AndroidHealthClinic

Deadstop slecht?

byou1988

Dutch Bodybuilder
Waardering
14
Lengte
1m74
Massa
84kg
Vetpercentage
12%
Iemand vertelde mij dat een deadstop (bij de deadlift dus) slecht is. Omdat je rug dan precies op een kritiek punt de spanning eraf haalt en dan al het gewicht even op je rugwervel komt oid.
Lijkt me eigenlijk best logisch. Zelfde verhaal als waarom je de bar met bandrukken niet even op je borst laat rusten en je squat het beste net iets onder parallel doet ipv attg.
Klopt dit?

Mits je met 'deadstop' het gewicht op de grond plaatsen bedoelt, dan is je aanname incorrect. Je dient juist het gewicht op te tillen vanaf de grond. Je tilt namelijk een dood gewicht (hence the name: deadlift). Juist door op zo'n laag punt het gewicht niet op de grond te zetten komt er veel spanning op je onderrug. (namelijk het gewicht stoppen en weer ophoog trekken)

Verder is ATG mits correct uitgevoerd, mijn inziens niet slechter dan parallel. Volgens mij haal je juist door ATG de spanning van je knieen af en is dit beter (kan even niet 123 een verhaal vinden wat dit ondersteunt)

Laatst bewerkt:
Mits je met 'deadstop' het gewicht op de grond plaatsen bedoelt, dan is je aanname incorrect. Je dient juist het gewicht op te tillen vanaf de grond. Je tilt namelijk een dood gewicht (hence the name: deadlift). Juist door op zo'n laag punt het gewicht niet op de grond te zetten komt er veel spanning op je onderrug. (namelijk het gewicht stoppen en weer ophoog trekken)

Verder is ATG mits correct uitgevoerd, mijn inziens niet slechter of beter dan parallel. Volgens mij haal je juist door ATG de spanning van je knieen af en is dit beter (kan even niet 123 een verhaal vinden wat dit ondersteunt)

idd, mij een raadsel waarom het gewicht neerleggen de spanning op de onderrug zou verhogen.

Nee, is onzin. Deadlift is juist het meest effectief met een dead stop. En squats met ass to the grass zijn trouwens ook niet slecht.

idd, mij een raadsel waarom het gewicht neerleggen de spanning op de onderrug zou verhogen.

moet je je andersom eens voorstellen.. het gewicht in de vaart naar beneden afremmen en vlak boven de grond weer van richting omkeren... wat dat voor je onderrug doet.

Zelfde verhaal als waarom je de bar met bandrukken niet even op je borst laat rusten en je squat het beste net iets onder parallel doet ipv attg.

Leg uit. Waarom zou je bij het bankdrukken de stang niet op de borst laten rusten en waarom zou je met squat niet attg gaan?

Leg uit. Waarom zou je bij het bankdrukken de stang niet op de borst laten rusten en waarom zou je met squat niet attg gaan?

OT !

Laten stuiteren is een duidelijke nee, maar laten rusten is misschien een ander verhaal. Ik laat zelf niet het volle gewicht op mijn borstkas rusten, maar de barbell raakt mijn borstkas wel even aan. Ik zou het denk ook persoonlijk niet heel relax vinden om een vol geladen barbell op mijn borstkas neer te leggen en te laten rusten, desalnietemin weet ik niet of het daadwerkelijk slecht voor je is....Kan wederom even 123 niets vinden, echter lijkt mij het niet heel goed voor je ribben.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties!

@3XL: Omdat je tijdens de set spanning op de spieren moet houden? Als je vanuit een dood punt weer begint worden je gewrichten belast?

Laatst bewerkt:
OT !

Laten stuiteren is een duidelijke nee, maar laten rusten is misschien een ander verhaal. Ik laat zelf niet het volle gewicht op mijn borstkas rusten, maar de barbell raakt mijn borstkas wel even aan. Ik zou het denk ook persoonlijk niet heel relax vinden om een vol geladen barbell op mijn borstkas neer te leggen en te laten rusten, desalnietemin weet ik niet of het daadwerkelijk slecht voor je is....Kan wederom even 123 niets vinden, echter lijkt mij het niet heel goed voor je ribben.
Niet goed voor je riben?? Ik weet niet hoe hard jij die stang laat vallen maar tis de bedoeling om wel wat tegen gas te geven als de bar negatief gaat:D

@ flip van hout

Ik zeg toch dat ik juist mijn borst heel zacht even aanraak. Meer een aanduiding voor mijzelf dat ik een mooie ROM heb. Als je de de reactie van 3XL had gelezen, dan had je mijn reactie misschien wat beter begrepen. Laten rusten is voor mij geen 'tegengas' geven wanneer de stang op je borst ligt. M.a.w. de stang ligt met het volle gewicht op je borstkas. Niet stuiteren oid, maar liggen. Ik zelf hou dus spanning en zodoende is het dus anders dan bij een deadlift, waar je daadwerkelijk een dood gewicht verzet.

Nogmaals los hiervan lijkt mij het daadwerkelijke rusten op je borstkas niet echt relax en zeker niet met grote gewichten.

En om de discussie nog even compleet te maken: bij een ATG squat haal je dus niet de spanning van je spieren af gezien er nog steeds een gewicht op je nek ligt. Dit implicieer je wel in je OP.

Als je de mogelijkheid hebt met een oefening om per rep de volledige spanning eraf te halen, dan zou ik dat altijd doen. Ten eerste vergroot je je ROM (welliswaar minimaal, maar alles is mooi meegenomen) en ten tweede zorg je ervoor dat elke rep die je maakt 'je eerste is' (wat ten goede komt van je uitvoering).

