Fitness Seller

de pullover ( dumbbell )

Ano_1978_15

Ripped Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
5
de pullover ( met dumbbell )

Wat zijn je bevindingen ermee ?

Waar vinden jullie em voornamelijk goed voor ? tot hoever gaan jullie achter je hoofd ?

Vind em ook fijn voor buikspieren !

En met welk gewicht pakken jullie em ?

Moet zeggen dat ik met dit onderdeel en dat is toch voor de borst ( das bij mij eigelijk m'n slechtste groep ,maar het pressen word aan gewerkt !) vrij goed scoor....

Doe het met 28 KG dumbbell een 8 x en een 22-24 KG 12 x ..... Is in tegenoverstaande tot andere borst-oefeningen vrij goed !

ik pak em met 40 (zwaarder hebben we ni)

ik ga met me rug haaks op de bench press liggen en zak tot ie de grond raakt.

Zeer geschikte oefening voor het uitrekken van de pecs.

Arnold beweerde ook dat zijn ribbenkast er groter van werd, maar dat is nooit bewezen.

Alle pull overs zijn voornaamlijk gericht op de lats. De bewegingsbaan van de bovenarm is gelijk aan die van pull downs met een smalle greep.

M.a.w. pull-overs belasten de borst net zoveel(weinig) als pull downs

Alleen als je de ellebogen dicht bij elkaar houd (als je een gestrekte arm/dumbbell versie doet gaat dit vanzelf) trek je de schouder naar voor/onder waardoor de pec. minor een rol gaat spelen. Doordat deze z'n aanhechtingen onder de pec. major heeft denken sommigen de pec. major te trainen.

Je hoeft alleen maar de functie van de pec. major te bekijken om te zien dat de beweingsbaan van de bovenarmen een heel andere is als die de pec. bewerktstelligt (zoals bij bv flyes)

En buik ? ? ? Als je je buik voelt dat trek je tijdens de negatieve beweging je onderrug te hol en zet je de positieve beweging dus weer in gang door je romp te rechten, niet door het gewicht met de rug weer terug te halen.

En wat Arnie's beweringen aangaat........ Hij is iemand die veel voor de sport gedan heeft, maar beweerde wel meer onzin

Laatst bewerkt:
chunky zei:
Arnold beweerde ook dat zijn ribbenkast er groter van werd, maar dat is nooit bewezen.

Arnold was niet de eerste noch de laatste die dat beweerd heeft. Zie bijv. het boek Super Squats van Strossen.
De pullovers worden dan wel voorafgegaan door breathing squats/20- rep squats. Het draait vooral om het heel diepe in- en uitademen.

De dumbbell pullover vind ik een van de fijnste oefeningen en maakt deel uit van mijn borsttraining, hoewel er natuurlijk vele spieren bij betrokken zijn.

Bij de beweging vanaf de grond zijn het eerst voornamelijk de lats die het werk doen. In de loop van de bewegingsbaan bemerk ik dat de borstspieren meer betrokken raken. Ik doe deze oefening meestal na incline dumbbell press en vlakke flyes. Daarna kan ik weer zwaar gaan met decline press op de hammer strength machine.

Als je erg zwaar gaat span je je buikspieren zeer hard aan om je lichaam stabiel te houden. Zo kunnen de buikspieren ook enig trainingseffect hebben van deze oefening.

Tis wel bewezen en nee heb geen bron :) Maar weet wel dat ze zeiden dat het alleen mogelijk is als je nog in de groei bent.

Vind het een wereldoefening! Ik zie het als een borstoefening. Tegenwoordig even uit me schema gehaald voor andere oefeningen, circa maand geleden topte ik nog op 58 kg x 3.

ik pak m met 72 kg. heerlijke oefening. waar ik m vooral voel en ook zie is in de getande spier. mooie definitie wanneer deze spier goed is ontwikkeld.

je ribbekast die groeit? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

iron erik zei:
waar ik m vooral voel en ook zie is in de getande spier. mooie definitie wanneer deze spier goed is ontwikkeld.

Dat komt omdat tijdens de negatieve beweging de serr. de schouderbladen roteerd om ruimte te creeerenb in het schouder gewricht

M.a.w. het is een onbelaste beweging

boerenkool zei:
De dumbbell pullover vind ik een van de fijnste oefeningen en maakt deel uit van mijn borsttraining,

In de loop van de bewegingsbaan bemerk ik dat de borstspieren meer betrokken raken.

