XXL Nutrition

De zoektocht naar de perfecte rep! - A pinda point of view

Na aanleiding van mijn vorige artikel ; Naar de max en verder! – Een pinda point of view , kwam de vraag wat mijn favoriete manier van reps maken was. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog steeds niet helemaal achterhaald heb welke rep variant het beste werkt, maar heb wel na mijn trainingsjaren ondervonden welke slecht waren. In dit artikel leg ik uit hoe mijn visie is op de zogenaamde zoektocht van de perfecte repetitie. Ik heb mijn idee met behulp van maat Big Led van Muscletalk gefuseerd, met als gevolg dat de definitie achter de “perfecte rep” hopelijk duidelijk geformuleerd wordt.

Vroeger was het eigenlijk allemaal zo simpel; Beweeg je gewicht van punt A naar punt B, doe dit 10 reps en groeien maar! Al helemaal niet gesproken over de blunder dat ik de oefeningen ook nog eens achterstevoren deed in het Squatrek. Ach ja.. Iedereen heeft zo wel zijn mooie momenten in zijn traininggeschiedenis die het noemen waard zijn in een artikel. Gooien,zwaaien en tillen zijn eigenlijk dingen die erg veel voorkomen bij de beginnende atleet. Het is tenslotte niet van belang of de oefening goed gaat, als het maar lekker zwaar is en bruut uitziet, dan groei je wel! Helaas, ik groeide amper en merkte al vrij snel dat mijn gewrichten de plotselinge krachtwisseling vaak niet op tijd konden verwerken. Na elke training was er het gevoel alsof ik in elkaar was getimmerd met een honkbalknuppel en begrijp ik gelijk waarom men altijd zei dat het leven van een beginnende bodybuilder is te vergelijken met een Piñata op een kinderfeestje!

Om achter te komen wat de perfecte rep is nemen we eerste wat componenten onder de loep. Ten eerste is er de Range or Motion (ROM), dit geeft aan hoeveel beweging er bij het gewicht van een oefening betrokken is. Ten tweede is er de Effective Range of Motion (EROM), dit geeft aan hoeveel van die beweging daadwerkelijk focus legt op de spier/spiergroep die je traint. Ten slotte is er nog de Safe Range of Motion (SROM), welke aangeeft hoeveel van die beweging genoeg is voor een blessure en hoeveel niet. Naast de ROM varianten hebben we ook nog rep snelheid en rep fases, maar laten we die later bespreken.

Als voorbeeld zullen we dumbbell flyes doen zoals het andere artikel ook vermeld staat. De ROM begint bij deze oefening als de dumbbells boven elkaar aanraken en met een boog ongeveer eindigen op het level van het bankje zelf. Wat ik zelf ervaren heb en wat tevens een belangrijk punt is de spanning op de borstspier. Dit is per persoon verschillend, zo zou persoon A verder doorzakken dan persoon B. Dit is omdat elke persoon op verschillende momenten tijdens de beweging een spanning voelt op de spier. Zo kan persoon A b.v 10 cm onder het bankje nog steeds een spanning voelen en persoon B niet. Dit is heel erg belangrijk om voor jezelf vast te stellen , voordat je zwaarder gaat.
Het laatste wat je wil is de oefening en ROM niet maximaal gebruiken, omdat er zo nodig een pointdexter komt zeggen dat je beweging niet goed is. Ik zou zeggen, **** pointdexter en ondervind voor jezelf in hoeverre de beweging spanning houdt op de des betreffende spiergroep. Dit is voor iedere persoon anders!

Bij de beweging omhoog hebben de mensen vaak de neiging om te klinken met de dumbbells of mij te gaan vertellen dat ik moet klinken met de dumbbells. Het zou … ahum “binnenkant borst” (punt 1) trainen en extra spanning geven. Yeah right, jij weet net zo goed als dat ik weet dat punt 1 niet kan en de extra spanning alleen maar op de schouders/armen hangt op dat moment en minimaal op de borst. Bij cable flyes is het wel een handige tip om zo dicht mogelijk bij elkaar te komen, vanwege de andere werking van de kracht op de spier vanuit kabelwerk. Zorg dus dat je weet hoever je kan zakken met de dumbbells en ondervindt op welk punt naar boven je de spanning op de borstspier verliest. Ik zelf ervaar dit altijd als de dumbbells zo 20 a 25 cm van elkaar verspreid zijn. Zodra je dus aanklikt op het eindpunt dan geef je dus eigenlijk je borst een rustperiode. Voor de SROM is het van belang om goed aan te voelen wanneer je nog spanning hebt en wanneer je overgaat op strekken. Probeer dit punt eerst te vinden met een licht gewicht, aangezien veiligheid boven alles staat. Zodra je een optimale spanning hebt op de veiligst mogelijke manier kan je de meest onverwachte , maar wel spectaculaire resultaten boeken.

