XXL Nutrition

Sticky De laatst genomen foto topic

Heb je iets anders gedaan dan normaal qua training?
Volume omlaag, maar dat heb ik bij alle spiergroepen gedaan. En in het geval van rug en armen 2x per week getraind ipv 1x. En enorme focus op de uitvoering en minder op het gewicht. Wel elke week proberen te verhogen in herhalingen of gewicht maar niet ten koste van vorm.

Is je totale volume (per week) ook omlaag gegaan, of heb je hetzelfde volume beter verdeeld over twee trainingen?

Is je totale volume (per week) ook omlaag gegaan, of heb je hetzelfde volume beter verdeeld over twee trainingen?
Totale volume is zeker omlaag. Als ik kijk naar 2 jaar geleden was de opbouw van bijvoorbeeld een oefening dit: 15x60, 12x80, 8x100, 3x120. Dan ben je dus al veel energie kwijt bij je zwaarste set. Nu is het meestal zo: 8x120, 15x100, (optioneel ...x80/90). Dus 1 zware set en 1 à 2 backoff sets. En alles tot falen of zelfs nog forced reps en partials. Je hebt uiteindelijk veel meer aan minder volume maar wel veel meer intensiteit dan al die nutteloze submaximale setjes.
En daarnaast doe ik minder oefeningen.

Laatst bewerkt:
Totale volume is zeker omlaag. Als ik kijk naar 2 jaar geleden was de opbouw van bijvoorbeeld een oefening dit: 15x60, 12x80, 8x100, 3x120. Dan ben je dus al veel energie kwijt bij je zwaarste set. Nu is het meestal zo: 8x120, 15x100, (optioneel ...x80/90). Dus 1 zware set en 1 à 2 backoff sets. En alles tot falen of zelfs nog forced reps en partials. Je hebt uiteindelijk veel meer aan minder volume maar wel veel meer intensiteit dan al die nutteloze submaximale setjes.
Ben ik ook een fan van, vooral hoe john meadows het deed met 1 set tot falen. Ook erg leuk om te doen.

Zelf heb ik ook positieve ervaring met het ditchen van junk volume. Bij anderhalf uur trainen is het laatste half uur gewoon niet effectief meer. Ik durf te stellen dat de meeste mensen die menen anderhalf uur intensief te kunnen trainen, hun intensiteit overschatten. Beter de frequentie omhoog en volume omlaag.

Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort ook die submaximale sets eruit gegooid. Vanaf nu alleen feeder sets en worksets. Het voelt iig al een stuk beter nu op de sets waar het echt om draait :)

Gewicht blijft hangen door de blessure, maar shape kon erger :p.
IMG_20220305_111815.jpg
IMG_20220305_111847.jpg

Getraind bij cardio fitness Beverwijk, holy shit wat een vette gym
Screenshot_20220306-152659_Instagram.jpg

Vette aders ook op je scheen. Haha nog wel decent shape volgens mij. Denk voornamelijk vocht.

Terug
Naar boven