Pec. minor

haazebr zei:
Tis wel bewezen en nee heb geen bron :) Maar weet wel dat ze zeiden dat het alleen mogelijk is als je nog in de groei bent.

Vind het een wereldoefening! Ik zie het als een borstoefening. Tegenwoordig even uit me schema gehaald voor andere oefeningen, circa maand geleden topte ik nog op 58 kg x 3.

je kan ook geen bron hebben want het is nog nooit bewezen.

nige wat bewezen is is dat waneer je een bot breekt en je laat dit onder rek helen het bot langer word.

Bij personen die nog een natuurlijke botgroei hebben is de aanname dat regelmatige rek het volume van de ribbenkast vergroot. Alleen betekend deze vergroting ook verzwakking omdat jet niet de ribben zijn die langer worden, maar het borstbeen (kraakbeen) uitgerekt en dus poreuzer word.
Ook betekend het dat de ruimte tussen de ribben vergroot. Al met al groter maar zwakker

Voor iedereen die het als een pec. major oefening ziet. Lees eens wat vaket iets over anatomie, fysiologie en bewegingsleer en besteed wat minder aandacht aan artikelen in sportbladen

Ik ben het ook met 3XL eens. Het is toch echt een rug oefening.
Ik was gisteren borst aan het trainen en een man vertelde mij dat ik maar eens wat setjes pullovers erbij moest doen, dat zou zeker werken:cool:! Om de man niet telleur te stellen heb ik één setje gedaan.
Mooi dat ik het nu in mijn lats voel! In de sportschool beweert iedereen altijd dat het een borst oefening is...Nu weet ik het zeker :D

Misschien is de betrokkenheid van de borst bij deze oefening niet groot (alleen pec minor), maar dat is niet de enige reden om pullovers op te nemen in de borsttraining. Je borstspieren worden namelijk wel lekker opgerekt. Dat is best goed tussen andere zware borstoefeningen door, is mijn ervaring.

Als het je om het oprekken te doen is zijn er minder energie kostende methoden om de borst op te rekken als een paar sets pull over

Als jullie de pull over doen, lig je dan met je volledige lichaam op de bank of enkel met je schoudersbladen en je kont en onderrug er af?

Als ik de oefening doe gericht op de pec. minor blijf ik gewoon recht op de bank liggen.

Bij de "gewone" versie ga ik meestal dwars over de bank liggen omdat dit beter aanvoelt en me een wat grotere bewegings uitslag geeft

• Topic Starter Topic Starter
3xl ..... het lijkt wel of je ( helemaal) niet te spreken bent over de oefening ?

Ik moet wel zeggen en dat heb ik niet vermeld bij mijn begin van dit topic, ik ook last kreeg van mijn rug.... ( ik dacht ik zet dit er niet bij, want anders voer ik de oefening niet goed uit ....)

Dus ik moet hem niet meer bij mijn borst dag inplannen ?

Moet wel zeggen dat ik hem pasgeleden effe ermee heb aangetikt ( m'n borst) ...

Maar dat waren de laaste 2 reps of zo...

Maar hoe kan ik hier toch de pector minor mee aanspreken ?

En pullover met 72 kilo ???????? sjezus man !

72 kg is wel flink ja.
Maar ik zie het vooral ook als een rugoefening, ik doe hem dwars op het bankje liggend, nu met 48kg.

Jaccis zei:
3xl ..... het lijkt wel of je ( helemaal) niet te spreken bent over de oefening ?

? ?

Ik vind het een prima oefening en heb'm ook veelvuldig gedaan (ik krijg tegenwordig last van m'n onderarmen als ik'm doet)

Alleen is imo de standaard uitvoering geen borst oefening, maar een rug oefening die de lats ongever hetzelfde benaderd als een pull down

Jaccis zei:
Dus ik moet hem niet meer bij mijn borst dag inplannen ?

That's up to you

Jaccis zei:
Maar hoe kan ik hier toch de pector minor mee aanspreken ?

Zoals ik boven ergens al uitleg, als je de ellebogen dicht bij elkaar houd trek je de schouders naar beneden/onder, wat een taak vaan de pec. minor is

Als ik morgen tijd heb zal ik wel iets inscannen uit een kinesiologie leerboek van me.

200kg? :scratch:

victor1988 zei:
ik pak em met 200 kg heerlijke oefening

Ja zekers!
Dan moeten ze eerst het bankje met keilbouten in de vloer vastzetten en jou er met spanbanden op vastsjorren, zodat je met dat enorme gewicht niet achterover kiept.
Geloof je je nu zelf ook nog?

Terug
Naar boven