Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Natuurlijk kan ik het verschil zien tussen culturen, sterker nog, ik kan de ene cultuur superieur vinden en de andere minderwaardig. Dat ligt natuurlijk moeilijk bij multiculturalisten die denken dat elke cultuur evenwaardig is (hoe achterlijk ze in de praktijk ook mag zijn) en alle culturen probleemloos in één grote soep gegooid kunnen worden zonder dat minstens één van die culturen onder druk komt te staan en uiteindelijk bedreigt of zelfs vernietigt wordt.Ik kan geen duidelijke Nederlandse / Vlaamse / moslim cultuur onderscheiden. Kun jij dat wel dan? Als dat zo is, wat zijn dan de kenmerken van die bepaalde culturen?
Je ziet al die islamitische landen met hun achterlijkheid (allemaal dankzij de islamitische cultuur)
Big T, de Islam is GEEN cultuur maar een geloof...
Cultuur en religie is naar mijn mening niet los van elkaar te zien. Maar om de cultuur naar puur de religie te noemen is bij nader inzien misschien toch een te ongenuanceerde weergave waarmee mensen te makkelijk aan de haal kunnen gaan.
) is dat er wel degelijk verschillen kunnen zijn tussen twee verschillende culturen met dezelfde godsdienst. Vergeet niet, Turkije is een seculiere staat en heeft nauwelijks Arabische trekjes.Ja, zo ongeveer. Hiervoor haal ik overigens liever een voorbeeld aan waar ik meer van af weet dan van de Arabische wereld. Kijk naar de invloed van het christendom op de cultuur van het westen. Architectuur, kunst, zang, etcetera werd en wordt (nu in minder mate natuurlijk) geïnspireerd door bijbelse verhalen of christelijke geloofsovertuiging. In samenlevingen waarin religie een voorname rol speelt is de invloed hiervan op cultuur denk ik het grootst.
Ja, zo ongeveer. Hiervoor haal ik overigens liever een voorbeeld aan waar ik meer van af weet dan van de Arabische wereld. Kijk naar de invloed van het christendom op de cultuur van het westen. Architectuur, kunst, zang, etcetera werd en wordt (nu in minder mate natuurlijk) geïnspireerd door bijbelse verhalen of christelijke geloofsovertuiging. In samenlevingen waarin religie een voorname rol speelt is de invloed hiervan op cultuur denk ik het grootst.
het bizarre is wel dat moslimfundi's zich net heel sterk verzetten tegen zo'n culturele Islam, kijk naar wahabbistisch saudi Arabie, een artificieel businessland waar de islam herleid is tot een magere set regeltjes en "onwerelds" geloof en de taliban die elke culturele expressie van hun religie verbieden (kunst, muziek, architectuur, godsdienstwetenschap).
Het lijkt me daarom moeilijk om eenduidig de relatie tussen religie en cultuur vast te leggen, als je naar de concrete geschiedenis kijkt zie je inderdaad veel inmenging van het religieus gedachtengoed op het concrete sociale leven een samenleving, maar als je de Koran recht voor de raap en met een smallere interpretatieruimte leest zie je eigenlijk een heel minimalistische religie die niet zoveel zegt hoe een heel volk zich cultureel moet uitdrukken.

Nou, ik denk dat het westen eerder is beinvloed door de Romeinse cultuur. Heeft naar mijn inziens niet veel met het christendom te maken, aangezien de Romeinse cultuur weer is gebasseerd op de Griekse mythologie/cultuur.
Natuurlijk kan ik het verschil zien tussen culturen, sterker nog, ik kan de ene cultuur superieur vinden en de andere minderwaardig. Dat ligt natuurlijk moeilijk bij multiculturalisten die denken dat elke cultuur evenwaardig is (hoe achterlijk ze in de praktijk ook mag zijn) en alle culturen probleemloos in één grote soep gegooid kunnen worden zonder dat minstens één van die culturen onder druk komt te staan en uiteindelijk bedreigt of zelfs vernietigt wordt.
