AndroidHealthClinic

Deadlift, onduidelijkheid

bij het naar beneden gaan, de halter gewoon laten vallen.... Denk dat het bij 90 van de mensen om de kracht omhoog gaat en niet het rustig neerleggen op de grond. Anders houdt je ook onnodig druk op je onderrug

Allemachtig, hoe lang wil je hier over doorgaan???

• Topic Starter Topic Starter
Allemachtig, hoe lang wil je hier over doorgaan???

Ik merk dat de deadlift een complex oefening is.
Meerdere uitvoeringen, ademhalings technieken etc.

Met geen 1 oefening heb ik problemen mee, alles is mij daarin duidelijk, behalve de deadlift.
Die oefening wil ik gewoon goed uitvoeren en niet lang met beginners fouten blijven aanmodderen.

Zoals de ademhaling.

Vraag aan de mensen hier over de Deadlift. Ik had een topic geopend over de ademhaling en er zit me toch iets dwars met het deadliften. Gistermiddag met het deadliften voelde het toch niet echt goed. 1) Ik kom in mijn startpositie, neem een diepe adem, hou het vast en span mijn core aan. 2) Met het omhoog komen, de pull fase, blaas ik halverwege uit. 3) Tijdens het beneden gaan adem ik weer rustig in. Vooral stap 3 ligt mij niet helemaal lekker. Misschien heeft het met de laatste set te maken dat ik wat verzuurd aan het raken ben met mijn onderrug. - Tijdens het beneden gaan met het tegelijk rustig inademen merk ik dat ik minder controle heb. - Ik ga tijdens het beneden gaan met mijn schouders naar voren hangen en mijn borst staat ook meer naar voren. Het lijkt wel net of ik meer moeite heb met naar beneden gaan als omhoog.
Srs weer een heel topic toegewijd aan ademhaling. Als je geen controle hebt over je lift, dan lift je te zwaar. Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat nadat je beneden aan bent gekomen de bar op precies dezelfde plaats neerkomt waar hij lag voordat je omhoog ging, zodat je van daaruit zonder aanpassen weer omhoog moet kunnen gaan. Kan je dat niet, dan lift je te zwaar. dan kan je ademhalingstechnieken toepassen of een zuurstofmasker op je kop zetten, je lift blijft gewoon kut.

Ik adem meestal in als de bar op de grond ligt, dan nog ff snel re-grip als nodig en weer omhoog.

Op het moment dat je kracht zet (omhoog gaat) uitademen en op het moment dat je naar beneden gaat weer inademen is mij geleerd. Pas er echter wel mee op dat je niet onnatuurlijk gaat ademen omdat het "volgens het boekje zo moet". Een tijdje lette ik te veel op de ademhaling en dat zorgde ervoor dat ik mijn oefeningen niet redelijkerwijs meer uit kon voeren.. Luister dus naar je lichaam.

Gewoon ademen hoe je wilt ademen. Ik zelf houd adem in tot de lift helemaal klaar is. Maar dat is erg zwaar als je meerdere reps doet.

Deadlift doe je normaal ook met deadstop.
Let gewoon niet op je ademhaling of oefen de valsalva methode.

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben er achter gekomen dat je verschillende manieren hebt van het uitvoeren van een Deadlift.
En dat het vervolgens weer directe invloed op je ademhaling, vandaar ook de verwarring die ik veel had.

Ik deed al die tijd een Deadlift touch&go, zonder het zelf direct te beseffen.
Vandaar ook de verwarring die hier bij anderen en bij mijzelf is ontstaan.

Met bijvoorbeeld een touch&go, die manier geeft je bijna niet de gelegenheid om onderin in/uit te ademen.
Vandaar ook dat je vrijwel altijd met deze uitvoering overgeleverd bent aan het boven in/uit ademen.

Met een Deadstop ligt het er maar net aan hoe snel je weer beneden komt.
Kom je snel naar omhoog/beneden dan ben je bijna direct overgeleverd aan het beneden in en uit ademen.

Neem je meer tijd bovenin, dan kun je EN boven in/uit adem halen EN onderin in/uit ademen.

Onvermijdelijk is de valsalva methode die moet je op zekere hoogte toepassen.
Zonder is onmogelijk met deze oefening, sowieso in bepaalde mate.

Tenzij je erg licht zit, hoge reps en een vorm van Deadlift toepast als assistance.

Kortom, het ligt er maar net aan hoe je je deadlift uitvoert, snelheid, wat voor type Deadlift.
Een hoop geleerd over de oefening, bedankt sommigen hier voor de reacties en de heldere uitleg.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven