XXL Nutrition

Deadlift, onduidelijkheid

richard1234

Dutch Bodybuilder
Waardering
10
Lengte
1m72
Massa
72kg
Vetpercentage
18%
Vraag aan de mensen hier over de Deadlift.

Ik had een topic geopend over de ademhaling en er zit me toch iets dwars met het deadliften.
Gistermiddag met het deadliften voelde het toch niet echt goed.

1) Ik kom in mijn startpositie, neem een diepe adem, hou het vast en span mijn core aan.
2) Met het omhoog komen, de pull fase, blaas ik halverwege uit.
3) Tijdens het beneden gaan adem ik weer rustig in.

Vooral stap 3 ligt mij niet helemaal lekker.

Misschien heeft het met de laatste set te maken dat ik wat verzuurd aan het raken ben met mijn onderrug.

- Tijdens het beneden gaan met het tegelijk rustig inademen merk ik dat ik minder controle heb.
- Ik ga tijdens het beneden gaan met mijn schouders naar voren hangen en mijn borst staat ook meer naar voren.

Het lijkt wel net of ik meer moeite heb met naar beneden gaan als omhoog.

Vlak voor je omhoog komt (dus nog niet op je diepste punt) beginnen met uitademen en tijdens het omhoog komen krachtig verder uitademen heb ik geleerd.

no shit. Waarom denk je dat iedereen de valsalva techniek gebruikt?

• Topic Starter Topic Starter
Vlak voor je omhoog komt (dus nog niet op je diepste punt) beginnen met uitademen en tijdens het omhoog komen krachtig verder uitademen heb ik geleerd.

Dat snap ik en vlak voor je omhoog komt uitblazen, lijkt mij helemaal een no-go met Deadlift ....

Gaat mij om naar het beneden gaan met de deadlift.

Is dit een mogelijkheid?

1) Ik kom in mijn startpositie, neem een diepe adem, hou het vast en span mijn core aan.
3) Boven in haal ik weer een diepe adem, zet mijn core thight en ga naar beneden en tijdens het omhoog na het zwaarste punt blaas ik weer uit.

Repeat ...

In plaats van wat ik eerst deed, 3) Tijdens het beneden gaan adem ik weer rustig in.

Laatst bewerkt:
Ik veronderstel dat je niet je volledige longinhoud hebt weggeblazen bij het afmaken van je deadlift, normaal moet er toch nog genoeg inzitten om tight genoeg naar de grond te gaan. Je moet natuurlijk niet overdrijven met controleren, als je dicht bij je 1RM zit is dat toch bijna niet toepasbaar. Gewoon zwaartekracht z'n werk laten doen en hoogstens licht afremmen. Ik adem enkel tussen m'n deadstops en bij m'n lockout (sticking point) begin ik een stuk uit te blazen.

Ik veronderstel dat je niet je volledige longinhoud hebt weggeblazen bij het afmaken van je deadlift, normaal moet er toch nog genoeg inzitten om tight genoeg naar de grond te gaan.

Die manier vind ik dus absoluut niet prettig.

Met omhoogkomen blaas ik halverwege rustig uit, bovenin de rest.
Dan is het voor mij "natuurlijk" om tijdens de exhale, naar beneden gaan, in te ademen.

Aangezien ik daardoor met het beneden gaan mijn vorm verliest, wou ik dus bovenin gaan inademen, core aanspannen, naar beneden gaan en halverwege uitblazen met omhoog komen.

Die manier vind ik dus absoluut niet prettig.

Met omhoogkomen blaas ik halverwege rustig uit, bovenin de rest.
Dan is het voor mij "natuurlijk" om tijdens de exhale, naar beneden gaan, in te ademen.

Aangezien ik daardoor met het beneden gaan mijn vorm verliest, wou ik dus bovenin gaan inademen, core aanspannen, naar beneden gaan en halverwege uitblazen met omhoog komen.

Ik snap niet dat je bij het afmaken van je deadlift behoefte hebt om je core aan te spannen en nog wat te gaan ademen, je bent toch ziekelijk tight op dat moment. Gebruik die tightness dan toch ook om terug naar beneden te gaan. Bij zware sets begint grip een grote rol te spelen en ligt de bar ms al uit je handen voor je er klaar voor bent te gaan zakken.

Ik denk trouwens dat niemand valsalva techniek als prettig ervaart. Je moet ook niet té ver gaan nadenken over ademhaling.

Ik snap niet dat je bij het afmaken van je deadlift behoefte hebt om je core aan te spannen en nog wat te gaan ademen, je bent toch ziekelijk tight op dat moment. Gebruik die tightness dan toch ook om terug naar beneden te gaan. Bij zware sets begint grip een grote rol te spelen en ligt de bar ms al uit je handen voor je er klaar voor bent te gaan zakken.

Ik denk trouwens dat niemand valsalva techniek als prettig ervaart. Je moet ook niet té ver gaan nadenken over ademhaling.

Dat snap ik, mijn natuurlijk manier is ook.

