AndroidHealthClinic

Sticky De laatst genomen foto topic

Ja stonden bordjes. Als er mensen in gaan zwemmen zou het ecosysteem verstoord worden. Was trouwens ook maar 15 graden boven (maar gevoelstemperatuur lag veel hoger)
Fair enough.

Ik heb ook letterlijk maar 2 seconden in het water gelegen, kreeg meteen echt een klap van de kou.
Water kwam echt een paar honderd meter hoger uit een gletsjer.

Het was wel echt veel grijzer beetje mix tussen grijs en babyblauw, stond er ook bij waarom het in de Dolomieten zo blauw was?

Rip Zyzz

Op zoek naar Mount Olympus

20220724_150259.jpg
Ik kon het ook weer niet laten :o

20220728_100719.jpg

Fair enough.

Ik heb ook letterlijk maar 2 seconden in het water gelegen, kreeg meteen echt een klap van de kou.
Water kwam echt een paar honderd meter hoger uit een gletsjer.

Het was wel echt veel grijzer beetje mix tussen grijs en babyblauw, stond er ook bij waarom het in de Dolomieten zo blauw was?
Het smeltwater neemt steengruis van de berg mee en dat blijft aan de oppervlakte van het water drijven. Samen met de lichtinval zorgt dat voor de mooie blauwe kleur.

Van deze landschapsfoto's en ook nog uitleg erbij gaat mijn geografisch hart wel wat sneller kloppen :heart:
Het smeltwater neemt steengruis van de berg mee en dat blijft aan de oppervlakte van het water drijven. Samen met de lichtinval zorgt dat voor de mooie blauwe kleur.
Dit hangt ook samen dat de Dolomieten veelal bestaat uit dolomiet/kalksteen. Het calciumcarbonaat uit deze gesteentes heeft een witte kleur wat natuurlijk het licht goed kan reflecteren als het gesuspendeerd is in het water. Dankzij de koraalriffen, schelpen en ammonieten die vroeger op die plek leefden mogen wij nu genieten van het blauwe water (sommigen dan via de foto :p).

• Heart
Waarderingen: AK
Terug
Naar boven