder Wilma en vader Henk, die moslim zijn geworden. Of een "Ahmed" die bijvoorbeeld Christen wordt. Denk dat de organen van deze voorbeelden gewoon zouden kunnen helpen ;-)
Die zijn er inderdaad maar deze aantallen lijken mij zo zeer gering dat mijn generalisatie tegen moslims in z'n algemeenheid wel op blijft gaan. Bovendien vind ik dat geloof sterk gebonden is aan etniciteit en je dat niet zomaar uitkiest, dus dat er een paar verwarde NLers zijn die zich moslim willen noemen doet er niet zo toe.

Laat iedereen lekker geloven wat die wil of niet wil.
Ja als zij dat nou ook eens deden en lekker in hun eigen landen bleven in plaats van ons hier te verdringen...

@chrisk dank voor het AD stuk.
Het klopt hoor wat je zegt, tuurlijk zal een nier/hart/enz niet gehaald worden uit dat andere land. Het is enkel zo dat er veel mensen uit die regio's hier in NL wonen (ik sinds 1994 bijvoorbeeld uit Bosnë). Ik ben donor, mocht het zo zijn dat me iets overkomt ooit wil ik absoluut iemand helpen met mijn organen. Dus ja ik ben donor, en ja ik ben heel blij dat vanaf volgend jaar dat eigenlijk bij voorbaat iedereen is.

Zijn niet alle religieuze mensen verward?
Eigenlijk wel ja, er zijn mensen die behoefte hebben blijkbaar om ergens in te geloven "Be my guest, but leave me alone" is mijn gedachte daarin.

Overigens ben ik een moslim hoor. Maar dat was denk ik al wel duidelijk. Er is alleen geen maatstaf om te kunnen zeggen ik ben het 9 of 3 of wat voor een ander getal dan ook.
Wat mensen ook vinden moeten ze ook lekker doen, zal vast wel een reden voor zijn.

Mensen die georganiseerde religie of dogma volgen zijn dat sowieso ja, maar mensen die denken niet religieus te zijn omdat ze daar niet aan mee doen zijn ook de weg kwijt.
Iedereen is van het padje! Wooohooo.

En daarom hier een leuk gifje.

LiveLeak-dot-com-wtfdogduck_1544866257.gif

Het klopt hoor wat je zegt, tuurlijk zal een nier/hart/enz niet gehaald worden uit dat andere land. Het is enkel zo dat er veel mensen uit die regio's hier in NL wonen (ik sinds 1994 bijvoorbeeld uit Bosnë). Ik ben donor, mocht het zo zijn dat me iets overkomt ooit wil ik absoluut iemand helpen met mijn organen.
Ohja goed punt die mensen kunnen ook gewoon hier zijn ja. Ik weet niet hoe de afweging precies gemaakt zou worden maar in principe is de match gewoon waarschijnlijker met iemand van dezelfde bevolkingsgroep. Ik weet ook niet genoeg over de etniciteit van die regio en hoe dat verschilt met noord-west europeanen, of ze daar in dat geval dan ook naar zouden kijken. Mijn punt is vooral dat je bij dit soort harde biologische zaken niet de keuze krijgt om multiculti divers te willen doen. Maar wat betreft 'rassenmenging' wordt dat wel een grijzer gebied inderdaad.

Dus ja ik ben donor, en ja ik ben heel blij dat vanaf volgend jaar dat eigenlijk bij voorbaat iedereen is.
Valt mee, iedereen gaat de keuze voorgeschoteld krijgen maar heel veel mensen zullen aangeven het niet te willen zijn. Als ze dat al niet hebben gedaan.

Laatst bewerkt:
Het klopt hoor wat je zegt, tuurlijk zal een nier/hart/enz niet gehaald worden uit dat andere land. Het is enkel zo dat er veel mensen uit die regio's hier in NL wonen (ik sinds 1994 bijvoorbeeld uit Bosnë). Ik ben donor, mocht het zo zijn dat me iets overkomt ooit wil ik absoluut iemand helpen met mijn organen. Dus ja ik ben donor, en ja ik ben heel blij dat vanaf volgend jaar dat eigenlijk bij voorbaat iedereen is.