Ja, ik zie de West-Europese seculiere cultuur (zelfs met al haar gebreken) als superieur aan de islamitische waarbij de staat gedeeltelijk of volledig de walgelijke islamitische wetten volgt. Al moet ik de laatste jaren wel vaststellen dat we dankij bepaalde politici goed op weg zijn om onze eigen cultuur te vergooien.
Wat zijn de kenmerken van culturen? Wat dacht je van tolerantie, gelijkheid van man en vrouw, een seculiere staat, godsdienstvrijheid, vrijheid van meningsuiting, algemene vrijheid, democratie, solidariteit, wederzijds respect, een eigen taal, loyaliteit, samenhorigheid, wetenschappelijke vooruitgang, kunst, ...
Maar volgens jou komt dit in alle culturen voor, geen enkel verschil op te merken. Ik vraag me oprecht af hoe iemand zo blind kan zijn voor de realiteit, leg dat nu eens uit. Je ziet al die islamitische landen met hun achterlijkheid (allemaal dankzij de islamitische cultuur), je ziet de Amerikaanse cultuur, waar 40% nog gelooft in young earth creationism en de bijbel door conservatieve idioten gebruikt wordt om homocoïtusuelen rechten te ontnemen, of men meent dat de samenleving zich mag bemoeien met wat een vrouw met haar lichaam doet. Je ziet communistische landen waar het volk geen vrijheid kent, je ziet Afrikaanse culturen waar dictators het volk uitbuiten.
Probeer nu eens verder te kijken dan het mooie plaatje dat je in je hoofd hebt waarin elke cultuur gelijkwaardig is. Probeer nu eens af te stappen van de idee dat we elke religie volledig en kritiekloos moeten respecteren, aanvaarden en ondergaan. Ga er toch niet zo makkelijk vanuit dat wat wij hier in West-Europa hebben opgebouwd zo vanzelfsprekend is, want dat is het niet.
Een cultuur is een ruim begrip, het omvat een heel aantal regels, wetten, gewoonten, gebruiken... Het is geen eenvoudig concept dat je steeds op dezelfde manier kan behandelen. Het gaat niet op om te denken dat je culturen zomaar met elkaar kan vermengen en verwachten dat het allemaal op miraculeuze wijze zomaar gaat 'werken'. Dat kan ook niet, want culturen zijn meer dan wat simpele louter positieve ideeën die elkaar aanvullen en verenigbaar zijn. Culturen zijn inherent aan volkeren en omvatten de eigenheid van dat volk. Het is als het ware een besturingssysteem voor een volk/natie.
Binnen Europa zien we dat steeds meer politici nu ook wijzen op de mislukking van het multiculturalisme, de conclusie is duidelijk: het werkt niet. Men ziet dat het in de praktijk niet werkt en het valt niet meer te ontkennen. Mensen passen zich niet vanzelf aan, integreren niet zomaar. Culturen accepteren elkaar ook niet zomaar, vaak botsen ze inderdaad, zeker wanneer normen en waarden haaks staan op elkaar. Het wordt tijd dat iedereen eens gaat inzien wat de complexiteit is van een samenleving en cultuur. En dat het niet zo simpel is als velen denken. Hopelijk geeft dit je enige duidelijkheid aangaande mijn mening.
Er is de islam (religie) en er is de islamitische cultuur (het geheel aan gewoonten en gebruiken van een volk dat bestuurt wordt door een islamitische macht). Daar is dus een duidelijk onderscheid te maken. De religie heeft een grote invloed op de cultuur, soms zo groot dat de cultuur bijna volledig gevormd wordt door de religie.Je ziet al die islamitische landen met hun achterlijkheid (allemaal dankzij de islamitische cultuur)
Big T, de Islam is GEEN cultuur maar een geloof...
Ik kan zeker de voordelen zien van een samenleving die leert van andere culturen, die zich niet afsluit voor vreemde gewoonten en ideeën. Ik denk dat je altijd moet openstaan om te leren van anderen.Leuk verhaalt. En kan je aardig volgen dat wanneer je verschillende culturen tezamen gooit je problemen krijgt.
Maar heb je een oplossing om de multiculturele samenleving uit de weg te gaan?
Dat zijn wel een hoop moslims, komt natuurlijk omdat ze geen condooms gebruiken, dan floepen de baby moslims eruit