Alleen dan merk ik tijdens het zakken gaan met inademen dat mijn borst en schouder de neiging heeft om naar voren te hellen.

Hoe doe jij het dan?

Je hebt nu gewoon van 1 topic, 2 topics gemaakt?..
Handig ook.

Waarom adem je in met het zakken bij de deadlift?

Omdat ik naar het boven gaan halverwege uitblaas?
Ik heb toch weer adem nodig, het voelt totaal niet prettig om de weg naar beneden of bovenin niet in te ademen.

hou het dan in

je het niet meer in kan houden

---------- Toegevoegd om 14:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:00 ----------

ons lichaam werkt het best wanneer je ophoudt met denken aan automatische processen. adem gewoon wanneer en hoe vaak je moet. span die spieren aan die je aan wil spannen, maar adem gewoon door. je kan het maar zo lang inhouden tenslotte, doe dat dus op dat moment dat voor jou goed is en adem dan direct weer in. en begin weer overnieuw.
ons lichaam doet niet zo heel veel automatisch, ademen gaat vanzelf als je er maar niet drastisch op let

Deze manier ga ik volgende keer uitproberen, heb je toch nog een moment om te ademhalen.
Dit verdeeld de oefening eigenlijk in "2-delen".

I take two breaths/rep. Between each rep, I pause the barbell on the floor.
Breathe in, lift, near the top breathe out. Breathe in, go down,when bar is on floor breathe out.

Apparently having air and sticking chest out prevents back from rounding.
If I were to use just one breath/rep, I wood breathe out when going up and breathe in when going down - this way at the lowest point(where back is most vulnerable) I have air in my torso.

Exactly like a squat.

Laatst bewerkt:
ons lichaam werkt het best wanneer je ophoudt met denken aan automatische processen. adem gewoon wanneer en hoe vaak je moet. span die spieren aan die je aan wil spannen, maar adem gewoon door. je kan het maar zo lang inhouden tenslotte, doe dat dus op dat moment dat voor jou goed is en adem dan direct weer in. en begin weer overnieuw.
ons lichaam doet niet zo heel veel automatisch, ademen gaat vanzelf als je er maar niet drastisch op let

Exact mijn idee en dat is wat ik Richard ook steeds probeer duidelijk te maken.

Deze manier ga ik volgende keer uitproberen, heb je toch nog een moment om te ademhalen.
Dit verdeeld de oefening eigenlijk in "2-delen".

Waarom neem je nou niet gewoon eens aan wat Jeroenus hier, en ik zelf je al eerder heb geadviseerd?
Laat het los en leer dingen te doen op gevoel, iets wat de meesten gewoon zonder verdere discussie doen.

Ik bedoel dit niet kwaad, maar het valt me op dat je in bijna ieder topic dat je aanmaakt dingen steeds weer zo moeilijk maakt, die feitelijk helemaal niet moeilijk (hoeven te) zijn.

Buiten dit alles, de deadlift IS een van de allerzwaarste oefeningen om te doen, dus heb je er al bij stil gestaan dat het normaal is dat bepaalde aspecten van het doen er van onprettig zijn?

je het niet meer in kan houden

---------- Toegevoegd om 14:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:00 ----------

Als ik op de automatisch proces afga met de deadlift kom ik op de onderstaande stappen uit.
Dus niet de hele rep mijn adem inhouden, alleen met de begin fase houdt ik het automatisch vast totdat ik over de helft ben.

Als ik naar beneden ga, vraagt mijn lichaam automatisch om lucht.
Dan kom ik dus op stap 3 uit en mijn vraag daarin is, is het met stap3 oke op die manier.

Als ik op de automatisch proces afga met de deadlift kom ik op de onderstaande stappen uit.
Dus niet de hele rep mijn adem inhouden, alleen met de begin fase houdt ik het automatisch vast totdat ik over de helft ben.

Als ik naar beneden ga, vraagt mijn lichaam automatisch om lucht.
Dan kom ik dus op stap 3 uit en mijn vraag daarin is, is het met stap3 oke op die manier.

Werkt deze manier goed voor je?
Kan je je core aangespannen blijven houden en/of blijft je houding goed tot je de bar hebt neergelegd?

Deadlift is 1 van de weinige oefeningen waarbij ik eigenlijk totaal niet op de negatives let.
Gewoon dat gewicht droppen, klaar.
Misschien is dit persoonlijk.

.

---------- Toegevoegd om 09:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:59 ----------

Werkt deze manier goed voor je?
Kan je je core aangespannen blijven houden en/of blijft je houding goed tot je de bar hebt neergelegd?

Ik kom er net achter dat ik niet echt een deadstop heb, vandaar dat ik ook bovenin uit en inadem.
Ik voer de touch&go uit, het enige echte rustmoment heb ik aan het begin van de set.

Vraag mij af of het met 3x5 niet verstandig is om een paar sec. deadstop te hebben.
Wat ik dan met mijn ademhaling aan moet is dan weer punt 2.

Zit er over na te denken om de oefening er uit te gooien, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Terug
Naar boven