Ik liep afgelopen weekend door het centrum van een middelgrote stad. Lekker weer, mensen hadden een vriendelijk gezicht, de neus werd verwend door de diverse smakelijke etenswaren van de marktlui en toen hoorde ik ineens een jongeman zeggen of ik interesse had in het geloof. Toen ik beter keek stond er een hele kraam vol met snuisterijen. Ik zag enkel mannen met baarden en leken mij moslims. Ik gaf aan geen interesse te hebben en de jongeman wenste mij vriendelijk een fijne dag verder. Ik zei insgelijks en vervolgde mijn weg.
Op de terugweg had ik beter zicht op de kraam. Ze stonden naast een grote trap welke uitliep over de straat, vandaar dat ik ze van de andere kant niet eerder had gezien. Slimmigheidje van de jongens. Keken allemaal vriendelijk en ik hoorde geen onvertogen klank. Wat mij verbaasde waren de hoeveelheid Opel Astra mensen die in gesprek waren, de handen door de diverse snuisterijen lieten gaan en eveneens vriendelijk (terug)keken. Was dit louter uit interesse in de medemens, vriendelijk ingaan op het verzoek van de jongemannen die mensen op straat aanhielden of speelde er meer? Volgens mij zag ik waaromislam.nl staan.