AndroidHealthClinic

"De wereld wordt steeds religieuzer" (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Christendom groeit enorm de laatste tijd, in China groeit de Christendom sneller dan autoverkoop. Over pakweg 20 jaar heb je ongeveer 1 miljard Christenen extra niet geteld dat christendom in arabische landen ook enorm toeneemt
 
ehhm ja, zelfde verhaal met het merendeel van de ontwikkelde landen toch?

verhoudingen zijn bij andere landen anders maar het lijkt dat hoe meer een land zich ontwikkeld hoe meer geloof uitsterft en intelligentie omhoog gaat.

Ik zeg niet dat het verband heeft met elkaar, maar als je ziet hoe het vroeger was, toen er dus meer gelovigen waren en hoe het nu is met onze maatschappij (elke week wel kopschop video's, moeders die hun baby vermoorden om een spelletje en tieners die comazuipen elk weekend) dan wil ik niet echt zeggen dat de intelligentie omhoog is gegaan, zéker niet doordat geloof afneemt.
Door jouw zin lijkt het alsof je wilt zeggen dat intelligentie omhoog gaat omdat geloof uitsterft. Dit is natuurlijk niet zo, net zoals dat het niet zo is dat mensen agressiever worden omdat geloof uitsterft.

hij zegt gewoon dat x en y gebeuren, dat impliceert niet dat x->y.

Dat is een gok en een hele andere stelling dan zeggen dat sinds de godsdienst afneemt, de mensen intelligenter worden.
De kans dat een kopschopper (absoluut geen intelligent persoon) gelovig is, is nog kleiner dan dat een intelligent persoon gelovig is.

Er is geen (goed te onderzoeken) verband tussen intelligentie en geloof.

again, dat maak jij ervan en is niet wat hij zegt.
 
hij zegt gewoon dat x en y gebeuren, dat impliceert niet dat x->y.



again, dat maak jij ervan en is niet wat hij zegt.

''lijkt het alsof je wilt zeggen''.

again, dat maak ik ervan ja. ''lijkt het'' is niet ''jij doet dat''.
 
Beetje onzinnig om posts verkeerd te interpreteren en vervolgens (met niemand) over die verkeerde interpretatie te gaan discussieren.
 
Centraal Europa zal die trend toch niet volgen, met de uitzondering van islam misschien. Verder geloof neemt af wanneer intelligentie toeneemt, niet andersom.
 
Dat is een gok en een hele andere stelling dan zeggen dat sinds de godsdienst afneemt, de mensen intelligenter worden.
De kans dat een kopschopper (absoluut geen intelligent persoon) gelovig is, is nog kleiner dan dat een intelligent persoon gelovig is.

Er is geen (goed te onderzoeken) verband tussen intelligentie en geloof.


hell wat is dit nou weer voor manier van argumenteren :roflol:



ik dacht dat het algemen kennis was dat er een sterke negative link is tussen geloof en inteligentie, maar hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence

n a 2013 meta-analysis, led by Professor Miron Zuckerman, of 63 scientific studies about IQ and religiosity, a negative relation between intelligence and religiosity was found in 53, and a positive relation in the remaining ten. Controlling for other factors, they can only confidently show strong negative correlation between intelligence and religiosity among American Protestants.[1][2]


The relationship between countries' belief in a god and average Intelligence Quotient, measured by Lynn, Harvey & Nyborg.[11]
Nyborg also co-authored a study with Richard Lynn, emeritus professor of psychology at the University of Ulster, which compared religious belief and average national IQs in 137 countries.[11] The study analysed the issue from several viewpoints. Firstly, using data from a U.S. study of 6,825 adolescents, the authors found that atheists scored 6 IQ points higher than non-atheists.

Secondly, the authors investigated the link between religiosity and intelligence on a country level. Among the sample of 137 countries, only 23 (17%) had more than 20% of atheists, which constituted “virtually all... higher IQ countries.” The authors reported a correlation of 0.60 between atheism rates and level of intelligence, which was determined to be “highly statistically significant”
 
Centraal Europa zal die trend toch niet volgen, met de uitzondering van islam misschien. Verder geloof neemt af wanneer intelligentie toeneemt, niet andersom.

Blijven hopen
 
Beetje onzinnig om posts verkeerd te interpreteren en vervolgens (met niemand) over die verkeerde interpretatie te gaan discussieren.

Oke, wat jij wilt. Dan zo:

Basmca, wat bedoel jij te zeggen met:
''hoe intelligenter de persoon hoe kleiner de kans dat deze gelovig is.''

Bedoel jij:
- Dat gelovige mensen vaak niet intelligent zijn?
- Dat intelligente mensen vaak niet gelovig zijn?
- Anders, namelijk..

zo beter pleurklaat?
 
Denk dat er wel een causaal verband bestaat tussen hoe ''slechter'' het in de wereld gaat en toename van religie.
In Nederland hebben we dan geen oorlog/honger/dood, al kennen we wel de problemen die mogelijk in de toekomst komen.
Hoe slechter het gaat, hoe eerder je naar instanties/religies/antwoorden/hulp gaat zoeken.
 
