Laat ik het eerst even anekdotisch uitleggen. Persoonlijk heeft cardio een beroerd effect op mijn lichaam. Als ik veel aan conditietraining doe, wat ik vroeger heb gedaan, heeft dat onmiddellijk uitwerking op mijn hartslag en bloeddruk die omlaag gaan wanneer ik aan het rusten ben. Nu is dat gegeven op zich niet ongezond, in tegendeel zelfs, alleen bij mij is het dusdanig dat ik er wel last van krijg. Mijn hartslag in rust is gemiddeld 42 en bij de cardioloog ook 37 gemeten, daarnaast is mijn bloeddruk erg laag. Ik voel me verder prima, maar heb weleens last van vermoeidheid, duizelingen en altijd koude handen, voeten noem het maar op.
De aanpassingen komen uit 2 dingen voort: 1. je hart is adaptief en past zich aan: gaat krachtiger bloed rondpompen en hoeft dus minder slagen per minuut te maken. 2. Wanneer je langdurig bezig bent met conditietraining kan dit, hoeft niet, invloed hebben op je schildklierhormonen. Als je schildklier te traag werkt kan je ook een lagere hartslag krijgen en minder energie produceren. Hetgeen ik heb hoor ik van meer mensen terug. Niet iedereen heeft er last van, maar ook heel veel mensen wel. Ik denk dat het zodoende deels individueel bepaald is hoe gezond cardio voor je is. Waar ik in ieder geval van overtuigd ben is dat mensen die bij wijze van spreke 5x in de week een uur aan wielrennen doen op langere termijn niet gezond bezig zijn, niet voor hun hart en niet voor hun metabolisme. Het effect op het hart werd onder andere in deze studies onderzocht, een beetje gechargeerd, want in sommige gevallen gaat het om extreme marathonlopers:
AbstractAims. Endurance training may be associated with arrhythmogenic cardiac remodelling of the right ventricle (RV). We examined whether myocardial dysf
academic.oup.com
This study examined the cardiac structure and function of a unique cohort of documented lifelong, competitive endurance veteran athletes (>50 yr). Twelve lifelong veteran male endurance athletes [mean ± SD (range) age: 56 ± 6 yr (50-67)], 20 age-matched veteran controls [60 ± 5 yr; (52-69)], and …
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
This study examined the cardiac structure and function of a unique cohort of documented lifelong, competitive endurance veteran athletes (>50 yr). Twelve lifelong veteran male endurance athletes [mean ± SD (range) age: 56 ± 6 yr (50-67)], 20 age-matched veteran controls [60 ± 5 yr; (52-69)], and …
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
De studies rondom metabolisme en schildklier moet ik even opzoeken. Ik wil overigens niemand ontmoedigen cardio te doen, want het kan in beperkte mate ook goed zijn voor je metabolisme en hart, ik doe het alleen niet meer of heel beperkt in de cut.