Als volgend voorbeeld neem ik de squat. Veel sporters hebben de neiging om met de hamstrings zo dicht mogelijk bij de kuiten te komen, waarop een explosie omhoog volgt tot lock out van de benen. Als we nou eens goed nadenken over deze beweging, kan je zien dat je eigenlijk de benen rust bij elke lock out. Om mijn visie van de perfect rep erop te geven, is het van belang om dus te stoppen vlak voor de lock out van de benen. Dit maakt de reps meer lopend, doordat de rust word weggenomen. Zoals al eerder is beschreven is het gewicht pas later van belang. Voeg deze manier van trainen een keer toe in je workout en het zal je zeker niet teleurstellen.

En daar heb je het ! Mijn visie op de perfecte rep gebaseerd op mijn eigen ervaringen en ideeën. Zoek je eigen perfecte rep, herhaal dit tot het falen en dan is zowaar de perfecte set geboren!

Succes!

Pinda

ryubolic@hotmail.com

Jij bent gewoon zo'n vieze meso! :huilen:
En je ryubolic laat je gemakshalve ook maar achterwege. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Och ja ryubolic. Das oud. Dat was echt een megahype toen :D

• Topic Starter Topic Starter
Dat zeg ik ook niet Ryu, ik herhaalde slecht een van mijn punten.;)

Maar jij wordt toch ook sterker en gebruikt meer gewicht of doet meer reps met hetzelfde gewicht, of niet?

Nee ik wissel de training te vaak af om te meten of ik op 1 bepaalde oefening sterker word. Ik heb geen 1 training hetzelfde. Ik kom de gym in en bepaal ter plekke de oefeningen. Zolang de inhoud maar hetzelfde is kwa vormen van sets.

Als het weer beter met je gaat , kom ik wel weer even spieken in Leiden. Mag ik dan weer gratis ? :thumbs:

Nee ik wissel de training te vaak af om te meten of ik op 1 bepaalde oefening sterker word. Ik heb geen 1 training hetzelfde. Ik kom de gym in en bepaal ter plekke de oefeningen. Zolang de inhoud maar hetzelfde is kwa vormen van sets.

Als het weer beter met je gaat , kom ik wel weer even spieken in Leiden. Mag ik dan weer gratis ? :thumbs:

Ik zal er over nadenken:D

Hiermee bedoel je denk ik dat je bijvoorbeeld tijdens barbell curls cheat door een beweging vanuit je rug te maken! maar stel je voor dat je gaat squatten en je begint de ecc. fase. Door een overdreven snelle uitvoering geef je het gewicht een snelheid mee waardoor de spieren worden onlast omdat het gewicht als het ware een vlucht maakt richting het hoogste punt!

Wat denk je trouwens over TUT? zie je er heil in om spieren (door het verlagen van snelheden) langer onder spanning te houden?

Eenvoudig! overload=stimulans

nee hier zie ik absoluur geen heil in.
ik ben van explosiviteit en kracht, niet van uithouding.

maar ik durf niet te zeggen dat TUT geen effect opspiermassa zal hebben.