Oke, wat jij wilt. Dan zo:

Basmca, wat bedoel jij te zeggen met:
''hoe intelligenter de persoon hoe kleiner de kans dat deze gelovig is.''

Bedoel jij:
- Dat gelovige mensen vaak niet intelligent zijn?
- Dat intelligente mensen vaak niet gelovig zijn?
- Anders, namelijk..

zo beter pleurklaat?


ehhm, niet om het een of ander Hell maar intelligentie is niet iets wat je hebt of niet, het gaat hier om het niveau van intelligentie.

maar de feiten wijzen er op dat hoe intelligenter de persoon hoe kleiner de kans dat deze gelovig is.
 
ehhm, niet om het een of ander Hell maar intelligentie is niet iets wat je hebt of niet, het gaat hier om het niveau van intelligentie.

maar de feiten wijzen er op dat hoe intelligenter de persoon hoe kleiner de kans dat deze gelovig is.

Je pakt alles zo letterlijk op.. :(

Oke, duidelijk. Mijn aanname, dat het lijkt alsof je wilt zeggen dat er een verbrand in zit, klopt dus gewoon.
 
Het lijkt me dat hij gewoon precies bedoelt wat er staat. Pak een willekeurig persoon met een hoog iq en die persoon is waarschijnlijker ongelovig dan een willekeurig persoon met een lager iq.

Je eerste en tweede punt zijn hier allebei een gevolg van. Als je mensen onderverdeelt in twee groepen, gelovig en ongelovig, dan is de ongelovige groep intelligenter. En andersom, mensen gesorteerd op intelligentie, wordt de kans dat je een gelovig persoon tegenkomt steeds kleiner naarmate de IQs omhoog gaan.
 
Het lijkt me dat hij gewoon precies bedoelt wat er staat. Pak een willekeurig persoon met een hoog iq en die persoon is waarschijnlijker ongelovig dan een willekeurig persoon met een lager iq.

Je eerste en tweede punt zijn hier allebei een gevolg van. Als je mensen onderverdeelt in twee groepen, gelovig en ongelovig, dan is de ongelovige groep intelligenter. En andersom, mensen gesorteerd op intelligentie, wordt de kans dat je een gelovig persoon tegenkomt steeds kleiner naarmate de IQs omhoog gaan.

stop is met focussen klootzak
 
Je pakt alles zo letterlijk op.. :(

Oke, duidelijk. Mijn aanname, dat het lijkt alsof je wilt zeggen dat er een verbrand in zit, klopt dus gewoon.

ja, want dat verband is er ook.

alleen niet op de manier dat jij hem orgineel stelde.

Het lijkt me dat hij gewoon precies bedoelt wat er staat. Pak een willekeurig persoon met een hoog iq en die persoon is waarschijnlijker ongelovig dan een willekeurig persoon met een lager iq.

Je eerste en tweede punt zijn hier allebei een gevolg van. Als je mensen onderverdeelt in twee groepen, gelovig en ongelovig, dan is de ongelovige groep intelligenter. En andersom, mensen gesorteerd op intelligentie, wordt de kans dat je een gelovig persoon tegenkomt steeds kleiner naarmate de IQs omhoog gaan.


dit.
 
what if I told you

dat twee eigenschappen vaak samen kunnen voorkomen bij een persoon zonder dat de een de ander veroorzaakt

mensen met minder electronica in huis hebben vaak minder geld

inb4 het lijkt alsof ik zeg dat electronica je geld doet verdwijnzelen
 
Er zijn hier meerdere groepen in onder te verdelen, waardoor het wat lastiger wordt om er een compleet verhaal van te maken.
Het is duidelijk hoor.

---------- Toegevoegd om 15:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:18 ----------

what if I told you

dat twee eigenschappen vaak samen kunnen voorkomen bij een persoon zonder dat de een de ander veroorzaakt

Goh, dat was mij duidelijk
 
what if I told you

dat twee eigenschappen vaak samen kunnen voorkomen bij een persoon zonder dat de een de ander veroorzaakt

mensen met minder electronica in huis hebben vaak minder geld

inb4 het lijkt alsof ik zeg dat electronica je geld doet verdwijnzelen

correlation.png
 
Blijven hopen

Hoezo hopen? Het christendom is al zo goed als uitgestorven in België. Laatst nog naar een begrafenis geweest. Ze konden daar zelfs geen pastoors meer vinden, dus er moest een vrijwilliger inspringen. Kerken stromen ook massaal leeg. Studies tonen aan dat naarmate welvaart toeneemt, mensen minder belang gaan hechten aan geloof. Armere landen zijn daarom altijd geloviger. Daarom ws dat religie nog kan groeien, in het Westen neemt men steeds minder kinderen, terwijl in de rest van de wereld en vooral in armere landen het omgekeerde gebeurd.
 
Back
Naar boven