XXL Nutrition

Sticky De laatst genomen foto topic

Als een korte lichaamslengte betekent dat je geen grote smoel mag hebben, dan mag je zelf met 1.75m ook wel oppassen. En als ik dan met mijn 1.75m ook mijn smoel houd dan kunnen we dit topic weer gebruiken waar het voor bedoeld is: Foto’s plaatsen.
ik ben nog maar 15 en hij is 172cm volwassen

😒🙃
20210916_101523.jpg

Bijlagen

• 20210916_140537.jpg
    20210916_140537.jpg
    101,1 KB · Weergaven: 112
Altijd makkelijk praten als je er niks van ervaren hebt, dat is een soort naiviteit, wat ik wel kan begrijpen. Je leven zomaar argeloos op het spel zetten is wat anders als er een betekenis aangeven. Mijn motto van tegenwoordig is : no woman no cry ( niet tegen mijn vrouw zeggen)
Dat is ook momenteel het motto van @Japio

Altijd makkelijk praten als je er niks van ervaren hebt, dat is een soort naiviteit, wat ik wel kan begrijpen. Je leven zomaar argeloos op het spel zetten is wat anders als er een betekenis aangeven. Mijn motto van tegenwoordig is : no woman no cry ( niet tegen mijn vrouw zeggen)

Ik denk dat je het punt mist maar dat kan ik wel begrijpen.

Ik denk dat je het punt mist maar dat kan ik wel begrijpen.
Als soldaat is het gewoon orders opvolgen en als je sprongsgewijs voorwaarts moet gaan doe je dat. (Dit is bewust even ongenuanceerd.)

Ik moet je gelijk geven dat het wenselijk is bij je verstand na te blijven denken niet kansloos een gevecht in moet gaan.

Als soldaat is het gewoon orders opvolgen en als je sprongsgewijs voorwaarts moet gaan doe je dat. (Dit is bewust even ongenuanceerd.)

Ik moet je gelijk geven dat het wenselijk is bij je verstand na te blijven denken niet kansloos een gevecht in moet gaan.

Precies. Het motto komt bij mij over alsof ze nooit terug deinsen, ook als er niets te winnen valt. Maar goed ik weet natuurlijk niets, ik probeerde gewoon een situatie te schetsen waarin ik het logisch vind dat je wél terugdeinst. Of Bicep is ooit teruggedeinst (ondanks het motto) of heeft dit nog nooit meegemaakt. Dusja, het is natuurlijk makkelijk praten wanneer het nooit is voorgekomen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
Precies. Het motto komt bij mij over alsof ze nooit terug deinsen, ook als er niets te winnen valt. Maar goed ik weet natuurlijk niets, ik probeerde gewoon een situatie te schetsen waarin ik het logisch vind dat je wél terugdeinst. Of Bicep is ooit teruggedeinst (ondanks het motto) of heeft dit nog nooit meegemaakt. Dusja, het is natuurlijk makkelijk praten wanneer je het nooit is voorgekomen.
Een jaargenoot van mij had z'n opleiding tot officier bij de infanterie niet gehaald en besloot toen maar soldaat te worden (soldaat is een rang, daar bedoel ik dus niet militair mee). Zijn ervaring (en zo is het ook gewoon in de praktijk): als soldaat word je geleerd orders op te volgen en vooral niet zelf na te denken of kritisch te zijn, maar gewoon 'uitvoeren mars'. (De term TDOTP komt ergens vandaan.)

Het is natuurlijk ook niet wenselijk om in een gevechtssituatie een groep soldaten bij je hebben die bij iedere beslissing of commando terwijl je onder vuur ligt in discussie te gaan waarbij iedereen even zijn idee of mening geeft.

(Het gaat overigens niet overal zo. Bij de Luchtmacht is bijvoorbeeld bijna iedere monteur Sergeant, onderofficier, en juist opgeleid om zelfstandig te werken, kritisch te zijn en als iets in zijn ogen niet veilig is dit aan te geven.)

Nu zeg ik niet dat er niet meer nagedacht wordt, maar het nadenken wordt aan bepaalde mensen over gelaten.