Denk dat je met 'zo snel'' mogelijk niet zoveel mogelijk moterunits activeerd! als je de oefening overdreven snel doet neemt het momemtum al vaak een groot deel van de lift voor zich en neemt de spanning op de spieren( en dus het gebruik van MU's) af! Het verschil tussen explosief en overdreven explosief is dan denk ik ook iets wat je goed in de gaten moet houden

daarvoor is de negatieve fase waarin TUT wel belangrijk is

Als je het te explosief vindt, dan voeg je toch wat gewicht toe? Waarschijnlijk kun je het gewicht dan gemakkelijk verhogen. Bij een hoge load én snelheid worden de meeste MU's geactiveerd trouwens. Kom je weer bij dat 10x3 artikel van t-nation terecht ;)

daarvoor is de negatieve fase waarin TUT wel belangrijk is

Ik heb het over het momentum tijdens de eccentrische fase! Verder ben ik het op dit punt totaal niet met jou eens(niet dat dat erg is;)). Door de TUT op te voeren tijdens de neg. fase krijg je waarschijnlijk een kwalitatief lagere eccentrische fase(op den duur). Met alle gevolgen van dien! bijvoorbeeld het in mindere mate ontwikkelen van motorskill (waarvoor een gematigd snelle uitvoering van belang is).

Ik geloof wel in de effectiviteit, niet zozeer op het gebied van kracht maar wel op het gebied van massa! Alleen geloof ik er niet in dat ultra-slow reps veel goeds tot gevolg zullen hebben! Gewoon een natuurlijk tempo en niet al té explosief tijdens de eccentrische fase!

Ik heb het over het momentum tijdens de eccentrische fase! Verder ben ik het op dit punt totaal niet met jou eens(niet dat dat erg is;)). Door de TUT op te voeren tijdens de neg. fase krijg je waarschijnlijk een kwalitatief lagere eccentrische fase(op den duur). Met alle gevolgen van dien! bijvoorbeeld het in mindere mate ontwikkelen van motorskill (waarvoor een gematigd snelle uitvoering van belang is).

Ik geloof wel in de effectiviteit, niet zozeer op het gebied van kracht maar wel op het gebied van massa! Alleen geloof ik er niet in dat ultra-slow reps veel goeds tot gevolg zullen hebben! Gewoon een natuurlijk tempo en niet al té explosief tijdens de eccentrische fase!

momentum tijdens excentrische fase?

waar heb je het over?

Het momentum is toch dat je een gewicht een snelheid meegeeft? een ander woord voor kinetische energie?

Ik wil het niet, ik vraag jet me af! beter lezen

ik snap wat momentum is, maar niet waar het zit in de exentrische fase.

ik neem aan dat je met excentrische fase de fase bedoeld waar de spieren LANGER worden.

imo is er geen momentum in excentrische bewegingen, alleen in concentrische bewegingen

ik snap wat momentum is, maar niet waar het zit in de exentrische fase.

ik neem aan dat je met excentrische fase de fase bedoeld waar de spieren LANGER worden.

imo is er geen momentum in excentrische bewegingen, alleen in concentrische bewegingen

Je hebt gelijk! ik haal eccentrisch en concentrisch door elkaar :o

Bij squats zou ik zeker wel locken, gezien de massive druk die zich overal in je lichaam opbouwt agv de valvalsa maneuvre. De mogelijkheid om goed door te ademen is dan groter. Gewrichten met een gezonde ROM zijn imo gebouwd om te 'locken'. Ik vind in het geval van wel of niet locken sowieso andere zaken dan spiergroei belangrijker. Door 'constante spannig' vermoei je ook MU's, das een feit, maar wat ik heb geleerd van enige onderlegde bronnen is dat daar veel betere manieren voor zijn. het geheel van die kennis (zij het dat deze nog maar miniem is) zegt mij dat locken en het aanspreken van zoveel mogelijk MU's bij elkaar horen.

Bij squats zou ik zeker wel locken, gezien de massive druk die zich overal in je lichaam opbouwt agv de valvalsa maneuvre. De mogelijkheid om goed door te ademen is dan groter. Gewrichten met een gezonde ROM zijn imo gebouwd om te 'locken'. Ik vind in het geval van wel of niet locken sowieso andere zaken dan spiergroei belangrijker. Door 'constante spannig' vermoei je ook MU's, das een feit, maar wat ik heb geleerd van enige onderlegde bronnen is dat daar veel betere manieren voor zijn. het geheel van die kennis (zij het dat deze nog maar miniem is) zegt mij dat locken en het aanspreken van zoveel mogelijk MU's bij elkaar horen.

idem :cool:

Krijgen jullie allemaal karma ofzo door ''positief'' te reageren op een artikel wat werkelijk nergens opslaat!!

Je titel doet vermoeden dat het over de perfecte rep gaat terwijl ik het nergens in het ''artikel'' terug kan vinden

Terug
Naar boven