Betreft ATTG squats, er is een hoger rendement/risico bij een grotere ROM:
There is a lack of fundamental information on the knee biomechanics in deep flexion beyond 90. In this study, mechanical loads during activities requiring deep flexion were quantified on normal knees from 19 subjects, and compared with those in walking and stair climbing. The deep flexion activities generate larger net quadriceps moments (6.9–13.5% body weight into height) and net posterior forces (58.3–67.8% body weight) than routine ambulatory activities. Moreover, the peak net moments and the net posterior forces were generated between 90 and 150 of flexion. The large moments and forces will result in high stress at high angles of flexion. These loads can influence pathological changes to the joint and are important considerations for reconstructive procedures of the knee. The posterior cruciate ligament should have a
substantial role during deep flexion, since there was a large posterior load that must be sustained at the knee. The mechanics of the knee in deep flexion are likely a factor causing problems of posterior instability in current total knee arthroplasty. Thus, it is important to consider the magnitude of the loads at the knee in the treatment of patients that commonly perform deep flexion during activities of daily living.  2002 Orthopaedic Research Society. Published by Elsevier Science Ltd. All rights reserved.
http://www.bertec.org/publications/researc...search-2002.pdf
ESCAMILLA, R. F. Knee biomechanics of the dynamic squat exercise. Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 33, No. 1, 2001, pp. 127-141.

Purpose: Because a strong and stable knee is paramount to an athlete's or patient's success, an understanding of knee biomechanics while performing the squat is helpful to therapists, trainers, sports medicine physicians, researchers, coaches, and athletes who are interested in closed kinetic chain exercises, knee rehabilitation, and training for sport. The purpose of this review was to examine knee biomechanics during the dynamic squat exercise.

Methods: Tibiofemoral shear and compressive forces, patellofemoral compressive force, knee muscle activity, and knee stability were reviewed and discussed relative to athletic performance, injury potential, and rehabilitation.

Results: Low to moderate posterior shear forces, restrained primarily by the posterior cruciate ligament (PCL), were generated throughout the squat for all knee flexion angles. Low anterior shear forces, restrained primarily by the anterior cruciate ligament (ACL), were generated between 0 and 60[degrees] knee flexion. Patellofemoral compressive forces and tibiofemoral compressive and shear forces progressively increased as the knees flexed and decreased as the knees extended, reaching peak values near maximum knee flexion. Hence, training the squat in the functional range between 0 and 50[degrees] knee flexion may be appropriate for many knee rehabilitation patients, because knee forces were minimum in the functional range. Quadriceps, hamstrings, and gastrocnemius activity generally increased as knee flexion increased, which supports athletes with healthy knees performing the parallel squat (thighs parallel to ground at maximum knee flexion) between 0 and 100[degrees] knee flexion. Furthermore, it was demonstrated that the parallel squat was not injurious to the healthy knee.

Conclusions: The squat was shown to be an effective exercise to employ during cruciate ligament or patellofemoral rehabilitation. For athletes with healthy knees, performing the parallel squat is recommended over the deep squat, because injury potential to the menisci and cruciate and collateral ligaments may increase with the deep squat. The squat does not compromise knee stability, and can enhance stability if performed correctly. Finally, the squat can be effective in developing hip, knee, and ankle musculature, because moderate to high quadriceps, hamstrings, and gastrocnemius activity were produced during the squat.

© 2001 Lippincott Williams & Wilkins, Inc.
http://www.acsm-msse.org/pt/re/msse/abstra...#33;8091!-1
Maar om te zeggen dat een ATTG squat 'slecht' is om deze redenen, ben ik het niet mee eens. Het zorgt slechts voor een grotere spanning, net zoals elke vergroting van je ROM dat doet.

Leg uit. Waarom zou je bij het bankdrukken de stang niet op de borst laten rusten

Ik heb geen idee...but it is always fun to speculate :)

omdat dat minder comfortabel is dan in het rek?
omdat de oefening bankdrukken heet en niet ribpress ofzo?

:P

----

Maar serieus...

Heb je het over een korte pauze van een seconde of misschien twee of echt een periode van rust?

overigens...persoonlijk raak ik de chest en ga dan gelijk omhoog (zonder dat ik stuiter).

Ik laat niets rusten op mijn borstkas. Simpelweg omdat dat er voor zorgt dat ik mijn longinhoud of niet of onvolledig kan verversn. Minder zuurstof dus en daardoor eerder optredende vermoeidheid.

Als je hem een paar seconden op je borst laat liggen ben je echt een debiel.

Ik heb geen idee...but it is always fun to speculate :)

omdat dat minder comfortabel is dan in het rek?
omdat de oefening bankdrukken heet en niet ribpress ofzo?

:P

----

Maar serieus...

Heb je het over een korte pauze van een seconde of misschien twee of echt een periode van rust?

rust wil niet zeggen dat hij enkel op je borstkas steunt
je hebt nog altijd spanning staan op je armen

op pl-wedstrijden is het verplicht de stang een seconde of 2 te laten rusten op je borst, denk je dat die kerels gewoon 0,0 spanning meer hebben?

rust wil niet zeggen dat hij enkel op je borstkas steunt
je hebt nog altijd spanning staan op je armen

op pl-wedstrijden is het verplicht de stang een seconde of 2 te laten rusten op je borst, denk je dat die kerels gewoon 0,0 spanning meer hebben?

ze hebben zelfs negatieve spanning door hun benchsuit :)

Maar laten jullie halverwege de barbell vallen op de grond? Als je rechtstaat en dan omlaag bukt met zoveel kilo dat aan je rugligamenten trekt, kan het toch niet goed zijn?

Of leggen jullie ze zachtjes neer?

Terug
Naar boven