Volgens mij is het bij KCT/MARSOF echt niet orders volgen zonder nadenken. Maar uiteindelijk moet het doel natuurlijk wel bereikt worden, kaders zijn wel duidelijk. En ja, als militair is het risico van het vak dat je in het ergste geval dood gaat. Special forces zijn zeldzaam en duur om op te leiden, dus zomaar mensen opofferen gaat echt niet gebeuren, zeker niet in vredestijd.

Ik vermoed dat het voor een Nederlander gevaarlijker is om te gaan paardrijden, of een andere bezigheid waarbij veel ongelukken gebeuren.

Heb trouwens veel geleerd van diverse ex-SF operators in allerlei cursussen die ik gedaan heb. Als je houdt van een beetje avontuur kom je ze toch regelmatig tegen. Ze waren trouwens niet allemaal ongeschonden uit de strijd gekomen, voornamelijk mentaal. Zonder uitzondering prima mensen, betrouwbaar, meestal vrij rustig en competent in algemene zin. Zelf nooit in het leger gegaan, ik ben slecht in orders opvolgen en SF materiaal was ik misschien niet geweest - weet nooit of je door zo'n proces heen zou komen.

Volgens mij is het bij KCT/MARSOF echt niet orders volgen zonder nadenken. Maar uiteindelijk moet het doel natuurlijk wel bereikt worden, kaders zijn wel duidelijk. En ja, als militair is het risico van het vak dat je in het ergste geval dood gaat. Special forces zijn zeldzaam en duur om op te leiden, dus zomaar mensen opofferen gaat echt niet gebeuren, zeker niet in vredestijd.
Eens, maar het is ook niet zo dat een peletonscommandant enkel kaders schetst. Kaders worden door het hogere magenement (en politiek) geschetst en een soldaat of marinier volgt wel orders op. Natuurlijk zijn er richtlijnen, maar voornamelijk toch skills en drills.

Mensen opofferen gebeurt inderdaad niet zomaar, er zijn in totaal 25 Nederlandse militairen in de afgelopen 20 jaar in Afghanistan om het leven gekomen door uiteenlopende oorzaken.

er zijn in totaal 25 Nederlandse militairen in de afgelopen 20 jaar in Afghanistan om het leven gekomen door uiteenlopende oorzaken.
9/10 gewoon van de trap gevallen. Veel doet Nederland daar niet buiten een beetje bewaken vanop afstand.

Er word echt veel te diep op in gegaan.

Je zet je leven niet achteloos op het spel maar komt zeker in situaties waarin je leven op het spel staat. Veiligheid staat voorop, dus in zekere zin betekent dat dat je ook terugtrekt om tactische redenen en om levens te behouden. Maar als je in een vuurgevecht verwikkeld raakt en je zit nu eenmaal in die situatie, trek je door zonder 'denken' . Dan moet je doen wat je doen moet. Denk dat iedereen het heus wel snapt. Het motto betekent niet ga je dood tegemoet. Het motto betekent meer met eer en geweten je mannetje staan. Vroeger en nu zijn ook een wereld van verschil.

Eens, maar het is ook niet zo dat een peletonscommandant enkel kaders schetst. Kaders worden door het hogere magenement (en politiek) geschetst en een soldaat of marinier volgt wel orders op. Natuurlijk zijn er richtlijnen, maar voornamelijk toch skills en drills.

Mensen opofferen gebeurt inderdaad niet zomaar, er zijn in totaal 25 Nederlandse militairen in de afgelopen 20 jaar in Afghanistan om het leven gekomen door uiteenlopende oorzaken.
Het doel moet natuurlijk bereikt worden. Ze zetten hun leven op het spel daarvoor. Wel iets anders dan kamikaze spelen. Maargoed, ik heb. Iet in het leger gezeten dus ik kan er ook niet echt een oordeel over vellen.

Maar wil toch degenen die ik heb leren kennen verdedigen ofzo. Dat waren gewoon prima mensen.

• Like
  • Like
Terug
Naar boven