Eigenlijk wel ja, er zijn mensen die behoefte hebben blijkbaar om ergens in te geloven "Be my guest, but leave me alone" is mijn gedachte daarin.

Overigens ben ik een moslim hoor. Maar dat was denk ik al wel duidelijk. Er is alleen geen maatstaf om te kunnen zeggen ik ben het 9 of 3 of wat voor een ander getal dan ook.
Wat mensen ook vinden moeten ze ook lekker doen, zal vast wel een reden voor zijn.
Ik dacht dat je volgens de islam geen donor mocht zijn.

Voordat iemand hem inkopt doe ik het zelf maar:
nee klopt alleen dönor is toegestaan

:badum:

Ik dacht dat je volgens de islam geen donor mocht zijn.

Voordat iemand hem inkopt doe ik het zelf maar:
nee klopt alleen dönor is toegestaan

:badum:

Oh dat klopt idd. Alleen heb ik tot op heden geen bekeuring ontvangen of wat. Daarbij is het zo dat de Koran (zoals alle andere heilige boeken) een tijdje terug geschreven is.

Metamfetamine bestond toen ook niet, staat er niet in dus zou het mogen hahaha ... Dacht het niet.
Zo zijn er nog genoeg voorbeelden. Roken is ook zoiets, er staat in "niets tot je nemen wat schadelijk is voor je gezondheid" nou, al die shisha's (ws verkeerd gespeld ook nog) zijn dan ook niet toegestaan.

Dus neem alle geloven beetje met korreltje zout hé ;-)

Oh dat klopt idd. Alleen heb ik tot op heden geen bekeuring ontvangen of wat. Daarbij is het zo dat de Koran (zoals alle andere heilige boeken) een tijdje terug geschreven is.

Metamfetamine bestond toen ook niet, staat er niet in dus zou het mogen hahaha ... Dacht het niet.
Zo zijn er nog genoeg voorbeelden. Roken is ook zoiets, er staat in "niets tot je nemen wat schadelijk is voor je gezondheid" nou, al die shisha's (ws verkeerd gespeld ook nog) zijn dan ook niet toegestaan.

Dus neem alle geloven beetje met korreltje zout hé ;-)
Ik denk niet dat in de Islam orgaandonatie verboden is.

en helaas zorgen die sommige wel voor de meeste problemen.

Een rotte boom haal je weg door eerst de bovenkant te kappen, maar uiteindelijk moet je ook de wortels verwijderen

en helaas zorgen die sommige wel voor de meeste problemen.

Een rotte boom haal je weg door eerst de bovenkant te kappen, maar uiteindelijk moet je ook de wortels verwijderen

True true, maar om heel het bos te kappen is wel overdreven denk ik

Als uiteindelijk al die bomen doodgaan waardoor de omgeving afgeschreven kan worden, kan je beter preventief verwijderen.

Zover ik weet wel. Staat natuurlijk niet letterlijk maar is interpretatie (zoals alle andere zaken).

Denk aan mijn eerdere voorbeeld met drugs.

Dood als gevolg van transplantatie
Het is voor moslims verboden om een lichaamsdeel te laten doneren waarbij de donor sterft als gevolg van de transplantatie. Cruciale organen zoals bijvoorbeeld het hart mogen daarom niet getransplanteerd worden bij moslims.

Een dode als donor
Het is binnen de islam, op enkele voorwaarden, toegestaan om een lichaamsdeel van een dode te transplanteren bij levende personen. De eerste voorwaarde is dat er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen. Een reden hiervoor kan zijn dat er geen donor te vinden is voor de benodigde transplantatie, of de transplantatie zou dodelijk zijn voor een levende. Binnen de islam gaat de voorkeur dus uit naar een levende donor, tenzij het niet anders kan. De tweede voorwaarde is dat er toestemming is van de gestorvene óf zijn of haar erfgenamen.

Toestemming voor orgaandonatie
Binnen de islam is er altijd een toestemming vereist van de levende donor en enkel van de levende donor. Het is dus verboden binnen de islam om voor een ander te bepalen of hij of zij donor moet zijn en het is ook verboden om een transplantatie zonder toestemming van de levende donor uit te voeren. De enige manier waarop een toestemming van een ander geldig kan zijn, is in het geval de donor overleden is. In dit geval mogen zijn erfgenamen toestemming geven voor orgaandonatie.

Er bestaat een opvallend verschil tussen de heersende gedachte onder Nederlandse moslims en de officiële leer van de islam. Het merendeel van de moslimgeleerden is namelijk positief over donatie.

Het belangrijkste argument vóór donatie is ontleend aan een passage uit de Koran: ‘… voor wie een ziel doodt (…) is het alsof hij alle mensen doodde; en voor wie een leven redt, is het alsof hij alle mensen deed leven …’ Deze passage is te interpreteren als een oproep tot het redden van een mensenleven, dus ook door middel van orgaandonatie.

Zover ik weet wel. Staat natuurlijk niet letterlijk maar is interpretatie (zoals alle andere zaken).

Denk aan mijn eerdere voorbeeld met drugs.
Ik geloof ook, als ex-moslim, dat de Koran vooral geïnterpreteerd dient te worden en dus voor veel mensen een verschillende boodschap kan bevatten.
Echter zie ik niet in hoe orgaandonatie verboden kan zijn naar analogie met drugs. Drugs, zoals alcohol, verboden is omdat het vaker kwaad dan goed doet. Maar met orgaandonatie help je na je dood andere mensen. Er is maar weinig onzelfzuchtiger dan het afstaan van je organen. Beter nog, je nier afstaan aan iemand terwijl je nog leeft is gewoon een zeer prachtige zaak.

Dood als gevolg van transplantatie
Het is voor moslims verboden om een lichaamsdeel te laten doneren waarbij de donor sterft als gevolg van de transplantatie. Cruciale organen zoals bijvoorbeeld het hart mogen daarom niet getransplanteerd worden bij moslims.

Een dode als donor
Het is binnen de islam, op enkele voorwaarden, toegestaan om een lichaamsdeel van een dode te transplanteren bij levende personen. De eerste voorwaarde is dat er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen. Een reden hiervoor kan zijn dat er geen donor te vinden is voor de benodigde transplantatie, of de transplantatie zou dodelijk zijn voor een levende. Binnen de islam gaat de voorkeur dus uit naar een levende donor, tenzij het niet anders kan. De tweede voorwaarde is dat er toestemming is van de gestorvene óf zijn of haar erfgenamen.

Toestemming voor orgaandonatie
Binnen de islam is er altijd een toestemming vereist van de levende donor en enkel van de levende donor. Het is dus verboden binnen de islam om voor een ander te bepalen of hij of zij donor moet zijn en het is ook verboden om een transplantatie zonder toestemming van de levende donor uit te voeren. De enige manier waarop een toestemming van een ander geldig kan zijn, is in het geval de donor overleden is. In dit geval mogen zijn erfgenamen toestemming geven voor orgaandonatie.

Er bestaat een opvallend verschil tussen de heersende gedachte onder Nederlandse moslims en de officiële leer van de islam. Het merendeel van de moslimgeleerden is namelijk positief over donatie.

Het belangrijkste argument vóór donatie is ontleend aan een passage uit de Koran: ‘… voor wie een ziel doodt (…) is het alsof hij alle mensen doodde; en voor wie een leven redt, is het alsof hij alle mensen deed leven …’ Deze passage is te interpreteren als een oproep tot het redden van een mensenleven, dus ook door middel van orgaandonatie.

Klopt als een bus.. Heb je een bron?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven